Stoppar ni ohövligheter syskon emellan?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Stoppar ni ohövligheter syskon emellan?

Oläst inläggav Miko » 31 aug 2008, 10:31

Jag brukar aldrig läsa här då jag har så små barn, denhär forumdelen känns som nånstans i yttre rymden för mej, men nu har jag en fråga.

Jag och min man var på ett café härom dagen och där satt en mamma med sin tonårsdotter, flickan var väl 13-14år ungefär. Så kom då hennes storebror dit, ~15år, och flickan blev så ohövlig och elak mot sin storebror. Hon kommenterade fult hur han såg ut, om han nu var tvungen att komma dit, han fick inte andas på henne, inte hosta på henne (det förstår jag ju nog), att han var dum. Hon var som en liten kulspruta i munnen och maken på fulheter att säja till nån överhuvudtaget har jag inte hört och allt med såna fula grin och miner åt storebror att jag började sitta och höja på ögonbrynen. Mamman satt brevid och sa inte ett ord.
Så sa flickan nåt om att hon skulle köpa byxor, tröja och jacka, brorsan sa att han oxå vill ha och en harang från lillasyster följde, den avslutades med "ditt satan" . Mamman satt fortfarande som ett mähä och sa ingenting.

Aldrig att jag skulle ha pratat så åt min storasyster! Never! Nog bråkade vi och var fula i munnen, men den flickan var så jävlig och elak att jag hade lust att stiga upp och ge henne en risbastu och sen en åt mamman som tillät sånt uppförande från dottern.

Hur gör ni, tonårsmammor och -pappor? Går ni emellan eller tycker ni att dom ska klara ut sånt själva? Jag skulle aldrig tillåta mina flickor att vara nedlåtande mot varandra eller nån annan, så gör man bara inte!
Miko

Re: Stoppar ni ohövligheter syskon emellan?

Oläst inläggav Mirabel » 31 aug 2008, 10:58

Aldrig i livet skulle jag sitta tyst och låta det pågå om mina flickor talade så där till varann! Absolut inte ok! Verkligen ett mähä till mamma.
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 31 aug 2008, 14:10

Nope! Aldrig att mina barn skulle få prata (kan man ens kalla det prata??) med varandra på det sättet! Visst "slänger de käft" ibland men de vet var gränsen går. När man sårar nån annan är det inte skoj mer.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tuutikki » 20 nov 2008, 11:42

...och definitivt skulle dagens shoppande sluta där. om man inte skulle kunna bete sig så skulle man nog inte heller få nåt för det att att man så fräck i munnen
Tuutikki

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar