Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringar?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringar?

Oläst inläggav Natasha » 08 feb 2010, 14:26

Jag vill göra en liten sidotråd inspirerad av den andra där tonåringarnas uppgifter diskuteras. Jag är nyfiken. Hur mycket ansvar och uppgifter hade ni själva som tonåringar? Fick ni betalt? Var det nu när ni som vuxna tänker tillbaka för mycket eller för lite uppgifter? Lärde ni er tillräckligt hemma? Kunde ni tex laga mat när ni flyttade hemifrån? Vad skulle ni vilja göra annorlunda än era egna föräldrar när ni är tonårsföräldrar?

Jag hade själv för lite ansvar och uppgifter hemma och vill inte göra lika med mina barn. Jag kunde laga några maträtter, typ makaronilåda, pannkaka, semlor, kakor och koka potatis. Och jag hade hårt sjå att uppfostra mig själv sen när jag flyttade hemifrån. Allt från att lära sig att diska efter sig innan det blev ett diskberg till knyta ihop roskisen innan den svämmade över och att lära sig jobba först och ha fritid sedan istället för tvärt om. Och jag förstod inte hur mycket tid av dygnet som går till tråkiga plikter. Nu tänker jag att det är så synd om min mamma som aldrig fick ha någon vilostund och vi andra fattade inget. Det är också viktigt att lära sina barn att man gör saker tillsammans, att man inte alltid ska göra allt själv. Dessutom är det kvalitetstid för familjen att jobba tillsammans, tex kocka tillsammans.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur mycket ansvar/uppgifter hade ni själva som tonåringar?

Oläst inläggav Pipi » 08 feb 2010, 15:53

Jag hade en bullmamma som hade allt fixat och ordnat för oss alla i familjen fram till jag var nästan 9 år. Då dog min pappa (och min bror) i en olycka och mamma fick sadla om helt. Från att ha varit en hemmafru fick hon gå till att istället studera, arbeta och vara ensamförsörjare på heltid. Det här innebar stora förändringar för mej också. Det var bara att bita ihop och hjälpas åt. Vi hade ju inget annat val!

Väldigt tidigt tog jag vara på mej själv. När jag gick i 8an auskulterade min mamma i Vasa och då var jag ensam mest hela tiden i veckorna. Hade granntanter och andra bekanta som tittade in och ibland sov över. För mej var det här vardag och jag tycker själv jag klarade det bra. Då var det allt från att ta sej ur sängen själv på morgonen, fixa bussbiljetter, ordna skjutsar till skribban, laga mat, byka och hålla ordning på skolan som gällde. Jag tyckte aldrig ens att det var jobbigt.

Så, dagen jag flyttade hemifrån var ingen omställning för mej. Jag visste ju att jag klarar mej själv. Matlagning var det enda jag har lärt mej den hårda vägen. :osaker: Och idag lär jag laga bra mat. Så säger dom som äter vid mitt matbord... :roll:

Jag önskar inte mina barn min ungdom, men jag önskar dem förmågan att handla efter eget huvud, lita på sej själva och på varandra.

Så hur gör jag med mina barn? De har tidigt fått lära sej att pengar inte växer på träd. I vår familj hjälps man åt och ska inte räkna med betalning för vanliga hemsysslor. Min äldsta dotter som nu är vuxen och haft eget hushåll i flera år har ofta sagt att det var det bästa vi kunde göra. Att låta dem få spara ihop pengar själva, att inte ge dem det "alla andra fick".

Vi börjar tidigt ta med barnen i våra sysslor. Minstingen som bara är 2½ har redan sitt som hon bör göra. Små saker, men det är en början. Hon hjälper mej när vi hänger upp byket. Hon hänger upp alla sockor på torkställningen och är väldigt duktig. Sorterar ihop sockorna med sina rätta par och kniper ihop dem två och två. För henne är det ännu en lek och det är så som man ska börja tycker jag.

Vi har i många år haft ett rullande system med dukning, avdukning och diskmaskinstömning för barnen. Man har en vecka i taget och byter varje måndag. Enkelt, för då slipper man ev tjafs om vem som gjorde vad sist. Och eftersom jag är med i köket då så får jag en stund ostört snack med dem i tur och ordning. Perfekt i vår stora familj! Nu när sonen är borta på veckorna gör jag hans del ihop med lillan. Hon dukar väldigt bra och tömmer också diskmaskinen såpass att jag bara behöver lyfta upp glas och fat i överskåpet. Resten ska på så låg höjd som hon klarar av själv. Duka av är lite kladdigare.. :lol:

Sonen får månadspeng (sin del av barnbidraget- utlägg för en mokkula) och för dem så skaffar han själv kläder och har till nöjen. Flickorna får ingen månadspeng. Istället har de valt att vara med i en bokklubb som är rätt kostsam. Fickpengar har de i form av sånt de fått till födelsedagar och jular. Men, de har väldigt måttliga utgifter så summan växer i god takt. :tummenupp:

Andra sysslor? Ja dem ser ni i den andra tråden. Nu måste jag fortsätta med maten.. :thx:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peg » 08 feb 2010, 15:56

Precis som du tycker jag att jag hade för lite ansvar och uppgifter hemma. Visst skulle jag plocka i/ur diskmaskin, ta ut sopor och kanske nåt annat smått, men jag knorrade alltid. Likaså städa kaninburen, det blev nog mamma som gjorde det mest. Dock skötte jag skola och läxor (i den mån jag nu gjorde dem, det gick mest bra ändå...) helt själv. Jag fick veckopeng, men den var inte relaterad till arbete hemma. Jag jobbade också från 15-års åldern med att dela ut reklam, och tidningar på morgnarna (17-18 år). Lättare matlagning hade mamma lärt mig, och då jag flyttade bara en trappa upp i samma hus då jag flyttade, fortsatte jag att fråga om jag behövde.

Makens pojke som bodde med oss under några år fick sköta sin egen tvätt, städa rummet, städa toaletten etc redan då han var i 10-års åldern, och bra gick det (även om det knotades inbland). Han är nu vuxen, och uppskattar att han hade regler, var tvungen att äta grönsaker, etc hos. Hans mamma mest skrek och gick på, vilket var lätt att bara ignorera (hans ord). :) Med min pojke ska jag göra likadant; han ska växa upp med en attityd att det är naturligt att hjälpa till, utan att få betalt för det.
Användarvisningsbild
Peg
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav abc » 08 feb 2010, 16:00

Jag hade för lite ansvar. Jag tycker också i efterhand synd om min mamma som "slavade" med städning, matlagning och tvätt. Visst har jag alltid nu och då gjort allt detta, men inget regelbundet ansvar var det.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tigana » 08 feb 2010, 16:11

Jag hade ganska mycket ansvar och väldigt tidigt - jag minns hur jag och lillbrorsan var ensamma hemma på jullov och sportlov då jag gick på fjärde-femte klass. Pappa kom hem och åt lunch med oss, men jag värmde maten (den hade mamma eller pappa lagat i förväg) och dukade på bordet och sånt. Mamma hade ett sånt jobb att hon inte kunde åka hem på lunchen.

Också annars gjorde jag ganska mycket hemma, det hörde till att vi gjorde vår del av städandet, oftast skötte jag dammande och badrumsstädande medan mamma eller pappa dammsög. Och jag hängde ofta upp tvätt och plockade ner torr tvätt, sen skulle alla plocka in sina egna kläder. Jag bakade mycket också, men det var på eget initiativ. Klippte gräs och rensade trädgårdsland på sommaren.

Sommaren då jag var 14 skötte jag helt och hållet om matlagningen och hushållet (och lillbrorsan, som är 5 år yngre än jag) på dagen, pappa kom hem och åt lunch. Det är något som jag är tacksam för att jag "tvingades" göra, det var inga problem för mig att flytta hemifrån, jag kunde ju allt... Den sommaren fick jag lite betalt för allt jag gjorde, annars fick jag aldrig någon lön för arbete hemma.
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mymlemamma » 08 feb 2010, 20:03

Jag fick väl kanske väl mycket ansvar då jag var tonåring. Min mamma skilde sig från mina småsyskons pappa då jag var 12 och syskonen 4 och 2. Min mamma har alltid rest mycket via jobbet, så i veckorna var vi ofta på tremanhand sen jag fyllde typ 14. Till mina uppgifter hörde också att sköta om veckostädningen (dammsuga, torka damm, städa wessorna, plocka undan). Om jag inte städade, fick jag heller ingen veckopeng. Vi hade också alltid dåligt med pengar, så fick köpa det mesta med veckopengen och genom att extraknäcka med småjobb och sommarjobb.

Det hade naturligtvis goda sidor också, men resulterade i en ganska häftig reaktion då jag flyttade hemifrån. Njöt s a s av friheten lite väl intensivt och länge. Vill nog ge mina barn ansvar och uppgifter så de lär sig, men tänker vara noga med att inte tvinga dem ta på sig de vuxnas ansvar för tidigt!
Bild
Bild
mymlemamma

Oläst inläggav Anouk » 08 feb 2010, 22:45

Jag upplever att jag hade ganska mycket ansvar... eller plikter, delvis också.

Från tidig barndom till tidiga tonåren bodde jag med mamma på tumis, så då blev det nog redan att lära sig göra vissa saker och ta ett ansvar. T.ex. jag minne av att jag nu och då diskat, bakat och tillrätt enkel mat (typ fiskpinnar) redan i före 6:an i lågstadiet. Speciellt bakning var nu sånt som man gillande att göra självmant också, och fick ganska fria händer med.

I tonåren var min roll i hushållsarbetet att sporadiskt laga mat (typ sånt jag lärt mig på huslig ekonomi) och kanske baka mera ofta. T.ex. fönstertvättning kunde också tillfalla mig; men jag minns också att jag t.ex. tvättat fönstren åt mormor mot betalning. När jag gick i högstadiet fick min mamma lite hälsoproblem, så i den vevan blev det att jag började sköta en del av veckostädningen (dammsuga och torka damm i hela huset) hos oss. Och denna plikt blev sen kvar på min lott även efter att mamma inte längre var förhindrad... då var det lite som en motprestation mot de pengar man fick då man for ut (hade ingen egentlig veckopeng, utan mera engligt behov)

När jag var i tonåren fick jag ett småsyskon också, så genom det blev det ju ganska mycket hushållsysslor "up for grabs", i och med att det fanns ett företag i familjen också att sköta. Ibland var det så jag som underhöll bebisen medan mamma fixade annat, ibland var det jag då som t.ex. fixade maten. En sommar "sommarjobbade" jag hemma med att sköta barnet.

Så när jag flyttade hemifrån tycker jag nog att jag var ganska bra rustad att sköta mig själv.
Användarvisningsbild
Anouk
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Florence » 09 feb 2010, 09:06

Jag hade nog en del uppgifter, men liksom Natasha tycker jag nu att jag borde ha haft mera, för mamma var ofta trött. Dessutom var hon utled och avskydde hushållsjobbet själv. Tyvärr så har hennes negativa inställning till städning smittat av sig. Min mans föräldrar t.ex. gillar att städa (!), och min man har en mycket gladare inställning till sånt jobb än jag.

Försöker minnas vad jag egentligen gjorde... Medan jag läste till studenten skötte jag byken själv, hela husets. Men det var helt frivilligt vill jag minnas, jag varvade läsandet med det. Till dess var det nog diskturer 1-2 gånger i veckan samt att hjälpa till med olika saker på gården (även hos farföräldrarna), och dammsugning emellanåt. Lagade mat bara ibland. Ibland strök jag skjortor.

Jag har kommit fram till en insikt: Jag tror det är bättre att ge barnen hela ansvarsområden, och inte bara ha dem att dela på vissa sysslor och hjälpa till. Den tiden när byken var mitt ansvar som tonåring så skötte jag det suveränt, och mamma blev verkligen avlastad. Flera såna uppgifter hade varit bättre än ett evigt gnällande om att "Varför hjälper ni inte mera till". Delat ansvar = ingens ansvar. Är det "allas" uppgift att föra ut rosken så blir det lätt samma person som gör det varje gång ändå, för en person kanske har sin definition av full just lite strängare än de andra. Eller är det allas uppgift att lägga barnen så gör kanske samma person det ändå, för ena tycker att barnen ska lägga sig 20.55 och för andra duger 21.10. Lite OT, men bara för att förklara. Har ett barn tvättning av lavoaren på sitt ansvar så vet hon att nu när den blir smutsigare så finns ingen annan som plötsligt ger upp och tvättar den, utan det är hon som helt enkelt ska göra det. T.ex. min 6-åring har påfyllning av WC-pappersrullor som ansvar. Mina barn kommer om några år att få en middag i veckan som ansvar (enligt en fungerande modell hos en bekant med tonårsbarn): Då får de en peng, får köpa matvaror från butiken, och laga middagen helt själva.

Pengar fick vi inte för att hjälpa till! Jag hade inte ens månadspeng nånsin, utan jag gjorde det som krävdes och fick pengar till de utgifter jag hade (har aldrig varit shoppingtokig, så de var inte så stora utgifter).
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 09 feb 2010, 10:22

Jag har tidigt fått börja hjälpa till med allt möjligt hemma. Som åttaåring diskade jag varje dag och tjänade på det sättet ihop pengar till en ny cykel. Mitt rum var på mitt ansvar, ibland såg det för vidrigt ut ibland var det superfint. Soppåsen förde jag säkert ut och enkel mat (typ makaroner och korv) har jag tillrätt sedan jag gick i femman. Kläder började jag säkert tvätta i sexan/sjuan. Mina föräldrar skildes när jag var tio och mamma var ofta på kurs via jobbet en vecka i gången så då tog jag och brorsan (fyra år äldre) hand om oss så gott det gick. Pappa var i så dåligt skick att han inte klarade oss på egen hand.
Pengar hade vi också dåligt av, fick veckopeng som skulle räcka till allt utöver mat och hygienartiklar.
Läxorna har jag nog också skött själv sedan trean/fyran nångång.
Är nog glad åt att jag fick lära mig att klara mig själv men sku vekligen ha önskat mig en mer engagerad mamma, tror inte det är bra att låta en elvaåring fatta viktiga och stora beslut själv :?
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 09 feb 2010, 13:43

Jag levde prinsessliv! :wink:

Har funderat på vad jag kunde ha haft för uppgifter men jag kommer inte på någonting. Mitt rum såg jag till att var städigt och smutskläderna i tvättkorgen och rent fick jag själv vika in i skåpet men det är ungefär vad jag kan minnas. Hade ingen månads eller veckopeng utan fick pengar då jag behövde till nya kläder och bio t.ex.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Florence » 09 feb 2010, 14:11

jessica, jobbade båda era föräldrar heltid?
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 09 feb 2010, 15:08

Adelaide skrev:jessica, jobbade båda era föräldrar heltid?

Jag kan svara med att mina föräldrar jobbade full tid båda. Inga arbetsresor dock, dom kunde ta cykel till jobbet. Ändå gjorde mamma allt inne och pappa allt ute.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 09 feb 2010, 15:44

Jo, det gjorde dom. Pappa hade flerskiftesjobb och mamma ett jobb som var öppet 8-21, så hon hade också oilka tider.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav skogsmus » 09 feb 2010, 18:40

jessica skrev:

Jo, det gjorde dom. Pappa hade flerskiftesjobb och mamma ett jobb som var öppet 8-21, så hon hade också oilka tider.
Om jag minns rätt hade dom öppet till klockan 22, minns inte när de ändrade
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav acasia » 09 feb 2010, 22:01

^skrev först 22 men ändrade mej sedan och tänkte att kanske jag kom fel ihåg, men om du också minns att det var så, så var det säkert till 22.
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Nästa

Återgå till Tonåringar