Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringar?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Re: Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringar?

Oläst inläggav Kafo » 09 feb 2010, 22:15

Förutom att sköta läxläsningen på egen hand så hade jag aldrig några egentliga ansvarsområden hemma. Höll nog ordning på de egna grejerna i rummet, men också där skötte mamma både dammsugning och golvtvätt. Tvättmaskinen behövde jag heller aldrig röra, hämtade bara nångång in kläderna från torksträcket. Hjälpte sporadiskt till med gräsklippning, dukning, disk och liknande, men alltför sällan anser jag såhär i efterhand. Minns inte heller att varken mamma eller pappa nångång skulle ha krävt så mycket hjälp av oss barn heller, men nån vecko/månadspeng fick vi heller aldrig. (Och det hade vi nog inte förtjänat heller). Båda föräldrarna jobbade hemma, på lantbruket, så kanske det är en delorsak till att vi inte behövde blanda oss i hemsysslorna så aktivt, föräldrarna var ju alltid hemma.

Men, de egna barnen kommer nog få lära sig att dra sittstrå till stacken. :nicka:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kafo
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Esme » 12 feb 2010, 16:25

Min mamma och pappa skilde sig när min lillebror var under ett år gammal och mamma var efter det ensamstående med oss fyra barn. Så jag har hjälp till mycket hemma. Såklart man ibland knorrade och inte ville, men ju äldre man blev destu mera insåg man att sakerna verkligen måste göras och att man måste hjälpa till för att allting skulle bli gjort. Samtidigt kunde och orkade man ju hjälpta till på ett annat sätt också.

Jag har skottat snö, klippt gräsmattan (det hatar jag ännu i denna dag) plockat i och ur diskmaskinen, diskat, lagat mat, tvättat byke, skött småsyskon (inkl. bajsrumpstorkningar och potttömningar), hjälpt mamma då skitbrunnarna frös fast på vintrarna och det svämmade över av skit i källaren, piskat mattor, osv. osv. Ja, vi hjälpte till med allt som vi kunde.
Nog var det jobbigt ibland, men samtidigt var det ju inte några konstiga saker eller så. Så det var ju inte jobbigare än vad man tycker det är idag, när man måste göra saker som man inte har lust med. Jag minns inte exakt i vilken ålder jag/vi började hjälpta till hemma. Det var väl nåt naturligt, när man var mindre var man med och tittade på och ju äldre man blev destu mer fick man hjälpa till.

Så när jag flyttade hemifrån hade jag inga problem att klara mig själv :) Inte vill ju jag förstås ge mina egna, framtida barn samma uppväxt som jag där man ibland kanske måste hjälpta till lite "för mycket" (t.ex. som den gången då vi allihopa måste stiga upp kl. 6 en skolmorgon för att hjälpa mamma att skotta gården så hon kunde slippa iväg med bilen till jobbet i tid). Men det var som det var då, och vi var många syskon som hjälpte mamma. Det jag dock vill ge mina barn är kunskaperna och erfarenheterna jag själv hade, så att de sedan har en bra start när de ska börja sina egna liv som vuxna. När man ser på saken i bakspegeln är jag bara tacksam över min uppväxt!
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma21 » 04 mar 2010, 15:37

Tja, mina föräldrar är egenföretagare och har jobbat otroligt mycket då vi var små. När jag slutade lågstadiet tog jag ensam hand om min lillasyster och hushållet hela sommarlovet. Gjorde även det sommaren mellan sjuan och åttan. Mellan åttan och nian sommarjobbade jag första gången. Och sommarjobb skaffade jag själv, reagerade på att det var någon som undrade var föräldrarna skulle skaffa sommarjobb åt sina barn? Barnen ska väl leta själv?
In i veckorna beroende på hur mycket föräldrarna jobbade lagade jag mat, städade, klippte gräs, rensade ogräs, skottade snö osv. Hade i och för sig alltid hjälp av min syster. När jag var 15 år började mamma betala in barnbidraget på mitt konto och det fick jag hushålla själv men då skulle det räcka till kläder, nöjen, telefonräkning och så vidare. Har alltid skött skolan själv och haft prima betyg.

Kan säga att jag är så otroligt glad att mina föräldrar uppfostrade mig/oss på detta sätt! Har fått lära mig massor, bl.a. att ta ansvar och att ha hand om pengar. Visst var det jobbigt ibland att sköta om disken då man hellre ville se på tv men lärorikt har det varit. Flyttade sen hemifrån som 17 åring.
Son född 8.2.2010
mamma21

Oläst inläggav Sara » 18 apr 2010, 15:28

Jag tänkte först säga att jag gjorde ingenting, men kom sen på att det var inte hela sanningen. Jag skötte ofta om min småsyskon när mina föräldrar var borta, nu var dom inte så mycket yngre än mig, men det var ändå jag som hade "ansvaret".
Jag trodde inte att jag kunde laga mat när jag flyttade hemifrån, men det var för att jag alltid hade lagat enligt mammas instruktioner, dvs. jag reagerade inte på att jag faktiskt kokade mat när hon sa att "fixa maletköttsås och potatis till kl 5, till sallad kan du ta ditten och datten", för jag hade börjat som så liten och då var instruktionerna av typen "ta fram mjölet från skåpet och mät upp två deciliter i den blå skålen", och jag märkte inte att jag lärde mig saker när det ändrades så gradvis. Jag sysslade faktiskt en del i köket, kokade, bakade, skötte diskmaskin o dyl. och det hör också till de ställen där jag trivs bäst nu.
En sak jag hade önskat att jag varit tvungen att göra var tvätta och stryka. Det var jag tvungen att lära mig sedan jag hade flyttat hemifrån. ( Nu är jag sjuk och orkar inte allt, och nu tvättar min mamma en rätt stor del av vårt byk. I gengäld kokar jag mat åt henne sgs alla dagar.. så jag antar att jag inte sysslade med byk för att det var vad hon tyckte "minst sämst" om.. :nicka: )
Jag hade månadspeng och skötte med den om alla inköp förutom skolböcker sen i gymnasiet. Om jag behövde pengar till något större, resor t.ex, dammsög jag hela huset och torkade damm. I normalfall dammsög jag och torkade damm i mitt rum.
Mamma till två pojkar
Sara

Re: Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringa

Oläst inläggav anonym » 02 aug 2010, 10:39

För oss barn var det nog helt självklart att delta i hushållsarbetet hemma som tonåringar. Vi gjorde veckostädningen tillsammans, hjälpte till med matlagning, disk, undanplockning, tvätt, strykning samt alla säsongsbetonade arbetsuppgifter som gräsklippning, snöskottning, trädgårdsskötsel, frukt- och bärplockning, potatisupptagning, julpyntning, fönstertvätt, osv. Det skulle ha varit helt absurt att ligga på sofflocket medan mamma och pappa hushållsarbetade. :shock:

Så vi har nog inte blivit curlade, däremot kan jag idag bli lite sur när jag ser hur mamma passar upp på pappa ibland (nog för att han gör mycket arbete också, men det är mest typ byggprojekt som han kan styra själv medan hon gör det där tråkiga återkommande arbetet som disk och matlagning och gräsklippning osv.). Pappa kan säga att han är trött efter maten och gå och lägga sig, utan att reflektera över att mamma (och vi barn) måste plocka undan och diska fast vi kanske också skulle vilja vila oss. Pappa jobbar nog hårt därhemma men bara när han själv vill och utan att behöva planera efter och ta hänsyn till andra. Det har i alla fall vi barn fått lära oss. :twisted:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Wilmina » 02 aug 2010, 14:51

Jag tror vi haft det som de flesta, har nog hjälpts åt. Vi hade få uppgifter som vi alltid skulle göra (förutom typ bädda vår egen säng, sätta smutsiga kläder i bykkorgen mm självklara saker) men vara vana vid att ta vid när det behöves, typ duka, diska osv. Jag kommer inte ens ihåg att de skulle ha behövt begära hemskt mycket (???), tror det var själklart att göra sånt plock. Dessutom var det ganska självklart att den som började stryka strök allt, inte bara egna kläder och att jag och brorsan turades om med att klippa gräs. Jag hatade alltid trädgården som ung men har nu lärt mig att uppskatta att vi skulle hjälpa till på grönsakslandet också för nu har man ju en allmän uppfattning om sånt också - fast det tog ju ganska många år innan mitt intresse vaknade för det :wink: .

Sysslor betalades inte för, det hör till att man gör hemsysslor tyckte mina föräldrar. Men vi kunde få betalt för separata projekt t.ex. när vi plocka alla hallonen eller jordgubbarna under några veckor. Så tog vi hand om några kullar ankor under en hel sommar. Då fick vi välja om vi ville göra det, men började vi med något, typ ankorna, måste vi slutföra det.

Vi hade skilt månadspeng som skulle räcka till våra utgifter. Men om vi skulle köpa något dyrare, typ en vinterrock, kunde mina föräldrar hjälpa till med extra pengar. Men vi hade ännu ett sätt att "förtjäna" på: vi fick några tior om vi hade karkkilacko i en månad :D Detta ledde till att ingen av oss har ännu heller hål i tänderna :clap: och att vi för det mesta hade karkkilakko i en månad, åt karkki under en dag, och började strejka sen igen.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tigerlilja » 05 sep 2011, 16:39

Jag hade nästan inga uppgifter eller ansvar. Skulle i princip städa mitt eget rum, gjorde jag inte det (vilket jag nog gjorde) så var det ostädat. Jag kunde inte en enda maträtt då jag flyttade hemifrån och fick be min mamma om en enkel lista på recept på några maträtter. Hemma fick jag betalt om jag gjorde något, men jag var inte så efter pengar så jag ides inte. Min lillebror däremot jobbade mycket hemma mot betalning.

Jag vill nog att mina barn kan laga mat och använda tvättmaskin då de flyttar hemifrån. Och så att de så småningom vet vart man vänder sig i hurudana ärenden - hälsocentral, sjukhus, FPA, banken, disponenten, gårdskarlen, hittegodsbyrån, osv. Det är tungt att själv ta reda på allt då man plötsligt bara ska veta hur man ska göra.
Dotter -98, son -06, son -08, ängladotter -11, dotter -12
Användarvisningsbild
Tigerlilja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Tonåringar