April 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: April 2012

Oläst inläggav mammamarzipan » 22 apr 2012, 22:32

grattis Mumintrollet! Vad roligt med flera flickor :) de började komma nu plötsligt!
:clap:
mammamarzipan

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav silvermarion » 23 apr 2012, 05:24

Grattis mumintrollet!! :clap:

Kan ni konstatera att ni skulle ha gjort nå speciellt så det satte igång? Eller tog ni det bara helt lugnt den dan/kvällen?
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav Boleyn » 23 apr 2012, 10:28

Nazze skrev:Känner tyvärr inte till Lojos inställning till sen avnavling men på vår flicka klipptes navelsträngen ca. 10 min efter förlossningen. Men vi hade heller inte kommit med någo önskningar ang det.

OK!
Boleyn

Oläst inläggav vero » 24 apr 2012, 07:46

Grattis Mumintrollet och alla andra som fått sina små knyten :heart:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mylife » 24 apr 2012, 17:17

Hej alla! Nu e vi hemma med Lillebror. Han föddes i söndags 22.4, vägde 3570 g och var 51 cm lång.

Måste väl börja med en kort genomgång av förlossningen. Hade som sagt små värkar natten igenom. De var ganska snabbt med 5 minuters mellanrum, men ganska ofarliga. 7.30 gick vattnet då jag steg upp. Plockade klart det sista i BB-kassen och fixade ännu mat åt oss innan vi förde storesyster till mormor. Åt 11-tiden med långa tänder, men visste att jag måste få i mig lite energi, hade då redan värkar som gjorde lite ont och krävde en liten "andningspaus", fortfarande med 5 minuters mellanrum. 12 startade vi mot Lojo, i bilen kom värkarna redan med 3-5 minuters mellanrum. 12.30 blev vi inskrivna och jag var öppen 4-5 cm. BM undrade om jag hade några önskemål angående smärtlindring. Beslöt att vänta lite men efter en halvtimme bad jag om spinal då de började göra ont på riktigt och tur var det. Vi fick gå in till förlossningssalen direkt och under den tiden det tog för anestesiläkaren att komma upp så hade jag värkar nonstop. Då var det lustgas som gällde! De blir man också hög på kan ni tro, låg i ett töcken när spinalen stacks 13.30 :blink: Oj, vad underbart då värkarna försvann, men redan 15.30 började de komma tillbaks. Var då redan öppen 9 cm och satt och gungade på en boll väntandes på att krystningsvärken sku komma. Mittiallt var det ett enormt tryck och så upp och krysta, efter 8 minuter var han ute kl.16.08. Tiden kändes längre och bebisen hade navelsträngen runt halsen så de blev ett stopp mitti, så de fick klippa av innan jag fick klämma klart. Tur så gjorde det inga men, ingen syrebrist. Otroligt snabbt och smidigt gick det. Totalt under en timme med olidliga värkar, blev nästan missbrukare av lustgasen :angel: BM under krystningskedet fick säga till på skarpen att släpp lustgasen ock kläm istället :oops:

Hade 2 olika BM under förlossningen + en som hjälpte till vid krystningsskedet. Alla pratade svenska, bättre eller sämre. Så jag har inget att klaga på Lojo. Vi hade tur i sig att vi var enda som kom in på dagen. Ingen stress eller utrymmesbrist. Samma dag föddes det bara en pojke till.

Mera en annan gång. Nu väntar vi hem pappa så vi kan fixa kvällsmål alla fyra :love:
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 24 apr 2012, 18:59

Grattis mylife :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav silvermarion » 24 apr 2012, 19:03

Grattis grattis mylife :love: :tumme:
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav Gullan » 25 apr 2012, 08:36

Grattis alla som fått sina bebisar!! :clap:

Jaha, min bebbe är 2 1/2 vecka redan och supersnäll är han. Äter och sover. Så mysig! :love:

Lite förlossningsberättelse då,har inte kommit mig för att skriva fast jag har varit in o läst här varje dag.
Nåja, långfredagsmorgonen klockan 02 började jag få värkar som jag vaknade av. Gick upp på wc och då kom oxå lite blodblandad slempropp. Gick tillbaks i säng o halvsov till morgonen med små värkar med 15-20 minuts mellanrum. Så höll det på hela dagen, försökte vara ut och gå flera gånger så värkarna skulle sätta fart,men icke. På kvällen hade vi lite disko med barnen :lipa: försökte dansa loss babyn med Sean Banans skaka rumpa haha! vilken syn det skulle ha varit! :w00t: Men vad gör man inte för att få fart på värkar när det har hållit på 16 timmar...

Nå, lagom tills Lets Dance började på kvällen så kom värkarna tätare,så ringde vi åt fammo o faffa som skulle sköta barnen. 8-åriga dottern satt och klockade värkar.

Klockan 22 kom vi till sjukhuset, blev undersökt och var 4 cm öppen. värkar med 3-5 minut emellan. Fick fara till förlossningssalen.
Så höll det på, andades genom värkarna och började bli trött. Vid midnatt var jag 5-6 cm öppen. Lyckades faktist sova mellan 01.30 och 03.30 ungefär, som tur fanns en extra säng i rummet så maken fick sova lite oxå.
När jag vaknade var värkarna starkare, blev undersökt igen fortfarande bara 6 cm öppen. Grr!!! :curse: Då kändes det hopplöst, åkte i duschen och sprutade varmt om inte hett vatten på magen! Kändes skönt! Nångång mellan 04 och 05 spräcktes hinnorna då jag fortfarande stampade på stället med öppnandet.
Värkarna blev mera smärtsamma så barnmorskan erbjöd lustgas, den tog jag och det kändes lite bättre, tog bort udden av det onda. Hade oxå en varm gelepåse på magen.
Efter 06 nångång var det fortfarande bara 6 cm öppet... :cry: då beslöt barnmorskan i samråd med läkare att jag skulle få värkstimulerande dropp. Då kände jag mej misslyckad, har aldrig behövt dropp förut och bara tanken på att min kropp inte klarar detta själv framkallade tårar... Jag hade ju ordentliga megavärkar med ett par minuter emellan.

Var upp på wc, blev så törstig av lustgasen, hade druckit massor. Mellan 06.30 och 06.45 fick jag dropp och värkarna var redan då nästan okontrollerbara, värkarna satt ihop utan paus och samtidigt blev trycket neråt väldigt starkt. Blev undersökt, 7 cm öppet...
06.55 sa barnmorskan att hon ska hämta barnmorskan som ska börja skiftet klockan 07. Jag hade krystvärkar och kunde nästan inte hålla emot, försökte flåsa mej igenom detta tills barnmorskorna var tillbaka. Jag minns att jag sa, he trycker på, he trycker på, he trycker på... bara för att jag inte skulle trycka på riktigt innan det var fullt öppet.
07.00 konstaterades att det var fullt öppet och ett lugn spred sej i kroppen. Barnmorskan sa att jag kunde krysta, jag svarade att jag inte kan. Haha! :bla:

Nåja, 07.01 försökte jag krysta, kändes som inget hände, men enligt bm hände mycket. Tryckte igen och fick pausa, tryckte igen och babyn var ute! Klockan 07.02!! 1 minut krystande... :w00t:

Vilken lättnad efter en låååååååång långfredag och lång natt! Poängen blev 9/10 på pojken. Sprack pyttelite trots ett snabbt krystningsskede, fick sys med ett par stygn, bm skämtade att hon skulle brodera Glad påsk i mitt underliv! Hehe! :lol: Då kunde vi alla skratta trots trötthet och omtöcknad efter barnafödande.

På tal om språk, vi har fött i Kokkola, har alltid begärt svensk personal. Men med de senaste 2 barnen har det inte lyckast eftersom vi har varit där nattetid, men i födelseögonblicket har en svensk bm varit med. Den bm vi hade på natten nu kunde inte så värst mycket svenska, så även jag pratade finska och det gick bra! Men hon som började 07 och förlöste pojken var helt svensk och det ar väldigt avslappnat och skönt.

Mina förlossningar har tagit längre och varit mer smärtsamma för varje barn, så nu har jag färdigt!! Med 5 friska barn känner jag mej nöjd! Man når en gräns till sist när kroppen säger emot och den gränsen har kommit nu! Då vet man ju inte hur man tänker om 5-10 år... men nu ska jag ta hand om de jag har!
Ha de gott!! :thx:
Gullan
Guldmedlem

Oläst inläggav Boleyn » 25 apr 2012, 08:48

Grattis alla till era små underverk!

Själv går man på övertid, o väntar o längtar...
Boleyn

Oläst inläggav Solglimt » 25 apr 2012, 13:56

Tänkte bara kort meddela att vi fick en alldeles underbar liten prinsessa den 23.4. 3905 g tung o. 53 cm :love: Har just fått komma hem från sjukhuset o. skriver mer senare! Grattis till alla andra som redan fått era!
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 25 apr 2012, 17:17

Grattis Solglimt :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mumintrollet » 25 apr 2012, 18:01

Grattis mylife och solglimt!

Här kommer även min förlossningsberättelse:

Vaknade av att vattnet gick natten till måndag(hade bara inbillat mej att vattnet kan gå då man är upprätt, vet inte varifrån jag fantiserat det). Var in till förlossningen på kontroll och blev hemskickade igen med order om att komma in igen följande kväll om värkarna inte startat ordenligt innan det.

Kände av småvärkar till och från men inget ordentligt. Tillbringade natten på sjukhus eftersom de började ge antibiotika och tog infektionsprover med jämna mellanrum. Tidigt på tisdag-morgon fick jag medicin för att starta värkarna, men det var först efter att jag fått en andra dos på förmiddagen som jag började känna av att värkarna började komma ordentligare. Ringde maken och sade att han kan nog börja göra sej i ordning och komma till förlossningen så småningom. En stund efter att jag ring honom började det bli jobbigare och smärtan började kännas mera, mådde även rätt så illa. Fick nu iallafall i mej lite mat och fick order om att försöka röra på mej och vandra runt. Var nog väldigt lättad då maken kom, kändes betydligt bättre att ha honom där som stöd.

Så småningom fick jag nån sorts spruta med värkmedicin (minns inte vad). Medicinen gjorde att jag stod ut några timmar till. Då medicinen inte längre hjälpte blev vi förflyttade till förlossningssalen.

Fick då lustgas, gillade den skarpt då den både lättade på smärtan och hjälpte mej att fokusera på andningen. Satte mej även på en gummiboll, vilket jag också tyckte hjälpte då det var svårt att hitta en bekväm ställning att vara i.

I nått skede började det hela bli väldigt jobbigt och jag började bli rätt så trött. BM var yngre, rätt så osäker kvinna, som jag inte fick särskilt stort förtroende för. Blev erbjuden epidural som jag tacksamt tackade ja till. Tyvärr tog det väääldigt länge innan narkosläkaren kom, i nått skede bytte de även skifte, som tur var var den BM som kom nu en äldre mera erfaren kvinna som ingav mera förtroende. Ringde på larmet då jag kände att det tryckte på neråt. BM kom och kallade snabbt på narkosläkaren eftersom jag inte på långa vägar var tillräckligt öppen.

Vet inte i vilket skede de kollade, men då var jag bara öppen 4 cm och då kändes det nog som om att det här går aldrig.

När epiduralen äntligen skulle läggas var jag så slut att jag bara låg och skakade och kände att jag har noll kontroll över min kropp, fick inte ens benen uppdragna då jag skulle ligga i fosterställning. Var väldigt obehagligt att helt tappa kontrollen över sej själv.

Epiduralen fylldes på 3 ggr, sovde ett par timmar på dem. Då sista dosen började klinga av var jag öppen 9 cm, tydligen var det nån sorts kant kvar men BM tog bort den (?). Andades lustgas för glatta livet och kände mej lite besviken då jag i krystningsskedet inte längre fick ha den.

Krystningsskedet tog cirka en halv timme, BM menade att det skulle vara den lättaste delen av förlossningen men jag håller inte med. Trodde aldrig att jag skulle få ut henne. Sist och slutligen hamnade BM att klippa och då äntligen kom tjejen ut. Låg spänt och väntade på att få höra nått ljud och visst kom det ett skrik :love:

Tyckte att det var lite obehaglit då BM skulle sy, egentligen var det inte det att det tog sjukt utan mera det att jag trodde det skulle ta sjukt. 10 stygn blev det och nu bara väntar jag på att kunna sitta och röra mej igen.

Förlossningen tog sammanlagt ca. 17 timmar. Tänkte nog just då att det här gör jag aldrig om, men den känslan försvann så fort jag hade henne i min famn :love:

Var rätt så slut efteråt och klarade inte att stå upp, blev efter ett tag utsjasade från förlossningsrummet. På BB var det fullt så där hamnade jag i en vrå i en obekväm säng. Så här i efterhand borde jag inte ha släppt i väg gubben hem, för jag kände mej nog rätt så ensam och utlämnad där jag låg med lill-tjejen bredvid mej. Vågade inte sova av rädsla för att lägga mej på henne och pga mitt dåliga skick kunde jag inte ens ta mej ur sängen. Till sist fick jag komma till ett rum och då kändes det lite bättre.

Amningen bråkade i början och jag hamna att vara på bb 4 dagar. Hann nog släppa en och annan tår. Var väldigt besviken över en av barnskötarna som jobbade där, tyckte hon tog i lill-tjejen väl hårt och jag uppfattade hennes attityd som nedlåtande. Säkert spelade väl mina hormoner även en stor roll.

Nu försöker vi landa i vardagen och lära känna varandra.
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 25 apr 2012, 19:08

Grattis till dig Mumintrollet med :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav silvermarion » 25 apr 2012, 19:53

Grattis solglimt och mumintrollet och alla andra som jag kanske inte sagt grattis åt ännu ;) :tumme: :clap: :love: :kram:
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav mylife » 26 apr 2012, 10:08

Grattis alla nyblivna mammor! Här håller mjölken på att stiga så man har plåttissar, men ännu är den inte uppe i hjärnan. Sen kan jag lova att man inte blir roligt att tala med :bla:
Låter inte som en hemskt trevlig upplevelse Mumintrollet. Kommer också ihåg med flickan hur trött jag var av bara småvärkar som inte gjorde "nån nytta". Men en klen tröst är att andra gången går det så mycket bättre :love: Måste säga att jag tycker det var underbart hur smidigt det gick nu! Vad glad jag blir av att jag inte är den enda som blev berövad lustgasen i krystningskedet :D
Lite angående amningsstödet på Lojo, så kanske de inte heller är så hemskt involverade. Är själv inte riktigt nöjd med Lillebrors grepp alla gånger, men vill int riktigt få honom att gapa tillräckligt mycket. Nämnde det flera gånger på BB och de "försökte" rätta till honom, men utan resultat så att säga. Annat var det i Ekenäs, där kommer jag ihåg att översköterskan också greppa tag i huvudet och tryckte tissen i munnen. Såg "grovt" ut i det skedet, men hade inga problem efter det längre. Så kanske de sen ändå vet vad de gör, man e ju själv så blödig som mamma :angel:

Måste ännu tillägga till er som går och väntar efter BF att jag lade mig på spikmattan kvällen före förlossningen började. Om det var det som startade den i 40+3 eller inte kan man ju inte veta, men allt går att pröva för att få ut de små :tumme: På BB hann vi vara knappa 2 dygn och det var nog så långtråkigt dendär ena dagen när man inte hade nåt sällskap förutom ängeln förstås, men han sov ju bara :heart: De andra mammorna på avdelningen var inte direkt sällskapssjuka, sade knappt hej om man möttes i korridoren. Sist blev man ju bekant med många under sina dagar på BB.

Nu ska det vara mat. Lycka till ni som ännu väntar :thx:
mylife
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper