smink

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

smink

Oläst inläggav Plutu » 25 okt 2009, 10:06

När tycker ni det är okej att flickorna sminkar sig till vardags? Å hur mycket? Jag måste bara fråga eftersom jag själv aldrig sminkar mig till vardags har jag svårt att guida mina flickor i saken :ledsen:
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: smink

Oläst inläggav LindaGP » 25 okt 2009, 10:09

Ja, jag tycker det e ok när man börjar högstadiet. Mindre till vardags, mera till fest.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Titte » 25 okt 2009, 18:08

Håller med Linda GP.
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 25 okt 2009, 18:20

Håller också med Linda GP. Nog för att det ser supertöntigt ut när högstadieflickor målar sig (jo, jag tycker det är mera målande än sminkande emellanåt ;)). Men kanske dagens högstadieflickor har mer koll på sminkning. Tänker bara på när jag gick i högstadiet - lärarna måste nog ha haft lite roligt åt våra ansiktsmasker. Har som tur själv inte sminkat mig så mycket, men skäms nog ändå i efterhand över det lilla kladd jag hade i ansiktet.

Så du kan ju också diskutera med dottern vad som ser bra ut och inte ;) enligt dig alltså!
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Spiderwoman » 05 nov 2009, 15:03

Jag tycker att det är ok med lite mascara och ev läppglans där vid 12, dvs i 6:an. De måste väl öva sig lite...
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Plutu » 05 nov 2009, 15:06

dagistanten skrev:Jag tycker att det är ok med lite mascara och ev läppglans där vid 12, dvs i 6:an. De måste väl öva sig lite...

De e de där jag har så svårt med, att de "måste öva", de e väl inget måste att använda smink till vardag :ledsen: För i så fall är jag verkligen ute :w00t: Sminkar min endast till fest, om ens då... Beror på vad de e för fest :thx: Men läppglans tycker ja e ok, maskara har jag förbjudit i skolan, mest av den orsaken att jag vet att de inte orkar tvätta bort den ordentligt på kvällarna, annars tycker ja de e ok me maskara+ läppglans, medan jag tycker puder, ögonskugga etc hör till helg/festsminkning...
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Spiderwoman » 08 nov 2009, 20:51

Ja, där speglar ju sig mycket i det som man själv gör. Jag har alltid lätt make up på jobb, men inte om jag bara är hemma eller ledig på veckosluten.
Skulle försöka bromsa mitt barn så länge det går, men skulle aldrig drömma om att förbjuda helt. Då blir det nog risk för värre protestbeteende senare. Men alla gör som de anser är bäst.
Däremot skulle jag inte låta mitt barn i lågstadieåldern färga håret eftersom där finns risk för skador. Ohälsosamt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav sonkku » 10 nov 2009, 20:05

Min flicka börja sminka sig ( diskret) när hon gick på åttan. Det tyckte jag var lagom!
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tant gredelin » 28 dec 2009, 22:39

Har funderat på samma sak. Min flicka som går i femman sminkar sig lite vid festligare tillfällen.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Spiderwoman » 29 dec 2009, 15:29

Min dotter, 16 år, fick tillsammans med sina kompisar en sminkkurs i julklapp.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Plutu » 29 dec 2009, 17:10

Spiderwoman skrev:Min dotter, 16 år, fick tillsammans med sina kompisar en sminkkurs i julklapp.

Låter som en jättegod idé, att tänka på i framtiden :xxnicka
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tant gredelin » 27 feb 2010, 13:19

Spiderwoman skrev:Min dotter, 16 år, fick tillsammans med sina kompisar en sminkkurs i julklapp.

Min dotter har kollat på youtube hur man kan sminka sig... :huh:
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 11 aug 2010, 19:56

Oj. Jag har inga barn, bara gudbarn, men minns från min egen tonårstid att jag just inte sminkade mig alls till vardags (började med det långt efter 20) men nog färgade och tonade håret hejvilt, både själv (och hos frissan som fick rycka in och rädda mig ibland) sen jag var ungefär 13 år. Oj vilka färger jag haft. Allt utom platinablont tror jag. Och fult var det, men man lärde sig ju så småningom av sina misstag och nu är jag mycket konservativt mörkblondslingad ;)

Läppglans tycker jag är ok helt hur ung som helst, övrig smink då de också orkar med rengörings och vårdrumban. VARJE KVÄLL! Viktigare än smink eller inte tycker jag att det är att ta en diskussion om rengöring och hudvård och solskydd, och att se till att de har bra kvalitetsprodukter, kommer till kosmetolog eller hudläkare vid behov och sånt. Jag fick kämpa ensam med mina tonårsfinnar för min mamma var inte alls intresserad av att hjälpa mig, "det går över" (det gjorde det inte förrän jag började med p-piller som 19) sade hon.

Nuförtiden viftar jag över ansiktet med ljuspenna (Diors är bäst), mascara (Maybelline, billig o bra), solpuder (märkena varierar) och läppglans (MAC har fina och hållbara som inte smakar eller luktar nånting) varje dag. Tar fem minuter, syns knappt, men om jag skippar sminken tror folk att jag är sjuk.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tonåringar