Klädsel i skolan- högis

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Klädsel i skolan- högis

Oläst inläggav Sweetwillow » 26 mar 2010, 14:18

Blev en aning upprörd när min mamma igår berättade åt mej att min bror hade blivit tillrättavisad för sin klädel i skolan, av lärarna. Saken är att han inte brukar klä sej helt som normen, han gillar kragskjorta och kavaj, och den ända kavajen han nu haft har varit svart. Och ibland har han haft svar kostym på sej till skolan, för han tycker om att klä sej så. Lite knasigt ibland kanske men inte något illa med det tycker jag, han är ju stilig så. Tycker man skall få klä sej som man tycker att det är bekvämast.

Sen hade lärarna (eller en lärare ?) tagit upp det i klassen och de hade talat allmänt om hur man skall klä sej och att det inte är okej att vara överklädd, då är ju svartkostym kanske lite över. Men vad spelar det för roll i skolan? Om han har mörk kavaj eller inte. Nåh, det var nog ganska sällan han hade helt svart kostym. Ofta kavaj och farkkur. Och den åldern testar man ju allt möjlit också, söker sej själv.
Men nu har han ratat kavajen helt på grund av lärarnas uttalanden. Sen säger lärarna inte något om man klär sej i trasiga farkkur eller andra liknande duljor? Varför var är det nu okej att vara "underklädd" när det inte är okej att vara "överklädd"?

Skall nämna ännu att de andra eleverna i skolan inte retade honom eller stördes av hans klädsel.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Re: Klädsel i skolan- högis

Oläst inläggav Florence » 26 mar 2010, 14:41

Höh, jag förstår inte alls lärarnas åsikt. Inte finns det ju nån klädkod i skolan! Att lärarna lägger sig i om nån klär sig vulgärt eller är extremt smutsig så förstår jag. Men det där förstår jag inte alls. Jag är ett stort frågetecken och har all sympati för din bror. Hoppas det reder upp sig, säger Florence som alltid vill att rättvisan ska vinna :) .
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 26 mar 2010, 15:12

^Håller med Florence. Tycker inte det finns ngn orsak till att kommentera den klädseln din bror hade. Menade de faktiskt att de inte vill se att eleverna kommer "överklädda", eller menade de att det i allmänhet kanske passar lite bättre med "vanliga" kläder till skolan, så man kan spara kavajen till finare tillfällen? Sade de alltså rent ut att eleverna inte FÅR komma överklädda?

Däremot förstår jag "tillrättavisning" vad gäller urringningar o dyl.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 26 mar 2010, 15:24

^de (den läraren) hade nog direkt inte förbjudit honom att ha kavaj/kostym men vinkat att det inte är allmänt okej att vara överklädd, att vissa kläder hör till vissa tillfällen. De hade väl gärna sett just "vanliga" kläder på honom... :roll:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 26 mar 2010, 16:09

Tycker han borde få ha vad han vill. Det enda problemet med det hela som jag kan se just nu är att han inte sedan vid finare tillfällen har nga finkläder att sätta på sig eftersom finkläderna är vardagskläder. Jag har själv överklätt mig en aning (kanske inte värsta aftonklänningen, men ändå) en period och sedan när det kom ngn finare tillställning så hade jag ju bara "vardagskläder" i skåpet...
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 26 mar 2010, 16:14

^joo säkert det, men då är det ju hans problem, inte lärarkårens. :)

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav abc » 26 mar 2010, 16:18

^precis!
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 26 mar 2010, 16:36

Det finns ju en viss klädkod man ska följa även i skolan. Man ska inte klä sej stötande eller utmanande (var man nu drar de gränserna med dagens mode är en annan fråga :roll: ) så jag anser absolut inte att kavaj är överdrivet. Jag kan nästan sätta huvudet i pant på att nån lärare i skolan har det som klädsel också!? Visst kan man ju hitta finare kläder än det också (smoking eller kostym tex) så jag anser inte alls att han överdriver.

Uppmuntra du din kille att klä sej snyggt. Jag tycker det är fint att han vågar klä sej annorlunda! :nicka: Och snyggt dessutom! :tummenupp:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaGP » 26 mar 2010, 17:08

Oca skrev:Sen hade lärarna (eller en lärare ?) tagit upp det i klassen och de hade talat allmänt om hur man skall klä sej och att det inte är okej att vara överklädd, då är ju svartkostym kanske lite över.

Nå just så... så eleverna får int klä sig elegant, men jag har haft en lärare i samma skola som klädde sig i långklänning med krinolin o hela faderullan, o en annan lärare som också klädde sig i kostym med väst o rosett. O det ansågs vara helt acceptabelt av lärarkåren. Naamaraja ser det ut att vara... :nepp:
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Cecilia » 26 mar 2010, 18:53

Jag sku förstå om man går omkring i slarviga kläder eller alltför urringat etc. men om man går helt snyggt klädd i kavaj förstår jag inte att det kan störa.
Min son som går i högstadiet brukar ibland ha kavaj han också och där kommenterar nog ingen lärare det. Här är det mycket vanligt att man använder kavaj på nian vid vissa tillfällen.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 26 mar 2010, 21:42

Nej jösses vilka böbiga lärare det finns.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav acasia » 26 mar 2010, 22:24

Nå ho, ho...

Nog var det ju en tid här i vår stad också en högstadieskola där inte flickorna fick klä sej i toppar (sånadär med band) och minikjol.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Wella » 27 mar 2010, 08:59

Oca skrev:Blev en aning upprörd när min mamma igår berättade åt mej att min bror hade blivit tillrättavisad för sin klädel i skolan, av lärarna. Saken är att han inte brukar klä sej helt som normen, han gillar kragskjorta och kavaj, och den ända kavajen han nu haft har varit svart. Och ibland har han haft svar kostym på sej till skolan, för han tycker om att klä sej så. Lite knasigt ibland kanske men inte något illa med det tycker jag, han är ju stilig så. Tycker man skall få klä sej som man tycker att det är bekvämast.

Sen hade lärarna (eller en lärare ?) tagit upp det i klassen och de hade talat allmänt om hur man skall klä sej och att det inte är okej att vara överklädd, då är ju svartkostym kanske lite över. Men vad spelar det för roll i skolan? Om han har mörk kavaj eller inte. Nåh, det var nog ganska sällan han hade helt svart kostym. Ofta kavaj och farkkur. Och den åldern testar man ju allt möjlit också, söker sej själv.
Men nu har han ratat kavajen helt på grund av lärarnas uttalanden. Sen säger lärarna inte något om man klär sej i trasiga farkkur eller andra liknande duljor? Varför var är det nu okej att vara "underklädd" när det inte är okej att vara "överklädd"?

Skall nämna ännu att de andra eleverna i skolan inte retade honom eller stördes av hans klädsel.

Alltså sa nån lärare direkt åt honom om att det inte passar eller pratades det bara allmänt om det på en timme i skolan utan att nämna honom?
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 27 mar 2010, 09:08

Wella skrev:Alltså sa nån lärare direkt åt honom om att det inte passar eller pratades det bara allmänt om det på en timme i skolan utan att nämna honom?

Det hade pratats om det allmänt i hans klass. Med honom på plats. Vet inte om han eller hans klädsel nämndes.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wella » 27 mar 2010, 19:36

Det hade pratats om det allmänt i hans klass. Med honom på plats. Vet inte om han eller hans klädsel nämndes.

Men kan det inte hända att han lämnat bort kavajen för att han lärde sig något av diskussionen de hade i klassen? Eller har han själv sagt att han tog illa upp på något vis?
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Tonåringar