Skolarbete eller hobby?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Skolarbete eller hobby?

Oläst inläggav moster » 04 nov 2008, 09:13

Igår meddelade sonen som går andra året på gymnasiet att han prioriterar sin musikhobby framom skolarbetet. :shock: På fullaste allvar alltså. Och skrev sin franska uppsats på fem minuter för att sedan sitta och spela gitarr resten av kvällen.
Visst sköter han skolarbetet och har rätt så bra betyg, men det störde mej nog att han deklarerar en sådan här ståndpunkt högt och ljudligt. Och då jag strängt protesterade och slog fast att skolarbetet alltid ska gå först, skar sig diskussionen helt och det var dags för time out. Tala om diametralt motsatta åsikter alltså.
moster
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Skolarbete eller hobby?

Oläst inläggav Cecilia » 04 nov 2008, 12:58

Är man så här gammal så borde man ju veta vad som går först, skola eller hobby. Jag brukar inte befatta mig med vår äldstas läxläsning, det får hon sköta själv. Hon har själv valt att gå i gymnasiet, ingen har tvingat henne. Väljer hon hobbyna framom skolan så är det hon själv som drabbas, inte jag. I den här åldern har de nog sina bestämda åsikter om dittan och dattan.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav manamana » 06 nov 2008, 09:58

när barnen är så stora att de går i gymnasiet måste de börja ta ansvar för skolarbetet själva, fast jag kan nog tänka mej att det är svårt att släppa kontrollen! :hm:
jag tror nog ändå att man som förälder inte helt ska strunta i att kolla upp med läxor o tentläsning, men man kan inte tvinga barnet längre utan det är på eget initiativ som barnet ska sköta sina uppgifter.
Användarvisningsbild
manamana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tant gredelin » 09 nov 2008, 22:47

Hmmm :hm: vi har ju nog några år dit ännu. Men man kan ju försöka peppa dem och påminna om skolarbetet. De är ju inte 18 ännu
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav moster » 10 nov 2008, 09:00

Jo, visst är det så att då man har kommit så långt som till gymnasiet ska man kunna sköta sina hobbyn och skolarbetet själv, utan inblandning av tjafsiga mammor. Och i ärlighetens namn så gör han det nog också riktigt bra. Utan att jag råddar i det...
Jag blir bara lite orolig då de två yngre syskonen så lätt tar modell av storebror i många saker, och det är absolut INTE läge att ta lätt på skolarbetet då man går i högstadiet och lågstadiet.
moster
Guldmedlem

Oläst inläggav Spiderwoman » 11 jan 2010, 17:23

Men om han ändå klarar sig bra i skolan så är det väl inget problem? Själv säger jag också helt ärligt: Jag prioriterar min fritid/privatliv framför mitt jobb!! :blink:
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar