sockerberoende son

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

sockerberoende son

Oläst inläggav Luna » 16 mar 2010, 19:41

Hej!
Har en nästan 12åring som är troligen sockerberoende....han stoppar i sig godis, kakor och kex i stora mängder i blixtfart bara han har möjlighet till det.. och jag menar i rasant fart!
Jappen äter inte någonting annat än marmelad på brödet på morgonen och dricker söta drycker framför vatten. Han är så desperat då han kommer hem att han finkammar alla skåp på någonting sött.
Ju mera sött han får i sig, desto spralligare blir han, förmodar sockerchock.
Känner någon till det?
Finns det nån annan därute som har haft samma problem?
Ok, nu har jag ju satt gränser eftersom jag märkte att det hela började spåra ut helt och hållet...
Ingen marmelad hemma, inga kex eller dyl...jag har t.o.m. satt lås på vårt förvaringsskåp. :sneaky:
Vi har inte heller läsk eller safter hemma....
På veckoslutet finns det någonting gott för alla men inte i veckan.
Jag blev ändå lite besviken, då det kom fram att jappen hade spenderat nästan 30,- på godis...i smyg naturligtvis.. :curse:
Men jag skäms riktigt då vi är bjuden någonstans där det bjuds på någonting gott och min son beter sig som om han aldrig förut har fått i sig någonting sött.
Nu undrar jag....vad göra??
Går det om eller är det någo fel på honom?
Det finns alltid mat hemma när han kommer från skolan, eftersom båda mina "större"pojkar sportar så har vi kylskåpet fylld med mat.
Men ändå måste man tvinga honom att äta normal kost! För det mesta är han hysterisk sugen på socker&Co.
Är det normalt? :roll:
Luna

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: sockerberoende son

Oläst inläggav Florence » 16 mar 2010, 20:20

Hej! Din son är långt från unik med sitt problem! Sockerberoende är väldigt vanligt, även om det tycks ha gått ganska långt hos din son. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av sockerberoende, man jag har sett det nära mig och läst mycket.

Men så här tror jag. Sockerberoendet försvinner ingenstans om man inte tar bort ALLT socker. Man kan inte bota en alkoholist heller genom att ta bort spriten bara under veckan!! :nepp: Troligtvis måste åtminstone alla andra snabba kolhydrater bort, möjligtvis en del av de långsamma också. Svårt blir det kanske med skolmaten, för den innehåller alltid kolhydrater, men hemma kan ni göra ändringar. Ju mer fett i maten, desto bättre, för det är enda sättet du kan minimera kolhydraterna.

Här är några läsvärda länkar för dig:
http://annajdjacobsson.wordpress.com/ca ... viktresan/
http://annajdjacobsson.wordpress.com/kontakt/
http://www.kostdoktorn.se/om-sockersug- ... adskanslor
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_ ... currPage=0 (Bitten Jonsson om sockerberoende)
http://www.bittensaddiction.com/?page=beroende
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 16 mar 2010, 21:29

viewtopic.php?f=12&t=30351&hilit=+sockerberoende

Här finns en tråd om någon som har/hade liknande problem.
Jag skrev redan i den tråden, så jag ids inte upprepa mig (just nu iaf) i den här tråden. Men jag kan säga som Adelaide iaf, att sockerberoende försvinner inte av sig själv. Jag blev själv sockerberoende ungefär i samma ålder som er son (köpte godis i smyg och finkammade skåpen efter ngt sött), nu i vuxenålder är jag fortfarande beroende för jag har aldrig tagit tag i det. I den andra tråden tipsades om bra och god mat som man kan erbjuda istället för sockerprodukter. Om jag själv skulle ha fått den maten (som tex mellanmål) istället för en massa bröd så kanske jag inte skulle ha detta beroende. Bra vanor måste skapas tidigt. Själv fick jag inte bra vanor, utan när jag nu i vuxenålder försöker äta bättre så känns det som en stor ansträngning.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Luna » 18 mar 2010, 19:27

Tack för era tips och svar.
Jag tror nog att det helt kan vara så att man måste ta bort allt socker för att bli kvitt den.
Hade själv problem då jag var i tonåren med choklad. Då jag var 17 beslöt jag mig för att förbanna chokon ur mitt liv. Det var hårt och jag var i ett helt år utan godis. Åt russin och mandlar och frukt istället.
Senare började jag äta laku men det tog nästan 10 år innan jag ens vågade ta en bit choklad i munnen för rädslan var stor att bli beroende på nytt. Jag har inte ätit godis på snart 25 år, laku ibland och kanske då o då lite mörk choklad eller något kex.
Men jag tror inte att en 11 årig pojke klarar av det från förståndet.
Och nu undrar jag ju som mor, att jag nog kan ta bort allt socker hemifrån men jag har ju ingen koll på vad han sysslar med då jag inte är tillsammans med honom och det är ju en stor del av dagen under veckan! :osaker:
Det är ju värsta problemet att man inte kan övervaka vad han stoppar i sin mun då han inte är hemma.
Det har nog blivit drastiska följder hemma, lås på skåpet, inget glass i frysen, ingen saft, läsk eller marmelad.
Eftersom han sportar ganska mycket behöver han mycket proteiner och kolhydrater, det kan jag inte ta ifrån honom. Men ja, jag vet inte hur man skall få in det i hans skalle att han kan äta frukt eller pirog eller smörgås då man kommer hem från skolan.
Ett stort problem är den dåliga skolmaten som gör att hans blodsocker är i källaren då han kommer hem efter en lång dag i skolan. Han är nästan som en narkoman som måste få i sig någonting snabbt och som snabbt höjer blodsockret. Det är ju därför han söker socker.
Då han har fått mycket socker i sig tex. på ett kalas, så går han på som ett duracellbatteri. Det är en otrolig syn. Jag tycker att han även blir mycket retlig av sig och fräser omkring sig.
Vi fick besked av rådgivningen på skolan att han väger på tok för lite. Helt klart, så växer man inte enbart av socker och i synnerhet då man bränner upp allt genast.
Ett svårt problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla...men jag ska surfa på internet.
Luna

Oläst inläggav abc » 18 mar 2010, 21:57

Luna skrev:Det är ju värsta problemet att man inte kan övervaka vad han stoppar i sin mun då han inte är hemma.

Luna skrev:Ett stort problem är den dåliga skolmaten som gör att hans blodsocker är i källaren då han kommer hem efter en lång dag i skolan. Han är nästan som en narkoman som måste få i sig någonting snabbt och som snabbt höjer blodsockret. Det är ju därför han söker socker.

Det låter fortfarande som du beskriver mig som barn ;). Jag köpte nog massor av godis utan att mina föräldrar visste om det. Hade jag inte pengar så sökte jag genom fickorna där hemma. (Håll alltså koll på era pengar också).

Hur skulle det vara om han skulle äta någon köttbit eller bacon +sallad eller dylikt när han kommer från skolan? Det kunde finnas färdigt i kylskåpet så behöver han inte genast dyka på det söta eller brödet eller frukt. Jag tror köttet för stunden skulle ta udden av sötsuget. Om han först dyker på tex brödet eller frukten så är det ju lätt hänt att han inte känner sig nöjd när han ätit det och fortsätter sin jakt på ngt som tillfredsställer behovet. Observera att jag inte är ngt direkt påläst om saken, utan jag tipsar om saker som kanske skulle ha funkat för mig som barn. Jag vet att det funkar så här för mig i vuxen ålder i alla fall.
Florence, som också svarat i tråden, är ju känd här på forumet för att vara påläst i detta ämne. Där får du faktan! :tummenupp: Jag svarar bara utgående från hur jag fungerar... :angel:
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Florence » 19 mar 2010, 09:06

Luna, ta också och kolla upp med lärarna t.ex. hur han äter i skolan. Mina barn har också eländig skolmat, men de är rejält hungriga kl 11 och äter väldigt duktigt, tar t.o.m till. De är inte kräsna. Där brukar nog finnas nån del som går att äta och bli mätt på. Jag vet inte om det går att uppmuntra till att äta mer, men ifall han äter typ godis på förmiddagen så är det säkert att maten inte smakar.

Det är också viktigt att du inser att varje kolhydrat du minskar från maten (om det sen är socker eller mjöl, i form av saft eller flingor, alla) så måste ersättas med proteiner och fett. Proteiner är svåra att ersätta mer än en liten del av sockret med, då de fyller magen så mycket. Det betyder att en betydande del av kolhydraterna bör ersättas med fett, och du bör servera detta fett åt pojken.

Ökad mängd fett i maten får som bekant många överviktiga att gå ner i vikt, men för underviktiga, som din son, ger det i allmänhet viktökning. Fett fungerar alltså balanserande för vikten! Jag har gett många tips på mer feta och proteinrika mellanmål i tråden som Abc länkade till. Bl.a. vanlig ost (inte fettreducerad), turkisk yoghurt och ägg, och kött är bra! Och så måste du tala allvar med pojken. Han är i alla fall tillräckligt stor för att förstå, visst?
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Luna » 29 mar 2010, 18:31

Tack för alla tipps igen. Tröstande tille en del att folk känner igen problemet!
Florence hade riktigt goda tips och vi har nog just försökt att byta ut kolhydrater och socker mot fett och proteiner. I synnerhet proteiner, då han sportar ganska mycket behöver han det för muskeluppbyggnaden.
Men vad göra då ungen avskyr all form av ost (ost på pizzan ända formen) och joghurt? Dessutom är av den lataste sorten, så att han inte kan ta för sig ur kylskåpet och värma det i mikron?
Nå, då när vi har haft en allvarlig pratstund med honom om att äta ordentligt, värmer han maten då han kommer hem från skolan, men det varar i ca. en vecka och sedan har han glömt hela grejen. Han är hopplös! :ledsen:
Jag antar att han äter ganska dåligt i skolan, då han är ganska så kräsen med mat. Vi har alltid servera allt här hemma och alla mina ungar har börjat ganska sent med godisätandet. Så jag kan inte förstå varifrån det kommer. Och så har jag ju också varit 5 år hemma med småttingarna medan han började skolan och alltid haft maten färdig och ändå har det gått så här snett... Frustrerande!
Han äter bröd med smör på morgonen, då jag igen engång har förbannat marmeladen från bordet. Ingen ost, ingen korv, ingen skinkka....men så dricker han kakao....
Jag tror att vi nog så gott som alla dagar har kött hemma, i någon form.
Grejen är just bara den att han i stället för att få mat i sig då han är mega hungrig, söker snabb tillfredställning i form av socker eller kolhydrater. Han klarar nog inte av att steka bacon åt sig och jag tror inte att det skulle gå ner, då han avskyr animalisk fett.....allstå fett som man bokstavligen ser.
Inte tycker jag, att vi speciellt äter fettsnål mat hemma. Ok, vi frossar inte i smör eller grädde, då min mage igen inte tål det, men normala ostar och korvar och inga light produkter.
Nog är det väl så att om man blir van med en viss sockermängd per dag, så måste man få den. Att byta ut tex. sötad joghurt mot naturell åt en 12 åring....nä, det fungerar inte. Smaklökarna hoppar i triangel.
Han ska på träningsläger över påsken och jag är riktigt bekymmrat att han bara ska få i sig godis. Måste prata med tränaren att hålla ett öga på honom. Men ja, inte kan man ju låta honom åka utan fickpengar....och vi vet ju alla till vad de går....
Luna

Oläst inläggav abc » 30 mar 2010, 07:51

Luna skrev:Att byta ut tex. sötad joghurt mot naturell åt en 12 åring....nä, det fungerar inte. Smaklökarna hoppar i triangel.

nä, det skulle inte funkat i den åldern för mig heller. Dock gillade(gillar) jag alla bär, som jag åt utan socker. Tycker han om bär? Han får ju förstås den söta smaken i munnen då, men det är ju nyttigare än godis.

Svårt om han är så "svår" med kött. Jag tänkte bara att om jag själv skulle fått äta mera kött och snabbare än jag hunnit öppna "sockerskåpet" så skulle jag kanske ätit mindre socker efter att jag ätit köttet.

Nu är tyvärr mina råd slut. De baserar ju sig som sagt bara på erfarenhet, så hoppas ngn kan hjälpa mera...
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar