Energidricka

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Re: Energidricka

Oläst inläggav Mila » 02 jun 2009, 17:38

Som det står i den länkade artikeln: energidryck är inte detsamma som sportdryck. Och det står på att barn inte skall dricka dem.
Mila
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Punkjävel » 02 jun 2009, 22:22

Wella skrev:
Punkjävel skrev:Det kan vara skäl att låta ungen dricka efter träning eller en regnig söndag, eller på LAN.

Int ens en vuxen behöver energidricka efter normal träning. Det var nånstans som jag läste att det ska vara mer än 2 timmars intensiv träning före man behöver något annat än vatten. Och då också var mjölk bättre än energidricka.

Och faktum är väl att ifall man int klarar av en normal dag utan extra energi nånstans ifrån så kanske det är dags att fundera över sina egna levnadsvanor eller gå till läkaren...

Nej, självklart behöver man inte det. Men tänk vad tråkig världen skulle bli om vi alla förbjöds att göra det vi inte
behövde. Tycker man energidryck är gott ska man väl dricka det, man lever bara en gång sen är det färdigt. Folk borde verkligen leva vildare liv. Hellre ha kul och dö relativt ung än att sitta som åttioåring på något sunket ålderdomshem och fundera hur trist allting var på väg dit.
Punkjävel

Oläst inläggav Cassandra » 04 jun 2009, 21:15

Ha! Vem :hm: har sagt att man som 80-åring måste sitta på ett hem? Jag ser mig hellre som en stavgående 80-åring, pigg, glad och drickande sencha-te! :clap:
Cassandra

Oläst inläggav Punkjävel » 05 jun 2009, 17:57

Cassandra skrev:Ha! Vem :hm: har sagt att man som 80-åring måste sitta på ett hem? Jag ser mig hellre som en stavgående 80-åring, pigg, glad och drickande sencha-te! :clap:

Haha, Då får vi hoppas det blir så. :) Det jag menade var att man ska göra det man vill för en dag kan det vara försent. Jag fruktar den dag (om det blir en sån dag) när jag blir åttio. Stavgång och te skulle nog inte passa mig, jag tror nog mer att jag sitter i parken tillsammans med någon barndomskompis som jag inte längre minns vad han heter och klagar på allt ungdomar gör nuförtiden, teknologin och hur länge sedan det var mina barnbarn besökte mig innan jag blir kidnappad tillbaka till ålderdomshemmet jag just rymt från. Nej, lev livet som varje dag vore den sista. :nicka:
Punkjävel

Oläst inläggav Cassandra » 05 jun 2009, 18:50

Punkjävel, hur gammal är du? Som yngre var det också mitt motto, men nu efter några barn och 30 fyllda så är jag nöjd också så här!
Cassandra

Oläst inläggav Punkjävel » 05 jun 2009, 19:47

Jag är 18.
Jag är inte en förälder, jag har ingen tuff hatt, slips eller kavaj.
Jag representerar blott en liten, liten del av dagens ungdom.
Punkjävel

Oläst inläggav LindaGP » 05 jun 2009, 21:27

Punkjävel skrev:Jag är 18.

Så kan man ju undra vad du egentligen får ut av "Forumet för svensktalande föräldrar och gravida i Finland"?
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Punkjävel » 05 jun 2009, 21:40

LindaGP skrev:

Så kan man ju undra vad du egentligen får ut av "Forumet för svensktalande föräldrar och gravida i Finland"?

Förvisso, men det verkade vara ett bra forum för diskussion, eftersom det inte finns särskilt många sådana för finlandsvenskar. Och ni kan behöva någon som är, och umgås med tonåringar dagligen. Som kanske kan ge er en bild av hur yngre människor ser på olika saker, även om jag inte kan tala för alla unga.

Jag såg förövrigt ingenting som pekade på att man måste vara förälder eller gravid för att registrera sig här, men om reglerna är så så respekterar jag det, då får någon moderator ta bort mitt konto. Om inte, så vet jag inte riktigt vad problemet är, och då får du gärna upplysa mig om det..
Punkjävel

Oläst inläggav LindaGP » 05 jun 2009, 21:51

Punkjävel skrev:
LindaGP skrev:

Förvisso, men det verkade vara ett bra forum för diskussion, eftersom det inte finns särskilt många sådana för finlandsvenskar.

Det låter ju ganska bra faktiskt.
Punkjävel skrev:Och ni kan behöva någon som är, och umgås med tonåringar dagligen. Som kanske kan ge er en bild av hur yngre människor ser på olika saker, även om jag inte kan tala för alla unga.

Vet du vad? Vi har också varit tonåringar! Tro eller ej. :lol:

Punkjävel skrev:Jag såg förövrigt ingenting som pekade på att man måste vara förälder eller gravid för att registrera sig här, men om reglerna är så så respekterar jag det, då får någon moderator ta bort mitt konto. Om inte, så vet jag inte riktigt vad problemet är, och då får du gärna upplysa mig om det..

Bara Webmaster kan della konton. Inga problem, jag bara undrade om du faktiskt kan få nånting ur ett forum för föräldrar o gravida. Det e kanske ju int helt din värld ännu.

Jag ska återkomma ännu efter bastun...
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Punkjävel » 05 jun 2009, 22:01

LindaGP skrev:Vet du vad? Vi har också varit tonåringar! Tro eller ej. :lol:

Joo, men det var ju ganska annorlunda då än nu, tiderna ändras. Hjulet är uppfunnet, digerdöden är avklarad och man ser inte dinosaurier lika ofta nu. :lol:

LindaGP skrev:Bara Webmaster kan della konton. Inga problem, jag bara undrade om du faktiskt kan få nånting ur ett forum för föräldrar o gravida. Det e kanske ju int helt din värld ännu.

Nåja, jag stannar så länge jag trivs. Ännu har det varit bra. Och nej, det hör inte till min värld. Faktum är att jag är lite rädd för dessa små skrottar som kryper runt på golvet och dreglar ner små gula plastankor och som tycker Hello Kitty är guds gåva till mänskligheten, därför håller jag mig till tonåringsdelen. Men någon gång blir det väl aktuellt.
Punkjävel

Oläst inläggav LindaGP » 06 jun 2009, 07:20

Punkjävel skrev:
Wella skrev:
Punkjävel skrev:Det kan vara skäl att låta ungen dricka efter träning eller en regnig söndag, eller på LAN.

Int ens en vuxen behöver energidricka efter normal träning. Det var nånstans som jag läste att det ska vara mer än 2 timmars intensiv träning före man behöver något annat än vatten. Och då också var mjölk bättre än energidricka.

Och faktum är väl att ifall man int klarar av en normal dag utan extra energi nånstans ifrån så kanske det är dags att fundera över sina egna levnadsvanor eller gå till läkaren...

Nej, självklart behöver man inte det. Men tänk vad tråkig världen skulle bli om vi alla förbjöds att göra det vi inte
behövde. Tycker man energidryck är gott ska man väl dricka det, man lever bara en gång sen är det färdigt. Folk borde verkligen leva vildare liv. Hellre ha kul och dö relativt ung än att sitta som åttioåring på något sunket ålderdomshem och fundera hur trist allting var på väg dit.

Nu e det int frågan om om det e tråkigt eller int. Överkonsumtion av energidrickor e farligt. Jag trodde int heller på det innan jag en bilresa hem från Åbo mitt inatten drack 3 burkar (för att hållas vaken) o fick hjärtklappning. O då var jag 25. Med tanke på att tonåringar överlag ofta har dygnsrytmen helt åt röven, jag vet att jag hade det, e det väl ännu galnare att hälla i dem energidricka.
Det där med att leva vildare... hmm. Nu vet jag ju int riktigt vad du exakt avser med det. Men jag vill leva så sunt att jag ännu kan ta hand om eventuella barnbarn. Visst finns det föräldrar som fortsätter leva vilt även efter att de fått barn, t.ex. super, knarkar o knullar runt så mycket de hinner. Det leder till skillsmässor, omhändertagna barn, skulder, könssjukdomar, döden. Att man lever bara en gång betyder int att man ska göra ett vrak av sig så fort som möjligt, utan att man lever lycklig utan att skada andra.
Punkjävel skrev:Joo, men det var ju ganska annorlunda då än nu, tiderna ändras.

Det ser nog ut att gå precis lika till fortfarande. Pissisarna hänger vid hörnen med ölkassar. Daa?
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Punkjävel » 06 jun 2009, 08:50

Jag vet att det är farligt. Jag mår själv pyton några timmar efter att jag druckit energidrycker och därför har jag valt att sluta dricka dem.
Nu menade jag inte riktigt att man skulle supa, knarka, knulla runt och bli fotbollshuligan heller, speciellt inte om man har fru och barn. Jag menade bara att man ska ta chansen att göra något kul eller något man njuter av även om det kan äventyra hälsan lite grann.

Chips till exempel, det kan man få cancer av. Farliga saker. Tobak, du kanske röker? Det kan du få cancer av. Hamburgare blir du fet av, inte heller hälsosamt.
Du kanske inte ska röra dig i trafiken, då kan det hända en olycka. Inte gå ut i skogen för där finns det björnar. Solen får man också cancer av.
Ska vi försöka skydda oss mot allt som är farligt kommer vi alla sitta inlåst i en bur i någon mörk källare. Om där inte finns asbest.

Jag utgår från att du är 70-talist, då fick du uppleva den frihet som fanns då. Det var väl ingen som tryckte dit en hjälm på ditt huvud när du var liten? Du fick väl leka utomhus i flera timmar utan att tvingas ha med mobilen och en GPS så dina föräldrar visste var du var? Du prövade säkert att äta både myror, kottar och sand? Och när du lekte fick du klättra i träd och skutta hejvilt omkring även om det kunde vara farligt. Du föll säkert och slog dig någon gång, men ett par tårar senare så steg du upp och fortsatte leka. Och du blev ju vuxen till slut du med, och mår säkert bra. Men sen kom allt daltande med ungarna, nu ska allting göras säkert, på kostnad av att barn inte längre får vara barn. Barnen ska hållas inne, sandlådan har bytts ut mot Myspace, ingen bygger längre kojor, vem behöver det när de kan sitta inne och spela the sims? Då riskerar de ju inte att trampa på en spik. Och barnen får givetvis skjuts vart än dom ska eftersom mannen som sitter där i parken är okänd och är säkert en huligan.
Punkjävel

Oläst inläggav knyttis » 14 jun 2009, 12:11

Punkjävel: låter lite som du generaliserar dagens föräldrar och vuxna, vi är inte alla samma och att förbjuda sina barn energidrycker är inte att vara trist och överbeskyddande..
Loranga 10.11.2008 Masarin 4.8.2010

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tonåringar