November 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: November 2012

Oläst inläggav Editha » 31 okt 2012, 14:24

Hur är det förresten med BIMSE o PIKKUMYY, har ni fått era babysar redan som läkaren lovat? :) Imorgon börjar ju vår månad så väntar här med spänning på babynyheter!

Editha
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Editha » 01 nov 2012, 12:22

Inatt kl 4 vaknar jag av en hård sammandragning. Snart en till. Måst springa 3 ggr på WC magen riktigt lös. Litelite slempropp kommer oxå. Sedan slutar det. Som tur. Min första tanke var nämligen att NEJ inte ännu!! :D O smärtan (det var hårda sammandragningar) gav mej flashbacks från tidigare förlossningar o smärtan... o nej, blev riktigt förlossningsrädd... Så som tur har allt varit norm sen dess :)

PÅ rdg idag 38+0 var allt bra. Sf 33, huvudet neråt men ännu högt uppe, hjärtljuden 160, min vikt allt som allt 5kg. Så nästa ggr igen om 1 vecka. O idag börjar ju faktist vår månad :)

Editha 38+0
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Kerstin » 01 nov 2012, 17:07

Oj, Editha, låter onekligen spännande! Jag födde i v 37+3 senast och hon var 3,9kg och 52cm så det är säkert ingen fara om bebisen kommer redan nu, men såklart är det ju bäst om hen får baka ända till bf. Håller tummarna!

Jee, äntligen är vår månad här!
En dotter född 4/2010 och en son född 11/2012
Kerstin
Silvermedlem

Oläst inläggav Bimse » 05 nov 2012, 11:42

Hej!

Jo jag har varit tyst pa traden for upptagen med bebis! Vi fick far lilla flicka pa morgonnatten torsdagen 1.11 sa fem dagar fore BF - kom hem pa lordagen och njuter nu av bebisbubblan for fullt - sambon ar pa pappaledigt och tosen ater och sover bra sa det ar verkligen underbara dagar for oss. Forlossning gick helt bra, hade forvarkar hela onsdagen som sedan blev starkare sammandragningar mot eftermiddagen. Vi akte in kl 16.30 for hade sammandragningar med 3 minuters mellanrum och vi har en timmes vag till sjukhuset sa var dar 17.30 - var bara 3 cm oppen sa kunde nog ha stannat hemma lite langre.. Jag oppnades sedan ganska langsamt och lakaren kom 1.30 nar jag var 8 cm oppen, men hade i flera timmar ren haft jattestarkt tryck nerat (jag upplevde nog det trycket som det jobbigaste) och han var lite orolig for stumpans hjartljud sa lade in varkforstarkande dropp och tog hal pa mina hinnor sa vattnet gick och fick borja krysta kring 2 - krystningen gick sedan ganska snabbt pa 15 minuter, men jag klipptes ganska rejalt for att paskynda forloppet. Ut kom en gallskrikande 3510 grams och 50 cm lang stumpa som fick 9 Apgar poang genast och efter 5 minuter 10, sa hon madde finemang! Allt som allt tycker jag forlossningen gick fint, fast slutskedet nog blev valdigt intenisvt och fullt av "ingrepp" men huvudsaken ar ju slutresultatet som ar sa perfekt som det kan bli! : ) Som smartlindring forsokte jag lustgasen men fick den inte att funka for mig, och tog sen en spruta med nagot som inte tog bort smartorna direkt men gjorden en lite "ludddigare" i huvudet... sa har i efterhand sa kunde jag nog ha skippat den ocksa for hade inte direkt nan storre verkan!

Lycka till alla ni andra pa traden!!!! Skall ga och pussa vart lilla underverk igen!
Bimse

Oläst inläggav Kerstin » 05 nov 2012, 13:44

Geattis Bimse!

Vilken härlig nyhet! Så fint att det gick bra och att ni har det mysigt! :kram:
En dotter född 4/2010 och en son född 11/2012
Kerstin
Silvermedlem

Oläst inläggav pikku myy » 06 nov 2012, 11:01

Hej allihopa!!
Här ha de oxå varit brått med att sköta baby.Läkaren hade nog rätt (när hon sa att den kommer tidigare) det föddes en liten kille i october i v 38+1.2880g och 50cm.10 poäng direkt när han föddes så han var redo att komma ut.
Förlossningen började med värkar men när jag kom till sjukhuset var jag redan 4cm öppen och efter 5½ h föddes lillisen så de gick rätt så fort och allt gick mycket bra.Hoppas ni alla andra oxå mår bra!!
pikku myy

Oläst inläggav Editha » 06 nov 2012, 11:13

GRATTIS till både BIMSE o PIKKU MYY för era små babysar! Vad härligt!! Hoppas att ni har det bara bra :)

Inatt vakat mellan 22-6 med värkar (o lös mage) o har knappt sovit alls på en vecka nu så börjar bli ganska så trött... Hoppas få sovet inatt! Eller varför inte ha värkarna på dagen ist så att man sku få sova på natten??!

Editha 38+5
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Ulrica » 06 nov 2012, 11:30

Grattis Bimse och pikku myy!

Editha, låter nog som om förlossningen är nära för din del också!

Här knallar vardagen på. Det är nog betydligt lättare och en mindre omställning att få andra barnet. Dock har storebror sina svartsjukeutbrott och så är han ju i trotsåldern rent allmänt också. Han klappar och pussar nog babyn och så men när jag har babyn i famnen ska han själv dit och en dag kom det leksaker flygandes på oss då jag satt och ammade. Får se hur det går nästa vecka då pappa far på jobb igen. Förhoppningsvis är det bra väder så lillen kan sova ute och storebror får utlopp för sin energi utomhus.

Ha det bra alla!
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 06 nov 2012, 12:17

Gratulationer till Bimse och pikku myy från mig med :love: :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Editha » 07 nov 2012, 12:27

Nej jag är helt inställd på att föda i vecka 42, har varit det sen start o tror inte att det händer innan (helst ändå naturligt o inte igångsättning 42+). Sammandragningar både dag & nattid men värst på natten. HV menade att beror på att jag är på fötterna hela dagarna (ej möjlighet att lägga mej ner pga 3 små barn hemma) o därför börjar sammandragningarna sen på kvällen/natten när jag lägger mej ner o slappnar av... Aldrig tidigare haft så här utan när första sammandragningen kommit har det oxå betytt förlossning o födsel... Nytt får man vara med om vid varje graviditet tydligen. Har inget emot att vänta till vecka 42 på baby men skulle gärna nog få sovet någorlunda tills dess...

Rdg idag 38+6:
sf 33,5
huvudet neråt men högt uppe
<3 ljud 140
min vikt allt som allt 5kg, babyns gissa hv på 3,4 men gissar själv 3,7 (borde vara 4kg nästa vecka vid bf)

Så allt helt norm. Nästa veckas rdg på fre 40+1 o tyvärr till vikarie då...

Vem är här ännu som väntar på sin lilla?

Editha 38+6
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Idun » 07 nov 2012, 13:53

Editha skrev:Vem är här ännu som väntar på sin lilla?

Jag är ännu här och väntar, 37 + 3. Var också på rådgivning idag. Huvudet var långt neråt,fast det känner jag ju själv också. Ska väl börja packa BB-väskan snart. Undrar bara när de på rådgivningen två gånger sagt att man inte ska ta med bebins saker när man först kommer in, eftersom det inte finns plats, utan det får partnern hämta sedan. Men lite bebiskläder och några blöjor kan man väl ta så man har, fast man inte tar för hela sjukhusvistelsen...
Användarvisningsbild
Idun
Guldmedlem

Oläst inläggav Karo » 08 nov 2012, 02:23

Grattis Bimse och Pikkumyy =)

Editha: Jag väntar ännu jag med...

Under två veckor kvar till beräknade dagen. Jag har en känsla av att det inte kommer att gå mycket över tiden, och jag borde packa bb-väskan, men det vill bara inte bli av.
Sammandragningar har jag emellanåt, och ibland är det svårt att hitta en bekväm ställning då babyn verkar trycka på åt alla håll. Men igår hade jag en bra kväll, blev riktigt förvånad då jag märkte att jag inte kände av magen alls. Inget var spänt eller gjorde ont och jag kunde vända mig i sängen utan problem, vilken lyx alltså! :D Jag sov gott också, vaknade inte en enda gång före morgonen! Det gick ju om sen idag förstås, men jag kan ju hoppas på att få en paus från det på nytt, nu när jag vet att det kan hända :)

Mvh, Karo
38+1
Karo

Oläst inläggav Klösamaja » 08 nov 2012, 09:56

Idun skrev:Jag är ännu här och väntar, 37 + 3. Var också på rådgivning idag. Huvudet var långt neråt,fast det känner jag ju själv också. Ska väl börja packa BB-väskan snart. Undrar bara när de på rådgivningen två gånger sagt att man inte ska ta med bebins saker när man först kommer in, eftersom det inte finns plats, utan det får partnern hämta sedan. Men lite bebiskläder och några blöjor kan man väl ta så man har, fast man inte tar för hela sjukhusvistelsen...

Lägger näsan i blöt i er tråd... Idun, babyn använder ju sjukhusets kläder och blöjor får man också på sjukhuset så inte behöver man ta med såna inte. Man behöver bara det som babyn tar på sig när ni åker hem, han/hon kan ju till och med ha sjukhusets blöja på sig under hemfärden.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Idun » 08 nov 2012, 10:41

Klösamaja skrev:
Idun skrev:Jag är ännu här och väntar, 37 + 3. Var också på rådgivning idag. Huvudet var långt neråt,fast det känner jag ju själv också. Ska väl börja packa BB-väskan snart. Undrar bara när de på rådgivningen två gånger sagt att man inte ska ta med bebins saker när man först kommer in, eftersom det inte finns plats, utan det får partnern hämta sedan. Men lite bebiskläder och några blöjor kan man väl ta så man har, fast man inte tar för hela sjukhusvistelsen...

Lägger näsan i blöt i er tråd... Idun, babyn använder ju sjukhusets kläder och blöjor får man också på sjukhuset så inte behöver man ta med såna inte. Man behöver bara det som babyn tar på sig när ni åker hem, han/hon kan ju till och med ha sjukhusets blöja på sig under hemfärden.

Aha, tack Klösamaja! Nu när du säger det så sade de ju det på förlossningsförberedelsekursen, men det är ju så mycket de säger! (Fast de sade också att vårt BB börjat ransonera med blöjorna, för de tycker nyblivna föräldrar byter alldeles för ofta :)) Men jag vill ändå helst inte använda engångsblöjor, p.g.a. kemikalierna som ingår där.
Användarvisningsbild
Idun
Guldmedlem

Oläst inläggav Adele » 08 nov 2012, 11:54

Stort grattis till alla novembermammor som redan har fått sin baby!
Hittade till det här forumet och tråden mycket sent...har nu 40+3 och väntar tyvärr fortfarande... Med min förstfödde drog jag över tiden till igångsättning 42+2 och har verkligen hoppats på kortare väntan denna gång. Jag har haft sammandragningar en längre tid redan och läkaren uppskattade redan i vecka 36 att jag skulle föda snart, men jag har börjat acceptera att mina barn trivs mycket bra i magen och att det kan dra ut på tiden. Bara jag slipper igångsättning denna gång så är jag nöjd! Plusset med lång väntan är att min långa lista över saker att göra hemma nu är omsorgsfullt avbetad :blink: , men det skulle nog vara skönt om min mammaledighet äntligen kunde börja "på riktigt". Kämpa på ni andra, nu är det inte många veckor kvar för någon av oss!
Adele

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Gravid - månadsgrupper