telefoner, ipads å mammapappas forum

Vi är en finlandssvensk gemenskap bestående av föräldrar och blivande föräldrar. Denna kategori är för oss som har åsikter om webbsidorna, gemenskapen och forumet som döljer sig under samlingsnamnet mammapappa.com,

Moderator: Peetra

telefoner, ipads å mammapappas forum

Oläst inläggav Peetra » 09 okt 2011, 16:31

Hej,

jag var inne med en Symbian på forumet å det var ju en förskräcklig upplevelse. :osaker:

Om ni har en mobil, så kan ni kolla in på http://forums.crews.tv/ hur det kännas med en lovande stilmall som jag nu upptäckt. Iallafall så säger de att det är demon för den, ser det ut som på http://www.artodia.com/phpbb-mobile/prosilver.html om ni går till demon? :) Vad tycker ni, är det nåt som sku göra att forumet sku vara vänligare för mobiler?

Jag har upptäckt att av de som kommer in på forumet med iPhone ratar forumet snabbast, de blir int kvar här ens för å se annat än sidan de landade på. Om jag tolkat rätt, så handlar det faktiskt om flera hundra om dan. :huh: Å andra sidan kan det åsså vara gooogle analytics, som inte kan räkna iPhones. :) Det finns en grej för iPhones, som genom en app visar forumet tjusigt värre, har jag förstått. Kanske, eller kanske inte, så går det å kolla vad det är via http://www.kiacarclub.se/ De har den, men jag hjälpe till å modifiera den lite grann å jag har minne av att Kiaforumet ville ha bort autodetect av iMojängerna.

Tankar, åsikter, villa ha, inte bry sig? Tyck till, kära vänner, tyck!

Cherrypie!
// Peetra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: telefoner, ipads å mammapappas forum

Oläst inläggav mamma eva » 09 okt 2011, 17:55

Tänker nog fortsätta med att surfa via de stationära datorerna eller netbooken fastän jag går från dumbphone till smartphone :wink: Blir en nokia C5-03 på kommandes och den har ju symbian men en Iphone har jag ej råd med och dessutom vill jag ej dra på mig mer internetavtal då jag har redan 33 euro/ månad för kombinerad mobiltbredband samt via modem hemma ur telefonjacket. Men man får ju se senare som jag bukar säga, svära i sten är lite onödigt då man kan ändra sig.
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Peetra » 09 okt 2011, 19:28

Näejdå, ja vill absolut inte göra mammapappa SÅ attraktivt för folk att de sku komma hit med telefonen istället för datorn. :lol: Orsaken till at jag behöver hjälp av riktiga användare med den här saken ligger ju främst i att jag inte själv har nån sådan telefon. :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav mamma eva » 09 okt 2011, 20:39

Haha, ska låta någon med erfarenhet hitta hit och svara, jag är så "nyfrälst" just nu på sånt här och inte kan hålla mig från att svara :oops: telefoner gillar jag hehe kanske just av den anledningen, att jag gillar att diskutera :wink: Och gärna med dig Peetra :kram:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Sweetwillow » 09 okt 2011, 22:39

Jag tycker det går helt okej att läsa forumet med iPhonen, det är sen skrivandet som är jobbigt. Rutan man skriver i är så bred, man måste leta efter posta knappen. Det är nog det som stör i läsandet också, att det är så brett. Att skicka PM är jobbigt, och man kan inte heller scrolla ner för att titta på de tidigare meddelandena när man håller på att skriva ett nytt.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Findus » 19 jan 2012, 21:27

Jag hör till dem som ofta läser (läste) forumet via mobilen. Jag har tyckt det har passat mig rätt bra, men jag måste nog erkänna att jag inte har skrivit så många gånger med den. Nå, jag hör ju inte till dem som skriver ofta överhuvudtaget.

Nu kan jag inte längre läsa forumet via mobilen, det enda jag får upp är en vit ruta och uppe i hörnet står det Invalid data supplied. All annan surfning fungerar som vanligt. Försökte idag med att uppdatera mobilen, men det hjälpte inte. Någon som vet vad mitt problem beror på?
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Peetra » 20 jan 2012, 08:42

Det var som sjutton. :scared: Jag är väldigt ledsen, jag har ingen aning om vad som är fel, men jag får titta på det mer från vår sida ikväll. En snabbtest med min kompis' telefon ger inte nåt fel. Vad har du för telefon/OS?
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Sweetwillow » 20 jan 2012, 12:16

Fungerar nog för mej på iPhonen 4 med OS5.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 20 jan 2012, 14:52

Kan nog surfa in på själva sidan men olästa inlägg ikonen och möjlighet att klicka in och läsa verkar jag sakna på min nokia c5-03 symbian smartphone. Lite synd då jag ju då inte kan kolla mina saker så bra på den då men jag har lyckats skriva ett inlägg på den iaf :wink:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Findus » 21 jan 2012, 22:45

Peetra skrev:Det var som sjutton. :scared: Jag är väldigt ledsen, jag har ingen aning om vad som är fel, men jag får titta på det mer från vår sida ikväll. En snabbtest med min kompis' telefon ger inte nåt fel. Vad har du för telefon/OS?

Telefonen är en Nokia 5230, OS har jag ingen aning om... Jag bara använder... :oops: Åtminstone blev det annorlunda utseende på "webbläsaren" efter uppdateringen, men tillgängligheten till forumet alltså oförändrad.
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Peetra » 22 jan 2012, 01:23

http://phpbb3.fi/tut/
och
http://www.phpbb-se.com/forum/

är forum med olika versioner av phpBB3, sku du kunna göra dig besväret att kontrollera om en av dem eller kanske båda fungerar på din telefon?
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Findus » 22 jan 2012, 22:06

Nu har jag testat... Båda fungerade på telefonen! Jag vet inte om det är en bra eller en dålig nyhet... :hm:
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Peetra » 23 jan 2012, 00:26

Det är en bra nyhet. :) Då är det något, som går att fixa. :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Peetra » 23 jan 2012, 14:39

Jag hinner tyvärr ta itu med detta tidigast 7 februari, eftersom de uppenbara ställen där jag förstår att felsöka nu inte gav önskade resultat.

Jag diskuterade ditt problem lite grann med en Nokia-förståsigpåare och han tyckte att jag ska strunta i ditt problem och hänvisa till Ucweb eller Opera för att surfa på mammapappa. Vi behöver en uppgradering dock, så den gör jag sen i februari och den ska förhoppningsvis fixa även ditt problem.

Om du vill prova på någon annan webbläsare, som ska vara bra i Nokian, så vill jag hänvisa dig till http://nokia5230.com/nokia-5230-web-browsers/
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Findus » 23 jan 2012, 22:03

Tack Peetra! Du är guld värd som sköter om allt det tekniska för oss! :clap: :kram:

Jag hade ingen aning om att det fanns sådär många olika webbläsare åt en enkel mobil... Jag är väl alldeles för oteknisk (och ointresserad :angel: ) för att jag skulle ha insett att utbud finns, det är bara att välja. Ska fördjupa mig i alternativen och se om jag får till stånd ett byte av webbläsare. Borde säkert ta en säkerhetskopia av mobilens innehåll innan jag börjar mixtra alldeles för mycket. :hm:
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Om mammapapputerna