Orkar inte vara hemma med tonåring mer

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Orkar inte vara hemma med tonåring mer

Oläst inläggav Spiderwoman » 23 nov 2012, 21:19

Min dotter är på sista året som tonåring, dvs 19. Men hon är som en fjortis och tycks inte utvecklas alls. Vi bråkar precis hela tiden. Hon är uppkäftig, förnedrar mig, utnyttjar mig till precis allt och är allmänt otrevlig tycker jag. Ibland skäms jag när vi är bland folk när hon inte uppför sig socialt och artigt. Hon har äldre syskon, som klarar den biten betydligt bättre och är mer självständiga, och var det i betydligt yngre ålder än hon.
Hon kräver att kylskåpet ska vara fyllt varje dag, maten ska vara lagad, men det ska vara precis det hon vill ha, annars äter hon inte. Hon har haft ätstörningar så det är ju alltid ett bra vapen att ta till från hennes sida.
Hon har olika fysiska fel hela tiden, men gör inget för att sköta sig bättre. Läkare kan hon ju förstås inte beställt själv, för inte vågar hon ju ringa nånstans och tala finska. Och inte täcks hon ju gå själv och inte hittar hon heller.
Nä, mamma borde väl ta ledigt från jobbet för att följa henne till alla ställen i världen, betala med min lilla lön och samtidigt få höra hur skit jag är osv.

Ni märker att jag har en dålig dag, men jag måste få klaga för jag orkar inte hela tiden vara stark. Och ni ska nog förstå att jag säger ifrån. Lider inte i tysthet. Men det hjälper ej.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Orkar inte vara hemma med tonåring mer

Oläst inläggav snusis » 23 nov 2012, 22:21

Du kan ju till att börja med låta bli att göra allt för henne. Om du slutar att köpa hem mat så borde hon väl till slut förstå att hon kan göra det själv. Att hon har ätstörningar kan förstås göra det lite riskfyllt.

Tid till läkare kan på många orter beställas på svenska och om hon inte vill tala finska finns ju också alternativet engelska om det fungerar bättre?

Om jag var du skulle jag faktiskt satsa den tid det tar att gå med henne till de olika ställena och visa hur man gör. Visa hur man betalar räkningar (visa även räkningar/kvitton på hur mycket du betalar varje månad, annars kan det vara svårt att förstå att ni på riktigt inte har så mycket att röra er med - många andra kanske har mycket mer?), tar ut pengar, visa var hälsocentralen är, hur man beställer läkartid, visa hur man lagar mat, tvättar och stryker kläder osv osv. Har man aldrig gjort såna saker med sitt barn är det inte konstigt om barnet på riktigt inte vet hur man gör och blir osäker och skriker ut sin desperation. Har du däremot redan visat allt tycker jag nog att en 19-åring bör kunna klara av en hel del själv. Många barn (obs! hon är faktiskt vuxen) har redan flyttat ut långt före de fyllt 19. Det alternativen finns väl också, duger inte mammas bostad kanske barnet kan välja sin egen väg och flytta ut? Om hon trots allt väljer att bo kvar kan ni kanske göra en lista över de saker som måste utföras i hushållet och sedan dela upp dem. Om du jobbar och drar in pengarna är det kanske inte orimligt att kräva att hon gör en hel del av vardagsbestyren?
snusis
Guldmedlem

Oläst inläggav Spiderwoman » 23 nov 2012, 22:30

Jag antar att hennes ständiga irritiation är ett symptom på att hon hatar att vara beroende av mig.
Användarvisningsbild
Spiderwoman
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Annelie123 » 06 dec 2012, 00:29

Jobbigt sådant där. Har en vän med liknande problem med sin dotter. Får härda ut till hon flyttar, kanske försöka få till det så fort som möjligt? Ibland kan det vara bra för att växa...
Annelie123

Återgå till Tonåringar