Oregelbunden mens, p-piller?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Oregelbunden mens, p-piller?

Oläst inläggav Plutu » 18 feb 2010, 21:14

Min äldsta flicka har nu haft mens i ungefär ett år (hon fyller 15 nästa månad). I början höll hon ca. 24-27dagar mellan mensena, men nu har det bara varit 20-21 dagar. Dessutom blöder hon ganska kraftigt. Jag bad henne gå till skolhälsovårdaren å mäta HB, och idag hade hon varit. Som jag befarade, HB var endast 113. Till saken hör också att hon är ganska klen, 167cm/46kg. Järnkur påbörjas direkt imorgon, det är helt klart, men det är ju inte lösningen i långa loppet...

Hälsovårdaren rekomnderade p-piller, vilket jag inte är så förtjust i. Tycker inte om tanken att proppa i en (icke sexuellt aktiv) tonåring hormoner. Någon som har erfarenheter av alternativa metoder? Då tänker jag Akupunktur? Zonterpapi? Homepoati? Eller något annat...?
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Oregelbunden mens, p-piller?

Oläst inläggav företagarmamman » 26 feb 2010, 11:06

Jag skulle nog, oberoende av om man är 15, 25 eller 35 år gammal gå till en gynekolog för att utesluta eventuella andra problem innan man börjar med p-piller. Och fråga om det inte finns andra alternativ för en så ung flicka. P-piller har ju också sina risker!
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tant gredelin » 27 feb 2010, 13:17

Gå hellre till gynekolog skulle jag oxå säga.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 05 mar 2010, 22:45

Jag förstår din oro, jag skulle också fundera en god stund innan jag skulle låta mitt barn börja ta hormoner. Jag skulle, som vanligt, alltid först titta på maten.

Jag har just påbörjat en bok som handlar om vitaminer, mineraler och spårämnen, deras funktion i kroppen, bristsymptom samt hur dessa samverkar med varann.

Jag gick just lite igenom i boken, och särskilt brist på K-vitamin kan orsaka kraftig menstruation. Även åtminstone A-vitamin och magnesium tros ha betydelse för menstruationen/fortplantningssystemets funktion.

Goda källor för vitamin K är gröna grönsaker med blad (särskilt broccoli, grönkål och mangold), paprika, zucchini och tomater. Persilja har också mycket, men då måste man äta mycket också (men man kan ju laga t.ex. pesto på massor av persilja!). Också olivolja innehåller K-vitamin. K-vitaminet samverkar med probiotika (t.ex. mjölksyrebakterier som i yoghurt och surkål) och prebiotika (som finns i bl.a. lök, tomater, vitlök, kronärtskocka, baljväxter och fullkorn) och uppsugs bäst i en frisk tarmflora. Och så viktigt: eftersom K-vitamin är fettlösligt så förhindras uppsugningen i kroppen ifall dieten är fettfattig!

Min bok ger även ett förslag på en super-K-vitaminrik dagsdiet:
frukost: levande yoghurt (för tarmbakterierna), mysli (prebiotika), färsk frukt
lunch: soppa på vattenkrasse, spenat och persilja med fullkornsbröd
middag: stir-fried chicken med röd paprika, broccoli och kronärtskockshjärtan, olivolja på
(själv tyckte jag persilja-pesto-idén var ganska kiva fast den var helt min egen!)

För övrigt tycker jag broccoli är en av de godast grönsakerna som finns. Jag kan gärna ge fler tips om hur man kan tillreda god broccoli ifall det skulle vara så att den inte är poppis hos fröken. Och sist disclaimer: det kan ju sen också hända att din flickas K-vitaminnivå är helt på topp och att problemet är nåt annat, men om det är möjligt så hellre broccoli och pesto än p-piller, tycker jag.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 06 mar 2010, 10:23

Jag tror helt och fullt på Florence inlägg om att maten/kosten kan påverka mensvärken. I mitt fall så är det inte maten utan mjölken som verkar innehålla något som jag behöver (kanske i kombination med något annat).

Jag nästintill slutade dricka mjölk när jag började på högstadiet och hade under de åren en jättegrym mensvärk, åren innan så hade jag ingen värk (jag fick mens relativt tidigt). När jag var 19 började jag återigen dricka mjölk och under många år var jag utan värk. Under en period för inte allt för länge sen drack jag nästan ingen mjölk och värken var tillbaka. Jag kan inte säga vad det beror på och nästan alla bara skrattar åt mitt påstående men min kropp behöver av någon konstig anledning mjölk för att slippa mensbesvären.

Men att gå till en gynekolog är nog jätteviktigt, det kan ju vara något fysiologiskt som ligger bakom. Jag hörde på radion imorse att en femtedel (?) av kvinnorna i Finland har endometrios men alla lider förstås inte av det i lika hög grad.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Maja » 06 mar 2010, 11:51

Vår dotter är 15 år och vi var till gynekolog med henne just för att hon fick så oregelbunden mens. Gynekologen föreslog genast p-piller, yasmin hette de visst. Jag var inte så tänd på idéen att börja ge p-piller åt dottern som dessutom inte ännu är sexuellt aktiv. Försökte diskutera detta med gynekologen men hon sa direkt att dagens p-piller är helt ofarliga och att det är inget konstigt att börja äta hormonpreparat. Nå, vi tog ut p-pillren men åt vår dotter hjälpte inte pillren, hon hade fortfarande oregelbunden mens. Så efter 6 månaders använding så slutade hon med pillren. När jag dessutom läste på nätet om flickor som fått proppar så tyckte jag det är onödigt att äta p-piller. Visserligen är det ju bara en bråkdel som fick propp men onödigt att chansa. Säger som de andra här, besök en gynekolog och förhoppningsvis får ni en bättre gynekolog än vi fick
Maja

Oläst inläggav Plutu » 09 mar 2010, 20:58

Tack för alla era svar. Speciellt tacksam för det om K-vitaminer. Magnesium äter hon redan (jag gav henne en burk när hon klagade på sendrag!). Vi är inte direkt fettsnåla, använder både äkta smör och olivolja ganska obegränsat. Frukt och grönsaker äter hon också. Men det är ju klart att hon tappar en del viktiga vitaminer och mineraler med de blödningar hon har. (Annars har hon tack och lov INTE värk!) Jag ger henne nu järn, c-vitamin, multitabs och magnesium, men skall ännu kolla K-vitaminerna :nicka: Ännu har jag inte kontaktat varken zonterapeut eller någon akupunktör (Heter det så? :D ) , men det kommer vara mitt nästa steg, för senaste mens kom igen efter 20 dagar..... :ledsen:
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pyttsan » 21 mar 2010, 18:01

Det är inte alls ovanligt att det tar 1-2 år innan mensen blir regelbunden. Jag skulle inte lägga på P-piller om hon inte har mensvärk och andra symptom och inte heller är sexuellt aktiv.

Tycker inte heller att 113 i HB är väldigt lågt för en ung person. Vuxna kvinnor ligger normalt på 120-130 och ungdomar kan ha något lägre. Det kan också variera rätt mycket från dag till dag, så häng inte upp dig för mycket på det! 113 EFTER mens är helt ok, hon kan ju ta järn veckan innan och under mens. 113 före mens är lägre.

Innehåller inte multitabsen järn också? Se upp så att du inte ger överdoser pga för många olika preparat.

Vad gäller sendrag och kramper så kan det mycket väl vara mineralbrist, men det borde ju multitabsen också täcka. Andra mycket vanliga orsaker till kramper är helt enkelt vätskebrist eller att man haft kallt.

Tycker inte heller att 20-21 dagar är så farligt, det är såklart inte roligt att ha mens jätteofta, men som sagt, men en så ung kvinna/flicka skulle jag avvakta lite och se om inte mensen hittar sin rytm av sig själv småningom.

Jag är inte gynekolog, men har jobbat mycket med ungdomar 15-20, ofta i samråd med gynekolog, ungdomsrådgivningen och barnmorskor. De kan ge goda råd!

Förstår din oro, och hoppas att det löser sig.

mvh
Bild
Pyttsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutu » 27 mar 2010, 21:10

Tänkte uppdatera lite hur vi har det nu. Senaste mens drog ut till 22 dagar... Kanske en bättring på gång. Hon Fick upp hemoglobinet till 130 pga av järnet, men så fort hon hade mens rasade det igen. Skolhälsovårdaren rekommenderade dubbla järndoser de dagar hon blöder som mest. Det mest positivia i mina ögon är dock det att sedan jag satte henne på intensiv vitamin-järn kur har hon ökat 2,5kg, vilket definitivt behövdes! Vi fortsätter som förut, utan hormoner, å väntar å ser hur det blir :nicka:
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pyttsan » 06 apr 2010, 21:01

Vad bra att järnet hjälper och hon gått upp lite. :nicka:

Skönt för henne att hon har stöd hemma!

kram
Bild
Pyttsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Halloumi » 08 jul 2011, 12:47

Jag blir så arg på barnmorskor som säger att p-piller är fantastiska och riskfria i alla väder. Det finns många väldigt vanliga biverkningar av p-piller som tex mycket förskörade slemhinnor och svampinfektioner plus stora emotionella rubbningar. Det måhända att p-piller är ett bra alternativ i det här fallet, men som en annan postare skrev, det tar ofta en tonåring flera år att få regelbunden mens.
Halloumi

Oläst inläggav anonym » 28 jan 2013, 22:16

Jag minns tillbaka till min egen tonårstid och mina väldigt väldigt rikliga mensar som också kom med ca 21 dagars mellanrum. En tampong höll inte ens en 45-minuters skollektion...! Och jag vill minnas att jag hade ganska hård mensvärk. Dessutom hade jag jobbiga sendrag i tårna och varken jag eller någon annan kopplade ihop dessa saker. Den här hemska mensen höll på i några år och sen ordinerades jag p-piller vilket underlättade situationen. De var av den sorten man tar i tre veckor och sen paus en vecka under blödningen ungefär, hormonnivåerna varierade i pillren under en cykel.

Nå under användningen allt frid och fröjd, använde väl ca 10 år, hann gifta mig etc. Slutade med pillren för att få barn - men fick bröstcancer. Knölen dök upp någon månad efter att jag slutade med pillren.

Nå nu kan ju ingen säga vad som hänger ihop med vad, men jag kommer aldrig mer att själv påverka min kropp med hormoner utifrån, och jag vill inte heller att mina efterkommande eller mina närmaste ska göra det (fast här kan jag ju bara komma med min egen syn på saken). Jag önskar att jag hade haft kunskap om örtmedicin och vitaminer, sånt som florence nämner här ovan, samt att någon hade berättat för mig om menskoppen då i tiden. Nu använder jag koppen ( :heart: :heart: :heart: ) och försöker lära mig mera om örtmedicin lite i taget.

Så mitt råd är: boka tid hos en homeopat och införskaffa en menskopp åt dottern. Hoppas att ni hittar en lösning som gör hennes liv lättare!

hälsar en anonym f.d. bröstcancerpatient som sedan dess fött ett underbart barn
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar