av Isa » 10 mar 2010, 19:14
^ Jovisst kan man få listeria från väldigt många olika livsmedel. Men varför ta en medveten risk? Nu menar jag inte dig eller någon anna specifik person utan mer allmänt att varför riskera och äta eller dricka sådant som vetenskapligt bevisat kan innehålla listeria.
Visst kan listeria finnas lite varstans men forskning har visat att vissa livsmedel utgör en extra gynsam miljö för listeria. Tex mjuka dessert/möggel ostar utgör en miljö där listeria trivs extra bra dvs är sådana att listeria frodas extra bra i dem. Listeria är en sådan bakterie som kan vara väldigt svår att bli av med även om hygienen sköts bra. Livsmedels produktions anläggningar kan ha egna "listeria stammar".
Man kan inte undvika allt, men nog de riskfylldaste livsmedel dvs de som rådgivningarna ger ut listor på. De livsmedel som finns med där är sådana som forskning visat sig innebära störst risk. Jag förstår mycket väl poängen att opastöriserad mjölk innehåller bra vitaminer, skulle ändå säga att det just under graviditeten skulle vara bra att försöka få de vitaminerna annorstans ifrån eftersom jag skulle se risken som alltför stor. En listeriainfektion vore mycket sorglig för barnets del.
Klart det behövs att få leva normalt även som gravid, men att undvika de riskablaste livsmedlena tyckte jag inte var någon så stor uppoffring. Då vet man i allafall att man följt de riktlinjer som rådgivningen ger ut och behöver inte anklaga sig själv ifall något skulle gå fel.
Detta alltså helt min personliga åsikt och meningen är inte att moralpredika utan bara ge min åsikt i diskussionen.
Storasyster, mellanbror och lillebror