Vem vill vi hjälpa att hjälpa?

Vi är en finlandssvensk gemenskap bestående av föräldrar och blivande föräldrar. Denna kategori är för oss som har åsikter om webbsidorna, gemenskapen och forumet som döljer sig under samlingsnamnet mammapappa.com,

Moderator: Peetra

Vem vill vi hjälpa att hjälpa?

Oläst inläggav Peetra » 31 aug 2011, 21:54

Hej!

Det här är en underbar oas i Internets annars så hektiska myller. Vi stöder och hjälper varann, vi föräldrar och blivande föräldrar. Nu är det dags att hjälpa ännu flera! :clap:

Vi har räknat alla inlägg, som ökar inläggsräknaren sedan nya mammapappa.com lanserades i början av året och vill skänka en cent per räknat inlägg till behövande. :nicka: Nu har vi redan samlat ihop en bra summa mha dem, jag har tänkt på dem som "Hjärteinlägg" sedan nån månad tillbaka, för vi har en sån passande smilie, som Jessi lade in åt oss en gång. :heart: Man kan läsa om det även på http://mammapappa.com/om/1c/

Moderatorerna har diskuterat litegrann om vem som ska få pengarna, men vi vill gärna att hela forumet ska bestämma! Utan folk som skriver blir det inga inlägg jhue! Å ni moddisar, jag kommer inte ihåg era förslag, så ni kan väl vara så vänliga och skriva in dem igen? :)

Pengarna i centräknaren härstammar inte från de bidrag mammapappa.com får från Svenska kulturfonden och andra fonder och stiftelser. Centräknaren finansieras i sin helhet av privata medel.

I början av nästa vecka sätter jag upp en omröstning med de nomineringar om vem som ska först ut för gåvan, jag tänkte samla upp de organisationer, som vi vill tänkas hjälpa i den här tråden och använda dem för omröstningen. Så hosta upp förslag nu!

Förslag hittills;

Bild

Bakgrund till att vi kommit hit hittas i samband med diskussion kring huruvida lektrådar ska räknas eller ej, i ett av varven om deras vara eller icke vara kom Steffen på den här iden. Det är även han som skapat den fina bannersen. :)
Senast redigerad av Peetra 03 sep 2011, 16:46, redigerad totalt 5 gånger.
Anledning: // uppdaterade listan
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: Vem vill vi hjälpa att hjälpa?

Oläst inläggav ToveLa » 01 sep 2011, 09:03

Det finns många familjer i Finland som behöver hjälp och stöd i många former. Jag tycker förbundet för mödra- och skyddshem är definitivt ett bra mål.

finns det ngt stödorgan för fosterfamiljer?
Centralförbundet för barnskydd vet kanske ngt?

Man kan också göra donationer till verksamhet som är underställd ex. sjukvårdsdistrikten. På det sättet kunde man komma åt att donera pengar till att stöda svenskspråkig service, t.ex. svenskspråkigt krisstöd för familjer eller svenskspråkig psykvård till barn och ungdomar. ?

Andra förslag:

- Barnklinikens faddrar
- World Vision ?
ToveLa

Oläst inläggav Peetra » 01 sep 2011, 10:58

ToveLa skrev:finns det ngt stödorgan för fosterfamiljer?
Centralförbundet för barnskydd vet kanske ngt?
All bakgrundsinformation är bra, sku du ha tid att försöka kontakta centralförbundet och fråga? :)

- Barnklinikens faddrar
- World Vision ?
Bra förslag båda två! Jag lägger till dem i listan. :tumme: World Vision ger en möjlighet att donera en ko, det tycker jag sku vara ganska lustigt, men hittills tror jag att mödra- och skyddshemmen här hemmavid är de, som mest behöver pengar. Undrar just hur man sku få ihop MYCKET MERA..? :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav LindaGP » 01 sep 2011, 11:27

Jag tycker pengarna ska hållas kvar i Finland.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Boa » 01 sep 2011, 11:35

LindaGP skrev:Jag tycker pengarna ska hållas kvar i Finland.

Jag är av samma åsikt. Visst finns det människor som lider av svält och fattigdom runt om i världen, men så länge det finns människor som behöver hjälp i det egna landet så tycker jag att man hellre kan donera pengar till dem.
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinkerbelle » 01 sep 2011, 13:55

LindaGP skrev:Jag tycker pengarna ska hållas kvar i Finland.

Understödes!
Användarvisningsbild
Tinkerbelle
Guldmedlem

Oläst inläggav Peetra » 01 sep 2011, 20:07

Kom på en sak! Om det är en lokal avdelning, i en nationell organisation, som får en summa av oss, så känns det mycket mera, än om man ger det till centralorganisationen. :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Tove Ø » 01 sep 2011, 22:21

Fick ett förslag tidigare per mail som jag kan sätta till listan här.
Bamsegruppen r.f, en finlandssvensk förening som stöder föräldrar och familjer med barn med specialbehov. http://www.bamsegruppen.org

Hoppas på många fler förslag ännu innan vi börjar rösta!
The Mama på mammapappa.com http://www.mammapappa.com/om/vem/
Användarvisningsbild
Tove Ø
Direktör
Direktör

Oläst inläggav sonkku » 02 sep 2011, 06:17

Jag skulle vilja se att pengarna skulle stöda vården av sjuka barn och ungdomar. Tex. cancersjuka barn o ungdomar eller psykvården för barn o ungdomar!
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 02 sep 2011, 12:59

Tove Ø skrev:Fick ett förslag tidigare per mail som jag kan sätta till listan här.
Bamsegruppen r.f, en finlandssvensk förening som stöder föräldrar och familjer med barn med specialbehov. http://www.bamsegruppen.org

Hoppas på många fler förslag ännu innan vi börjar rösta!

Klart du hoppas, du behöver inte hålla reda på dem. :mrgreen:

Nää skämt åsido, jag hoppas också på flera. Eftersom vi ju planerar att dra igång en diger tradition iom detta, så är det ju bra att ha en ordentlig lista att välja på och utöka. :)

sonkku skrev:Jag skulle vilja se att pengarna skulle stöda vården av sjuka barn och ungdomar. Tex. cancersjuka barn o ungdomar eller psykvården för barn o ungdomar!
Väldigt fin tanke. Mer specifikt borde vi nog ha iallafall. :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 02 sep 2011, 15:20

(Förebyggande) psykvård för barn o unga i Finland.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Sweetwillow » 02 sep 2011, 17:41

Jag tycker att Barnklinikernas Faddrar r.f. är riktigt bra alternativ. De hjälper på många olika sätt i många olika skeden av sjuka barns liv. Hjälper till att skaffa utrustning till sjukhusen, leksaker och spel etc. till avdelningarna, stöder barns och ungas mentalvård och stöder undersökningen av barnsjukdomar.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 02 sep 2011, 19:35

Tycker Bamsegruppen låter vettigast. De får kanske inte pengar från så många andra håll.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 02 sep 2011, 19:38

Det borde vara någon mottagare som verkligen märker gåvan. Alltså någon liten organisation.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav ToveLa » 02 sep 2011, 19:57

Peetra skrev:All bakgrundsinformation är bra, sku du ha tid att försöka kontakta centralförbundet och fråga? :)

Har inte hunnit kontakta centralförbundet. Men hann med en snabb surfing. Det finns alltså SOS-barnbyar för "placerade"barn. Sos-barnbyar har ett fungernade donationssystem och tom fadderskap - lätt att donera pengar! Nu är ju riktlinjerna i sammhället ändå att placera barn alltmer i familjevård. Då finns websajten http://www.sijaisvanhemmaksi.fi där man kommer in bl.a. på ett projekt som heter "Ajoissa kotiin". Syftet är att rekrytera nya familjer och sprida kunskap och info om forsterfamiljer.

"Kampanjan suojelijana toimii Raha-automaattiyhdistyksen toimitusjohtaja Sinikka Mönkäre. Ensimmäinen valtakunnallinen rekrytointikampanja järjestettiin vuonna 2008 juuri Raha-automaattiyhdistyksen avustuksella. Vuosina 2009-2010 kampanjaa tuki sosiaali- ja terveysministeriö, mutta tällä hetkellä kampanjalle ei erillistä rahoitusta ole. Kustannukset jaetaan Perhehoitoliiton ja kampanjaan osallistuvien kaupunkien, kuntien ja perhehoidon yksiköiden kesken."
källa: http://www.sijaisvanhemmaksi.fi/ ->Ajoissa Kotiin

Kunde kanske vara ngt?

Det övriga stödet för fosterfamiljer verkar vara socialarbetaren samt de lokala "aktörerna". Det är alltså beroende på området vad det ev. finns för stödgrupper. Kommunerna stöder också varierande fosterföräldrar ekonomiskt eller genom skolnignar och arbetshandledning. Perhehoitoliitto är en landsomfattande intresseorganisation som erbjuder stödgrupper, verksamhet, skolning etc. Lokala organistationer fungerar under perhehoitoliitto. Man kunde kanske sätta in en frågan om idéer där?

På alla dessa sidor slogs jag av en och samma tanke - ingen svensk version av sidorna finns. Finns familjevård på svenska?
ToveLa

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Om mammapapputerna