Juni 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juni 2012

Oläst inläggav Pyyri » 25 maj 2012, 17:32

Krya på dig Venlas mamma! Trodde oxå att jag hade ui i denna vecka men vid rådgivningsbesöket fick jag ett rent prov så allt var ok. Hb är på 110 med hjälp av ferronol. Tanten tog oxå nåt slags streptokockprov. Har gått upp ca.11kg. Är idag i v.35+1! Fick mammaledigt i onsdags, så himla skönt att få vara hemma och vila och ta det lugnt :tummenupp: Har haft från och till sammandragningar på nätterna känns det som, vaknar ofta vissa nätter med hård mage och vild bebis. Inga förvärkar tror jag - hur känns de? Har emellanåt ont mellan benen som i de mjuka delarna i underlivet, nära ljumskarna men ändå inte. Kanske det är förberedande inför förlossningen. Måndagen den 4:e ska jag på undersökning o ultra inför förlossningen till Kiuru i Kokkola. Kommer att föda där eftersom vårt bb är stängt just när jag har bf. Tänk snart har vi våra små knyten här!!!
Blivande storebror!

Bild

Vi väntar på dig!

Bild
Pyyri
Silvermedlem

Oläst inläggav Mamma87 » 25 maj 2012, 18:54

37+1 idag! Tänk så tiden går! :) Var till rådgivningen + läkare igår och allt var bra. Hemoglobinet 130 utan "medicin", rent urin, har gått upp nu 10kg allt som allt, blodtrycket 128/64 så helt ok, livmoder botten h. var 33cm och hjärtljuden låg på 145. Fostervatten mängden kollades med ultra och det fanns tillräckligt och sen var livmodermunnen helt mjuk men ännu stängd.
Jag har packat idag väskan med bebisens kläder som den ska ha på sej när vi kommer hem från sjukhuset, min väska är ännu opackad. Har ni andra packat era väskor redan?

Mamma2012: Jag har också druckit hallonbladste, började för en vecka sedan och har druckit 3 muggar/dag. Läste att man inte får hälla kokande vatten på bladen då förstörs bla. oxytocinet.. Man skulle låta vattnet svalna till 60-70 grader och sen låta det dra i ca 10-15 min under lock. Hur har du gjort med ditt te?

Pyyri: Ja tänk! Snart e det vår tur och vi har våra knyten här! :) :heart:
Mamma87

Oläst inläggav bullamamma » 26 maj 2012, 06:49

I BB kassen har jag packat i förväg:
-cd-skiva med lugnande musik till förlossningen
-kläder till hemresan: mammabyxor i storlek som passade i början av graviditeten, mammashorts, en kortärmad amningsblus och en långärmad -, trosor, sockor, två amningsbh:n samt amningsinlägg och kanske en klänning.
-sedlar och slantar till cafeterian
-telefonladdare
-tidning/bok
-mitt första år-bok om babyn
-dagbok att skriva om förlossning och en ny penna
-kameran med fullladdat batteri
-glasögonen
-foto av min dotter som nyfödd i ram

Bilen kan va bra att ha tankad och ha småslantar till parkeringen, men vi har bara 1-2 km till sjukhuset och de räcker med parkeringskiva på den parkeringen.
Handdukar till bilsätet om fostervattnet gått.

Packar i sista minuten:
-rådgivningskort
-mobiltelefonen
-sminkväskan färdig att bara sätta i BB-kassen
-toalettväskan färdigpackad bara att sätta i BB-kassen innehåller:
en liten hårborste, tandborste och tandkräm samt tandband, pincett, handkräm, rakhyvel, små förpackningar shampo och balsam, balsamspray, ansiktstvättmedel, deodorant, och till sist sätter jag kontaktlinsfodralet och linsvätskan

Då vi inte vet könet på babyn har jag packat en baby-hemfärdskass för pojke och en annan - för flicka. Pappan hämtar sedan kassen och bilstolen till sjukhuset före hemfärden.
Innehåll:
ungefär så här: body, byxor, sparkbyxor/klänning, amningstrasa, en leksak, (de e kanske onödigt men gullit) sockor, vantar, utedräkt, mössa och filt.

Ryggväska till barnvakten för vår dotter:
-kläder för inom- och utomhusbruk
-ett par skor, ett par sandaler och ett par stövlar
-1 paket blöjor
-skötselväska med innehåll: borste, nagelsax, tandborste och tandkräm o.s.v.
-värkmedicin: suppare
-ev. andra mediciner: astmapipan och tillbehörande mediciner
-babyalarm och dess laddare
-snuttetrasorna viktiga!!!
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Babynummertre » 27 maj 2012, 17:11

Hej! Vecka 36+4 här i dag. Var till mödrapoli i fredags och diskutera med läkare+barnmorska om min förlossningsrädsla osv. p.g.a mina förra förlossningar. Fick ligga i Ctg = allt OK, blodtryck OK, urin ren, HB 122, SF-mått 32, babyns beräknade vikt 2,7 kg, livmoderhalsen mjuk (3 cm kvar) och öppen 1 cm, total viktuppgång ca 17 (!!!!) kg.... Så det är bara att vänta på dagen D nu (som jag hoppas kommer i början på juni i stället för i början på juli). Har jättejobbigt med foglossningen och har nu även börjat samla på mig vätska... Känner mig som en uppsvälld flodhäst. Så jag känner att jag kan det här nu... Vill träffa min dotter och se att hon mår bra och påbörja återhämtningen efter förlossningen! Jag är inget vidare sällskap just nu för varken mina barn eller min man...
Erik juli -04
Elias mars -07
Edit juni -12
Babynummertre
Silvermedlem

Oläst inläggav bullamamma » 31 maj 2012, 19:29

2-3 dagar till beräknat datum. Undrar då jag vaknar på nätterna om de börjar hända någo.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 02 jun 2012, 06:43

bejbin_ skrev:Hej!
Vi ska få vårt första barn i juni. Det är beräknat till den 5.6.2012. Jag har varit mycket trött och fr.o.m. v.6-> har jag mått väldigt illa om morgnarna. Och halsbränna har jag varje dag. Nu är jag dock i v16+5 så illamåendet har blivit mindre och jag tycker att jag har mera energi än tidigare,men halsbrännan är nog något jag får lära mig att leva med,tyvärr.
Vi var på tidigt ultra i v12 och såg vårt lilla mirakel som såg ut att må riktigt fint inne i magen. Om några veckor är det dags för ultra nummer 2 så då får vi veta lite mera exakt när det är bf och kanske se om det är kille eller tjej :) Men det spelar egentligen ingen roll vad det är bara det är friskt och mår bra!
God jul & Gott nytt år förresten och hoppas vi kan ha sällskap av varann tills det närmar sig juni :)

Grattis till en majbaby!
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamma87 » 04 jun 2012, 09:22

Äntligen har vi juni här! :clap: Hur mår ni juni mammor?
Idag är det då 38+4, 10 dagar till beräknat datum! Slemproppen lossnade (i alla fall delar av den) på lördag och nu har det kommit mera delar av den varje dag. Sammandragningar har jag massor av men de slutar alltid på kvällen när jag ska och sova :curse: jag har börjat bli ganska otålig och bara väntar och väntar att det ska sätta igång... Men ändå är jag nog beredd på att det kan gå över tiden rejält så som med andra dottern (bf+9)
Vi har testat lite knep för att sätta igång det hela, långa promenader varje dag, hallonbladsté, färdknäppen (så att gubben börjar bli riktigt slut tror jag, int för att han klagar) :blink: :blink:

Venlas mamma: Har du några känningar redan? :)
Mamma87

Oläst inläggav Pyyri » 04 jun 2012, 13:40

Hejsan! Här mås det bra. Spännande spännande med känningar för dig Mamma87! Med sonen for slemproppen en fredag och på natten till måndagen fick vi fara in till bb. Han föddes på måndagskvällen sen i v.38+4!

Idag har jag v.36+3. Var imorse till sjukhuset på ultra. Allt såg bra ut. Babyn låg som de flesta babysar gör och bjuder bakhuvet först inte pannan som sonen gjorde (fick hjälp av sugklocka då). Babyn viktuppskattades till 3kg 100g, skönt att veta att den är redan rätt så stor ifall den vill komma ut lite tidigare som storebror gjorde... Livmodermunnen var mjuk, 2cm lång och öppen 1cm. Så gynekologen tyckte att mycket jobb är gjort redan :clap: rent urinprov och bra blodtryck. Väldigt lite sammandragningar hittills!

På torsdag börjar gravidyogan igen så hoppas jag hinner med ännu ett par gånger innan förlossningen!
Blivande storebror!

Bild

Vi väntar på dig!

Bild
Pyyri
Silvermedlem

Oläst inläggav skogsmus » 04 jun 2012, 18:32

Någon i tråden har fått en dotter igår :love:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav bullamamma » 06 jun 2012, 23:05

En flicka föddes i v 40+0 3.6.2012 kl.14.29 vikt 3150 g och längd 50 cm. 3030 g vid utskrivningen 6.6.
Amningen fungerar bra och jag har massor med mjölk. Flickan e nöjd och lugn sort. Gråter knappt, bara knyser och slickar sig om munnen då hon vill ha tisu. Sover mest.
Förlossningen blev en positiv och fin upplevelse jämfört med min första som va traumatisk.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 07 jun 2012, 06:12

Grattis Venlas Mamma :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mamma2012 » 07 jun 2012, 08:38

Stort grattis Venlas mamma!! :)

Så spännande att det äntligen är juni. Vi räknar 37+4 här idag och också jag börjar vara otålig. Skulle vilja träffa typen i min mage nu ren! Bejbin uppskattades till 2900 gram i tisdags på läkarbesök och allt annat såg också bra ut. Inga tecken på att förlossningen var nära på gång dock :osaker: Jag har haft en del sammandragningar, men inga riktiga känningar. Svårt att sova på nätterna och lite svullna fötter och händer.

Ha det bra alla junimammor och hoppas på fler babybesked i tråden! :)
Mamma2012

Oläst inläggav Stickelbarnet » 07 jun 2012, 14:54

Grattis Venlas mamma!

Här har vi 39+0 idag. En vecka kvar till det där magiska datumet och jag tycker inte jag känner av något alls. Vet ju inte vad jag ska känna efter för den delen heller men... Ingen har uppskattat nån vikt på lilla i min mage. :hm: Men kanske det betyder att det känns som en normalstor bebis?!
På den sista läkarundersökningen i 36+4 var livmodertappen 2cm och lite mjuk. Efter det har det emellanåt ömman i bäckenbenen, sådär som att man skulle vara limin efter en lång cykeltur eller nåt. Sen trycker h*n huvudet neråt allt mer också, det känns. Men förvärkar? Sammandragningar i soffan på kvällen? Njae. Kommer väl säkert att gå över tiden rejält som det känns nu iaf.
Stickelbarnet

Oläst inläggav Mamma87 » 07 jun 2012, 15:57

Grattis Venlas mamma helt massor!! :clap: Väntar att få höra om förlossningen så skriv gärna om/när du har lust/tid! :) Hur var det på Borgå sjukhus??

Här är det också 39+0 som gäller! Var till rådgivningen idag och allt var bra :) Hade gått ner i vikt lite -100g, urinet ok, blodtrycket ok, babyns huvud var fixerat, rådgivningstanten uppskattade babyns vikt till ca. 3500g-3600g (hon sku kanske int ha sagt något men jag frågade vad hon tror att bebben väger). Läkaren sa i vecka 37 att om den fortsätter växa i samma takt och jag går tiden ut så väger den kring 3700g, ska bli spännande att se om det stämmer :)
Jag har massor av sammandragningar/förvärkar varje dag ännu bara, hade svårt att somna igår och vaknade 3 tiden på natten av dem. Det har börjat riva lite i ryggen varje gång jag får en sammandragning, kanske det int e så länge kvar mer..
Var idag till Itis och till prisma och handlade lite, det var nog ganska tungt, hade båda de andra barnen med mej.. men jag hittade nästan allt jag sku ha, t.ex. ett badkar åt babyn och en nattdräkt som var så liten och söt :)

Ha det så bra alla!
Mamma87

Oläst inläggav Pyyri » 07 jun 2012, 18:06

GRATTIS Venlas mamma till lillasystern!! :tumme:
Blivande storebror!

Bild

Vi väntar på dig!

Bild
Pyyri
Silvermedlem

FöregåendeNästa