November 2012

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: November 2012

Oläst inläggav mamma eva » 08 nov 2012, 16:32

Välkommen Adele till mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas hos oss!
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Editha » 16 nov 2012, 11:46

Det här måste nog vara den tystaste / trögaste gravidtråden ever så känns lite att e det alls någon ide att skriva hit :D
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav Kerstin » 17 nov 2012, 16:41

Ja, tyvärr verkar du ha rätt Editha. Jättesynd.

Ingen bebis här än så länge. Jag var ju dum nog att tro att han sku komma lite tidigare eftersom storasyster kom 18 dagar innan BF men med lite över en vecka kvar kan jag bara konstatera att han trivs.

Jag var in en sväng till kvinnis i onsdags för att magen varit spänd hela dagen som en enda lång sammandragning men allt var finemang. Det kan vara ett tecken på att nåt är på gång sa de. Ska på ny synnytystapatarkastus på BF eftersom han nu beräknades närma sig 4kg.

Så väntan fortsätter...
En dotter född 4/2010 och en son född 11/2012
Kerstin
Silvermedlem

Oläst inläggav Karo » 18 nov 2012, 02:15

Hej på er Editha och Kerstin - och andra som eventuellt också följer med ännu...

Jag vet inte varför jag inte heller skrivit oftare, men kanske det bara smittar av sig när det är tyst o trögt... sen blir det int av att skriva för någon. :hm:

Jag sitter o väntar med vad som känns som en enorm mage... Jag kan sitta på en vanlig stol o t.ex äta vid matbordet, men inte i mer än 10min, sen börjar det trycka för mycket. Mest är jag i halvliggande ställning för att inte få ont i antingen nedre delen av magen / ljumskarna eller under revbenen. Sf-måttet är utanför skalan, och själv är jag inte så stor och har en kort rygg. Här händer annars inget. Inga ordentliga sammandragningar, ingen slempropp, ingenting annat än att det ilar till ibland och om babyn klämmer länge mot samma 'hörn' av magen så blir det ömt och gör lite ont.

På senaste råddgivningsbesök för några dagar sedan satt råddtanten o fundera högt på om jag borde skickas på kontroll eller ej,
Ungefär såhär lät det: 'Kanske borde du kollas upp, men sen å andra sidan så kan ju babyn komma när som helst, så då kanske du intens hinner på kontrollen? Kanske borde man konsultera kvinnis om de tycker du ska på en kontroll?... hmm...'
- att lyssna på när ett proffs inte vet vad det skall göra är inte så förtroendeingivande :osaker: Jag vet ju inte om råddtanten sen konsulterade kvinnis eller ej, Jag fick en ny tid till efter beräknade dagen så då kan jag väl fråga om jag ids. Just nu känns det inte som om råddgivningen hade nåt att ge mig alls.
Nu litar jag mest bara på att känna efter själv o börjar nåt kännas riktigt obekvämt eller 'fel' så tar jag kontakt direkt till polikliniken.

Hoppas ni har det bra, både ni som redat fått er baby och ni som ännu väntar som jag....
Mvh, Karo
39 +4
Karo

Oläst inläggav Editha » 20 nov 2012, 18:44

Vår SON är född :love:
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 20 nov 2012, 19:02

Grattis Editha, :clap: hoppas allt gick bra :kram:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mamma eva » 20 nov 2012, 19:10

Grattis Editha :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Idun » 20 nov 2012, 21:36

Grattis till alla som fött redan!

Vi fick också en son :love: 16.11, d.v.s. 9 dagar före beräknad dag. Allt gick bra och han fick 10 poäng direkt. Igår kom vi hem och nu bara njuter vi och lär oss hans signaler.
Senast redigerad av Idun 20 nov 2012, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Idun
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 20 nov 2012, 21:40

Idun, grattis till dig med :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav ellem » 21 nov 2012, 12:28

Hej och grattis till alla som fått ut "sin" bebis! :)

Det har jag också och det är faktiskt bara pga av tidsbrist som jag inte meddelat om det tidigare. Tvillingarna föddes med igångsättning i början av november som planerat i vecka 38 och det gick på det stora hela bra. :) Båda var i hjässläge och det blev normal förlossning, enligt epikrisen från sjukhuset som jag fick idag så föddes "en pigg flicka" <3 först i tur och efter lite över 11 h av förarbete. "En pigg gosse" <3 kom ut 9 min senare, med honom togs sugklocka till hjälp eftersom forstervattnet hunnit bli lite grönt och hans navelsträng var i vägen för huvudet. Fast det där med sugklockan var ingenting tyckte jag (fast jag innan hoppats att det inte skulle bli så), det gick snabbt och sa bara plopp och så var ju vägen redan banad för honom. Det var många runt sängen i sista skedet, hur många vet jag inte ens, men rummet var fullt av folk.

Om själva förlossningen: jag hade bra hjälp av att ha gått på gravidyoga och djupandningen vi använt oss av där för att andas mig igenom värkarna och slappna av däremellan. Även de olika yogaställningarna använde jag mig av, även om jag var tvungen att ligga på rygg i halvsittande ställning på slutet (vilket inte var min favorit, men...) eftersom de hela tiden hade ultra på bebis nr två och två läkare skulle hålla honom på plats efter att nr 1 kommit ut. Jag frågade efter 4 h om någon slags smärtlindring annat än rispåsar, boll och lustgas och läkaren rekommenderade då epidural. Så tog jag det och det var faktiskt jättebra, i rätt tid dessutom. Kunde slappna av ordentligt i ett par timmar, kände ändå trycket och värkarna. Så det var en positiv upplevelse det där med epiduralen (jag hade ju inte tänkt ta den, men uteslöt den inte heller)! Annars hade det nog blivit svårt att orka.

Ja jag har inte hunnit skriva för det känns som att det sitter i ett här med tvillingar som ska bytas, ammas, värmas ersättning åt, tvättas tuttflaskor, byta kläder då de kissat/spytt på sig, tvätta kläder så vi har någon omgång på lager, laga ihop lite mat åt sig själv (om inte mannen är hemma), äta själv, gå på toan och duscha... Ni känner väl igen det? ;) Har varit några dagar ensam med dem och det gick nog också, helt bra egentligen, det är bara svårt att dubbelamma då eftersom man nästan behöver hjälp med att lyfta dem på plats när man väl har installerat sig i en någorlunda bekväm ställning (som oftast efter 5 min inte längre känns bekväm alls). Så amningen tar mera tid. Just nu dubbelammar jag 2-3 ggr per dag, jag tycker just nu inte att det är värt att hela tiden väcka den andra som kanske sovit mycket mindre eftersom de ändå äter i olika takt och pojken är mera sömntuta än flickan ;).

Annars är de jättefina barn och jag är jättelycklig över att allt gick bra!

Kämpekramar åt er som ännu väntar!

ellem
ellem

Oläst inläggav Kerstin » 21 nov 2012, 15:11

Grattis till alla som fått sina små! Dubbelgrattis till tvillingarna, ja där kan man snacka om att ha händerna fulla! Trodde att jag skulle ha fött vid det här laget men här är man med magen i vädret likväl. Går in i v 40 idag.

Är det nån annan som är sprickfärdig, eller är jag sist?
En dotter född 4/2010 och en son född 11/2012
Kerstin
Silvermedlem

Oläst inläggav Karo » 21 nov 2012, 20:21

Grattis Editha, Idun och Ellem!

Kerstin: du är inte ensam om att vara sprickfärdig :nepp:
Obekvämt är det, men jag tror det snart är över här, för jag har börjat få sammandragningar, men det kan väl ta nån dag ännu.

Lycka till allihop,
mvh,
Karo 40+1
Karo

Oläst inläggav mamma eva » 21 nov 2012, 21:14

Grattis ellem :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Pion » 22 nov 2012, 15:58

Här ännu en till som är sprickfärdig, 5 dagar kvar till beräknade, dvs 27.11.
Första barnet föddes 5 dagar över beräknade så detta var väl inte så oförväntat.

Har ännu en del saker kvar att göra på min "to do" -lista, men börjar bara vara trött på att vara trött hela tiden och knappt orka göra nåt under en dag. Dessutom sover jag dåligt, delvis svettas och har kallt, delvis halsbränna, delvis det ena och andra. Därtill har vår son på 2 år börja vakna upp på natten många gånger, ser troligtvis mardrömmar.

Fast man får väl inte mera sovet sen efter att barnet är fött sen heller :-)

Lite nervös börjar jag bli inför förlåssningen.
Pion

Oläst inläggav Editha » 23 nov 2012, 16:48

40+1 går vattnet oväntat, 40+3 föds pojken äntligen. Man ville vänta på naturliga värkar o ej sätta igång. Trots inf värden norm (måste till BB efter 12h o följa med inf värden) så födde jag vårt barn i 40 graders feber men båda mår bra nu så. Regelbundna värkar först 1,5 dygn efter att vattnet gått, fick epidural, tog 8h att öppna mej (o jo, detta är mitt 4 barn... ;) ) men krystskedet var 2min (alla tidigare 3 har varit 1-1,5h) o pojken nästan föddes på WC dit BM skulle ha mej o kissa när huvudet inte ville sjunka trots 10cm öppen (den sjönk det ut till på 3 HÅRDA krystvärkar utan att jag egentligen behövde krysta något själv). Axlarna satt hårt igen men BM var duktiga o fick ut babyn fint. 4230g o 53cm. Söt som bara den! Hem efter 2 dygn, hade gått ner ganska mycket o började bli gul men vi slapp som tur hem. Njuter så av babyn o fösöker hinna med de äldre barnen vid sidan om, som tur e mannen hemma!! Han e guld värd!!

Editha o gullpojken 5 dagar
Editha
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper