Anonymprofilen och den rätta användningen av den

Vi är en finlandssvensk gemenskap bestående av föräldrar och blivande föräldrar. Denna kategori är för oss som har åsikter om webbsidorna, gemenskapen och forumet som döljer sig under samlingsnamnet mammapappa.com,

Moderator: Peetra

Anonymprofilen och den rätta användningen av den

Oläst inläggav Florence » 19 aug 2009, 12:56

Jag blev lite irriterad idag på en anonym svarare på "Kropp, hälsa och sex"-forumet. Möjligheten att svara anonymt på "Kropp, hälsa och sex"-forumet finns för att t.ex Adelaide inte ska behöva avslöja för hela forumsamhörigheten att just hon har t.ex. svamp mellan tårna eller orgasmproblem. Inte för att kritisera andras åsikter anonymt. Möjligheten att svara anonymt på "Ordet är fritt" togs bort just för att anonyma personer kritiserade andra anonymt. I stället lades Känsliga rummet till, så att man skulle kunna ta upp andra problem som är känsliga än just kropps- och sexproblem anonymt. Visst?

I mp:s regler tror jag anonymprofilen är ganska löst definierad. Det står ju i profilen "Anonymprofilen används av den som vill vara anonym på forumet". Jag skulle vilja föreslå att den gjordes snävare: t.ex "Anonymprofilen används av den som vill framföra saker som är känsliga anonymt och inte för att kritisera registrerade medlemmar eller andra som svarar i trådar". Då skulle man vid behov kunna moderera bort alla "påhopp" och andra kritiserande inlägg av anonyma, där inget för svararen känsligt alls behandlas. Nu menar jag inte att just det anonyma inlägget idag på Svininfluensa-tråden behöver modereras bort, men jag blir varje gång sur då jag ser nån "gömma sig" bakom anonymprofil bara för att kritisera eller attackera (och ofta med lite ilsken ton!), istället för att tala om saker som är känsliga för den själv.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Re: Anonymprofilen och den rätta användningen av den

Oläst inläggav Florence » 20 aug 2009, 11:51

Inga åsikter? :hm:

Visst har jag nångång själv känt mig lockad att kritisera nån under anonymprofilen, men jag gör det ändå aldrig. För jag tycker det är både fegt och fult. Tycker alla andra här att man ska ha rätt att göra så, då?

Min tanke var egentligen den att man just nu när där inte är nåt fult på gång kunde i lugn och ro definiera om användningsreglerna för anonymprofil, för att sedan vid behov direkt kunna moderera bort eventuella fula eller attackerande anonyminlägg sen om såna nån dag uppkommer. Så att det inte sen går för långt plötsligt. Man skulle alltså kunna moderera bort dem redan innan det blir fult, baserat på att regeln "används inte till att kritisera andras inlägg" brutits.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaGP » 20 aug 2009, 12:24

Jag har en massa åsikter om att skriva anonymt, men kan int skriva ut dem pga att jag e moderator. :blink:
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav nbp » 20 aug 2009, 14:46

:tummenupp: åt Adelaides åsikter.

LindaGP skrev:Jag har en massa åsikter om att skriva anonymt, men kan int skriva ut dem pga att jag e moderator. :blink:

Du kan ju skriva anonymt. ;)
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 20 aug 2009, 17:22

Adelaide skrev:Inga åsikter? :hm:

Det är väl bara att inse att fegskitar finns det överallt. Det skulle ändå vara intressant att veta vem som skriver påhoppen, högst antagligen är det en "vanlig" medlem som sitter och gömmer sej som aldrig vågar yttra en egen åsikt offentligt. Förstås är dom flera, men men. 2 har jag bongat iaf :bla:
Miko

Oläst inläggav LindaGP » 20 aug 2009, 18:46

Det lönar sig faktiskt int att skriva vad som helst äns som anonym, för moddisarna KAN och FÅR ta reda på ip-numret inlägget kommer från o då vet vi också vem författaren e. O det här gäller alltså kränkande/ osmakliga/ lagstridiga inlägg att vi kollar ip:t. Annars gör vi int det. För tillfället e det en handfull medlemmar som utmärkt sig med att skriva opassande inlägg som anonyma/ gäst (känsliga rummet).
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Tinuviel » 20 aug 2009, 20:21

Adelaide skrev:
"Anonymprofilen används av den som vill framföra saker som är känsliga anonymt och inte för att kritisera registrerade medlemmar eller andra som svarar i trådar". Då skulle man vid behov kunna moderera bort alla "påhopp" och andra kritiserande inlägg av anonyma, där inget för svararen känsligt alls behandlas..

Tycker det här är ett bra förslag. (hela texten var bra skriven Adelaide) Här har ni ett färdigt och fint textförslag som ju också visar för det "ovana" mp:aren till vad anonyma profilen skapats. (Det behöver ju inte betyda att moddisarna skulle måsta ta bort alla anonyma inlägg som inte behövt vara anonyma sådär på riktigt men då sådanna som går till osakligheter/påhopp eller bara totalt skriver en massa strunt.)
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete
Användarvisningsbild
Tinuviel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Miko » 20 aug 2009, 20:52

Men jag är faktiskt emot mer censur än vad vi har här nu, visst tycker jag att medlemmar kan hejda sej lite ibland när dom skriver som anonyma, men ändå drar jag mej för att ännu mer ska raderas med tanke på hur olika vi uppfattar tonen i inlägg skrivna av andra. Nä, jag gillar inte tanken på att det ska börja raderas mera, som det är nu är det helt bra (och ibland tycker jag att inlägg inte hade behövts tas bort, men det är då min åsikt då).

Tänk om domhär handfulla anonyma mår så dåligt att dom bara måste få spotta runt sej lite, för nåt fel är det ju när man ryggradslöst går till angrepp mot andra :hm: Jag kom just att tänka på en anonym som skulle polisanmäla en medlem för personligt påhopp och skulle koppla in polisen. Hoh. :roll: :lol:
Miko

Oläst inläggav Florence » 20 aug 2009, 22:10

^nä, jag gillar inte censur heller! Men - jag föreslår detta, inte för ökad censur, utan för A) fortsatt vård av anonymprofilen (så att den hålls ren och användbar) och B) mer ärlig debatt. Alltså jag skulle vilja uppmuntra dessa anonyma kritiserare, även om de är ganska få, att istället kritisera (kanske pikulite finkänsligare) under egen nick istället. Då blir det mer färg på nicken. Förstår ni poängen?

Fast är de förresten få? De som gjort personliga påhopp må vara endast en handfull, men t.ex. kritiseraren av föräldrar som vägrar vaccinera sina barn var bara en allmänt "feg" gömning bakom anonymprofil, inte ett personligt påhopp!! Och dessa är ganska många, tycker jag. Men som Medea sa... låt dom vara "fega" då, bara dom beter sig? :hm:
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LindaGP » 21 aug 2009, 07:41

Sen förstår jag int heller varför anonym-profilen används för att skriva om helt vanliga saker, alltså såna som int alls e reg.medlemmar, utan BARA använder anonym-profilen, det e ju int det vad den e till för.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav abc » 21 aug 2009, 23:43

Jag tycker också anonymprofilen borde användas enbart om det handlar om känsliga saker. Om man använder den för att man inte vågar stå för sin åsikt så kan man ju gott låta bli att skriva överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaGP » 22 aug 2009, 20:17

Här finns ett praktexempel på vad anonym-profilen INTE e till för: viewtopic.php?f=3&t=28898 :blink:
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Miko » 22 aug 2009, 20:38

LindaGP skrev:Här finns ett praktexempel på vad anonym-profilen INTE e till för: viewtopic.php?f=3&t=28898 :blink:

Jag kunde inte hålla mej... :roll:

Ofta kan jag förstå anonyma som inte skriver om känsliga saker, jag antar att dom gör det för att inte bli igenkända och det är helt ok, det stör mej inte. Men när man tar tillfället i akt och sparkar på vissa medlemmar som anonym så undrar man ju vad det är för mänskor egentligen och hurdana dom är irl, om dom är sådär utan ryggrad irl oxå :hm: Fast det måste dom väl få vara då, alla kan ju inte ha ryggrad och det måste man ju bara acceptera.
Miko

Oläst inläggav LindaGP » 22 aug 2009, 21:21

Medea skrev:
LindaGP skrev:Här finns ett praktexempel på vad anonym-profilen INTE e till för: viewtopic.php?f=3&t=28898 :blink:

Jag kunde inte hålla mej... :roll:

Ofta kan jag förstå anonyma som inte skriver om känsliga saker, jag antar att dom gör det för att inte bli igenkända och det är helt ok, det stör mej inte.

Vad jag menade här var att det int e så särskilt känsligt att fråga orden på en sång, att man sku behöva vara anonym.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Miko » 22 aug 2009, 21:26

^Jag förstod det, men kolla din länk :wink: Det var det jag menade med att jag inte kunde låta bli :mrgreen:
Miko

Nästa

Återgå till Om mammapapputerna