Hon har flyttat ut!!

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Hon har flyttat ut!!

Oläst inläggav Halle » 03 jun 2008, 22:08

Min förstfödda har flyttat och blivit myndig. Hur gick det till :?: :?: :shock: Just låg hon på min arm och var så mjuk o len och skrattade och glädjen sken alltid i ögonen.Nu är hon 13 cm längre än jag :roll:

Men det är inte så hemskt, ännu i alla fall, att hon inte finns här hos mig i vårt hem hela tiden.

Nej, det hemska är alla tankar på vad jag gett henne för färdkost i livet (eller ännu värre alltså det som jag inte klarat av att ge). Alla tankar på vad jag borde gjort, inte borde ha gjort, allt som blev osagt då hon var liten. Och hur kunde jag bli så arg och irriterad på henne så många gånger?? Det var ju så onödigt! Vi borde ju ha haft det roligare, lugnare, mera tid för diskussioner. Jag borde skyddat henne mer från allt ont runtomkring. Jag borde ännu mer, på något sätt, ha fått henne att förstå att hon är det allraallra viktigaste för mig att hon är bäst som hon är och det finaste som finns. Vet hon faktiskt det nu? Nu då hon skall ut i stora världen själv.

Varför visste jag inte allt som jag nu vet, då? Varför hade jag inte all den självkännedom då som jag har nu?

Kanske det var det här alla menar då de talar om hur jobbgt det är då barnen flyttar ut? Jag trodde alltid att det var tomrummet som blir kvar eller nåt som folk menade. Eller är det bara jag som har så svårt med detta? Att få ro med mig själv och hurdan mamma jag varit? Att våga lite på att färdkosten räcker till att alltid, no matter what, kunna resa sig igen efter alla törnar livet ger?

Åhh! Kunde hon inte bara ligga i mina armar igen och jag kunde göra om allt!
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Pichma » 03 jun 2008, 22:38

Ååå vad rörande att läsa. Men nog är det säkert den känslan man har den dagen barnen flyttar ut.
Min farfar sa alltid när barnen busade högt att " låt dem leka och ha ljud, det blir nog tyst sen när de flyttar ut" :shock:
Så tänkte inte jag före han sa det och det stämmer ju.
Användarvisningsbild
Pichma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Hon har flyttat ut!!

Oläst inläggav pappa*4 » 11 jun 2008, 12:39

Hon har nog den vägkost hon behöver. Barnen hinner ju inte lära sig allt viktigt före dom fyller 18, för mycket av det man lär sig är sådant som man lär sig själv, av egna och andras framgång och också av egna och andras misstag. Jag har egen erfarenhet av att man kan lära sig nytt också efter att man fyller 18 så jag vet. :) :)

Kom också ihåg att föräldrarna nog kan vara ganska viktiga för vuxna barn också. Även om de klarar sig själv så är föräldrar bra att ha som stödpunkt.

Vår lillflicka ska också fylla 14 snart, så är det bara 4 år till tills hon är 18. Man borde bara inse hur värdefull denna korta tid i livet är. Ditt inlägg var till stor hjälp i detta så tack för det!
-I teorin, så är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad-
Användarvisningsbild
pappa*4
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Titte » 12 jun 2008, 09:59

Din dotter är en av de finaste och klokaste ungdomar jag känner. :love: Du behöver inte fundera om du gett henne den färdkost hon behöver för att klara sig. Se på henne, var stolt. Du har lyckats! :nicka:

Men är hon redan vuxen :o Nyss var hon en liten sjuåring som så gärna ville diska på vår förlovningsfest :lol:
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav fridda » 12 jun 2008, 11:20

Jag känner igen det du skriver.Ännu får jag ha min lilla dotter hemma men jag vet ju att hon snart flyger ur boet,hon blev ju faktiskt just 18år.Och vem vill då bo hemma med mamma så länge sen mera. :(
Jag är oxå rädd att jag inte gett allt till henne som hon behöver för att kunna ta sej fram i livet.
Och om hon haft en tillräckligt trygg barndom.
Jaa..tankarna är många. :(
Men visst är man ju stolt att man fått dom så långt i livet att dom vill stå på egna ben.Visst?
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Halle » 12 jun 2008, 22:15

pappa*4 skrev:Hon har nog den vägkost hon behöver. Barnen hinner ju inte lära sig allt viktigt före dom fyller 18,. Jag har egen erfarenhet av att man kan lära sig nytt också efter att man fyller 18 så jag vet. :) :) Kom också ihåg att föräldrarna nog kan vara ganska viktiga för vuxna barn också. Även om de klarar sig själv så är föräldrar bra att ha som stödpunkt.

Ja, man får ju hoppas att hon har tillräckligt med sig. Och jo, tror faktiskt jag lärt mig nåt som vuxen åxå :mrgreen: Men det var betydligt lättare att själv flytta ut än då ens eget barn flyttar ut. Jag var ju mycket mognare... 8) :wink: :nicka: :mrgreen: Hon bor inte mer än 10 km borta, så jag får ju träffa henne så ofta hon vill :lol: Idag fick jag äran att ta hennes smutsbyke med hem eftersom bykstugan inte var ledig innan hon skulle till jobbet :tumme: (så smånigom kanske livet lär att man måste planera lite i förväg vad som skall göras när :wink: )

Fridda skrev:Jag känner igen det du skriver.Ännu får jag ha min lilla dotter hemma men jag vet ju att hon snart flyger ur boet,hon blev ju faktiskt just 18år.Och vem vill då bo hemma med mamma så länge sen mera. :( Jag är oxå rädd att jag inte gett allt till henne som hon behöver för att kunna ta sej fram i livet. Och om hon haft en tillräckligt trygg barndom.Jaa..tankarna är många. :( Men visst är man ju stolt att man fått dom så långt i livet att dom vill stå på egna ben.Visst?

Nå visst :unsure: Ska försöka fokusera på det :nicka: Lite har jag ju lugnat ner mig nu då hon bott själv 1½vecka. Då jag skrev inlägget hade vi just firat henne och jag hade skrivit någon sentimental minnesdikt till henne och det var under den skrivprocessen som det bara fullständigt brast då jag tänkte på allt som varit och hur fort det gått. Jag måste nog bara börja våga lita på att livet bär. Och inte visa henne hur rädd jag är-hon måste ju få känna sig stark och tro på att det går.

Titte skrev:Din dotter är en av de finaste och klokaste ungdomar jag känner. :love: Du behöver inte fundera om du gett henne den färdkost hon behöver för att klara sig. Se på henne, var stolt. Du har lyckats! :nicka:

Tack, det var snällt sagt :)

pappa*4 skrev: Vår lillflicka ska också fylla 14 snart, så är det bara 4 år till tills hon är 18. Man borde bara inse hur värdefull denna korta tid i livet är. Ditt inlägg var till stor hjälp i detta så tack för det!
Ja det är konstigt det där. Man vet ju att tiden tar slut och att man borde ta till vara den, men sen efteråt tycker man ändå alltid att man borde tagit tillvara den ännu bättre, njutit ännu mera eller nåt. Men visst är det alltid bra att få sig en påminnelse med jämna mellanrum.
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav fridda » 21 okt 2008, 20:20

Hur går det för henne nu?O hur har mamma det? :wink:
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Halle » 29 okt 2008, 21:05

Tackar som frågar :)

Ja nu har det gått 5 månader. Sommaren var nog ganska "livlig". Hon var som en kalv på grönbete. Hon jobbade på café och lite på restauranger och var själv ute mycket... Så jag var nog lite orolig för hur hon skulle motivera sig själv till skolarbetet igen. Men mitt i allt hade hon fått nog av festandet och tyckte det var skönt att studierna började igen :nicka: :tumme: Thank God!

Nu har hon till och med börjat ha städdagar ibland :lol: Så nog blir det väl folk av henne också :love:
I början ville hon inte alls komma "hem" och hälsa på och då hon kom bara gnällde hon om hur hemskt det var här. Så då tog vi time out och träffades en tid bara på cafér för att inte gräla. Sen mitt i allt ville hon komma på filmkväll och sova över :shock: så det har hon nu gjort ett par gånger :D . Hon behövde väl nog bara så kraftigt ta avstånd först för att det säkert var lite jobbigare än hon tänkt. Men nu har det jämnat ut sig.
Och jag är riktigt nöjd med att ha det så här

Visst är man orolig då man vet att hon är ute på nätterna ibland (hon blev överfallen en gång i somras :twisted: då hon var ute på en helt vanlig kvällspromenad, men hade tur som var sinnesnärvaro nog att bara skrika så hårt hon kunde så han blev skraj och hon slapp att springa från buskaget dit kan dragit henne) men tur som var är jag så trött med fulltids jobb och småbarn så jag sover ändå. Det hjälper ju inte henne att jag ligger vaken (men telefonen har jag nog brevid sängen :mrgreen: )
Halle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav IdaLotta » 29 okt 2008, 23:23

Inte direkt aktuellt för mig ännu, men jag har reflekterat mycket över hur allt var när jag flyttade hemifrån för hmm bara 4 år sedan.... känns som en evighet sen...

Min pappa som aldrig varit så stor på ord så spelade denna låt åt mig o så mycke vet jag att jag kommer plåga båda mina att höra på den när den dagen kommer som dom flyttar ut. Nog vet vi alla var våra föräldrar står, och jag vet att min mamma och pappa älskar mig. Det vet nog din dotter med.

Now that I've lost everything to you
You say you wanna start something new
And it's breakin' my heart you're leavin'
Baby, I'm grievin'

But if you wanna leave, take good care
I hope you have a lot of nice things to wear
But then a lot of nice things turn bad out there

Oh, baby, baby, it's a wild world
It's hard to get by just upon a smile
Oh, baby, baby, it's a wild world
I'll always remember you like a child, girl

You know I've seen a lot of what the world can do
And it's breaking my heart in two
'Cause I never wanna see you a sad girl
Don't be a bad girl

I hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there's a lot of bad and beware

Baby, I love you
I hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there's a lot of bad and beware

Cat Stevens - Wild world

Då när min pappa spelade den tårögd åt mig så tyckt ja de va lite jobbigt men nu efteråt så har jag läst orden och tänkt att hmm... de va ganska fin gest ändå...
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav Natasha » 30 okt 2008, 08:12

Det viktigaste är att lära sina barn stå på egna ben och att klara av att sköta ett hem. Och med att stå på sina egna ben menar jag allt från att klara av att fatta egna beslut till att man inte blir chockad av den hårda verkligheten när man träffar nya människor, chefer, kollegor mm. Att man kan säga ifrån och vet "sitt människovärde".

Utan denna färdkost hemifrån blir livet tungt. Så som tips till alla föräldrar. Läs trådstartarens inlägg om hur snabbt tiden går och fundera över om dina barn kan allt en vuxen ska kunna vid 18. Jag har haft världens mest kärleksfulla föräldrar och fått den tryggheten men gått miste om massor annat. Och det har varit ett mycket tungt vuxenliv. Inget år skulle jag vilja återuppleva. Nu först börjar jag känna mig lite lycklig.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mirabel » 30 okt 2008, 10:10

Härlig sång, mycket vackra ord, fin gest av din pappa!!!
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Isa » 16 jan 2009, 19:48

Åh, så rörande vackert du skrev Halle.
Snyft, sitter här med tårar i ögonen.
Det är bra för oss småbarnsföräldrar att läsa sådant här mellan varven. Att komma ihåg hur fort tiden går.
tack att du delade med dig.
Storasyster, mellanbror och lillebror
Användarvisningsbild
Isa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tonåringar