Facebook Like-knapp

Vi är en finlandssvensk gemenskap bestående av föräldrar och blivande föräldrar. Denna kategori är för oss som har åsikter om webbsidorna, gemenskapen och forumet som döljer sig under samlingsnamnet mammapappa.com,

Moderator: Peetra

Vill du ha en "Gilla"-knapp

Du kan välja 1 alternativ

Visa resultat

Facebook Like-knapp

Oläst inläggav Peetra » 01 nov 2010, 21:01

Det ploppar upp lite här å där i forumet, liksom överallt i trådarna nu, verkar det som. Det här med "Gilla"-knapp alltså.

Det är ingen big deal att lägga in en Gilla-knapp per inlägg som är kopplad till FB, så jag tänkte höra mig för vad ni tycker och tänker. :nicka:

Fördelar?
Nackdelar?
Bildelar?

Du kan välja 1 alternativ i omröstningen och ändra den efter behag.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: Facebook Like-knapp

Oläst inläggav Lysmasken » 01 nov 2010, 21:10

En gilla-knapp har jag också saknat många gånger men nej, jag vill inte att den ska vara kopplad till FB, utan här inom forumet bara :)

Man kan ju redan länka till fb, det räcker väl?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav EmMia » 01 nov 2010, 21:19

Lysmasken skrev:En gilla-knapp har jag också saknat många gånger men nej, jag vill inte att den ska vara kopplad till FB, utan här inom forumet bara :)

Man kan ju redan länka till fb, det räcker väl?

Helt av samma åsikt!

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav abc » 01 nov 2010, 21:35

Fördelar: Man kan snabbt trycka "gilla" ifall det är ngt inlägg man tycker om.
Nackdelar: Det blir kanske mer opersonligt. Jag tycker om att skriva vem jag tycker har skrivit ett bra inlägg och jag tycker också det är intressant att se vem som håller med vem. Visst kan man ju göra det ändå, och hoppas en gilla-knapp inte skulle sätta stopp för det.
Bildelar: Har jag ingen åsikt om.

Men knappen skall nog vara helt inom mp. Inte ha alls ngt med fb att göra! :nepp:
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 01 nov 2010, 23:41

Orsaken till att jag helre skulle lägga in en FB-knapp är att jag kan det utan att forska vidare, om vi ska ha en egen gilla-grejs, så måpste det skrivas speciellt och så ska ju knappen ritas också. :) Jag får kanske göra en ny omröstning utan det sista alternativet. :P :angel:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Florence » 02 nov 2010, 18:33

Ääääääääääääääääääsch, jag röstade i misstag första, men klart jag vill ha det sista. Kan tydligen inte ändra rösten.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 02 nov 2010, 22:34

Nej, jag vill inte ha en gilla-knapp. Visst skulle det vara lätt emellanåt då man t.ex. tycker någon skrivit något bra / roligt, men är rädd för att det blir som på Facebook; man klickar på knappen ungefär som bevis för att man läst det - oberoende om det är glada eller tråkiga uppdateringar. :-? Tycker det är mycket skojigare om man som förr citerar personens inlägg och skriver att det här tyckte jag om. :nicka:
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Peetra » 03 nov 2010, 08:55

Florence skrev:Kan tydligen inte ändra rösten.
Riki sant? Här säger mina kontroller att du kan. :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav nbp » 03 nov 2010, 09:48

Jag tycker den (om den görs) skall fungera inom forumet och bara visas åt inloggade. Dessutom så skall den kunna visa vem som gillat det (som på FB). Jag erkänner jag ibland läst något, dragit på munnen och saknat en "Gilla" knapp. Men egentligen vet jag inte om det är en bra sak. Jag har för mig FB gilla knappen kom till för att bli av med onödiga, intetsägande "gillar" kommentarer, men det är ju inte ett problem här.
Pytte, pytte litet!
Användarvisningsbild
nbp
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 03 nov 2010, 11:08

Tycker att man ej nu behöver en knapp för allt,har ju ingen facebook så jag har ej den vanan heller, och vill man citera och kommentera lite kan man ju göra så istället som det nu fungerar här.
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Lysmasken » 03 nov 2010, 17:33

nbp skrev:Jag tycker den (om den görs) skall fungera inom forumet och bara visas åt inloggade. Dessutom så skall den kunna visa vem som gillat det (som på FB).

Tycker lika, man ska såklart se vem som gillar.
Jag klämmer för överigt aldrig "gilla" på fb för att "kvittera" utan om jag då verkligen gillar det. Såklart man ändå kan kommentera, men har man inget att tillföra diskussionen så kan det ju många gånger räcka bara att man "gillar" :wink:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav *Älvan* » 03 nov 2010, 19:34

Lysmasken skrev:
nbp skrev:Jag tycker den (om den görs) skall fungera inom forumet och bara visas åt inloggade. Dessutom så skall den kunna visa vem som gillat det (som på FB).

Tycker lika, man ska såklart se vem som gillar.
Jag klämmer för överigt aldrig "gilla" på fb för att "kvittera" utan om jag då verkligen gillar det. Såklart man ändå kan kommentera, men har man inget att tillföra diskussionen så kan det ju många gånger räcka bara att man "gillar" :wink:

Tex. om det skrivna får en att skratta högt och man vill visa att man tyckte det var bra skrivet men endå inte har nåt mer att kommentera.
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 03 nov 2010, 20:24

Tinde skrev:Nej, jag vill inte ha en gilla-knapp. Visst skulle det vara lätt emellanåt då man t.ex. tycker någon skrivit något bra / roligt, men är rädd för att det blir som på Facebook; man klickar på knappen ungefär som bevis för att man läst det - oberoende om det är glada eller tråkiga uppdateringar. :-? Tycker det är mycket skojigare om man som förr citerar personens inlägg och skriver att det här tyckte jag om. :nicka:

Håller med!
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Tinde » 03 nov 2010, 21:26

*Älvan* skrev:Tex. om det skrivna får en att skratta högt och man vill visa att man tyckte det var bra skrivet men endå inte har nåt mer att kommentera.

Då tycker jag det är ännu bättre att sätta smileyn :lol: . Jag igen saknar smileysarna på FB.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Florence » 03 nov 2010, 23:12

Tinde skrev:
*Älvan* skrev:Tex. om det skrivna får en att skratta högt och man vill visa att man tyckte det var bra skrivet men endå inte har nåt mer att kommentera.

Då tycker jag det är ännu bättre att sätta smileyn :lol: . Jag igen saknar smileysarna på FB.

Problemet (kanske nån redan nämnt samma sak, sorry orkar inte läsa alla inlägg) med att sätta smileyn är ju det att t.ex. tråden om vad roligt barn har sagt eller den med vitsar alltid poppar upp högst bland aktiva trådar, och så vet man inte om där är en ny vits eller nån som har satt smileyn åt den förra nya vitsen. För den som följer forumet via Aktiva trådar, vilket jag alltså alltid gör, är detta väldigt klumpigt. Jag blir alltid besviken när jag tror där är något nytt och så är där inte heller.

Och nu kom jag på att samma problem nog gäller hur man än följer forumet, den poppar så klart upp överst också inom sin kategori.

Och jo, Peetra, sorry, inte vet jag varför jag inte då senast förstod hur jag ändrar min röst. På mobilen kunde jag i alla fall, så jag ändrade den redan tidigare idag.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Om mammapapputerna