Hur få tonåringar att träna till matematikprov?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Hur få tonåringar att träna till matematikprov?

Oläst inläggav Tigerlilja » 12 apr 2010, 10:04

Alla goda råd tas emot. Hur får man en 11-åring som avskyr matematik att träna till matematikprovet? Jag har nu provat alla metoder. Dessutom har det blivit hennes sätt att protestera mot föräldrarna - "jag räknar inte!" Hon kan sitta med uppgifterna framför sig och bara inte räkna, säga att hon inte kan, men stänger öronen då man försöker förklara. Jag har försökt med olika överenskommelser - mutor - men hon totalvägrar. Nu är det enda jag kan komma på att be läraren ge instuderingsuppgifter, för läxorna gör hon nog i alla fall. Andra förslag? Och hon kommer inte igenom provet utan att träna, hon verkar inte kunna just något alls.
Dotter -98, son -06, son -08, ängladotter -11, dotter -12
Användarvisningsbild
Tigerlilja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Hur få tonåringar att träna till matematikprov?

Oläst inläggav företagarmamman » 12 apr 2010, 11:42

Det råkar inte finnas lämpliga instuderingsuppgifter på någon av mattesidorna på webben? Nu minns jag inte namnet på dem eftersom storasyster brukar logga in själv, men det finns visst några olika alternativ. Tänkte bara att det kanske skulle ge lite variation (och så samtidigt något förbjudet som blir tillåtet, åtminstone hos oss - vara inne på webben innan läxorna är gjorda).
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fru Anka » 13 apr 2010, 15:53

Bra tips Företagarmamman! Men var hittar man sådant på webben?!
Bild
Pojke 97, Flicka 01, Pojke 05 o Pojke 08
Användarvisningsbild
Fru Anka
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav IdaLotta » 13 apr 2010, 18:18

OT, jag förstår din dotter jag avskyr matematik jag med... o i äkta "emot tvångssvenska anda" så jag har då aldrig aldrig haft nytta av mina 12 års matematik studier o känner inte igen en cosinus fastän den slår mig huvudet. Stackars våra barn att dom också hamnar lida av tvångsmatematiken...

:lol:

Nåjoo... belöning för ett bra vitsord i mattaprovet? Någo som hon vill göra, de kan sporra till att studera även de avskydda ämnena. Eller att du typ tar mattaboken och gör på pappret ett testprov åt henne som ni kan tillsammans gå igenom.

För mig blev det ändring då jag fick en femma i matematik och jag vaknade upp och insåg att jag inte vill ha en femma på betyget. Diagnostiserades senare med sifferdyslexi vilket iofs förklarar min sifferblindhet och avsky för matematik...

Jag är sååå bra på OT :lol:
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav Spiderwoman » 22 maj 2010, 18:52

Ring upp läraren och be att hon ger stöd? Är dottern tillräckligt svag för att få det tror du? Min 16 åring går regelbundet hos specialläraren.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav skatan » 07 okt 2010, 16:48

skulle också höra med läraren och ni allihopa med barnet komma fram till en lösning! hon måste ju också få va med och bestämma men förstå att det är något att hon måste göra lite delar i alla fall. tyvärr är det ju så att matte är behövligt i framtiden och det blir guld värt om de tar sig igenom det nu.
skatan

Oläst inläggav Annelie123 » 05 apr 2012, 15:35

Tala med dem om det större kontextet, varför och försklara att det påverkar framtiden osv. Sen säga typ: "såhär är det, jag kommer inte tjata på dig något mer, antingen klarar du det, eller så misslyckas du och du kommer få leva med det". Jag tror man måste få människor att äga problematik, annars är det kört. Fråga inte hur du ska "få" dem att träna på matten, utan hur du ska få dem att äga sin situation.
Annelie123

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar