Skaffa inte barn om du inte har råd!!

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Skaffa inte barn om du inte har råd!!

Oläst inläggav Spiderwoman » 11 jan 2010, 17:20

Dessa bittra ord kom från min 16 åring. När jag klagade om nåt att "jag har inte råd" eller "oj vad det är dyrt".
Jag är frånskild från hennes pappa, får bara underhåll och inte heller det i evighet. Hennes vänner får saker och pengar på helt annat sätt. Jag vet att hon förstår att situationen är en annan eftersom jag är frånskild men det är lite bitter. Pappan ställer nog upp och betalar det han måste och lite till, men inte kan man ändå jämföra med hur det skulle ha varit om vi varit en kärnfamilj.
Nu har jag en ny sambo sen många år, och ekonomiskt är ju situationen lite bättre då. Hälften av boendeutgifter, större och finare bostad, lite bättre än det annars skulle ha varit. Tyvärr så går det rätt dåligt för oss nu, och jag skulle utan vidare separera om jag skulle ha det bättre ekonomiskt. Så nog sitter man fast i smeten.
Det känns som man inte har råd att leva. Deppigt.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Skaffa inte barn om du inte har råd!!

Oläst inläggav Peg » 11 jan 2010, 17:51

Det finns många i din familjs situation idag. Hoppas det vänder snart för er ekonomiskt. Din 16-åring förstår nog situationen, men blir förstås frustrerad ändå ibland, det är inte lätt att alltid hålla humöret uppe om alla kompisar får saker, men inte man själv. Kanske skulle hon kunna hitta ett jobb vid sidan av skolan för att få fickpengar? Inte lätt i dessa tider heller, men att försöka går ju, själv delade jag ut reklam i den åldern. Jag antar att hon med sina ord refererade till sin egen situation; men om hon månne menade orden riktade till/om en ny bebis på gång eller liknande, kan jag förstå henne. Om man inte har råd med de barn man har, bör man ju inte skaffa fler. Eller så måste man förklara sina prioriteringar. Eftersom så många har det ekonomiskt tufft idag, tycker man ju att det borde vara fler barn i din dotters kompiskrets som har det likadant? Men jag kan ju tro att en del försöker väl dölja sin situation bäst de kan i såfall.
Användarvisningsbild
Peg
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav isis » 12 jan 2010, 18:35

Pip inte med din lilla söta fågelnäbb om saker du inte förstår skall du svara en uppnosig unge.
Användarvisningsbild
isis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 02 feb 2010, 18:00

Tonåringar skall nu alltid joma om någonting, skulle du ha gott om pengar så skulle hon ha klagat på något annat...

Hälsar en f.d. tonåring som minns hur det var...
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Milda » 02 feb 2010, 21:28

isis skrev:Pip inte med din lilla söta fågelnäbb om saker du inte förstår skall du svara en uppnosig unge.

Härligt Isis :nicka:
Super att använda bråttomdagar då varken tid eller ork finns att förklara.
Sedan tror jag många gånger att tonåringar har ett lustigt sätt att be oss vuxna bekräfta att vi faktiskt bryr oss och tycker om dem, trots deras kantighet och allt det andra.
Milda

Oläst inläggav Lisbeth » 22 jan 2012, 16:49

En 16-åring kan ju redan försöka få ett deltidsjobb några timmer i veckan och förtjäna pengar själv.
Lisbeth
Guldmedlem

Oläst inläggav Plutu » 27 mar 2012, 08:16

Mina tre tonåringar 13, 17 och 18 har alla jobbat sedan de blev 13 (yngsta började som 12åring). Delat reklam, jobbar i café och butik. Åtminstone sommarjobb borde väl kunna ordnas? Här skulle de ha det verkligt knapert om de inte förtjänade själv, tack vare egna pengar kan de unna sig lite vardagslyx som bio, café, kläder och make upp. Äldsta köpte just bil helt med egna införtjänade pengar + att han betalade 25% av körkortet. Plus att de lär sig ansvar och den bistra sanningen att pengar inte växer på träd. speciellt flickorna brukar räkna "hur många arbetstimmar" ngt kostar. T.ex. yngsta lämnade just ett par shorts som kostade 40€ i butiken, för hon ansåg inte det vara värt jobba en hel lördag (5 timmar) för ett par shorts! personligen tycker jag det är oansvarigt hur vissa formligen öser prylar över sina barn, i all välmening säkert, men jag tror inte det i slutändan är det fiffigaste, vi uppfostrar väl trots allt våra barn till att en dag stå på egna ben?

Å kom ihåg, det är du som är föräldern, du behöver verkligen inte höra på allt, respekt skall du ha! Kram :kram:
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 28 mar 2012, 20:03

Bra skrivet Plutu!
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 23 okt 2012, 19:50

Nu är det ju inte så länge sedan jag själv var tonåring (25 år ung idag), så passar på att skriva en kommentar då jag har det i ganska färskt minne :wink:

Jag har aldrig fått pengar som tonåring. Moped fick jag faktiskt då jag fyllde 15, men kläder, shampon, frissabesök och slätt fick jag jobba för. Att jobba som i att extraknäcka och spara sommarjobbslönen till viss del, men även att tvätta kläder, stryka och städa hemma. Minns att jag var så otroligt frustrerad mellan varven när kompisarna fick hela barnbidraget varje månad, nya kläder titt som tätt, färga håret på salong etc. Min mor och far fick nog höra det ena och det andra om orättvisa i världen :lol:

Nu är jag blivit lite äldre har jag insett vilken tur jag haft med föräldrar som inte köpt mig allt jag ville ha, även om de nog skulle ha haft råd med en hel del mer! Jag lärde mig stå på egna ben mycket tidigt, ta ansvar, och fram för allt lärde jag mig hur man får jobb och hur man jobbar! Jag är väldigt tacksam. För jag vill att mina egna barn också, en vacker dag ska vara självsäkra, vågar stå på egna ben och vara stolta över vad de kan åstadkomma!

Så spderwoman, du skall inte känna dig dålig över att du inte kan betala allt åt din dotter. Tonåringar är experter på att klargöra orättvisor för föräldrarna och dessutom att få det hela att låta som världens undergång :nicka: :kram:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Spiderwoman » 14 nov 2012, 08:20

Tack, söta Borgbacken :heart:
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar