Hjälp min tonåring har inga kompisar!

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Hjälp min tonåring har inga kompisar!

Oläst inläggav anonym » 28 apr 2010, 09:46

Hjälp vad skall jag göra, min tonårsdotter har inga kompisar! Vad kan jag göra för att hjälpa henne? I skolan verkar det gå på något vis även om gamla vänner gradvis allt mer vänt henne ryggen, varför vet jag inte. På fritiden har hon ingen att umgås med. Jag har försökt fråga henne om det hänt någonting men hon vet inte riktigt själv vad det är frågan om och är jätteledsen. Vi tog kontakt med läraren som påtalade att det förekommit ganska mycket mobbning och utfrysning i skolan och hon lovade heligt och dyrt att nu skall hon genast ta i tu med saken, men gissa om hon gjort det!!! Jag tycker så synd om min dotter, men inser också att hon borde kanske själv vara aktivare med att ta kontakt med andra. Hon är ganska försiktig och blyg av sig. Men sist och slutligen känner man sig så maktlös och liten, en åskådare, och hjärtat gråter ... :cry:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hjälp min tonåring har inga kompisar!

Oläst inläggav misskitty » 28 apr 2010, 19:42

Stackars er, det där är en jobbig situation. Kanske det bästa du kan göra för din dotter är att lyssna på henne och låta henne prata av sig om saken, om hon själv vill det alltså?

Det finns väl inte så mycket du kan göra för att påverka situationen i skolan, om du en gång har talat med hennes lärare. Mobbning ska skolan förstås åtgärda, och kräva att alla kan samarbeta med varandra på lektionerna samt vara respektfulla mot varandra på rasterna. Men ingen kan ju tvinga någon att vara kompisar, dvs. mer än artig och hyfsad klasskompis, om gnistan inte finns där för att t.ex. umgås på fritiden. På högstadiet är umgänget speciellt bland flickor knepigare, inte som i lågstadiet där barnen ännu leker, och man som lärare kan säga att alla ska leka tillsammans. Har din dotter några fritidsintressen, eller potentiella sådana som du skulle kunna uppmuntra henne till? Finns det nån tjejgrupp på orten? Om man är blyg så kan ett organiserat umgänge vara en väg till närmare kontakt med andra.

Försök om du kan att stötta din dotter i att det är okej att vara blyg också! Hon är bra som hon är, men i en ålder då man kanske hamnar lite emellan för att folk håller på att utvecklas åt olika håll. :kram: till dig som bryr dig om ditt barn!
misskitty
Guldmedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 28 apr 2010, 20:04

:kram: Har varit i liknande situation som din dotter.

Prata med henne, men inte så att det blir press på henne. Det är ju helt bra att du tagit tag i det och kontaktat skolan - vet att när det var som värst för mej kontaktade min föräldrar både min klassföreståndare och skolkurator. Och vet inte om det blev bättre men åtminstone vill jag minnas att kuratorn el. klassföreståndaren hade tagit upp det i klassen och efter det blev det kanske lite bättre. En del av de som fryst ut mej hade väl inte allt märkt att de gjort det.

Tänkte just på det där med hobbyn, finns det något sådant? Så att hennes ända möjliga vänkrest inte skulle bestå av enbart klasskamrater/skolkompisar.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Florence » 28 apr 2010, 22:14

Jag önskar dig också, trådstartaren, mycket styrka i situationen, och din dotter. Det låter som om det mycket väl kan vara fråga om mobbning. Observera att de flesta mobbade barn och även åtminstone de yngsta tonåringarna ofta inte själva förstår att de mobbas, och även om de kanske förstår de så vill flertalet inte medge det. Det kan ta lång tid för dem att öppna sig, om alls. Det är svårt!

Angående skolan: Ring läraren på nytt i morgon, och fråga samtidigt, om det är OK att du talar med rektorn också. Månne det inte blir fart på lärarn då. De flesta skolor, i alla fall här i huvustadsregionen, har nolltolerans med mobbning, vilket betyder att skolan förbinder sig vid att lösa alla fall så fort de kommit upp. Kolla om er skola också har det, vår skola har info om detta redan på hemsidan, eller så ringer du helt enkelt rektorn direkt, det är helt OK att ringa en rektor. Rektorn jobbar för skolans bästa, full-time. Lycka till!
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 02 maj 2010, 18:00

Hej,
tack för svar och stöd! Ja det är onekligen en knepig situation. Och som ett par av er skrev så undrar jag om de som plötsligt slutat tala med henne, inser vad de håller på med, dvs mobbning. Kanske de själva inte alls upplever det så utan bara som ... ja någonting annat, vad vet jag. Fast flickor har ju en förmåga att vara för j...a. Vi skall ännu lite följa med situationen men om det blir värre så tar jag nog direkt kontakt med rektorn den här gången.
Situationen är i längden jättejobbig, att plötsligt bli utfryst utan att få veta varför är nog tungt för vem som helst att bära. Man lämnas ju helt utan möjlighet att försvara sig. Vi har försökt uppmuntra till hobbyn på annan ort från och med hösten eller med någonting helt annat ... vi får se. I varje fall måste vår tonåring börja jobba på att skaffa sig nya vänner!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Idun » 06 maj 2010, 08:17

Håller med om att de säkert inte ser det som mobbning. Jag vet ju inte hur gammal din dotter är, men om hon är 13-15 är det ju just en ålder där man bildar nya kompisgäng. Jag minns från min egen hemstad att "inne-gänget" sökte sig mera till varandra som de drack,rökte och träffade pojkar med, och lämnade en del andra. Men det var en stor skola, så alla hittade någon att vara med.
Användarvisningsbild
Idun
Guldmedlem

Återgå till Tonåringar