Hur kan man påverka kompisval?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Hur kan man påverka kompisval?

Oläst inläggav rasmusnalle » 12 apr 2010, 16:22

Jag har funderat mycket på det. Min son som är 14 har en kompis som jag inte riktigt är förtjust i. Vi är relativt nyinflyttade här och redan första veckan kom ¨vår granne och sa att deras barn får ej vara med den här familjens barn, de är rena rama busar.
Min son har ingen hobby som han går på. Han är inte intresserad av varken idrott eller musik och är i övrigt en liten "spilivink".
Nu har han ju då hittat den här kompisen, som tycks ha blivit mycket viktig. Nu har jag ju försökt förbjuda honom, men det ledde bara till lögner och smyg.
Sen talade jag om för honom att jag inte tycker om den här kompisen och att han kunde försöka hitta nån annan att vara med eftersom det ledde till bl.a tobaksrökning osv. Har också varit i kontakt med skolan där de också är av den åsikten att kompisen ej är bra sällskap för min son. Vad gör jag nu? Följer väldigt bekymrat med situationen och håller rätt så stränga tider. Min rädsla :scared: är ju det att kompisen kommer att påverka min son och att det leder till mera allvarligare problem. Ska kanske tillägga att min son är lätt att påverka och dras lätt in i sånt som han inte borde dras in i. Självkänslan är kanske inte heller riktigt vad den borde vara. :ledsen:
Jag kramar dock ofta om honom och säger att jag tycker om honom. :kram: Nu är jag bara trött och oron bara gnager och gnager.....
rasmusnalle

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur kan man påverka kompisval?

Oläst inläggav IdaLotta » 13 apr 2010, 13:59

Hmm... jag är ungdomsarbetare och skulle delvis rekommendera att inte totalt förbjuda din son från att träffa människor för det leder till motsats verkan. Det heter att vi skall lita på tonåringar och kunna diskutera med dem för det stärker självförtroende. Jag skulle sätta ner min son och öppna slussarna till alla "vuxen" ämnen, sex, droger, alkohol och cigaretter.
Det som är viktigt är att prata om dem vuxet och ge tillkänna att du litar på din sons omdöme (vilket kan vara svårt)
Främst är väl alkohol och tobak saker föräldrar oroar sig för och jag kan säga att dessa försök är väldigt, väldigt vanliga också så att föräldrarna inte ens vet om det. Dessvärre är det även en växande trend att de som pysslar med alkohol & tobak är mer välvilligt inställda till droger.
(Hoppas jag inte skapde en större oro).

Då jag har pratat om tobak med ungdomar så hänvisar jag väldigt sällan till lungsjukdomar etc ifall det inte är astmatiker jag pratar med utan jag går till de yttre sakerna:
- Förstörd hy
- Sämre potens (väldigt viktigt för pojkar)
- Håret blir sämre
- Konditionen

Alkoholen är värre:

- Sämre potens
- Levern förstörs destu yngre man är då man börjar dricka och således kan man dö tidigare
- Hyn förstörs
- Kondition
- Olagligt man kan bli barnskyddsanmäld (evigt register) inte direkt sant det blir en liten anmärkning och efter ett x antal anmärkningar tar socialen kontakt
- Man kan få böter
- Dyrt
Vanligaste motargumenten är "jamen alla andra" och "inga av mina vänner..." då jämför vi det som såhär:
Två bilar kör från helsingfors till Åbo, de startar samtidigt, den ena bilen klarar sig fram men den andra gör det inte, det finns alltså inga garantier bara för att kaverina klarar sig.

Det kan också hjälpa att försöka styra din son till någon form av aktivitet eller hobby, tillexempel redan att gå på ungdomsgård, sport etc. Fastän man bara chillar på ungdomsgårdar så har ungdomsarbetare en hel del plikter och fostrar kanske mer osynligt.

Det finns inget lätt sätt att påverka en tonåring, genom att diskutera och relatera till sådant de vet eller har upplevt så kan man skapa aha upplevelser. Genom att lita på din son men också ta bort tillitet om t.ex han inte kommer hem enligt överenskommen tid så blir det en sanktion. Att komma hem berusad eller med cigarettstank/tändare/tobak = sanktion. medan gott beteende skall berömmas. Du kan inte ändra hans kompiskrets du kan bara påverka din son. Dåligt självförtroende som 14 åring är mer än norm än något annat och kan bero på alla möjliga saker.

Men efter min lilla novell skulle jag som inte själv ännu har tonårsbarn men på basen av mitt yrke säga, diskutera, diskutera, diskutera det är viktigt för tonåringar att få ansvar och frihet men på samma gång ha sina föräldrar som pålitliga konsekventa personer i bakgrunden.
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav rasmusnalle » 13 apr 2010, 19:06

Ja, tack för din lilla novell. Det bör ju tilläggas att han faktiskt gå på fritidsgården två gånger per vecka. Och det är ju bra tycker jag, det har jag också framhållit. Jag ska gömma dina ord och göra mitt bästa :)
rasmusnalle

Oläst inläggav IdaLotta » 13 apr 2010, 19:31

Om du vill så kan du ju kontakta dem som jobbar på fritidsgården och be dem meddela åt dig om din son röker eller beter sig på annat vis oönskat. Många fritidsgårdar har sk sluten verksamhet också dvs smågrupper för tjejer och eller killar som kretsar kring ett femtal ungdomar som har mer än normen problem med självförtroendet eller liknande. Du kan ju till de ungdomsarbetare uttrycka din oro för din sons kompiskrets så kan de kanske ta med honom i en sluten grupp eller bara tja följa med läget och kanske prata med honom som snäppet coolare vuxen än föräldrarna :p

Nu vill jag tillägga att ungdomsarbetarna i min kommun meddelar föräldrar om barnet är påverkat, har alkohol med sig, blir portad från ungdomsgården, eller på något annat vis beter sig dåligt. Om rökning finns inga klara direktiv jag brukar ha lätt för att nämna de åt föräldrar att deras 13 åring smyger ut på tobak men det är en evig tvist i den frågan att skall vi hålla koll på sånt. I min erfarenhet så visar ungdomarna ofta sina tobaksprodukter på gården, pratar om dem etc. Vi har ju ingen rätt att konfiskera deras saker och det är en härlig härva om man skulle göra det.

Men vi samarbetar gärna med föräldrarna för att ungdomarna skall må bra så tag kontakt dit också om du inte redan gjort det...

Lycka till!!

Många 14 åringar just testar gärna gränser så man måste väl till en del förstå att det är jobbigt för den unga men om din son blandas i dåligt sällskap så finns risk för registermärkningar som är helt onödiga. Om pojken ditt barn umgås med är direkt småkriminell, snattande etc och du känner att kanske allting inte är bra hemma så kan du även göra en barnskyddsanmälan anonymt. Många ungdomar som är sk "problembarn" har ofta antingen föräldrar som inte vet vad dom skall göra/ orkar mer/ bryr sig inte så...
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Återgå till Tonåringar