Februaribeebisar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Februaribeebisar 2013

Oläst inläggav Flippan » 25 feb 2013, 15:49

Grattis milla82 och esbomorsan!! Nu är vi inte så många kvar med stora magar. Jag bävar nog rätt mycket inför förlossningen... Om jag skulle gå och bädda babykorgen nu så är allt klart inför ankomsten. Känns som en evighet edan babykläderna tvättades och skötbordet fixades iordning. Men skönt att vädret blivit mildare så kanske man inte behöver vänta 2 veckor på att få börja gå ut med den lilla. Eller vad har sagts till er som fått nu?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav julibruden » 25 feb 2013, 16:57

Grattis alla ni som fått era bebisar :kram: Här föddes äntligen vår tjej 16.2 kl. 00.30 3470g & 49cm :heart: så underbart att hon äntligen är här.

Efter en rask promenad den 14:onde på kvällen började jag känna av sjuka sammandragningar. har haft massa sammandragningar sen tidigt i graviditeten, men de här kändes, vi hoppades att promenaden skulle gör gott och det gjorde den :blink: hade under natten oregelbundna värkar men som bara blev kraftigare så jag måste andas igenom dem. Efter att jag stigit upp på morgonen avtog de lite i styrka, så jag dammsög lägenheten ett varv för nu ville jag inte att det skulle avta. Slemproppen gick oxå under morgonen. Och starkare blev de :tumme: tog en dusch, värmde vetedyna och tog en panadol. Klockade värkarna mellan 3-7 min.. åkte in till bb på eftermiddagen. öppen endast 1 cm, lite besviken att det inte hänt något mer när man tyckt det hade hållit på så pass länge. andades, badade och använde vetedyna genom värkarna. senare tog jag lustgas. 1timme efter det tog de hål på hinnorna och då började det hända saker. Värkförstärkande dropp och gick från 4-8cm på kort tid, hann ej få epidural. Klipp, sugklocka och navelsträngen runt halsen, de sprang iväg med henne men behövde endast torka henne kraftigt så började hon andas själv så de var snabbt tillbaka med henne på mitt bröst och en helt underbar känsla :love:
julibruden

Oläst inläggav mamma eva » 25 feb 2013, 18:21

Grattis julibruden :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav EsboMorsan » 25 feb 2013, 19:56

Flippan skrev:. Men skönt att vädret blivit mildare så kanske man inte behöver vänta 2 veckor på att få börja gå ut med den lilla. Eller vad har sagts till er som fått nu?

På BB talade dom om att kortare promenader kan man nog ta ganska snart om det är relativt varmt. Men på rådgivningen höll dom nog fast vid 2-veckorsregeln samt uppmuntrade oss att undvika ställen med mycket folk så länge det är influenssatider, typ shoppingcenter under rusningstid. Men det lockar nog lite att gå ut i vårsolen, speciellt nu då det i princip är +grader på dagarna. Men kanske jag väntar till veckoslutet så har 2 veckor redan gått... :nicka:
EsboMorsan

Oläst inläggav Honeybunches » 25 feb 2013, 20:22

Stort grattis till alla som äntligen fått sina små! :love:

EsboMorsan skrev:
Flippan skrev:. Men skönt att vädret blivit mildare så kanske man inte behöver vänta 2 veckor på att få börja gå ut med den lilla. Eller vad har sagts till er som fått nu?

På BB talade dom om att kortare promenader kan man nog ta ganska snart om det är relativt varmt. Men på rådgivningen höll dom nog fast vid 2-veckorsregeln samt uppmuntrade oss att undvika ställen med mycket folk så länge det är influenssatider, typ shoppingcenter under rusningstid. Men det lockar nog lite att gå ut i vårsolen, speciellt nu då det i princip är +grader på dagarna. Men kanske jag väntar till veckoslutet så har 2 veckor redan gått... :nicka:

Jag frågade om det här då rådgivningstanten var på hembesök, och hon sa att den där 2-veckors regeln gäller inte längre. Så länge det inte är kallare än -10 grader så får man ta ut dem. För 4 år sedan då jag fick storebror var det nog 2 veckor som gällde, men tydligen inte längre. Äh, använd sunt förnuft säger jag :-)
Användarvisningsbild
Honeybunches
Silvermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 25 feb 2013, 20:51

Grattis Esbomorsan och julibruden! Utan att ha kollat och räknat så tycker jag det verkar som att flickorna är i majoritet här just nu. Nångång då andan faller på kan jag fylla i listan, men det är nog helt fritt fram att kopiera och skriva in sina små själva också.

