September 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: September 2012

Oläst inläggav Tanja » 05 okt 2012, 21:53

Grattis Lilla Ka ;)
Användarvisningsbild
Tanja
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Lilla Ka » 06 okt 2012, 07:55

Tack för gratulationerna! :thx:

Tänk att det blev en pojke! Å märkligt hur självklart det känns redan efter nån timme. :love: Våra äldre barn ser väldigt olika ut så det har varit rätt spännande att få se hur lillisen ser ut. Han liknar storebror rätt så mycket men visst finns där drag av storasyster också. Det var så mysigt att få ha hela familjen samlad igår och idag hoppas jag att vi åker hem. :kram:

Som jag skrev på torsdagen vaknade jag med molande mensvärk som inte släppte under dagen. Längs dagen fick jag värkar nu och då. Lillebror var hemma från dagvården och vi spenderade hela dagen jos mommo och moffa. Kl 13 hade jag telefontid till TYKS för att boka tid för igångsättningen. Jag hoppades och fick tid redan till nästa dag så vi beslöt att barnen sku få sova hos mommo och moffa så att jag sku få en lång natts sömn. Jag åkte och hämtade dottern från dagis och då kände jag att jag fick lite mer värkar. Vi hade tänkt vara hela kvällen med barnen hos mommo och moffa, men kl 15 åkte jag hem då jag tyckte att jag hellre åker hem innan jag får så ont att barnen börjar fundera vad som händer (jag har aldrig förstått dem som vill ha barnen med, det sista jag sku vilja är att ha dem att fundera på också). Gubben kom också hem från bygget då.

Väl hemma gick jag i duschen och stod där en liten halv timme och sen kände jag att vi ska åka in. Som då storebror föddes så avtog värkarna i bilen. Att sitta med bänkvärmen på i bilen är helt underbart. Det regnade hundar och katter så jag var glad att det inte kändes superbråttom. Väl framme satt jag i kurva 30 minuter och fick lite värkar igen och då jag steg upp för att bli undersökt kom värkarna igång mycket ordentligare. Jag var 4cm öppen och fick förflytta mig till förlossningssalen. Där duscha jag igen. Det är helt fantastiskt vad varmt vatten kan göra. :clap: Då varmvattnet inte längre räckte bad jag om epidural, trots att jag lite tänkt att jsg sku försöka klara mig utan eftersom värkarbetet stannade upp då jag fick epiduralen med sonen. De föreslog spinal åt mig i stället eftersom en verkar snabbare och de inte räknade med någon lång förlossning den här gången heller. Då jag fick den försvann allt det onda. Värkarbetet lugnade sig med tog inte slut helt. Jag kände sammandragningarna tydligt utan att de gjorde ont. De undersökte mig igen och jag var 7cm öppen. I undersökningen gick vattnet och det satte igång värkarbetet med ökad kraft.

Det började kännas lite som om spinalen var på väg att upphöra att verka och jag blev orolig för att jag sku hamna föda utan verkande bedövning då det kanske inte sku hinnas med något annat alternativ men mitt i någon värk kände jag hur den ändrade karaktär och blev en krystvärk. Jag hade bra kontroll vid krysningsskedet och kunde följa barnmorskornas råd och fick beröm efteråt. Det kändes jättebra.. På tre krystningar föddes grabben till världen, kl 20.06, efter 3 h och 20min på BB. Två stygn klarade jag mig med och de är på insidan och bekommer mig inte det minsta. Jag mår hur bra som helst.

Jag är nöjd med förlossningen och fast jag vid ett skede sa "nu vill jag inte mer" så känns det som en riktigt fin erfarenhet. Vi hade så lyckad tajming med allt. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera vad som beror på vad. Då jag väl fått en tid för igångsättning så släppte säkert en del av spänningen och då barnen väl var placerade hos mommo infann sig känslan av att nu är det fritt fram för babyn. Då jag kände att spinalen slutade verka kanske jag gick inför att nej, nu ska du ut innan det blir för sjukt igen. Eller?

Hus som helst, nöjd är jsg och grabben är världens tredje underverk. Naturligtvis! :love:

PS. Inte så dumt att få bullen ur ugnen på kanelbullens dag!
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav vero » 06 okt 2012, 09:53

Vad bra att allt klickade perfekt. Kan nog vara att det är som du säger att då man slappnar av så börjar det hända. Roligt höra att upplevelsen blev positiv!!! Njut av er lilleman nu :heart:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Återgå till Gravid - månadsgrupper