Mars 2010

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: LindaGP

Re: Mars 2010

Inläggav Venlas Mamma » 13 mar 2010, 08:00

Mars 2010

4.3 Zia (första barnet)
10.3 nina_b (andra barnet) POJKE 3.3
11.3 enMamma (tredje barnet)
14.3 enni (första barnet)
17.3 Jessy83 ( Vcs, första barnet)
20.3 Smultronet (Barnmorskeinst. fjärde barnet)
23.3 Dumle, (Ekenäs, andra barnet, ingen aning om kön)
24.3 Gravid Borgåbo (första barnet) FLICKA 14.2
31.3 Smurffelina (Borgå, andra barnet
Bild
Venlas Mamma
Silvermedlem

Inläggav Smurffelina » 13 mar 2010, 09:05

Här har det varit lungt som i en filbunke i snart en vecka! Hade tidigare såna otroliga sammandragningar o värkar, men nu - tyst som i graven... :hm: Var igår till Life-butiken o inhandlade hallonbladste, som skall hjälpa till vid förlossningen (tidigare sammandragningar=tränar upp livmodern, avslagningen skall bli lättare osv osv). Men efter en mugg känner jag nog ingan sammandragningar alls, så måste väl höja dosen (2 muggar/dag). Å andra sidan kan det ju helt o hållet vara humbug oxå, men nån skada kan det väl inte göra? :nicka:
Dessutom hittade jag en forskning på nätet som visade att hallonbladste kan hindra sk. instrumentförlossning (de som drack 11% och de som inte drack 30%), o då lillis kom med akut kejsarsnitt så vill ja göra allt för att undvika ett snitt till!!! :scared:
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Smultronet » 13 mar 2010, 09:56

Jag har också druckit hallonbladste just 2 veckor, 3 koppar/dag :nicka: Men, inte vet jag.. Mycket sammandragningar o mensvärk, särskilt på källarna. Jag har googlat lite och tänkt att det kan nu inte skada iaf! Och tränar det livmodern o minskar avslaget är det ju bara bra!

En vecka kvar till BF..alltså max 3 veckor till bebis :love:
Stora storebror juni 2003, lilla storebror augusti 2004 och en liten syster augusti 2007. Och en liten lillabror april 2010..
Användarvisningsbild
Smultronet
Guldmedlem

Inläggav Jessy83 » 13 mar 2010, 11:51

Jag har oxå druckit hallonbladste ny snart i 3 veckor men jag tycker it att jag har fått mera sammandragning,kanske jag oxå ska öka dosen :D..de kan ju hända att det inte hjälper nåt men de skadar ju inte iallafall.
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Inläggav enni » 14 mar 2010, 15:28

Jahapp, då var det 14.3 och min beräknade dag. Men inte händer det något här inte.
Jag förstår ju att det beräknade datumet inte är något annat än just det - en beräkning. Men ändå!! Jag kan inte annat än känna en viss irritation.

Kanske jag också skulle börja hinka i mig hallonbladste...
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Inläggav Jessy83 » 14 mar 2010, 18:18

förstår dej så bra Enni!Själv har jag 3 dagar kvar men ändå riktigt frustrerad :(.
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Inläggav Smultronet » 14 mar 2010, 20:05

Kämpa på enni :nicka: Jag vet, det är jobbigt, men max 13 dagar kvar nu eller så..

Jag har 6 dagar till BF nu..sakta men säkert närmar det sig. Idag har jag haft fruktansvärt ont i ryggen och varit mer eller mindre sängliggande. Hoppas det går om och att det inte behöver vara så här många dagar. Imorgon borde jag ta mig till tandläkaren med 5-åringen och sen på min egen rådgivning. För att inte tala om dagisrumban då... :unsure:

Smultronet, som väntar och längtar... :love:
Stora storebror juni 2003, lilla storebror augusti 2004 och en liten syster augusti 2007. Och en liten lillabror april 2010..
Användarvisningsbild
Smultronet
Guldmedlem

Inläggav Smurffelina » 16 mar 2010, 12:55

2 veckor o 1 dag till bf, o så var det rdg-dags idag igen. Allt ok, blodvärden, baby osv. Vikten är nu högre än förra gången, men största boven är att jag har börja binda vätska något otroligt, jag bara ser ett saltkar o jag sväller som en ballong! :sneaky: Babyn har nu börjat tränga sig neråt, men inte än fixerad. Det orskar dom grymma smärtorna jag har känt av i 2 dagars tid i blygdbenet... Det känns som om nån försöker bryta sönder det... :ledsen: Har börjat ha lite mer sammandragningar, men långt ifrån sjuka, men månne inte de gör något ändå? Illamående har tack o lov dragit över, i alla fall för tillfället.

Sen har mina hormoner börjat helt ställa till det för mig... När jag kom från rdg körde en ambulans förbi i full utryckning, och jag börkade storböla... :roll: Kan berätta att mänskorna omkring mig tittade en aning långt - där stod jag o snörvlade o väntade på grön gubbe...

Hur är det med er andra då? Har det hänt något eller är det lungt o stilla?
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Dumle » 16 mar 2010, 13:16

Smurffelina skrev:Sen har mina hormoner börjat helt ställa till det för mig... När jag kom från rdg körde en ambulans förbi i full utryckning, och jag börkade storböla... :roll: Kan berätta att mänskorna omkring mig tittade en aning långt - där stod jag o snörvlade o väntade på grön gubbe...

:lol: Ljuvligt!
Det som skrämmer mig mest med förlossningen är nog alla hormoner :evil: Dem ser jag inte framemot...

I natt fick jag stiga upp och ta en panadol, inga direkt sjuka sammandragningar men nog så att jag vaknade av dem. Och så känns det som om höfterna sku gå ur led om nätterna :scared: Det gör hiskeligt ont, men bara då jag legat ner länge. (Usch, vad jag klagar :swoon: )

Idag har jag min sista vattengympa, kanske det sku börja sätta igång något. Fast mest tror jag att bebisen själv bestämmer när den vill ut och att jag bara få ge mig till tåls. :yawn:
Hur den trivs i min mage förstår jag inte, efter alla uppkastningar och illamåenden den sista veckan (dessutom känns det som om skinnet på magen är så tight att det just spricker) så skulle jag tro att den vill börja komma ut...
Två prinsar födda 09/08 och 03/10
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Jessy83 » 17 mar 2010, 14:15

jahaps då var min 40 veckor avklarade,som det känns nu så blir det väl nog ännu 2 veckor :( skulle inte orka,min mage är så högt uppe än att de blir bara svårare och svårare att andas för varje dag...Konstigt att man längtar att sammandrgningar skall börja ta sjuka :hm:
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Inläggav Smurffelina » 18 mar 2010, 12:58

Tänkte om vi skulle ta o sammanfatta våra graviditeter en aning...? Jag hittade den här "Mina vänner"-typ ifyllningsbladet på minbebis.com, och jag tyckte den var lite kul! :nicka:

Fyll i om ni vill, här varsågod kommer min sammanfattning:

Halsbränna: Otroligt men sant, inte alls! :tummenupp:
Illamående/kräkningar: Fruktansvärt illamående v.6-12, men inga uppkastningar, nu efter v. 35 till-o-från illamående - mest på nätterna.
Foglossning: Jag är foglossningen personifierad!!! :curse:
Mardrömmar: Mera i början, men inte nu längre
Lustiga drömmar/mer drömmar än vanligt: Totalt knäppa drömmar! ...o en massa sexdrömmar... :angel:
Humörsvängningar: life is a roller coaster!
Svartsjuka mot pojkvän/man osv: inte den här gången faktiskt, i första grav var jag konstant (han fick ju göra o äta o dricka allt det som inte jag fick!)
Toabesök: Har flyttat in vår tidningshög på vessan...
Ryggont: Förvånadsvärt lite
Trötthet: Sov i början av grav 14h/natt, nu går jag på övervarv
Blödningar: Inga..inte en liten dropp ens.
Sparkar: Kännt sparkar sen v.16, och nu är det liv i luckan. Tack o lov är det en ganska lugn baby på nätterna!
Bröstmjölk: första gången läckte jag i v. 15
Ömma bröst: Nix.
Bristningar: Nix!! :clap:
Svullna fötter/ben/fingrar: Nu har jag börjat binda vatten...mest i fingrarna
Blodtryck: konstant kring 120/70
Sammandragningar: Till o från, nu senaste veckor har det varit lugnare.
Tung/trött kropp: Idag upptäckte jag en ny "åkomma": benen o armarna är lixom slappa, orkeslösa - så som när man dricker sprit o det börjar "stiga i huvu", så bli man helt slapp i benen. Sån känsla...??
Kramp i vader/ben: Tack o lov bara två gånger - men de var nog helt tillräckligt för flera år framöver! :scared:
Myrkryp i benen/kroppen: nej.
Huvudvärk: Nix
Yrsel: Oja, i början svajade jag på som en flaggstång (blodtrycket var 90/50 några veckor...).

Nu vill jag veta hur ni har haft det!! =)
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav enni » 18 mar 2010, 13:18

Eftersom jag blivit "avslöjad" här på mammapappa, så börjar jag med att hälsa till er, för ni läser säkert det här. :bla:

Oj, vilket perfekt tidsfördriv, Smurffelina! :) Lade till några punkter på slutet.

Halsbränna: Nope
Illamående/kräkningar: Litegrann de första veckorna, men värst nu på slutet innan bebben fattade att sjunka ner. Och så ett släng av norovirus med kräkningar förstås.
Foglossning: Jo tack, nu vet jag vad det är. :ledsen:
Mardrömmar: Inte alls.
Lustiga drömmar/mer drömmar än vanligt: Massor! Och jag har också vaknat alldeles generad... :blink:
Humörsvängningar: Nejdå, här har humöret varit konstant på topp - jag har nog aldrig någonsin varit på så här bra humör!
Svartsjuka mot pojkvän/man osv: Nej, bara ovanligt myssugen... :)
Toabesök: Inte så farligt i början, men nu i tredje trimestern känns det som att vi köper en sån där säck med toapapper varje vecka....
Ryggont: Tyvärr jo.
Trötthet: Helt slut i första trimestern, pigg som en mört i andra och nu tillbringar jag åtminstone 10 h i sängen varje natt + tupplurar på dagen
Blödningar: En gång, efter sex.
Sparkar: Massor!
Bröstmjölk: Nope.
Ömma bröst: Ja, fy! Det var hemskt att krama folk i första trimestern, det gjorde så ont.
Bristningar: Har inte sett några ännu, men så ser jag ju inte hela magen heller.
Svullna fötter/ben/fingrar: Nej.
Blodtryck: som vanligt, 110/75-80
Sammandragningar: Inga smärtsamma, men nog så att magen blir hård.
Tung/trött kropp: Inte så farligt, jag antar att man vänjer sig.
Kramp i vader/ben: Väldigt lite.
Myrkryp i benen/kroppen: Väldigt lite.
Huvudvärk: Mer än vanligt, tyvärr.
Yrsel: Ja, i första trimestern.
Andfåddhet: Ja, har kommit och gått genom hela graviditeten.
Hb: Lågt, under 115 trots järntillskott (Floradix)
Viktuppgång: 13 kg
Matbegär: Novelles citronvichy, spenat och torkade aprikoser. Kunde inte äta choklad i första trimestern. :scared: Det kompenserar jag nu istället... Och äter överlag som en häst.
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Inläggav Smurffelina » 18 mar 2010, 13:37

Bra komplement enni!! Måste svara på dem direkt...! :nicka:

Andfåddhet: Jepps, nu leker jag blåsbälg...
Hb: 123 har det varit de senaste gångerna (tror att rådisens apparat e sönder - inte kan det väl vara såååå jämnt hela tiden? :hm: )
Viktuppgång: 13,5 kg
Matbegär: Inte direkt. O då jag är tvungen att se vad jag stoppar i mun, så "hinner" inte kroppen få nåt begär... Men normalt sug efter choko, chips o limsa finns nog, men då jag int få äta det... :evil:
Storebror juni 2007
Lillesyster april 2010
Användarvisningsbild
Smurffelina
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav Dumle » 19 mar 2010, 17:01

Här var det tyst...
Är ni andra och föder eller sitter ni hemma ännu :blink:

Tar och fyller i listan här i väntan:

Halsbränna: oo ja.. :evil:
Illamående/kräkningar: Lite de första veckorna + norovirus i två olika etapper
Foglossning: Nep, vet inte ens hur det ska kännas
Mardrömmar: :nepp:
Lustiga drömmar/mer drömmar än vanligt: Mm-m, en hel del knasigt har jag vaknat upp från :oops:
Humörsvängningar: :nepp:
Svartsjuka mot pojkvän/man osv: :nepp:
Toabesök: Den sista veckan har det varit ett hiskeligt springande
Ryggont: Lite
Trötthet: I början och nu de senaste dagarna :yawn:
Blödningar: :nepp:
Sparkar: Från vecka 16. Det bor nog en liten akrobat i mig
Bröstmjölk: Igår började det läcka lite.
Ömma bröst: I början, nu får man röra dem igen :blink:
Bristningar: :nepp:
Svullna fötter/ben/fingrar: :nepp:
Blodtryck: Normalt
Sammandragningar: Inga smärtsamma, men nog så att magen blir hård.
Tung/trött kropp: Nja, ibland känner jag mig som en flodhäst, men oftast så där tillräckligt vigulant :blink:
Kramp i vader/ben: :nepp:
Myrkryp i benen/kroppen: :nepp:
Huvudvärk: :nepp: (den har jag som tur sluppit, då jag inte är gravid har jag jätteofta huvudvärk)
Yrsel: Ja, i början och nu de senaste dagarna
Andfåddhet: Pust, ja
Hb: Kring 120
Viktuppgång: 10 kg
Matbegär: Inget speciellt. Men då jag ammade senast blev jag helt tokig i choklad. Och jag som aldrig förr brytt mig om choko... :lipa:
Två prinsar födda 09/08 och 03/10
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Inläggav enMamma » 20 mar 2010, 00:30

Hej alla glada! :) Jag har nästan glömt bort er, ni får ursäkta. ;) Men våran lilla tös kom till världen den 6 mars och sen dess har det varit lite fullt upp!
Allt gick bra, om än själva förlossningen blev aningen utdragen. Kände värkar ren på fredagen den 5 mars, från och till under hela dagen. Tänkte att det var falskt alarm, men vid midnatt började värkarna bli längre och mera smärtsamma. Och kom med 10-15 minuters mellanrum. Vid 8 på morgonen minskade mellanrummet mellan värkarna, som också blev mycket längre (30-60sekunder). Sådär höll det på hela dagen och vid 15-16-tiden tyckte jag att det var bäst att åka in till bb. Döm om min förvåning när det visade sig att jag var YNKA 3cm öppen. Jag faktiskt grät en skvätt när jag fick höra det, för jag var så slut i hela kroppen och det kändes som om alla värkar som jag kämpat med i sisådär 16 h varit bortkastade... :( Vi blev hänvisade till tv-salen och där satt vi sedan med en trasig tv. Jag tyckte att jag aldrig haft så smärtsamma värkar och jag spände hela kroppen varje gång. Började dessutom vid det här laget må illa. Antagligen pga. att jag spände mig så mycket. Jag hade ju dessutom knappt ätit nåt på hela dagen... 17-tiden fick jag gå i duschen och då äntligen började jag slappna av en aning. Det var jätteskönt och hjälpte mig verkligen! I duschen började jag sen också efter nästan en timme känna ett lätt behov av att krysta, så vi förflyttade oss till förlossningssalen. Jag var nu nästan helt öppen och fick lov att krysta försiktigt. Ungefär halv 7 fick jag äntligen lov att ta i ordentligt och även vid denna förlossning tog själva krystskedet hela 40 minuter... Jag kände mig ganska hjälplös och krystade så mycket jag orkade, men antagligen rörde lilla bebin på huvudet en aning, så att krystningsskedet drog ut på tiden. Efter en dryg halvtimme tyckte bm att jag möjligen behövde dropp som skulle göra värkarna starkare och då kände jag att nejnejnej, nu måste jag och så tog jag i för kung och fosterland och döm om min förvåning när det hjälpte! :) 19.19 föddes vår lilla prinsessa. 3,4kg och 48cm var hon. Helt perfekt, underbar. :love: Jag sprack ganska illa, och blev ordentligt ihopsydd... ;) De första dagarna efter förlossingen var jag så sjuk i kroppen att jag knappt kunde lyfta bebin. Men nu, när hon just fyller två veckor, börjar jag känna mig som mig själv igen. Amningen har funkat bra, vi hade idag hembesök av rådgivningstanten och bebin har gått upp i vikt ordentligt. Så hon får mjölk. :) Har helmammat mina två äldre barn i 6mån och det ska jag göra även nu. Mjölken steg ren på bb och det var lika smärtsamt som tidigare... :( Men nu verkar produktionen ha normaliserats. :) Och jag bara njuter av mitt lilla underverk. :love:

Lycka till alla ni som går och väntar på er tur! :tumme:
Bild
Mamma till tösen-03, lillagubben-06 och bf 03/2010
enMamma
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper