Här kommer min förlossningsberättelse:
Jag vaknade klockan 00.40 av att det blev vått i sängen. Steg upp och kunde konstatera efter en stund att det faktiskt var vattnet som gått. Lite mensvärksliknande känsla kände jag då. Blev lite skakig, var nog lite i chock. Väckte mannen och sade att jag tror det var dags nu, han trodde det var morgon och funderade om det fanns tid att dricka kaffe. Jag tänkte att det nog inte var så bråttom, eftersom jag inte kände några värkar. Vi började lugnt plocka undan saker så att vi kunde lämna hunden ensam hemma. Då jag mittiallt börjar få värkar, och de känns! Och de kommer ofta, med 3-5 minuters mellanrum. Inser att det börjar bli bråttom, så packer snabbt ihop BB-väskan, som jag av någon orsak inte packat ännu. Vi for iväg till sjukhuset, var framme vid 01.45 ungefär.
Barnmorskan undersökte mig och då var jag öppen 4 cm, på samma gick ännu mera av vattnet. Fick då byta om och gå till ett förlossningsrum. Där blev då dropp lagt och dendä saken på babyns huvud så att man hör hjärtljuden. Än så länge har jag andats igenom värkarna, och det har gått ganska bra. Prövar sedan lustgas, där vid 02.45 tiden. Lite hjälper det nog, men sedan bestämde vi att det nog är dags att sätta epidural. Barnmorskan visste att det skulle behövas. 03.15 sattes epidural, och det var verkligen i rättan tid!
Kunde här emellan slappna av och vila en liten stund. Kommer inte alls ihåg dock vid vilka tidpunkter jag varit öppen hur mycket. Det är lite suddigt. Men vid lite före 05.00 börjar det kännas rejält igen, försöker allt jag kan med lustgasen, är nu öppen 9 cm så de sätter inte mera epidural längre. Sedan känner jag att nu måste jag få börja krysta, kan inte kämpa emot. Hon kontrollerar då att jag får börja krysta och det är okej.
Kämpar sedan en ganska lång stund, huvudet är riktigt lågt nere, men vill inte den sista biten. Så det blev att de fick klippa lite, efter det gick det ganska snabbt och vår lilla prins föddes!
Under krystningsskedet låg jag nog och skrek ordentligt, svärde och höll på

De trodde nog säkert jag var lite galen då.
Efteråt sa mannen också att allt annars gått bra, men att under krystningen var han nog orolig för mig.
Då dom sydde kändes det nog också, fastän hon hade bedövat och jag hade en baby på magen så kunde jag inte tänke på annat än att det tog sjukt :/
Var nog inte alls beredd, han kom en vecka för tidigt och förlossningen gick på 5 h. Men är väldigt glad dock att förlossningen gick så snabbt. Hann inte tänka för mycket, utan allt bara hände. Och en fantastisk barnmorska hade vi!
Man var ju lite förberedd på att förstföderskor går över tiden och förlossningen tar åtminstone 12 h, men det stämde nog inte alls för oss.
Grattis till er andra som fått era små knyten!!
Och kämpa på till er som väntar ännu!
Har inte riktigt tagit mig tid att skriva här, har försökt att vila då babyn sovit, så att man ska ha energi och ork

annars börjar nog saker och ting börja flyta på någorlunda här hemma nu också
På torsdag är första hembesöket, ska bli intressant och jag hoppas vikten kommit upp ordentligt. Vår prins var just under 3 kg då vi kom hem, så har fått se till att amma ofta.
Nu är det nog dags för en tupplur igen, medans lillen sover