Alkohol-debut ??

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Re: Alkohol-debut ??

Oläst inläggav moster » 10 feb 2009, 12:23

Vältalat Howahkan! Våra barn ska alltid känna sig välkomna hem, oberoende i vilket skick de är. Kan inte tänka mej nånting värre än att de skulle ligga nånstans, övergivna av kompisarna, bara för att de inte vågar sig hem.

Jag förespråkar också en mjukstart för alkoholanvändning. Visa exempel genom att använda alkohol måttligt, förnuftigt, på rätt sätt och bjud tonåringar att smaka nån gång. Hos oss har vi "börjat" efter konfirmationen med ett halvt glas skumpa, ett glas öl eller ett halvt glas vin. Inte ofta, ett par gånger i året vid ett festligt tillfälle.
moster
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re:

Oläst inläggav Barbamama » 15 mar 2009, 15:55

Cecilia skrev: Vad de har för fritidsintressen inverkar också. Har du tonåringar som är idrottsintresserade så tänker de nog annorlunda.

Om det ändå vore så väl... Har själv alltid idrottat, många år på elitnivå och i min ungdom även spelat i juniorlandslag. I de lugnaste vatten... Herregud rent ut sagt vilka suparfester vi haft! Inte just under säsong eller före match men däremellan har vi nog tagit igen det hela med råge :oops:
Fast kanske just tonåren var något lugnare pga idrotten - nästan alla helger var ju uppbokade med tävlingar, läger o.dyl. Började festa "först" när jag började på gymnasiet (16 år). Men sådär rent allmänt är nog inte idrottare ett dugg bättre än andra när det gäller alkohol och festande, snarare värre i vissa fall.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lovas_mamma » 24 mar 2009, 13:57

Själv är jag nykterist och har nästans alltid varit utom en kort period i 20 årsåldern då jag testade på kroglivet med min man.
Dock kunde jag innan dricka en cider el. lonken vid grillning eller i en bastu.
Hemma fick jag smaka en slurk om jag ville men iom att jag aldrig varit intresserad av alkohol så oroade sig inte mina föräldrar nämnvärt. Jag var nästans rädd för fulla upp till 17 årsåldern.
:oops: Tyckte dom va högljudda och underliga och somnade eller spydde eller grät och ja så va dom tjattriga och övervänliga.

Jag hoppas mina barn tar efter mig. :tumme: och håller sig nyktra till 17-18-20 årsåldern iallafall.
Men vill de smaka en mun eller två av ett glas så fine.
Vid 17 kunde mamma ge mig en flaska lonken nångång men det var sån där 2 %ig lätt typ som fanns på den tiden.
Följ min blogg http://bambinidolce.blogg.se/, livet som Änglamamma-mamma
Lovas_mamma
Guldmedlem

Oläst inläggav mimmon » 12 maj 2009, 14:30

Funderar om jag vågar ge mig in i denna diskussion men gör det trots allt...

Alkohol är förbjudet under 18 år också hos oss är det så. Vi diskuterar i olika omgångar och svarar så gott vi kan som föräldrar och förebilder till våra tonåringar.

Tycker att samhället är lite snett då äldsta, 17- åringen kommer hem och undrar om han är onormal då inte han super sig full på veckosluten som andra redan gjort i många år.Lyckligtvis har han vänner som inte heller dricker och vågar säga nej.

Hoppas att det finns föräldrar som orkar stå på sig och emot.

Ingen av oss har en garanti för att inte trilla dit och bli fast i missbruk. Inte heller mina barn men jag hoppas att jag har bidragit med något fint till mina tonåringar och jag vet att de kan ha roligt utan alkohol. Det är jag stolt över !

"Mjukstarter" tror jag inte på, i mina öron låter det dubbelmoral.

Jag vet att debuten kommer förr eller senare men då är förhoppningsvis tonåringen mognare och sen debut är statistiskt mindre risk att man råkar i missbruk. Varför lära barn något som är skadligt och orsakar många samhälleliga problem?
Tre skeden i livet: det förflutna som aldrig återvänder, nuet som inte varar, framtiden som är okänd

Arabiskt ordspråk
mimmon

Oläst inläggav HannaN » 20 maj 2009, 21:37

TACK Mimmon! Jag håller helt med dig. Precis så där tänker jag också. Vi diskuterar redan om saken med våra barn, som inte ens är tonåringar ännu. Men det ÄR 18 års åldersgräns och då SKA man inte dricka innan man är 18! Jag säger bara det, får jag veta att nåt av mina barn druckit innan det så blir det synd om den som köpt alkoholen...Vi dricker inte alls alkohol hemma heller så jag hoppas att barnen får en bra förebild av det. Våra konfirmationer och ev fester kommer att vara helt alkoholfria.
HannaN
HannaN

Oläst inläggav Punkjävel » 21 maj 2009, 13:00

HannaN skrev:TACK Mimmon! Jag håller helt med dig. Precis så där tänker jag också. Vi diskuterar redan om saken med våra barn, som inte ens är tonåringar ännu. Men det ÄR 18 års åldersgräns och då SKA man inte dricka innan man är 18! Jag säger bara det, får jag veta att nåt av mina barn druckit innan det så blir det synd om den som köpt alkoholen...Vi dricker inte alls alkohol hemma heller så jag hoppas att barnen får en bra förebild av det. Våra konfirmationer och ev fester kommer att vara helt alkoholfria.

Sådär blev min uppfostran också, då min morsa är så gott som nykerist. Det resulterade i att man sov hos kompisar eller satt ute hela natten för att invänta att man blev nykter innan man begav sig hem. Det var inte heller ovanligt att man smakade på sprit man fick av kompisar, vilket inte var särskilt smart men hur mycket tänker man på sånt när man är ung?, utan att veta vad flaskan innehöll.

Med mina egna barn kommer jag att ha en mycket mer liberal syn på alkohol. Jag kommer kanske inte att köpa ut åt dem själv, men jag kommer nog se till att jag känner och litar på den personen väldigt mycket. Att ta bort alkoholen helt och göra det till ett tabu-ämne runt matbordet tror jag är helt fel väg att gå. Jag vill att mina framtida barn ska våga ringa hem om de vill och säga att de druckit lite för mycket än att de hamnar att spy i något dike utan kontroll.
Jag är inte en förälder, jag har ingen tuff hatt, slips eller kavaj.
Jag representerar blott en liten, liten del av dagens ungdom.
Punkjävel

Oläst inläggav HannaN » 21 maj 2009, 16:54

Jag förstår också dina funderingar "Punkjävel". Jag bara hoppas att vi kan ha ett sådant förhållande med våra barn att man vågar och kan prata med varann. Barnen vet våra synpunkter och vad som gäller och jag är helt medveten om att de kan hamna i problem med alkohol i alla fall. Det hänger ju så mycket på vad kompisar gör osv...Vi kan inget annat än informera och prata, samt visa barnen att de kan lita på oss och känna att hur fel det än går så älskar vi dem. Jag är inte alls övertygad om att man gör sina tonåringar nån tjänst med att låta dem smaka alkohol hemma. Alkoholen behöver ju inte bli ett tabu-ämne för det, tvärtom tycker jag att det ska diskuteras öppet.
HannaN
HannaN

Oläst inläggav Punkjävel » 21 maj 2009, 18:53

Jag är glad att du iallafall är villig att ta upp det till diskussion med dina barn. Det gjorde aldrig mina föräldrar. Det var helt onödigt eftersom man redan visste att det enda svaret man skulle få på sina frågor var ett blankt nej. Att inte diskutera på det viset gör inget gott, tvärtom. Jag tror nog det löser sig HannaN, det viktigaste är att finnas där som en stödande förälder om ungen behöver det. Ungen får nog tag på alkohol om h*n vill, sen gäller det, som du säger, att informera om positiva och negativa sidor med det.
Jag är inte en förälder, jag har ingen tuff hatt, slips eller kavaj.
Jag representerar blott en liten, liten del av dagens ungdom.
Punkjävel

Oläst inläggav pappa*4 » 22 maj 2009, 10:48

Punkjävel skrev:Jag är glad att du iallafall är villig att ta upp det till diskussion med dina barn. Det gjorde aldrig mina föräldrar. Det var helt onödigt eftersom man redan visste att det enda svaret man skulle få på sina frågor var ett blankt nej. Att inte diskutera på det viset gör inget gott, tvärtom.

Detdär var en bra poäng tycker jag. Även om man själv har en stark åsikt är det väldigt nyttigt att förstå hur oliktänkare funderar och alltid vara öppen för diskussion. Om tonåringen upplever att föräldrarnas inställning är orubblig och inte diskuterbar så blir det troligen mera smygande än diskussioner i det fallet at tonåringen tycker olika.
Set viktiga med att diskutera tycker jag inte heller gäller bara de restriktiva föräldrarna. Jag tycker också de som låter sina barn smaka eller köper åt dem ska kunna förklara för tonåringarna varför de väljer att göra så trots alla motargument.
-I teorin, så är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad-
Användarvisningsbild
pappa*4
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Safir » 23 maj 2009, 20:57

-
Senast redigerad av Safir 30 jun 2009, 17:22, redigerad totalt 4 gånger.
Safir

Oläst inläggav HannaN » 24 maj 2009, 02:25

Jag förstår inte: varför ska man som förälder KÖPA UT åt sina tonåringar? Köper man ut alkohol åt ungdomar under 18 år begår man faktiskt ETT BROTT. Det är en annan sak om man låter dem smaka lite hemma men enligt vår lag är det förbjudet för tonåringar under 18 år att inneha alkohol, varför ska föräldrar bryta mot det? Vad vinner man på det?
HannaN
HannaN

Oläst inläggav pappa*4 » 25 maj 2009, 10:06

Såvitt jag har förstått saken rätt är det nog också ett brott att låta minderåriga smaka hemma. Så ur laglighetsperspektiv är det inte "en annan sak".
-I teorin, så är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad-
Användarvisningsbild
pappa*4
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 25 maj 2009, 10:31

pappa*4 skrev:Såvitt jag har förstått saken rätt är det nog också ett brott att låta minderåriga smaka hemma.

Det har jag aldrig hört?? Nån som vet? Skulle det vara så, så är jag redan brottsling, mina barn har otaliga gånger doppat ett lillfinger i mitt vinglas, med lov av mig, och smakat vin. :hm:
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar