Oktober 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Oktober 2012

Oläst inläggav Zarahh » 22 okt 2012, 20:18

Grattis tigerunge! :love:

Oj, här börjar det faktiskt bli spännande tider. Har själv idag 39+2 och försöker bara få allting fixat före babyn kommer. Har så mycket frågor och funderingar, men vet å andra sidan att det är bara att vänta och se vad som komma skall. Försöker hitta mitt inre ro och bara lita på att kroppen fixar det mesta. Tror dock att det nog kommer att gå över tiden, så får se om det ändå blir en liten novemberbaby istället.
Zarahh

Oläst inläggav mamma eva » 22 okt 2012, 20:36

Dubbelt grattis till Smultronstrå :love: :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav lulu75 » 22 okt 2012, 21:28

Grattis tigerunge! Det var en "häftig" förlossning! :tummenupp:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 22 okt 2012, 22:02

Grattis tigerunge :clap:

Idag morse hade det gått över 48 h sedan vattnet gick för mig. Inga egna sammandragningar förrän några riktigt svaga med långa mellanrum idag på morgonen. Läkaren undersökte mig på förmiddagen. Idag var det lovat igångsättning. Jag var 3 cm öppen så det var bara att packa ihop allt på bäddavdelningen och ringa efter mannen för idag var det dags!

Kl 12 fick jag Oxitocin på dropp som skulle sätta igång förlossningen. Trots flera gånger ökad dos hann jag nästan i två timmar ligga lugnt och diskutera med mannen och läsa bok, sedan började värkarna öka kraftigt. Epidural ville jag inte ha denna gång. Fick det under de två första förlossningarna men han inte få någon bedövning alls den tredje gången. Efter att jag prövat både med och utan tycker jag att jag med epiduralen misste känslan i underlivet trots hårda värkar och hade ingen aning om när huvudet och barnet var på väg ut. Därför beslöt jag att prova PCB lokalbedövning i underlivet istället ( lustgas är inget alternativ för jag blir lätt illamående).

Klockan 15.26 föddes lillebror :love: . Jag upplevde att det var en mycket lyckad förlossning trots att det drog ut på tiden efter vattenavgången. 52 cm lång och 3830 g precis i samma viktklass som flickorna, 9,10 och 10 poäng fick han också!
Klockan 18 var det besökstid för far och morföräldrar så då passade svärmor som varit hemma med barnen på att komma och besöka oss i sällskap av tre mycket stolta storasystrar.

Genast då flickorna kom in i rummet och det blev livat, somnade lillebror då ljuden var så bekanta. Jag skämtade och sade att vänta bara då ni går vaknar han igen. Sagt och gjort så gick det! Nu är vi båda tankade och han sover på mitt bröst. En natt tror jag vi stannar här på tumis och bekantar oss med varandra. Sedan återgår vi till familjerumban där hemma igen, får se vad hunden säger. Min lilla (25kg) valp på 7 månader som nu redan tävlar om min uppmärksamhet med flickorna.

Ha det bra ni andra!
Lycka till!
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav mamma eva » 23 okt 2012, 08:34

Grattis Ch_rL8tt_ :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav skruttis » 23 okt 2012, 09:41

STOOOOOORT GRATTIS till alla er som redan fått era små!

Här går man själv ännu i väntans tider, idag 39+2. Trots att hen legat lågt i flera veckor nu och jag har haft sjuka sammandragningar i flera omgångar i några veckors tid nu så tycks h*n trivas bra inne i magen. :love: Än är det ju ingen brådska att komma ut, har ju inte gått över tiden ännu men pga alla känningar och det faktum att alla tre helsyskon kommit tidigare (39+4, 38+4 och 37+1) så har vi varit förberedda i en längre tid nu... :tummenupp:

Få se om hen ger oss en ny erfarenhet, att gå över tiden :hm: Idag försöker jag dock hålla mig stilla och lugnt för idag är det storasysters :heart: födelsedag och jag skulle så vilja unna barnen "egna" födelsedagar.

Hoppas att ni som fortfarande väntar på era små juveler snart får snusa baby och får bra förlossningar. Snart har vi dem här! :love:

kramar
pojke-03
flicka-04
flicka-07
skruttis

Oläst inläggav rivella » 23 okt 2012, 12:40

grattis tigerunge och Ch_rL8tt_! :clap:

låter ju som en bra förlossning för båda, hoppas det går smidigt för mej också sen... snart :) hoppas ni återhämtar er bra och det går bra med storasystrar och hundar.

jag har bf på fredan och känner knappt något ännu. jag hade kontroll igår och då gjorde bm en undersökning och hon sa att jag var mogen och öppen för 2 fingrar och att det nog säkert snart börjar hända någå. men jaa det kan ju ta länge ännu. jag gissar själv på måndan. lite annorlunda började det kännas efter bms undersökning men inte mycket. jag hade koll igår för att jag förra veckan hade lite fostervatten men nu var allt bra igen, hjärljud, rörelser, mina värden osv. så nu är det bara att vänta...

lycka till ni andra som också väntar!
Bild Bild
rivella
Silvermedlem

Oläst inläggav Tanja » 23 okt 2012, 16:44

Vår lillebror förstod att komma ut självmant på onsdagen den 17.10. Äntligen! 12 dagar över tiden.

Då han väl hade bestämt sig gick det med fart. Ca 5.15 var jag på toaletten och hörde en knäpp men inget mer hände. 5.30 åkte maken på jobb och en stund senare var jag tvungen att stiga upp för jag kände mig olustig i kroppen. Hade några sammandragningar men ca 6-tiden ökade de i kraft och en stund senare var jag tvungen att ringa hem maken. Mina föräldrar kom till oss lite före 7 och vi åkte iväg till sjukhuset. Checkade in 7.30, satt i kurva och vid undersökningen så var jag redan 5 cm öppen. Så det var bara att förflytta sig till förlossningssalen.

Satt en stund på jumpaboll men kände snart att jag behövde smärtlindring. Valde PCB-bedövning denna gång. Fick den 9.20, samtidigt spräckte de hinnorna. Var då 6 cm öppen. Sen gick det med bara farten för 9.40 var jag redan fullt öppen och 10.15 tittade lillebror ut. Fick jobba på ganska hårt för han var så stor. 53 cm och 4616 g med huvudomkrets på 37 cm. Men klarade det!

Fick lite panikkänsla ett slag då det gick så fort att jag inte hann riktigt med. När jag låg där och hade det som tuffast kände jag bara att Vad har jag gett mig in på! Aldrig mer! Men det lättade ju sen då jag fick honom upp på bröstet. :love:

Lillen hade ett blodvärde som behövde kollas så vi kom hem först på lördag eftemiddag. Nu håller han oss vakna på nätterna och sover sött om dagarna. Hoppas att det svänger snart för jag har så svårt att sova på dagen.

Nu går vi här hemma och snusar och pussar på honom och vi har alla svårt att förstå att han verkligen är vår. :heart:

Jag har tappat kontollen om vem som fått sina babyn så jag får gratulera er alla här på samma gång. GRATTIS till alla oktoberbabyn!!
Användarvisningsbild
Tanja
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilla Ka » 23 okt 2012, 18:01

Grattis till alla oktoberungar och speciellt till Ch_rL8tt_ och Tanja! :clap: Det tycks vara inne med snabba förlossningar. :blink:

Välkomna till Höstbaby 2012-tråden allihopa!
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 23 okt 2012, 18:07

Grattis till Tanja :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav rivella » 23 okt 2012, 20:46

grattis tanja! äntligen :clap: en till snabb förlossning! tar väl länge för mej då igen kanske...
Bild Bild
rivella
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 23 okt 2012, 21:13

Grattis Tanja och Ch_rL8tt_!! Håller med att det verkar vara så att när oktoberbebisarna äntligen bestämmer sig för att titta ut så kommer de med fart! =)
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 26 okt 2012, 12:51

Här inne var det tyst...!

Jag hade sista rdg-kollen idag. På tisdag blir det igångsättning om inget hänt innan dess. Jag har nog haft ordentliga sammandragningar och hoppades på att ha öppnats lite men såklart hade inget hänt sen senaste kollen. Aaaaargh, mitt tålamod håller på att ta slut! Jag lyfter nog på hatten åt er som gick ordentligt över BF innan bebisarna tittade ut. Jag håller på att bli galen på detta väntande och det är "bara" vecka 39+2 idag.

Rivella, zarahh, skruttis (ngn jag glömt?) som ännu väntar, hur har ni det?
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Zarahh » 26 okt 2012, 21:09

Tja! Här är det bara bra. Har rört på mig myket och hoppats på att förlossningen skulle sätta igång, men nej. Iofs så har jag ingen panik ännu, litar på att lilla tjejen har det bra och att hon tittar ut när det passar henne. Idag är det först 39+6, så någon igångsättning får man nog vänta på någon vecka. Annars så mår jag förvånansvärt bra, orkar hålla på, ingen ryggvärk eller sånt. Har bara lite högt blodtryck (dock inga symptom) och är svullen. Det är väl ganska så vanligt i detta skede.
Zarahh

Oläst inläggav litetB » 28 okt 2012, 21:14

Stoora GRATTISAR till alla nya oktoberbebisar! :clap: Och ja, det tycks verkligen gå undan för de flesta då det gäller att flytta ut från magen! Men vad är väl bättre än det, så länge man hinner med!

Vi har nu varit hemma en vecka efter att vi blev påtvingade en lite längre bb-vistelse (på ett överfullt bb) än vi ville. Man hörde ett tydligt biljud på lillasysters hjärta och ville kolla upp en det innan vi fick åka hem. Här om dagen var vi på hjärtultra och fick bekräftat att det finns ett litet hål mellan kamrarna men att detta kommer att växa fast av sig själv ganska fort. Nu flyter vardagen liksom bara på, fast det mesta drar ut på tiden lite mer än förut. Skruttan är en snäll och lättskött bebis, bara hon får mat i tid är hon så gott som alltid nöjd. Och äter gör hon, har gått upp flera hundra gram redan. Verkar som att jag precis som förra gången producerar grädde i stället för mjölk... Sonen gick upp 2 kg under sin första månad.
litetB

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper