Barnens utbildning

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Barnens utbildning

Oläst inläggav Plutu » 16 sep 2009, 13:40

Min äldsta son går nu på 9:an, det börjar bli dags att välja väg :swoon:

Han har själv ingen aning om vad han tänker sig för yrke å e väl så där medelduktig i skolan (medeltal lite över 8 ), så gymnasiet blir väl nog aktuellt för honom. Samma gäller följande i kullen, för hon drömmer för tillfället om att bli mattelärare, inget fel med det!

Yngsta dottern går ännu bara på 5:an, men totalt ointresserad av skolan, å verkar också vara den som har svårast att lära sig... Tror att ointresse/svårt lära sig har ngt gemensamt... :roll:

Hur viktig är barnens utbildning för er? Tänker nu i första hand på yrkesutbildning, men även skolgången i allmänhet. För mig är det nämligen oerhört viktigt att de skaffar sig en utbildning, vilken som helst duger dock. Tycker det är viktigare att de väljer ngt de tycker om och är intresserade av, än att det skall vara ett "fint" yrke med hög lön, fast det ju inte skulle vara fel det heller :tummenupp:

Frågar mest av nyfikenhet, för mig skulle det vara totalt oacceptabelt att barnen slutar studera och börjar jobba UTAN utbildning i bagaget, men hörde just om en bekants 18åring som gjorde det, MED föräldrarnas godkännande :huh: Att jag sedan hörde att en tredjedel av ungdomarna är utan utbildning förvånade mig också stort.

PS: Själv har jag gymnasie + en jobbmässigt totalt värdelös yrkesutbildning i bagaget...
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Barnens utbildning

Oläst inläggav Florence » 16 sep 2009, 14:35

För mig är det inte som sådant otänkbart att barnen börjar jobba direkt efter t.ex. gymnasiet. I gymnasium tror jag däremot alla tre vill gå för de gillar att lära sig, att göra läxor, att ha prov och så där och är väldigt intelligenta.

Jag kommer att rekommendera dem att börja studera det de verkligen genuint är intresserade av, inte det som "ger ett jobb med bra lön". Och vill de genuint supergärna börja med nån viss typ av jobb efter skolan kommer jag att uppmuntra dem till det också. Jag vill att de ska följa sitt hjärta - till en viss gräns - jag kommer nog att dra ner dem på jorden om det är något totalt orimligt. Jag kommer också att avråda dem från sådana utbildningar som enligt min åsikt är särskilt "dåliga", dvs med extremt dåliga arbetsutsikter eller stor arbetslöshet.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 16 sep 2009, 15:49

Vet faktiskt mina barn vad DE vill göra när de går ut högstadiet så ger jag dem mitt fulla stöd. Oberoende av dom dom studerar vidare med nåt de är intresserade av eller om de vill börja jobba. Jag var själv helt i det blå då jag stängde högstadiedörrarna bakom mej. Hade ingen aning om vad jag ville bli. Kastade egentligen bort tre år på studier (nåja, lantmannaskolans utbildning kom ju väl till pass nu när jag bor ihop med en bonde :love: ) och slutade efter många år i en bransch jag inte ens kan utbilda mej för.

Äldsta dottern var lite som jag. Hon visste inte vad hon ville bli, gick gymnasiet, var fortfarande lika oviss och idag arbetar hon och har satsat på att få grundtrygghet med hus och hem och bra ekonomi. Hon hinner nog skola sej ännu så jag ser inget fel i att hon inte har nån yrkesexamen. Äldsta sonen igen har haft klart för sej vad han vill bli länge redan och gick via yrkesskola till Novia i Vasa för ingejörsutbildning. Lillebror ser ut att åtminstone till en del gå samma väg som storebror.

Jag lägger mej inte i vad barnen vill studera. De har tidigt fått lära sej hemifrån att man är sin egen lyckas smed.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cecilia » 16 sep 2009, 17:08

Plutu skrev: För mig är det nämligen oerhört viktigt att de skaffar sig en utbildning, vilken som helst duger dock. Tycker det är viktigare att de väljer ngt de tycker om och är intresserade av, än att det skall vara ett "fint" yrke med hög lön, fast det ju inte skulle vara fel det heller

Vi har också sagt åt våra barn att de skall skaffa sig en utbildning som de är intresserade av, lönen är inte det viktigaste. Det är de själva som väljer och inte vi, vi har ju valt vårt en gång. Äldsta har valt gymnasiet och har nog klart lite inom vilken branch hon sedan tänker söka sig. Sedan har nog två av de andra också klart sagt att de tänker söka sig till gymnasiet, men ett av barnen har redan gjort klart för oss att något gymnasium behöver vi inte drömma om att hon skall gå i och jag tror det är ett klokt beslut för hennes skolgång har varit lite kämpigare än de andras pga läs och skrivsvårigheter. Intressant skall det bli att få se vad de kommer att välja.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav akinna » 23 sep 2009, 18:29

Nu har ju inte jag några tonårsbarn ännu.... Men reagerade i alla fall på det som skrevs om att barnen själv ska få välja att man inte blandar sig i :w00t: . Jag kommer absolut att blanda mig i. Jag tycker att det är viktigt att man som förälder är intresserad och stöttar barnet och puffar på för att våga. Har själv fått göra vad jag vill och tycker absolut att jag saknade föräldrarnas engagemang. Jag känner verkligen att när den dagen kommer och barnen ska välja inriktning så får jag vara delaktig och bli tillfrågad om råd angående studier.
akinna
Guldmedlem

Oläst inläggav Florence » 23 sep 2009, 21:50

Men akinna, inte betyder "låter välja själv" eller "inte blanda sig i" att man skulle vara oengagerad!! Det betyder att man inte vill påverka barnets val. Och tvärtom stöda det vad än det väljer. Sen om ett barn är rådvillt och inte kan bestämma, så klart jag kommer att hjälpa det. Men jag kommer inte att säga att det hellre ska bli ingenjör än matematiklärare, om det vill bli matematiklärare.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 24 sep 2009, 06:24

Adelaide skrev:Men akinna, inte betyder "låter välja själv" eller "inte blanda sig i" att man skulle vara oengagerad!! Det betyder att man inte vill påverka barnets val. Och tvärtom stöda det vad än det väljer. Sen om ett barn är rådvillt och inte kan bestämma, så klart jag kommer att hjälpa det. Men jag kommer inte att säga att det hellre ska bli ingenjör än matematiklärare, om det vill bli matematiklärare.

Håller med dej. Jag är inte oengagerad, jag låter mina barn välja själv, fungerar som bollplank om de behöver det (mina 3 barn som nu gått ur högstadiet har alla varit väldigt på det klara med vad de ska göra) och jag stöttar dem fullständigt! Jag skulle inte kalla det för att jag inte bryr mej! :nepp:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav akinna » 24 sep 2009, 15:05

Jag ber om ursäkt om jag uppfattade er fel
akinna
Guldmedlem

Oläst inläggav Florence » 24 sep 2009, 15:48

^ingen fara, ville bara få saken uppklarad! :kram:
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav isis » 10 okt 2009, 19:24

Jag har inte ännu tonårsbarn själv men vill bara inflika att om valet av studier blir för svårt eller den unga människans lust att studera är typ noll så kan man nog bra ta ett eller t.o.m. flera mellanår och jobba. Alla är inte mogna för studier direkt efter gymnasiet och det måste ta den tid det tar att komma fram till vad man vill.
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 26 okt 2009, 15:11

De får utbilda sig till vad som helst, bara det är en akademisk utbildning.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav LindaGP » 26 okt 2009, 16:31

anonym skrev:De får utbilda sig till vad som helst, bara det är en akademisk utbildning.

:lol: Vad e det för fel att vara donare, förutom lönen?
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav rasmusnalle » 09 apr 2010, 21:16

Jag har en dotter som nu går ut nian och har just valt skola. Hon hade ingen aning om vad hon skulle välja men hon ville inte till gymnasiet, fastän hon skulle ha haft "potential".
Jag försökte på mitt sätt stöda henne i hennes val utan att bestämma. Trycket från resten av släkten var dock större. Alla kusiner har blivit studenter och är högt utbildade, även så pappan (vi är skilda) och fastern. Jag har själv gått yrkesskolan och utbildade mig till ett yrke jag ej utövat på flera år. Systern stod ej pall för släktens tryck så hon tog studenten, utbildade sig till byggnadsritare men jobbar som barnskötare.
Sonen 14 år har jobbigt i skolan och är inte ett dugg intresserad av något för tillfället. :osaker:
Hur ska ett barn på 15-16 år veta vad de vill göra i framtiden? Fast det finns ju de som vet vad de vill och det är ju enklare för dem. :)
rasmusnalle

Oläst inläggav Mike » 09 apr 2010, 23:02

Nuförtiden är det ju möjligt att ta kombiexamen, dvs yrkesexamen och gymnasiet på samma gång. Det här är superbra tycker jag, speciellt om man inte riktigt "vet vad man vill". Visserligen kan det väl vara rätt krävande, men jag har förstått att det går att ta på 4 år också.

Yrkesexamenmänniskorna har idag sprungit ikapp och förbi de flesta akademiker vad gäller lön, så att akademiker i regel skulle ha bättre lön stämmer nog inte. Du skall nog vara DI, jurist, läkare, eller revisor om du skall ha avsevärt bättre lön. Lågstadielärare, filpolmaggare, de flesta ekonmaggare mfl går idag ofta in på arbetsmarknaden med knappt ens över 2000 brutto i månaden.
Användarvisningsbild
Mike

Oläst inläggav Florence » 10 apr 2010, 10:22

rasmusnalle skrev:Hur ska ett barn på 15-16 år veta vad de vill göra i framtiden? Fast det finns ju de som vet vad de vill och det är ju enklare för dem. :)

Ja-a, det undrar jag också. En del känner ett tydligt kall, men de flesta inte. Inte heller jag. Jag fyllde nyligen 40, och nu känner jag för första gången i mitt liv ett kall till ett yrke. Det känns bra! Så - vad jag vill säga - era barn väljer inte nödvändigtvis yrke för resten av sitt liv. Utan kanske "bara" för dom kommande 5-15 åren. Jag har jobbat 13 år som diplomingenjör (minus ca 2 år föräldraledighet) och det var på inget sätt bortkastad tid, även om jag planerar att lämna yrket inom ett par år.

Mike skrev:Yrkesexamenmänniskorna har idag sprungit ikapp och förbi de flesta akademiker vad gäller lön, så att akademiker i regel skulle ha bättre lön stämmer nog inte. Du skall nog vara DI, jurist, läkare, eller revisor om du skall ha avsevärt bättre lön.

Jepp, det stämmer nog till stor del, många donare har bättre lön är många akademiker. Ett annat sätt att få bra lön som akademiker (än DI, jurist eller läkare), t.ex. som ekonom, är att vara en utpräglad ledartyp och/eller ha sinne för business.
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar