Oktober 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Oktober 2012

Oläst inläggav Tanja » 16 okt 2012, 16:40

Får börja med att gratulera Smultronstrå. Grattis, grattis!!

Själv har jag 41+4 idag och ingen bebis. Börjar bli frustrerande. Vissa dagar går bra men idag har jag nog känt mig deppad. Varför händer ingenting. Har mycket sammandragningar, det trycker nedåt, ont i korsrygen och det stramar ner mot benen under magen. Men sen händer det inget mer. Men jag har nog ställt mig in på att han inte kommer ut av sig själv utan det blir igångsättning på fredagen.
Användarvisningsbild
Tanja
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 17 okt 2012, 21:21

Tack för alla grattis!
Båda tvillingparen är födda vaginalt och med igånsättning. Första gången eftersom nr 2 var tillväxthämmad. Denna förlossningen upplevde jag som värre än förra, gjorde mer ont denna gången. Tänkte under tiden att det här ska jag ALDRIG mera gå igenom, men har redan börjat tänka på en liten nr 5 :heart: Fick lite ångest idag när jag plockade ihop gravidkläderna, tänk om jag inte får använda dem igen, vill det ju så gärna!

Att ha 2st bebisar är absolut inget "issue", det är de stora trollen som gör att man kan klättra på väggarna! Just nu är det bara att försöka hålla huvudet över vattenytan som gäller. Som tur är har vi mormor och morfar i närheten som avlastar en del. Synd bara att man inte kan vara på 2 ställen samtidigt. Behöver ju amma de små tvillingarna samtidigt som jag känner att jag behöver ägna tid åt de stora.

Ch_rL8tt_: så typiskt kvinnor att tänka så, studieuppgift klar och redo att föda. En man hade ALDRIG tänkt. Tänk vilken skillnad det är på kvinnor och män. Det är allt ordning och reda med oss :tumme: Snart har du också en stor familj ( fast den är ju rätt stor nu också med 3 barn :wink: ) hoppas du slipper vänta allt för länge. Det där med bil är ett problem för vår del! Vi har inte hittat nån bra än. I värsta fall får vi köra med dubbla bilar ett tag framöver.

Rivella: Åh snart har du också bebis. Stort lycka till.

Tanja: Tråkigt att inget händer. Har aldrig behövt gå över tiden men kan tänka mig att det är frustrerande. Hoppas bebisen tittar ut självmant innan fredag :wink:
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 18 okt 2012, 12:32

Grattis Smultronstrå!! :clap:

Och håller tummarna för Tanja!

Och här fortsätter man att vanka omkring... Jag är sååå otålig nu och bara hoppas att förlossningen skulle komma igång NU. Storasyster föddes i v. 38+4 (det skulle motsvara nu på söndag) men tror att lillebror nog vill stanna i magen lite längre än så... Rdg imorgon igen så får hoppas på att jag får höra att det händer något då. Livmoderhalsen (?) var mjuk redan för tio dagar sedan, vid senaste rdg-koll. Man får försöka vara zen bara, i avsaknad av alternativ =)

Hur mår ni andra?
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav tigerunge » 18 okt 2012, 12:47

Här går det trögt som bara vad... Ingen lillebror ännu. Var på övertidskontroll igår och ska igen på besök till mödrapoli på fredag kl:13.30 igen. Hoppas att det kommer igång av sig själv under helgen annars blir det igångsättning på måndag. Igångsättning lockar inte riktigt. Igår var jag redan öppen 3cm(!) och hinnorna hade börja lossa/släppa. Har 3 kvällar irad nu fått äta 2 panadol för att kunna somna, onda förvärkar. Men inget som leder nån vart. Men alla värkar är ju hemåt.

De bokade inte in mig på igångsättning på fredag fast det då är 14 dagar över enligt bm(vid rdg) och hennes uträkninag till bf. För enligt UL i v12 och i v.20 så var han lite mindre. Sådär att bf sku fått vara 9-10.10 istället. Dessutom så räknade läkaren/bm ut att han väger ca.3,2kg just nu. Ingen stor bebis med andra ord. Och han har massor med vatten att bada i och blodflödet i navelsträngen är tiptop också. Så nu får vi bara hoppas att han kommer ut av sig själv innan måndag.

När jag kom in till förlossningen med Felicia och hade värkar så jag fick krampaktigt hålla i mig i nått var jag 3cm öppen... Och nu har jag bara småa förvärkar och är öppen lika mycket. Blir spännande att se hur snabbt de går sen då de händer nått.
tigerunge
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 18 okt 2012, 13:07

Det där låter ju nog lovande tigerunge, med onda förvärkar som ändå fått till stånd att du öppnats 3 cm! "bara" 7 cm kvar då!! Piece of cake!! :lipa:

Nä skämt åsido hoppas jag att du får som du önskar och slipper igångsättning.

Lycka till! :clap:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 18 okt 2012, 15:24

Hej på er!

Märker att jag börjar bli rätt otålig. Jag sov uruselt i natt, vred och vände på mig hela natten. Hunden bad ut och kissa, sedan var det min tur att kissa, minstingen som pratade i sömnen och däremellan måste dricka mitt i natten. Jag hade halsbränna och låg och funderade ifall jag kände något som skulle tyda på att förlossningen satt igång. Har Bf i morgon och alla tidigare barn har kommit rätt exakt på dagen. Men tydligen var allt bara önsketänkande från min sida.

Smultronstrå det där med bil är lite knepigt. Just nu har vi bara en bil med tre bilstolar i rad på bakbänken ( en fjärde ryms inte). En eller två i familjen får ta bussen snart, och det är inte jag kan jag berätta! Men vi åker sällan bil hela familjen. Min man har oftast bilen och vi andra är vana att klara oss utan. Vi tänker försöka klara oss med bara en bil så länge det går. Med tiden vet jag nog att vi måste antingen byta eller köpa en annan. Tidigare hade vi en WW Caddy Maxi, en hemmamammas drömbil föresten. Skjutdörrar och full ståhöjd, men inget man gärna kör över 120km/h med.

Jag tror inte jag skulle klara av att gå så mycket över tiden som ni Tigerunge och Tanja. Hoppas ni har hunnit föda redan!

Ha det bra alla!
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav litetB » 18 okt 2012, 18:58

Här sitter jag på BB och njuter av att vara tvåbarnsmor! :heart: Lillasyster kom i morse! :love:

Förlossningen tog 6 timmar och gick rätt smidigt. Har inte ännu hunnit bestämma mig för om det var värre eller enklare än jag mindes det. Var 8 cm öppen och hade en ordentlig hinnblåsa då vi kom in till förlossningen. Hade då fruktansvärda värkar med ca 3 minuter mellan, det tryckte på åt alla håll. Bebisen låg som väntat ännu högt så vi beslutade att vänta ner den lite innan det skulle bli aktuellt med hinnsprängning. Började andas lustgas där jag först stod och sedan satt på boll bredvid sängen. Efter en dryg timme ville bm undersöka men jag skulle prompt försöka kissa först, det misslyckades dock. Var öppen drygt 8 cm och bebisen hade kommit ner ett par cm. Hon tog då hål på hinnorna och jag kände hur bebisen kom ner med fart. Nästan omedelbart fick jag enormt krystbehov och kunde inte heller hålla mot detta. Bm fick snabbt trycka bort den kant som fanns kvar eftersom min kropp aktivt utan att jag kunde något åt det krystade. Situationen kändes något okontrollerad och kaotisk. Bm hade inte hunnit förbereda för krystskedet helt. Plötsligt såg jag ett huvud täckt av mörkt hår och blev tvungen att hålla mot kroppens krystbehov då bebisen hade navelsträngen runt halsen och den måste klippas före kroppen kunde födas fram. Så snabbt jag fick klartecken lät jag kroppen sköta sitt och så var hon född! Ca två timmar efter att vi kom in. Vår lilla dotter mätte 50 cm och 2980 gram då hon föddes i v. 39+4.

Hon är en pigg och fin tjej men pga att pulsen är lite för hög mest hela tiden har det tagits blodprover (alla ok) och kontrollerats hit och dit. Ett biljud hördes på hjärtat, detta kan dock försvinna på någon dag då hon är så liten än. Så jag slappnar av och njuter av vår lilla älskling i lugn och ro. Hon äter duktigt och visar inte tecken på att något skulle vara fel.

Storebror är till sig över sin lillasyster och har förklarat att det är hans flicka. Han vill hålla och hjälpa till med allt, paja bebisen och vara nära. Något förundrad blev han dock då han var med och bytte blöja, han tyckte att hennes snopp såg så konstig ut! :)

Väntar med spänning på mer bebisnyheter, borde ju komma fler inom kort nu! :clap:
litetB

Oläst inläggav mamma eva » 18 okt 2012, 20:43

Grattis litetB :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Zarahh » 18 okt 2012, 20:54

Grattis LitetB! :heart:
Zarahh

Oläst inläggav rivella » 19 okt 2012, 13:34

grattis litet b! :tumme:

nu har jag en vecka kvar till bf och känner fortfarande inget. tycker det börjar bli riktigt obekvämt med magen och det är obehagligt när man känner hur bejbin trycks ihop när man lutar sig fram eller så. mår ännu helt ok men börjar bli ganska trött. nu sku den nog få komma snart. men min mamma kommer (som jag helst skulle anlita som barnvakt åt dottern) på torsdan, så så länge klarar jag mej nog :wink: om det nu inte blir igångsättning, jag väntar med spänning på måndagens kontroll av fostervatten mängden. idag har jag haft lite huvudvärk, men det beror väl på att jag sovit ganska dåligt, jag mätte mitt blodtryck och det var rikitgt bra (börjar genast fundera på vad jag kan ha för åkommor :roll: )

hehe, rolig son du har litetb :lol: får se hur vår storasyster reagerar. är nog lite nervös hur hon ska ta det när jag plötsligt är borta några dagar och sen kommer hem med en bebis, men det ska nog gå bra.

hopppas också på mera babynyheter snart! lycka till alla! och njut av era små ni som fått :love:
Bild Bild
rivella
Silvermedlem

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 20 okt 2012, 12:00

Grattis litet b! :clap:

Inatt kl. 5 kände jag hur vattnet började sippra ut. Inga sammandragningar så jag lade en handuk under i sängen och tog en annan mellan benen och så sov jag vidare tills barnen började vakna vid 7 tiden. Fortfarande inga sammandragningar. Då tvåan föddes gick även vattnet innan sammandragningarna kom igång, då beslöt jag att vi lugnt skulle vänta hemma innan vi hörde av oss till sjukhuset. Den gången fick jag lite (min man massor) grälor av personalen för att vi inte kommit tidigare. Idag beslöt vi att ringa och höra hur vi skulle göra. De ville att jag skulle komma genast inte brådskande men nog idag. Så vi packade in barnen och hunden i bilen och dumpade dem på vägen. Väl på sjukhuset konstaterades att jag fortfarande inte har några känningar/ sammandragningar, men hem får jag inte åka :sneaky: Så nu ligger jag här på bäddavdelningen och fördriver tiden utan sammandragningar och utan familjen. Jag skulle så mycket hellre vara hemma. Jag avskyr sjukhus!

Jag som oroade mig för att denna förlossning skulle ske jätte snabt precis som den förra. Tänk vad olika det kan gå.

Ha det bra ni andra!
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav lulu75 » 20 okt 2012, 12:51

Grattis litetB!! Vad strong du är som klarade förlossningen i princip utan smärtlindring!

Och håller tummarna för dig Ch_rL8tt_! min förlossning med storasyster började precis sådär, kl 5 på morgonen också !! Men sedan tog det hela dagen innan värkarna kom igång på riktigt och sen föddes hon nästa morgon. Men jag var ju förstföderska så vi ska tro att det ska gå lite snabbare för dig. Lycka till!

Tanja, tigerunge hur har det gått för er?

Det enda nya här är att hela mitt bäcken och höfterna är ömt/ömma. Svårt att sova och att hitta en bekväm ställning när det gör ont oberoende hur man ligger så inte skulle man direkt ha energi att åka in och föda nu. Var på koll igår till läkare och hon är fortfarande lite orolig över min moderkaka som är lågt placerad, även om hon gett klartecken för vaginal förlossning. Så jag fick redan datum för igångsättning ifall inget händer. Då blev jag nog lite nervös mittiallt! :nicka: Men hoppas på att lillkillen hittar ut själv innan dess!!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilla Ka » 20 okt 2012, 14:14

Spännande, Ch_rL8tt_ :tummenupp: ! Håller tummarna för kort sjukhusvistelse! Har lillen inget öga för tajming? Dina döttrar som varit så punktliga...
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav tigerunge » 22 okt 2012, 17:59

Nu är han här, vår lilla son! :love: 19.10.12 kl:02.23 kom han med raktfart :love:

Han hade bråttom sen när hen gång bestämde sig för att komma. Första värken som jag kunde antyda kom ca. 23.40 (låg med ryggen mot klockan men ca. den tiden) och hade två-tre svagre värkar med kanske 10min mellanrum. Började klocka lite starkare värkar kl:00.01 och hann klocka ett par innan vattnet mittialt gick i en värkkl 00.08. Ringde in till förlossningen direlt eftersom jag var öppen 3cm dagen innan och är omföderska. De att att vi kunde komma in under natten men behövde inte kännas oss tsressade om det inte gjorde ont. Jonas ringde sin mamma och hon skulle komma. Jonas sa att det inte var så bråttom eftersom jag inte då ännu hade sååå ont. Vilket jag hann få innan hon kom ca.kl.00.45. Hade grymt ont och kände av en tyngande känsla ner, som jag sku behöva på wc. Fick täta och väldigt onda sammandragningar så det var många pasuer på väg ner till bilen som stod utanför. For hemifrån 00.58. Satt och svor i bilen under den 10-15min färden till vcs. Ville att Jonas skulle köra hårt men ända lugnt. Vilket är jätte lätt på vågar som slingrar sig samt alla ojämnheter i vägrana... Väl inne så hoppades jag på att undersökningsrummet skulle vara upptaget för jag kunder verkligen inte tänka mig att ligga stilla i ctg-kurva i 15-20min. Som tur var det upptaget. Fick gå raka vägen till förlossningssal 2 (som med dottern). Där inne så hjälte de mig upp på sängen och undersäkte mig, 4cm öppen. Bad om smärtlindring FORT! BM gav mig lustgas och tog kontakt med läkare för att ev. ge pcb. Läkaren kom in efter 20min från den första undersökningen, och var jag öppen 8-9cm! Undra på att jag hade helvetiskt ont. Kände både vanliga värkar och krystvärkar samtdigt. En underlig blandning som gjorde att man inte visste vilket man skulle lyssna på. Krytsa men ändå inte? Min bm var helt underbar att vägledde mig genom allt och andningen hon sa fungerade toppen. Lustgasen var på till max och jag antar att den hjälpte, vet ju inte hur det skulle ha varit utan. Och dessutom var det bra att ha nått att konsenterar sig på. Jonas ena hand fick stå ut med mycket den, helt blå vid varje värk. När läkaren skulle sätta pcb så märkte hon att lillebrors puls gick kraftigt ner så hon vågade inte sätta den (delvis gav de väl inte för det gick så snabbt?). Så de tog bort lustgasen och gav enbart syre. Då gick lillebrors puls upp igen. Jag låg krampaktigt och höll i masken som stöd och ville inte släppa den före helt most slutet. Var öppen rätt fort men en envis kant ville inte ge med sig. Bm höll säkert på med den i 20min innan hon fick bort den helt och jag fick krysta ordentligt. Skakade helt okontollerbart i benen också. Själva krystskdet tog 6min och under den sista krystvärken så hann huvudet komma ut, navelsträng lirkas över huvudet och lillebror kom ut med sådan far att han gled över sängen. Så pass hårt att bm fick sätta armen i vägen så att ha inte skulle åka i golvet. Tiden då han kom ut var 02.23. Så från första klockade värk till att moderkakan var ute var 2h29min. Lite snabbare, lite onadre, lite intensivare men mycket bättre än vad jag kunde hoppats på. 9-9-10 fick han i poäng. 3545gr och 51cm.

Är så nöjd med denna förlossning. Anade lite ont i ryggen och höll på att få panik. Ville verkligen inte ha samma smärta i ryggen som förra förlossningen. Men som tur höll det i sig på en kontrollerbar nivå. Allt gick snabbt och var grymt intesint mot förra gången som gick trögt och var utrdaget (fast det tog bara 12h den gången). Blir det ett till barn så hoppas jag mera på liknande som denna.
Senast redigerad av tigerunge 22 okt 2012, 18:40, redigerad totalt 1 gång.
tigerunge
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 22 okt 2012, 18:05

tigerunge grattis från mig :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper