April 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: April 2012

Oläst inläggav Boleyn » 26 apr 2012, 10:45

mylife skrev:Måste ännu tillägga till er som går och väntar efter BF att jag lade mig på spikmattan kvällen före förlossningen började.

Ahaa... Bör testas!! :wink:
Boleyn

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mamasmage » 27 apr 2012, 13:40

Hej, ville bara kika in här snabbt och berätta att det den 25 april föddes en liten pojke på 3575g och 52cm. Alla har vi det bra och vi ska börja packa ihop oss här på sjukhuset för att börja ta oss hemmåt om nån timme.

Kort om förlossningen som blev lite annorlunda än vad jag hade föreställt mig.

Kom in onsdag morgon för igångsättning pga av helt för mycket fostervatten. Min mage höll på att spricka och var totalt stenhård. Trodde såklart bara att vi sku få någo piller och sedan bli hemskickade igen. När dom gjorde den invändiga undersökningen visade det sig att jag faktist redan var 4cm öppen och det var bara för mig att flyttas till mitt egna förlossningsrum. Kändes overkligt att bara promenera in till förlossningssalen utan större besvär. Jag kände inte alls när jag hade sammandragningar pga av att min mage var hela tiden så hård och kändes obekväm konstant så hade absolut ingen aning om att nånting var på gång. Efter jag klätt om mig spräcktes min fosterhinna och en oändlig mängd fostervatten kom ut. Fick lite dropp för att sätta igång ordentliga värkar och plötsligt var jag helt öppen och möjligheten för epidural fanns inte mera. Dom nästa 4-5timmarna gick till att försöka få babyn att komma längre ner så jag kunde krysta men absolut ingenting ville hända. Efter 3 barnmorskor, läkare och ultraljuds undersökningar visade det sig att babyn hade satt sig med huvudet i så omöjlig ställning att det fanns inte någon chans att krysta ut den så enda alternativet var kejsarsnitt. Vid det tillfället var jag såååå slut, speciellt när jag inte hade heller fått någon bedövning så att jag kunnat pausa lite, tog jag snittet med öppna armar. Det visa sig att han hade satt sig fast i mitt bäcken så hört att det krävdes en barnmorska att trycka honom uppåt från nedre vägen får att få ut honom genom snittet.
Så verkligen inte den födseln jag hade precis trott att jag skulle ha men slutresultatet är ju det samma. En ljuvlig liten pojke i mina armar och kunde inte vara lyckligare. Och allt har gått fantastiskt på sjukhuset så blir utskriven mindre än 48timmar efter födseln. Amningen skall ännu komma igång men han har bra sug och verkar som om han får i sig lite råmjölk tillsvidare.

Lycka till ni andra som ännu väntar, känslan nu efteråt är obeskrivlig och hur oväntat det än är, och hur ont det än gör så har man nästan redan glömt det nu när man får snusa på sin helt egna baby! :love:
Bild
mamasmage

Oläst inläggav silvermarion » 27 apr 2012, 15:02

Grattis mamasmage!!! :love:
Bf imorgon, haft ordentliga sammandragningar men inge desto värr. Just vari o simmat..hoppas de sko sätt igång nå.
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav Mumintrollet » 27 apr 2012, 16:32

Grattis mamasmage!
Låter som inte som nån trevlig förlossning, skönt att ni mår bra!
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mylife » 27 apr 2012, 16:51

OJ, det låter inte som nåt skoj att de hamnar knuffa nerifrån Mamasmage :scared: Men huvudsaken att ni mår bra :clap:
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 27 apr 2012, 18:12

Grattis mamasmage :love:

Har själv en dotter född detta datum med :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav malla g » 27 apr 2012, 20:43

Kikade in här... Stort grattis Mumintrollet! :kram: och grattis mamasmage och lycka till ni som ännu väntar! :tummenupp:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamarzipan » 27 apr 2012, 23:26

Grattis mamasmage och alla andra om jag missat någon!
Ja själv fick jag uppleva att barnmorskan tryckte på ovanifrån när jag började bli för trött i slutet av krystningsskedet. Jag tyckte det var märkligt, men att nån sku trycka på underifrån vid snitt måste nog kännas ännu märkligare! Bra att det gick bra iallafall. Fast det inte blev som man tänkt. :)
mammamarzipan

Oläst inläggav Mumintrollet » 28 apr 2012, 13:41

malla g skrev:Kikade in här... Stort grattis Mumintrollet! :kram:

Tack!
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Solglimt » 29 apr 2012, 13:42

Tänkte försöka skriva in min förlossningsberättelse nu medan unga fröken sover. Hon har velat tanka massor dom senaste dagarna så jag har mest legat i raklång ställning.. :love:

Hade en dålig dag på söndan den 22:a, kändes som om alla andra i denhär tråden redan fått sina gullungar, dessutom i förtid. I o m att det var tredje barnet visste jag ju att det skulle gå över tiden o. började känna mig smått frustrerad. Nåja, på natten vid 2-tiden vaknade jag av att jag hade sammandragningar men inte desto värre än att jag kunde slumra vidare mellan dom. Vid 6.30 steg vi upp för att få vardagsrumban igång, barnen skulle iväg till dagiset. Det gick ganska bra, kände av sammandragningarna men inte desto värre än att jag kunde fungera normalt. När ungarna var iväg tänkte jag gå o. duschen o. förbereda mig för att vi skulle hamna in till sjukhuset samma dag. Sammandragningarna började bli värre o. jag kände att jag fick andas igenom dom för att klara av dom, men ännu kändes det inte bråttom. Mannen for iväg på ett litet ärende vid 9-tiden o. då började jag känna att vi nog snart borde fara in, kände ett enormt tryck neråt + att sammandragningarna kom i allt tätare takt. Satt mest på en stol o. andades o. att ta sig från en punkt till en annan kändes i det skedet övermäktigt..

Ringde Jorv o. fick en svenskspråkig bm på tråden när den som svarade hörde att jag var svenskspråkig, jag meddelade att vi var på kommande o. bad att jag skulle få en svensk bm när vi kom in. Mannen som nu kommit hem packade dom sista grejerna o. jag tog mig med viljans kraft ut från huset o. till bilen. Sen började bilfärden från hell!! :curse: Kände av varenda liten gupp i vägen o. sammandragningarna blev bara värre o. värre. saken blev ju inte bättre av att vi hade dryga halvtimmen att köra innan vi var framme. Som tur var var värsta rusningtrafiken över men satt nog o. ropade högt i bilen medan mannen försökte bevara lugnet o. köra så mjukt som möjligt.. :w00t:

Äntligen framme, korridoren fram till förlossningssalen kändes evighetslång o. jag fick pausa med ngr minuters mellanrum då jag igen fick vika mig dubbel. Som tur var kom dom med en rullstol åt mig o. sen blev det fart av, vi for i en väldans fart genom aulan där jag hann uppfatta att ett antal människor satt, hoppas jag inte skrämde livet ur dom, minns nämligen inte mera om jag i detta skede bara vojade mig eller skrek högt... :blink:

In i förlossningssalen o. av med kläderna i ett huj o. sen dråsade jag ner på förlossningssängen. Lustgasen trycktes i min hand o. jag drog djupa andetag av den men blev efter en stund illamående av den o. lämnade den. Bm undersökte mig o. sa att jag var 4-5 cm öppen o. jag sa dom förlösande orden som hållit mig upp hittills - "kan jag få epidural??" Jovisst ska du få det sa bm o. kallade på anestesiläkaren. Han kom ganska snabbt men summa summarum var att han inte kunde ge mig epidural pga mina Fragmin-sprutor, fanns en blödningsrisk i ryggraden. Så där låg jag o. tänkte att jag inte klarar av domhär smärtorna till slut utan smärtlindring o. varför fick jag inte nu epidural när jag ändå fick i Ekenäs?! Nåja, bm föreslog pcb som inte var lika effektiv som epidural men ändå kanske skulle kunna hjälpa mig. Sagt o. gjort, en annan läkare tillkallades o. hon satte pcb-bedövningen som tog så sjuttons ont att jag bara skrek rakt ut.. :blink: skämdes faktist över mitt beteende efteråt när bedövningen tagit o. smärtan blivit uthärdlig men vad kan man...

Så gick en liten tid o. jag kunde börja skönja mina omgivningar, hade varit så inne i min smärta att jag inte direkt lagt märke till omgivningarna när jag fördes in i förlossningssalen. Bm lämnade oss för en liten stund o. under den tiden kände jag att det började trycka på i rumptrakten o. vi kallade tillbaka henne. Hon konstaterade att jag vart fullt öppen o. det var bara o. sätta igång o. krysta. Så för en stund stod dom alla där runt mig o. väntade, för mina krystvärkar kom inte direkt fastän jag kände trycket. Men sen..guud, vilken kraft det är i krystvärkarna, det är nog bara att följa med dom o. krysta för kung o. fosterland o. försöka vila mellan vågorna. Kändes som om jag krystade huur länge som helst men mitt i alltihopa kände jag hur svedan i nedre regionerna lättade o. jag hade en fin flicka framför mig :love: 3905 g tung o. 53 cm ren kärlek tittade ut! :heart: Bm sa efteråt att jag tydligen har ett väldigt rymligt bäcken, för flickan hade svängt på huvudet i krystningsskeedet o. liksom funderat hur hon skulle komma ut :love:

Eftersom jag inte hade någon som helst tidsuppfattning måste jag senare läsa min förlossningsberättelse för att förstå hur snabbt denhär förlossningen gick. Enligt mina papper kom jag in 10.17, började krysta vid 11.49 o. klockan 11.58 kom flickan ut. Helt fantastiskt säger hon som föregående gång låg i 20 h innan pojken kom ut! :tummenupp:

Själva förlossningen var en ren 10-poängare vad mig anbelagar frånsett smärtan då, fick ha den svenskspråkiga barnmorskan hela förlossningen o. hon var dessutom största delen av tiden i förlossningssalen tillsammans med oss. Kände igen henne från Ekenäs o. hon mindes mig oxå av ngn orsak.

Avdelningsvistelsen var helt ok oxå, fick tilldelad mig en skötare som pratade mestadels svenska med mig o. endast kvälls- och nattskiftet hamnade vi att prata finska. Lite tungt var det att jag måste mata flickan var 3:e timme pga sockervärdena o. flickan ville ju mest sova men det gick oxå.

Nu ska jag avsluta o. gå o. se om flickan ännu sover, får skriva mer en annan gång!
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nazze » 03 maj 2012, 13:49

Massor med grattisar till alla nyblivna mammor!

Uppdaterade lite i listan, komplettera gärna med bold det jag har missat. Jäkligt bråttom hela tiden med en knappa tre-åring och babyn. Skriver nu åxå pika-pika innan babyn vaknar.
Nazze

Oläst inläggav silvermarion » 03 maj 2012, 16:00

är det någon annan än jag kvar att få?? Ligger på bb nu, med överhängand "hot" om att få fara hem imorgon om inget mer börjar hända... Ett finger öppet, kvar av halsen, int så täta sammandragningar, diarre nonstop nästan, sura uppstötningar, smakar o luktar ägg då ja rapar, höjt blodtryck.
O pga blodtrycke fick ja lämna över natten på observation, annars sko ja ha måsta fa hem tibax..

Håll tummarna att de e dags ;) 40+5 idag o slemmis for definitivt inatt..
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav Boleyn » 05 maj 2012, 17:28

blev ingen aprilbebis för oss... men 2.5 kom hon till slut, vår andra dotter. :heart:
Boleyn

Oläst inläggav mamma eva » 05 maj 2012, 18:19

Boleyn stort grattis till dig :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav silvermarion » 10 maj 2012, 13:56

6.5.2012 kl 19.37 49cm 3070gram. Pojke blev född i jakobstad :) förlossningsberättelse finns på min blogg. Nujust fast på vasa centralsjukhus ännu men hoppas slippa hem snart. :love:
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper