Februaribebisar 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Februaribebisar 2012

Oläst inläggav JS_90 » 02 feb 2012, 13:34

8 dagar kvar till beräknat datum nu:) Men jag räknar helt kallt med att gå över tiden 2 veckor. Men två veckor är inte så mycket sist och slutligen. Imorgon ska jag till mödrapoli på kontroll. BM tyckte att det är bäst att kolla upp så allt är bra när slemproppen lossnat i över 10 veckor nu. Dessutom verkar den här bebisen vara ganska stor. Storebror var lite över 4kg men det var 16 dagar över tiden som han föddes så han hade tid på sig att växa där inne. Tror inte att det hänt något med livmodertappen. Har inga sammandragningar alls egentligen. Åtminstone inga som jag känner av. Så jag siktar in mig på en igångsättning om sisådär 3 veckor. Men jag är ganska okej med det. Har varit riktigt förkyld nu sedan förra helgen men börjar äntligen bli bättre nu! Men ännu inte så bra i skick att jag skulle vilja föda barn nu så h*n får nog vänta några dagar till åtminstone:p Med sonen startade det av sig själv men jag tror inte att det blir så den här gången. Livmodertappen var opåverkad på senaste läkarbeösket och med sonen var jag mogen redan i vecka 36 så det ser ju inte ut som att det kommer att starta av sig själv inte.
JS_90
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Strawberry » 06 feb 2012, 12:26

ca 2veckor kvar... får man bli igångsatt av egen vilja? menar om det börjar gå över beräknade datumet?
Tror ja int klarar av om det tar ännu en månad!!! :swoon:

Hur mår ni andra? ha d börja hända nåt?
har ganska ofta sammandragningar,såna som värker! månne d int närmar sej...!! :hm: :heart:
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav elisaaa » 06 feb 2012, 13:11

Beräknat datum är imorgon och slemproppen gick i lördast. Sen dess har jag väntat ivrigt på att något ska hända, men nee, inte en enda sjuk sammandragning! Men vi ska oppas på att det startar snart. Och helst inte på torsdagen när jag fyller år, men jag hoppas hon kommer ut snart! Börjar vara led på magen nu. och sjuk i ryggen.

Tycker inte jag gör annat än städar, är ute och går raska promenader m.m.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
elisaaa
Silvermedlem

Oläst inläggav sandy » 07 feb 2012, 12:30

Jag tror inte att man blir igångsatt av egen vilja utan de kollar hur babyaen mår och du själv första och verkar något tokigt med alla deras granskningar så då hjälper dom till på traven. Men det kanske är olika från ställe til ställe. Min en kompis gick över tiden med första barnet och önskade igångsättning men det fick hon inte för att hon vill utan fick vänta men efter en dryg vecka visade det sig att vissa värden inte var helt okej så hon blev igångsatt och deras flicka föddes 13 dagar efter beräknad tid.

En annan kompis gick också över tiden (minns inte hur mycket) och ville bli igångsatt men inte förrän läkaren märkte att babybn inte längre fick någon näring från mamman så fick det bråttom att sätta igång henne och flickan vägde en bra bit under 3kg trots att ultrat i vecka 36 hade visat något helt annat. Babyn hade börjat äta av sina egna resurser då den inte längre fick näring av mamman så den hade börjat minska i vikt de senaste veckorna efter ultrat i vecka 36.

Så på de flesta ställen får man nog gott vänta tills läkaren anser att det är tid. Jag har själv sluppit detta då jag bara gick 5 dagar över tiden med första barnet och med andra barnet så gick vattnet en och en halv vecka innan beräknat datum så jag blev nästan snopen och tänkte men inte idag kan du komma jag har ju annat inplanerat att uträtta innan du kommer. Men det struntade vår prinsessa i utan hon kom tidigare. :clap:

Har nyss varit till rådgivningen. Min vanliga barnmorska var sjukskriven så jag fick träffa en vikarie och hon var helt underbar. Hon peppade mig till 100 och berömde mig enormt. Äntligen ett besök då jag mådde som en prinsessa själv då jag kom därifrån utan en massa tråkiga budskap. Babysen huvud var inte helt fixerat ännu men det var inte så rörligt längre heller utan det verkade som om det var påväg att fixeras därnere nu så vi får väl se när h*n besluter sig för att titta ut. Jag hade ju trots allt hoppas att få gå tiden ut denna gång så att h*n hinner få några 100gram till extra på sig innan men det visar sig. Kommer h*n som mellansystern så blir det om exakt en vecka dvs på alla hjärtans dag! Skall bli spännande och se.

Lycka till elisaa! Det verkar ju definitivt vara på gågn för dig nägot. Hoppas värkarna sätter igång snart så du slipper vänta allför länge! :nicka:
sandy

Oläst inläggav Strawberry » 07 feb 2012, 14:56

Jo Sandy,du har säkert rätt i det att man int blir igångsatt av egen vilja,d e mera önsketänkande :D o roligt att läsa att du fått bra feedback från rådginvingen,måst kännas härligt! (har följt med din story i mars tråd) allt bra åt dej/er! :heart:

värkarna fortsätter här,dagligen o ofta,som mensvärk och sammandragningar. har väldigt sjukt att sitta då d gör så ont utanpå magen,så d e lite knepigt att måsta stå så mycke som möjligt för d orkar man ju int heller-suck! tror själv förlossningen närmar sej,d känns så. känns underligt att va såhär sjuk överallt,då man annors aldrig har någo fel alls!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav elisaaa » 07 feb 2012, 17:33

Hej på er!

I lördast gick ju slemproppen och efter ett besök på HopLop idag så gick vattnet och nu har jag ganska mycket sammandragningar. men håller på och donar med en massa hemma jobb så jag inte ska tänka på hur sjukt de snart kommer att ta (:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
elisaaa
Silvermedlem

Oläst inläggav Vildan » 07 feb 2012, 19:18

Här har det hänt grejer. Bf var 4.2, men den 1.2 kikade en näpen liten tös ut.
Vildan

Oläst inläggav Dumle » 07 feb 2012, 19:52

Grattis Vildan :kram:

Också här har det hänt grejer; sitter med min lilla prins i famnen :love:
Han föddes i söndags (och kommer att få en fin flaggdag och massor med Runebergstårtor på sin födelsedag :wink: ) och ett dygn senare var vi hemma.

Förlossningen var exakt som de förra, med undantaget att den här gick ganska mycket fortare. På lördag förmiddag började jag känna mensvärksliknande smärtor då och då, som dock var uthärdliga men likadana som början på de tidigare förlossningarna. Så jag räknade med att det knappast var falskt alarm utan att förlossningen säkert sätter igång så småningom. Under natten till söndagen kom värkarna med 10-12 minuters mellanrum (hurra för applikationen värktimer.se till telefonen :tummenupp: ) och när de blivande storebröderna vaknade halv sju tänkte jag att jag säkert kan börja ringa och väcka barnvakterna och ringa sjukhuset för att se vad de säger om att komma in. På sjukhuset tyckte de att jag kunde komma in på koll under förmiddagen och själv tänkte jag att jag hinner åka via vallokalen för att rösta.
När barnvakterna kom kring kl 8 kom värkarna fortfarande med en tio minuters mellanrum, men var kanske lite ondare än innan. Och så kändes det lite tryckande... Så jag sa åt karln att packa väskan för att åka iväg.
När vi satt oss i bilen var jag fortfarande på väg för att hinna rösta, men ganska fort insåg jag att vi nog ska åka direkt till sjukhuset.
I bilen fick jag en liten glupp-känsla när jag klockade värkarna med 3 minuters mellanrum, men för att nu inte stressa mannen så mycket så sa jag ingenting. När vi äntligen var framme kämpade mig till hissen och åkte upp till avdelningen där det var rätt så tyst. Till slut hittade vi en barnmorska som tog in oss i ett observeringsrum för att kolla i vilket skick jag var. Jag kom aldrig upp i sängen i det rummet så barnmorskan konstaterade att det nog är bäst att gå direkt till förlossningsrummet. Där fick hon kollat och konstaterade att det bara är att börja krysta när det känns så... Jag satte mig på pallen och barnmorskan menade att hon inte kände någon hinna utan att vattnet säkert gått utan att jag märkt det - nästan samtidigt sade det Poff! och tjejen blev nerslaskad av fostervatten :lipa:
Så vi hann inte vara så länge på sjukhuset förrän killen på 3600g och 50 cm var ute :tumme:

Vi fick ett fint familjerum och eftersom det var tredje barnet tyckte de att vi säkert klarar oss själva ganska bra. Så när ingen tittat till oss på över tolv timmar ringde vi på en sköterska för att kolla programmet, och hon tyckte att barnläkaren kan kolla babyn under sin rond och att vi sedan kan åka hem. Vilket var helt okej, eftersom vi tyckte att vi lika väl klarar oss hemma.
Fast det gick fort och enkelt kändes det nog eftersom som att ha skitit ut en traktor och både eftervärkarna och brösten är tiofaldigt sjukare för varje barn... Men det lättar väl :nicka:

Lycka till ni andra som ännu har denna underbara och unika upplevelse framför er! :kram:
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bess2 » 07 feb 2012, 19:54

Grattis Vildan och Dumle!
här är vi i v. 38+1 och väntar med spänning. Storebror kom till världen i v.39+1 och jag hoppas att vi inte behöver vänta mycket efter bf denna gång heller :blink:
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav Strawberry » 07 feb 2012, 21:13

Grattis Vildan och Dumle!! :kram: :heart:
ojoj Dumle, d gick undan!!! :tumme:
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Heddy » 08 feb 2012, 02:20

Här har det också hänt. Berättar snabbt. På lördagen kl 18.25 Floridatid föddes vår pojke 3970g och 52cm :love: Skriver mer när jag hinner och har ork.

Vi kom hem på måndagen och försöker nu vänja oss vid livet hemma. Mina känslor åker berg och dalbana, det måste vara hormonerna. Jag kan plötsligt börja gråta av glädje när jag ser på babyn och då jag funderar på livet.

Heddy och Kasper (Här måste man ge namnet redan på sjukhuset)
Heddy

Oläst inläggav mamma eva » 08 feb 2012, 07:38

Grattis till er allesammans som fått barn :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav sandy » 08 feb 2012, 12:26

GRATTIS Vildan, Dumle och Heddy! går var det rätt tyst här då jag var inne och kollade och nu plötsligt är ni tre stycken som lyckats klämma ut en liten. :clap:

Själv hade jag lite panik imorse då våran baby inte ville röra sig alls efter jag vaknat. H*n hon brukar alltid vakna efter att väckarklockan ringt och jag brukar ligga kvar i sängen en 20minuter bara för att få känna av rörelserna då min sambos klocka ringer före min egen men jag vaknar ju själklart då hans ringer men har tagit det som vana att ligga kvar och prata lite med den lille då den har vaknat. Men imorse hände ingenting. Jag var totalt förstörd men efter 25minuter måste jag stiga upp för att hinna få min dotter klar till skolan. Helst hade jag velat ligga kvar och avvakta tills den visade livstecken.Vid frukostbordet kände jag tillsist en liten spark. Vilken lättnad! :nicka:

Nu har det blivit mera aktivitet därinne efter lunchen så nu vågar jag slappna av igen! Det är inte lätt. När det tar ordentligt ont då den rör sig så önskar man att den sov men då inget alls känns så längtar man efter minsta lilla rörelse eller i mitt tycke får den fast röra sig så det tar ont bara jag vet att den lever. Jag håller nog på att bli nojjig!
sandy

Oläst inläggav Katty » 10 feb 2012, 11:31

Här har också jag nyheter att komma med! :tummenupp: På söndagen den 5.2 föddes vår lilla pojke med fart! Beräknat skulle jag haft den 11.2, men hade tid för planerat snitt må den 6.2. Här kort hur det gick:
På lördag kväll hade jag ilande värk i magen. Innan det lossade "slemproppen" i 1-2 veckors tid efter att jag varit på synnytystapa-arviointi -undersökning. Klockan 2 på natten mellan lördag och söndag natt började värkarna, som var hårda och kom med ett par minuters mellanrum redan från början. Ungefär vid 4-tiden gick barnvattnet och vid 4.30 var vi på sjukhuset, där jag blev undersökt. Det visade sig att jag var nästan helt öppen! :w00t: Det trodde jag aldrig, eftersom min föregående förlossning tog evigheter!! Värkarna var nu dock helt hemska. Blev mycket positivt överraskad då jag ännu vid detta skede skulle fått välja snitt ifall jag så velat! Bestämde mig för att pröva föda normalt, då förlossningen en gång redan gått så bra framåt!
Blev förflyttad till förlossningssalen där jag fick spinalbedövning. Klockan 6.40 föddes vår son med hjälp av sugklocka och epistomi. Förlossningen var tvungen att ytterligare påskyndas då hjärtljuden blev en aning ojämna och mina värkar inte längre var så starka. Då han föddes hade han navelsträngen runt nacken. Som tur visade det sig att han inte drabbats av någon större syrebrist och att allting var ok! :heart: Man funderar ju nu ifall suglocka och epistomi kunde undvikats om jag inte tagit någon spinalbedövning.. :hm: I och för sig tror jag aldrig att jag skulle vågat föda normalt utan någon bedövning! Allt som allt måste jag säga att jag fick en mycket positiv erfarenhet av att föda normalt! Min föregående förlossning var mycket lång, stannade slutligen upp och slutade med kejsarsnitt osv.. Bestämde mig då att jag aldrig vill pröva föda normalt igen! Är nu sååå glad över att lillisen bestämde sig för att komma ut innan snittet!! :love:

Grattis till er alla som redan har fått era småttingar!! :kram:
Senast redigerad av Katty 10 feb 2012, 11:53, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Katty
Silvermedlem

Oläst inläggav Strawberry » 10 feb 2012, 11:37

Grattis Heddy och Katty :heart:
Strawberry
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper