anonymprofil

Vi är en finlandssvensk gemenskap bestående av föräldrar och blivande föräldrar. Denna kategori är för oss som har åsikter om webbsidorna, gemenskapen och forumet som döljer sig under samlingsnamnet mammapappa.com,

Moderator: Peetra

anonymprofil

Oläst inläggav anonym » 15 dec 2011, 14:21

Undrar bara om anonymprofilen är nerlagd eller om inläggen försvinner från vissa kategorier. Märkt då jag läst vissa svar att de inte fått sina inlägg publicerade och själv skrev jag ett för 3 dagar sedan...
Fast detta inlägg kanske inte heller visas då anonymt.. :hm:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: anonymprofil

Oläst inläggav acasia » 15 dec 2011, 22:15

Alla anonyma inlägg hamnar i moderationskö. Där godkänns de eller avslås av en moderator.

Hälsar moderator acasia
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 16 dec 2011, 17:19

I allmänhet avslås anonyma inlägg om de inte anses känsliga av moderatorerna.

/mod.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav snusis » 17 dec 2011, 21:01

Lysmasken skrev:I allmänhet avslås anonyma inlägg om de inte anses känsliga av moderatorerna.

/mod.

Det här tycker jag är ett problem. Vad som anses känsligt kan vara väldigt mångfascetterat. Bor man i en lite mindre håla vill man kanske inte skriva ut sitt nick då många känner igen det och att använda flera nick tycker jag bara är dumt och än mer urbota dumt är det att ansöka om ett nytt nick då det dyker upp ett känsligt ämne. Min väninna skrev ett inlägg med min hjälp och det har aldrig publicerats och ämnet var känsligt. Hon kritiserade en halvbekant i dens yrkesroll och ville inte att den personen skulle bli igenkänd (det hade personen blivit om nicket funnits!). Hon fick trots allt hjälp ändå så problemet är numera borta. Tyvärr slutade det med att hon inte använder forumet längre.
Själv tror jag att det här forumet förlorar en hel del på denna stränga linje. Forumet var i mitt tycke bättre förr då forumet levde och man fick och kunde fråga frågor om nästintill allt. Under en period så räckte det att man nämnde ett ämne som tidigare debatterats och så fick man som svar en link till de andra diskussionerna. Det är som att sitta vid ett middagsbord och ställa en fråga och få till svar att det har vi redan debatterat och så sitter alla tysta istället.
Att anonymas inlägg blir förhandskontrollerade tycker jag är okej men jag tycker det är fel att de försvinner bara för att de inte uppfyller moderatorns känslighetskriterie. Många är vi som har tillgång till en dator på jobbet men kanske inte vill lämna inloggningsuppgifterna där och som sagt finns det flera orsaker därtill som gör att man inte alltid vill skriva och lämna ut allt här på nätet.
snusis
Guldmedlem

Oläst inläggav Peetra » 18 dec 2011, 03:12

Vet du snusis, du skriver mycket vist. :nicka: Vi hade en annan diskussion där vi frågade efter orsaken till varför man inte använder sitt riktiga nick och det kom fram så underliga orsaker i den, som typ att man hade bråttom eller så. Det var mycket pga av användarnas egengivna orsaker, som vi tog en strängare linje. Det blev dessutom så himla virrigt med många anonyminlägg, som man inte kunda skillja från varandra.

Men här skrivs färre inlägg nu, så det skulle kunna vara en ide att luckra upp på diskmaskinsförbudet i anonym-inlägg. :hm: Vi får ta å fundera på det. :nicka:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 18 dec 2011, 14:46

Snusis, jag brukar nog ta "ankdamsproblemet" i beaktande.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav snusis » 18 dec 2011, 16:37

Lysmasken skrev:Snusis, jag brukar nog ta "ankdamsproblemet" i beaktande.

Vem som varit moderator i det aktuella fallet vet förstås inte jag och jag kritiserar inte moderatorn, moderatorn har troligtvis gjort vad den kunnat och följt de regler som finns. Jag kritiserar reglerna. Jag trodde jag och min väninna var ett undantag men iom denna tråd börjar jag förstå att det finns fler som drabbats.

Jag vet åtminstone med mig själv att jag inte kan säga vad som är känsligt för någon annan. Mina egna sjukdomar (har dock inga just nu) etc skulle jag kunna diskutera under eget nick men redan vid barnens sjukdomar drar jag mig för att göra det. Vissa vill berätta mer, andra mindre. Råkar man dessutom leva i den här lilla ankdammen så är det nog bättre att inte berätta allt, ett flertal personer på forumet jobbar t ex inom barndagvården. Jag har själv kommit på mig att känna igen andras barn och föräldrarna i verkliga livet och den enda kontakten har varit detta forum. Jag besöker mp regelbundet och skriver ibland men jag är inte här pga nyfikenhet. mp var en gång en bra kanal att få kontakt med andra och svar på frågor. Numera har jag inte lika många frågor men jag kan tänka mig att det finns ett flertal andra förstagångsmammor som sitter med samma frågor som jag en gång gjorde. Vissa av frågorna känns kanske löjligt enkla för oss som fött några barn medan det för andra kan kännas som en känslig sak att berätta om barnets sovvanor osv. Dessutom tycker jag att det inte är intressant VEM som skriver ett inlägg (om det är någon anonym eller något välbekant nick) utan VAD som skrivs, en saklig debatt mellan 15 anonyma är för mig inget problem man ser ju var inläggen börjar och slutar.
snusis
Guldmedlem

Oläst inläggav Teskedsgumman » 19 dec 2011, 21:44

Jag håller med snusis till 100% och tror att det här är en stor orsak till att forumet har blivit så tyst och tråkigt på senare tid. Vi är väldigt många här som inte alls är anonyma längre och då tänker man inte bara en eller två gånger innan man skriver ett inlägg, utan tre eller fyra... och ganska ofta väljer man att inte skriva alls.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Om mammapapputerna