Studiestöd

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Studiestöd

Oläst inläggav Plutu » 12 dec 2010, 20:18

Skulle ikväll fylla i sonens studiestödsansökan (Mammas lilla pojke fyller 17 nästa månad :love: ). Jag har levt separerat från hans far sedan 1999, gift sedan 2008. Nu funderar jag vem som räknas som sonens föräldrar? De hade nämligen förhandsifyllt att jag och min man (ej fadern) skulle vara sonens föräldrar? Detta innebär ju att min man plötsligt teoretiskt sett skulle bli försörjningspliktig, eftersom hans inkomster också beaktas :curse: jag anser att jag ensam borde räknas som hans föräldrar, biologiska fadern bidrar inte nämnvärt ekonomiskt, å min man skall väl inte behöva betala för mina barn? (Fast de idag nog räknas som "våra barn" :heart: )

Någon som vet hur det är?
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Studiestöd

Oläst inläggav Cecilia » 13 dec 2010, 01:40

Så här står det på Kelas hemsida;

Om du är under 18 år och bor hos den ena föräldern med dennas nya make eller maka beaktas också den nya makens eller makans inkomster.

Så enligt det är det nog din mans inkomster som räknas.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wella » 13 dec 2010, 09:12

Enligt lagen är den nye maken/makan skyldig att försörja hela familjen, fast barnen inte är hans/hennes biologiska barn.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Plutu » 13 dec 2010, 11:46

Tack, mycket orättvist anser jag! Tycker överlag att det är fel att föräldrarnas inkomster räknas. Anser oss höra till medelinkomsttagare, men inkomstgräserna för studiestödet är ju jättelåga. Detta betyder nu att sonen blir utan studiestöd och vi dessutom utan barnbidrag, men hans studier skall vi nog bekosta! Finner ingen logik i detta!
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 14 apr 2011, 18:43

När har det där ändrat? För när sonens studiestöd räknades ut var det på föräldrarnas inkomst och min sambo lämnades utanför. (Sonen fyller 18 år om några dagar)

Edit: Har det månne att göra med om man är gift eller inte? Vi är nämligen bara sambor.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Plutu » 25 maj 2011, 10:08

Pipi skrev:När har det där ändrat? För när sonens studiestöd räknades ut var det på föräldrarnas inkomst och min sambo lämnades utanför. (Sonen fyller 18 år om några dagar)

Edit: Har det månne att göra med om man är gift eller inte? Vi är nämligen bara sambor.

Läste detta först nu...

Har ingen aning, ok vi är gifta, men borde inte ha ngn egentlig skillnad eftersom det stod något om "personer i samma hushåll" :shock: Ingen aning, måste passa på och fråga när jag har vägarna förbi FPA!
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Spiderwoman » 29 maj 2011, 14:37

Jag är sambo och hans inkomster påverkar inte min dotters studiestöd. Tror också att det har att göra med om man är gift eller ej.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav snusis » 29 maj 2011, 18:39

så här står det på fpa:s hemsida
Vems inkomster beaktas?
Med föräldrar avses den studerandes egna föräldrar eller adoptivföräldrar. Om dina föräldrar är frånskilda eller stadigvarande bor åtskilda på grund av söndring, beaktar FPA inkomsterna för den förälder som du bor hos eller senast har bott hos. Om du senast har bott hos båda föräldrarna beaktas vardera förälderns inkomster.

Om du är under 18 år och bor hos den ena föräldern med dennas nya make eller maka beaktas också den nya makens eller makans inkomster.

Det verkar alltså som om giftermålet är det avgörande då det står make eller maka.
snusis
Guldmedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar