Nu ska jag försöka skriva min förlossningsberättelse.
Fredagen den 26.2 for vi in på koll till Ekenäs sjukhus och läkaren konstaterade att bebin kan vara 4,2 kg redan (han var litet osäker) och jag hade 40+1 (eller 39+6) då. Jag hade ännu rätt mycket fostervatten. Han drog i livmodertappen och sa att jag skulle komma på nytt på onsdag. Han talade något vagt om igångsättning, men gubben min var säker på att det bara blir en koll. Jag däremot hade uppfattat det mera som att dom sätter igång på onsdag. Jag kände litet mensvärk på natten flera nätter, men inget hände.
På onsdagen nappade jag bb-väskan med mig och vi for in. Läkaren (en annan) tyckte att inget kommer att ske och bebin är nog stor så vi kan lika gott ta hål på hinnorna idag. Jag kände mig litet oförberedd (gubben hade inte sin väska med) och mentalt avigt inställd. Men dom visste också att jag var rädd att något skulle hända med babyn. Man hör ofta folk säga att ingen bebis har ännu lämnat kvar inne i magen. Men tyvärr är det inte alltid en levande bebis som kommer ut sen. Och ju längre det går desto större är risken. Det är trots allt säkrare utanför magen än innuti. Så den här gången behövde jag inte gå fulla två veckor över som sist.
Gubben stack direkt hem efter väskan (tog två timmar) och läkaren kom och tog hål på hinnorna. Då var jag redan i ett förlossningsrum. Det gick lätt och smärtfritt och läkaren (en tredje, även hon bekant för oss, hon var med när vår ängladotter föddes) var glad som en sol. Jag satt och läste tidningar och hade tråkigt. Sen började jag få sammandragningar. När gubben kom kom dom med 2 minuters mellanrum och han behövde massera ryggen. Barnmorskan kom in och ville sätta litet dropp som hjälp. Jag fick mera ont och hon föreslog bad. Jag klarade sen inte av att gå ner i badet för det började göra så ont och det var inte tillräckligt med vatten ännu så att jag skulle kunnat ta vilken ställning jag ville.
Barnmorskan kom in igen och jag sa att jag behöver lustgasen (jag hade bett om den tidigare men då föreslog hon badet). Jag hade bråttom med den. Sen blev värkarna kraftigt sjuka och jag drog djupa andetag i lustgasen och vrålade "Nej" för varje utandning. Barnmorskan var med hela tiden. Hon försökte få mig att byta ställning och att ropa ja istället för nej. Till sist fick jag ropat "nja" och sen nästa gång testade jag motvilligt "ja" och sen vrålade jag "jaaaaaa!" på varje utandning (under värkarna) i tre timmar. Barnmorskan var med mig hela tiden och stöttade i varje värk. Ibland kom någon in och jag frågade om dom måste vara där och sa att jag helst är ensam, men dom förklarade att dom måste vara där.
Jag önskade pcb istället för epidural först. Och det fick jag. Gjorde jävligt ont. Värkarna blev inte lättare, men inte värre heller och på en halvtimme (?) öppnades jag från 6 cm till 9,5. Och det var för sent för epidural. Jag hade vanliga sjuka värkar ännu ganska länge på det stadiet innan de blev krystvärkar.
Krystade svagt kanske en halvtimme och sen på allvar en halvtimme, på barnmorskans "begäran". Hon förklarade senare att bebin varit i vidöppen bjudning så hon måste spara mina krafter.
Barnmorskan var jätteskicklig. Hon lurade mig att våga föda. Och våga byta ställning och våga ta fram positiva krafter. De hade verkligen läst och funderat på min förlossningsrädsla och jag fick bästa tänkbara bemötande. Det var helt otroligt hur någon kan vara så skicklig. Och jag födde flickan på förlossningspallen, utan sugkopp. Jag kände på huvudet och kände en näsa. Aha, vidöppen även denna gång.
Navelsträngen fick pulsera klart flera minuter. Till sist ville jag att gubben skulle ta lillan och då klipptes den. Jag var för trött för att orka umgås med babyn. Och hade svår sittställning.
Fick sen åka rullstol till familjerummet då det svajade och jag mådde illa.
Mitt gamla sår sprack upp, men det gick att sys i förlossningsrummet denna gång. Jag har inte så stora problem med såret. Bara svårt att göra nr 2.
Att föda gjorde precis så ont som jag kom ihåg. Men det onda varade kortare tid denna gång än sist (det tog 7 timmar av onda värkar då, varav hälften riktigt onda, nu var det tre timmar onda värkar, varav 2 riktigt onda). Och jag hade positiva egna krafter. Jag vrålade och tänkte mig att jag var en lejonhona som röt. Halsen var helt hes senare på natten. Jag är ännu helt förundrad att jag klarade mig utan epiduralen. (Jag skulle nog ha tagit den tidigare om jag vetat att det skulle gå så här snabbt).
Så nu vågar jag redan tänka på en nästa gång...