Energidricka

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Energidricka

Oläst inläggav sonkku » 13 sep 2008, 23:15

Jag har reagerat på att ungdomarna, tonåringar men också yngre dricker väldigt mycket energidrickor. Brukar lite kolla in vad de köper i vår butik. Det är godis och energidricka. Har sagt till mina två äldre barn att jag inte vill att de dricker sådant. För en tid sedan kom jag på min son som inte ännu hunnit bli tonåring dricka energidricka (2 halvliters flaskor på raken) på en familjetillställning. Där hade man laddat kylskåpet fullt av dessa drickor för försäljning till ungdomar. Jag förstår att någon kan behöva energitillskott någongång, men inte att man låtit det bli en trend för ungdomarna/barnen att hälla i sig energi i mängder. Det kan aldrig vara bra för deras växande kroppar. Eller saknar så många ordentliga matvanor, sömn o motion??? Låter ni era barn dricka energidrycker? Vad anser ni?
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Energidricka

Oläst inläggav Mirabel » 14 sep 2008, 08:52

Nej, vill inte att mina 13-åringar dricker energidrycker. Drickan består ju bara av en massa konstgjorda ämnen och tillsatser + en massa koffein. Man blir säkert lätt beroende dessutom. Usch. Kan förstå behov av extra energi i samband med idrott eller hård fysisk prestation, men inte annars.
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Titte » 14 sep 2008, 17:40

Jag har förbjudit vår tioåring att dricka dessa. Här har det blivit "inne" att dricka energi drycker i skolan. "Alla andra får" :?
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 15 sep 2008, 09:48

Vi har nog aldrig disskuterat det här med energidrycker i vårt hus. Har helt enkelt inte behövts. Sonen föredrar saft. Brukar köpa dem i literstetra med skruvkork så behöver han inte dricka upp allt på samma gång. Ibland köper han läsk och då sån som inte innehåller konstgjort socker (han är som jag; tycker beläggningen som aspartam o dyl ger på tänderna är äcklig!). Så no problems för vår del.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav moster » 26 sep 2008, 07:39

Vi har också stränga förbud mot energidrickor. Vilket innebär att det kan vara intressant att dricka det nån annanstans än hemma.... Men jag tror att ungarna egentligen inte tycker energidricka är gott, så risken är ganska liten.

Men kan nån ge mej tips på hur jag ska få dem att dricka mindre vanlig läsk? Förutom att låta bli att köpa hem läsk alltså...
Alla tre älskar läsk och skulle gärna dricka varje dag. De vrålskrattar åt mina stenålders kommentarer om att då jag var barn fick vi en flaska sockerdricka på lördag kväll, och aldrig annars. Ingen lider av viktproblem eller dåliga tänder, tackochlov, men jag skulle ändå se att de hellre dricker vatten eller saft. Har ni "läskbegränsning" för tonåringarna?
moster
Guldmedlem

Oläst inläggav Pipi » 26 sep 2008, 13:24

moster skrev:Men kan nån ge mej tips på hur jag ska få dem att dricka mindre vanlig läsk?

Inte barnen, men sambon var läskoman ännu för nåt år sen. Han började dricka smaksatt mineralvatten istället och blev själv förvånad över hur gott det var när jag kom hem med nya smaker lite nu och då. Nu tror jag inte ens han själv minns när han drack läsk sist! Dessutom är det ju lite "status" att dricka nyttigt nuförtiden ("man ser ju så sportig ut om inte annat" :w00t: ) så kanske det kunde vara en möjlighet? Lycka till!
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav esky » 26 sep 2008, 20:36

Pipi skrev:Inte barnen, men sambon var läskoman ännu för nåt år sen. Han började dricka smaksatt mineralvatten istället och blev själv förvånad över hur gott det var när jag kom hem med nya smaker lite nu och då.

Så gjorde jag också. Jag drack en massa light-limsor, som jag ju visste inte var bra, men ville inte gå över till att dricka en massa socker heller, så smaksatta vatten var ju en bra ide. Tyckte det var jätte lätt att byta till mineralvatten, men tyvärr fick det sen istället mitt blodtryck att skjuta i höjden. :cry: Så nu håller jag mej till mindre mängder, och varierar lite emellan dom. Borde ju fårståss dricka bara vanligt vatten, men det är svårt att helt bryta loss från bubbliga drickor.
Bild
Användarvisningsbild
esky
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav moster » 29 sep 2008, 11:43

Tack för tipset! Ska pröva med mineralvatten och se hur det utfaller.
Men det finns visst smaksatta vatten som innehåller aspartam också (?), så jag får väl läsa noggrannt på innehållsförteckningen innan jag handlar.
moster
Guldmedlem

Oläst inläggav Senja » 29 sep 2008, 22:01

Vi förbjuder också all energidricka för både barn och vuxna. Finns det något onödigare att dricka?
I matbutiken reagerade jag på mamman med två små barn under tre år som köpte burkmat och energidricka.
Är det också pop bland trötta småbarnsmammor nu att dricka dem? Hoppas de inte ammar i så fall... :hm:
Senja
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 20 okt 2008, 13:10

friss finns ju också, alltså en dricka som är sötad med fruktsocker. jag tycker att den är godare än mineralvatten och läsk. dessutom är den ju inte lika onyttig som läsk. friss finns i flera smaker, bl.a. lime, persika och äppel.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cassandra » 28 maj 2009, 09:15

Energidrycker är inte bra för kroppen, växande barn behöver definitivt inte de koffein- och sockermängder som finns i dryckerna! Man kan ju som förälder också säga nej till olika modegrejor, dessutom är energidrycker ju också dyra.
Cassandra

Oläst inläggav sonkku » 28 maj 2009, 23:04

Tycker det är glädjande att energidryckerna börjat väcka lite debatt även i medierna, med fortfarande ser man många unga energidrycksanvändare köa till butikskassan. Energidrickorna diskuterades också på ett föräldramöte/föreläsning i vårt högstadie där tyvärr många föräldrar lyste med sin frånvaro :(
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla mamman » 01 jun 2009, 16:14

Hej! Vill dela med mig av en artikel som nyligen publicerades i VBL och ÖT.

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=39821
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Punkjävel » 01 jun 2009, 19:31

Jag tycker inte att energidricka är något man ska dricka hela tiden, men som vanligt är jag emot ett totalt förbud. Det kan vara skäl att låta ungen dricka efter träning eller en regnig söndag, eller på LAN. Själv drack jag väldigt mycket som nybliven tonåring. Nu på senare år har jag lagt av helt på grund av att jag får halsbränna av det och jag blir lika pigg av att dricka vanligt kaffe.
Punkjävel

Oläst inläggav Wella » 02 jun 2009, 08:03

Punkjävel skrev:Det kan vara skäl att låta ungen dricka efter träning eller en regnig söndag, eller på LAN.

Int ens en vuxen behöver energidricka efter normal träning. Det var nånstans som jag läste att det ska vara mer än 2 timmars intensiv träning före man behöver något annat än vatten. Och då också var mjölk bättre än energidricka.

Och faktum är väl att ifall man int klarar av en normal dag utan extra energi nånstans ifrån så kanske det är dags att fundera över sina egna levnadsvanor eller gå till läkaren...
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Tonåringar