Förlossningen oroar jag mig just inte alls för, bara ifall vi ska hinna till bb. Bara vi hinner dit så far det nog av bara farten har jag på känn. Idag har jag levt en helt vanlig dag utan att vila just alls. På förmiddagen skidade jag med barnen i grannens spår. Det är inte långt gissningsvis nånting på en kilometer, på platt mark. Farten var ju inte så hög med en 3-årings sällskap, så det var mera som att gå i lugn takt. Otroligt skönt var det i varje fall. Solsken och ingen vind. 5-åringen skulle säkert ha hunnit två varv på samma tid, men han tränade lite i en minibacke också :-). På eftermiddagen bakade jag bröd. Och nu har jag sammandragningar och lite ilningar, men jag tror nog inget händer än ändå. Jag vaknar säkert pigg och glad i morgon bitti :-). På torsdag, alltså dagen då jag har bf, har jag anmält barnen till en årligen återkommaden skidtävling för barn. Jag deltog själv som barn i samma tävling. Så före det har jag inte tänkt föda :blink:. Min syster och mamma kommer som medhjälpare och har lovat ta hand om barnen ifall jag inte kan komma. Men rent logistiskt skulle det vara enklast om jag själv är på benen.

Nu suktar maken efter sällskap i hjälpköksrenoveringen, så jag ska pallra mig dit :-).
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 25 feb 2013, 20:59

Grattis julibruden!

Jag är så förfärligt trött. Funderade på det cupcake skrev om tröttheten efter förlossningen. Jag tycker mig ändå minnas att tröttheten blir av en annan sort då, eller så är den sömn man får betydligt mer kvalitativ. Jag har åtminstone upplevt en ammande bebis bredvid mig som rena sömnmedicinen :D Bara nu sen bebisen behagar sova också. Amningen har fungerat problemfritt två gånger, och hoppas att denna gång också ska gå bra. Och hoppas vi inte behöver uppleva kolik.

Och jag längtar så efter att kunna börjq RÖRA på mig. Och vara ute mera. Så hoppas på milt väder så struntar vi i 2 veckors innevistelse. Folksamlingar kommer vi förstås att undvika, men ut på gården i vårsolen! När lillasyster föddes var det -25 grader och vi var isolerade mer eller mindre i nära 2 månader. Inte kul! Det var en riktig vargavinter. Storebror är istället född mitt i sommarvärmen så då var vi snabbt ute på vagnpromenader.

Oj oj, spännande tIder.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav milla82 » 25 feb 2013, 21:40

Ligger på BB och doftar på vår lilla dotter... tänk vad små de kan vara. Stora syster blev ju mittiallt jätte stor. Ska försöka skriva min förlossningsberättelse nu när tösen sover och allt fortfarande är så nytt.

Hade haft oregelbunda sammandragningar från och till hela veckan. Men på lördag morgon och förmiddag tyckte jag att det var lite väl lugnt i magen, babyn rörde sig väldigt lite. Drack kallt vatten och puttade på magen med jämna mellanrum.

Visst kände jag rörelser ibland men ringde ändå BB vid kl 14. De tyckte då att jag kunde komma in och blev lagd i CTG kurva. Hade då sammandragningar med 10 min mellanrum och babyns hjärtljud var ok. Det gjordes också en inre undersökning och det visade sig att jag var öppen 3 cm. Skulle komma in på nytt efter ett par timmar och ta en ny CTG kurva.

Åkte hem, fixade mat åt sonen och åkte tillbaka till Jakobstad. Hann gå på Prisma 1 timme innan de stängde och körde sen till BB. Ny kurva och inget var förändrat. Ny undersökning och nu var jag öppen 4 cm.

Funderade från och till med barnmorskan om jag ska åka hem eller inte. Kom fram till att jag sku lämna kvar över natten. Hade sovit väldigt dåligt de sista nätterna så de sku ge nånslags sömnmedicin åt mig så jag sku få sova ordentligt en natt. Fick mitt rum och ringde sambon och bestämde att han inte behövde komma till BB ännu och att jag ringer ifall de ändras.

Vid skiftesbyte kl. 22 togs det ny kurva som visade att sammandragningarna nu kom tätare och att de nu också var starkare. Ny undersökning som visade attt jag var öppen 5 cm. Hade inte alls ont och ville gärna föda så jag frågade ifall de kan göra nåt för att det inte sku stanna av. Fick då prova på akupunktur.

När kl var 23 började värkarna kännas mera och kom tätare. RIngde då sambon som bara sku ladda upp med mat och kaffe och sen komma. Gjorde fortfarande inte ont men jag vill gärna vara uppe och gå istället för att ligga i sängen.

När kl var lite över 24 ringde jag sambon som fortfarande inte kommit för nu ville jag ha honom här med mig. Han var då påväg. Och då han kom fick flytta över till förlossningsalen. Vandrade runt i rummet och i korridoren utanför och tyckte det var ganska så roligt att föda barn. Var förvånad över att jag inte hade mera ont och tänkte tillbaka på de tidigare förlossningarna.

Då kl var ungerfär 01.30 ville jag gärna ha nåt mera mot värkarna än en jumppa boll jag hittills suttit på då värkarna kommit. Provade på lustgas och allt blev då mycket roligare igen. Satt på jumppa bollen och andades lustgas med sambon masserade ryggen. Så höll vi på tills kl blev 02.15, då gjordes en ny undersökning som visade att jag var öppen 7-8 cm. Själv tänkte jag att det här tar ju länge ännu medan barnmorskan övertygade mig att babyn nog är född innan 03.00.

Måste nu byta ställning och ställde mig på knäna och lutade på en sacco säck i huvudändan på sängen. När kl var 02.43 sade barnmorskan att jag nu är fullt öppen och att vid nästa värk kan hon spränga hinnorna så vattnet går. Och att jag efter det kan krysta om jag känner för det. Oj, tänkte jag. Vid nästa värk kände jag när vattnet gick och fick ett stort krystbehov. Kl 02.49, 4 minuter efter att vattnet gått föddes vår dotter. Vilken underbar känsla att få ta upp henne i famnen för första gången.

Sambon fick efter en stund klippa navelsträngen och jag provade amma dottern. Och sen började den stora väntan på att se ifall moderkakan kommer ut eller inte. Vi väntade och väntade. När en timme gått provade dom med akupunktur och sedan medicin och sprutor. Tyvärr hjälpte inget och de fick ringa efter gynekologen som fick komma in. När kl närmade sig 04.40 kände jag hur jag började blöda och blev snabbt nerkörd till operation. Efter 1 timme vaknade jag ur narkosen och blev flyttad tillbaka till förlossningen. Under tiden hade sambon fått vara med då de tvättat dottern och kollat måtten på henne som var 3410 g och 50 cm.

Tyckte förlossningen var helt underbar och vi hade en helt fantastisk barnmorska. Tänker nu ta det lugnt på BB några dagar till och bara njuta
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav milla82 » 25 feb 2013, 21:54

Och grattis julibruden och Esbomorsan till era små.

Och Cupcake, det finns bra med rum på bb så det är bara att komma hit :tummenupp:
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav anis* » 26 feb 2013, 00:00

Ännu fler orsaker till gratulationer ser jag :) Grattis milla82 och EsboMorsan! :clap:
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 26 feb 2013, 08:54

Grattis Esbomorsan :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav xtina » 26 feb 2013, 09:53

grattis esbomorsan o julibruden!!

cupcake: kanske det e onnisrundan ni ska på? här har fammo lovat ta med dottern då vi helst ska undvika stora folksamlingar. :)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 26 feb 2013, 14:03

^Javisst är det Onnis runda våra barn ska delta i. För storebror blir det tredje året och för lillasyster andra året. Det lär väl vara några hundra andra barn där också :-D.

Flippan skrev:Jag är så förfärligt trött. Funderade på det cupcake skrev om tröttheten efter förlossningen. Jag tycker mig ändå minnas att tröttheten blir av en annan sort då, eller så är den sömn man får betydligt mer kvalitativ.

När lillasyster föddes var det -25 grader och vi var isolerade mer eller mindre i nära 2 månader. Inte kul!

Ja, i början har jag också upplevt att man orkar fast man sover hackigt. Men nog har jag varit trött. Kanske mest med storebror, för han åt varannan timme dygnet runt den första tiden. Han hade dessutom magknip (inte kolik dock) och var ganska gnällig på kvällarna, plus att han vakade långt in på nätterna, hade dygnet helt fel väg. Lillasyster var på alla sätt enklare, men det kanske var för att hon kom till färdiga småbarnsrutiner, inte hade magknip och åt lite mer sällan på nätterna. Jag sover rätt bra nu och tror nog att jag kommer att vara tröttare då bebisen kommer.
Vi hade ju lika då vår lillasyster föddes, det skiljer visst inte så mycket i ålder på våra döttrar. Det var verkligen pest! Men det ser ju rätt bra ut nu med väderleken :-). Visst kan det komma köldknäppar i mars också, men vårsolen värmer ju då den tittar fram. Vi har solfångare på taket och de gav nu på eftermiddagen 40 grader varmt vatten :clap:.

milla82 skrev:Och Cupcake, det finns bra med rum på bb så det är bara att komma hit :tummenupp:

Tack, tack, men jag väntar helst till helgen :blink:.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav xtina » 27 feb 2013, 18:26

Hej hej! antar alla gått in i någon slags babyblues just nu.. iaf här hinne rman inte med datorn i samma väva som förr. inte för lillasyster är svårskött. nej, hon äter och sover mest hela tiden, men finns så mycket annat att ordna med här hemma så jag är fullt sysselsatt med det. har dessutom kommit på att jag vill kasta om helt på vinden och byta arb.rum mot gästrum osv.. inte bestämt mig om jag ska våga yttra min ide´åt sambon bara eller passa på då han är på jobb ;)

jag startade annars en februari-marstråd för oss då det var så många i vintertråden redan, så vore ju kul om vi fortsatte diskutera där nu då vi fått våra små :-)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Eva T » 28 feb 2013, 06:58

40+2 och inga tecken... Verkar bli en marsbaby... Dagarna efter 40 är åtminstone fyra gånger längre än innan 40...
Eva T

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper