Februaribeebisar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Februaribeebisar 2013

Oläst inläggav vimsan » 28 feb 2013, 16:19

Hoppar in här och skvallrar att cupcake inte kom sig till någon skidtävling idag :nepp:

Resten får hon berätta själv.
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Cupcake » 28 feb 2013, 20:30

Ja, vimsan har helt rätt. Vår dotter föddes förra natten kl. 4.26, 3150g och 49 cm. Allt gick bra, skriver mera sen. Det är så pillrigt att skriva på iPod touchen.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 28 feb 2013, 21:08

Grattis cupcake!!! Det var mig en punktlig dam som kom ut på självaste bf. Sånt har mina bebisar inte hört talas om. Ställer in mig på att fara på övertidskoll på måndag. Med den här farten kommer ingen bebis ut självmant.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anis* » 28 feb 2013, 23:05

Grattis Cupcake! :clap:

Flippan skrev:Det var mig en punktlig dam som kom ut på självaste bf. Sånt har mina bebisar inte hört talas om. Ställer in mig på att fara på övertidskoll på måndag. Med den här farten kommer ingen bebis ut självmant.
Never say never :nepp: Mina barn (hii, tänk att jag numera kan skriva det i plural :love: ) har heller inte förstått sig på bf, men då det började talas om övertidskontroll (jag skulle också ringa följande måndag), började det hända saker och den veckans fredag blev vi tvåbarnsföräldrar :tumme:
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 01 mar 2013, 09:24

Grattis cupcake :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav milla82 » 01 mar 2013, 14:36

Grattis igen Cupcake!
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav Flippan » 02 mar 2013, 09:59

Jag börjar känna mig lite ensam här :unsure:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav xtina » 02 mar 2013, 12:58

Flippan: vi ska hoppas nåt händer snart så får du joina oss i februari-marstråden sedan! :)) Positiva tankar, en dag närmare bebis bara.. för ut kommer de alltid. ingen har någonsin stannat i magen som någon klok gammal dam sa :) (tror det var min fammo då jag kände mig mets uppgiven ;))
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamma2010 » 02 mar 2013, 14:40

Lugn bara lugn Flippan :)
Jag är iofs "bara" 40+5 idag men känner mig måttligt road av tillståndet! Hoppas så på en baby under veckoslutet!
Har känningar i magen nog men tror inte på dem mera.. Bara att vänta och se.

:heart:
Mamma2010

Oläst inläggav anis* » 02 mar 2013, 23:58

Flippan skrev:Jag börjar känna mig lite ensam här :unsure:

Jag känner så igen mig själv för bara några veckor sedan! Kämpa, kämpa! :nicka:
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav Eva T » 03 mar 2013, 13:01

Flippan, här är en till med 40+5, helt ensam är du inte. Jag hade så hoppats på en baby under veckoslutet men det ser inte så lovande ut... Det betyder att jag ännu ska orka sköta sonen under dagarna nästa vecka. Han är så snabb att jag inte längre hinner springa i samma fart, men har så lite förstånd att han kan springa ut där det kan komma bilar, så det blir lite besvärligt att valla honom. Det blir till att bära och lyfta honom ganska mycket, och det har man ju fått höra att man ska undvika så att inte förlossningen börjar. Ironiskt.
Jag talade just med grannen som gick 15 dagar över med sin baby, och så inser man att det alltså kan dröja tio dagar (tio evigheter) ännu!
Eva T

Oläst inläggav Flippan » 03 mar 2013, 18:36

Nå då är vi tre med envisa bebisar. Jag var nog helt inställd på att få fara till bb denna helg, har nog gått 10-11 dagar över tidigare graviditeter också, men ut har de kommit på eget initiativ innan övertidskollen. Men den har jag nu imorgon, och det känns osannolikt att något ska hända innan dess :osaker:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav junibruden » 04 mar 2013, 11:01

Grattis till alla nya bebisar och kämpa på alla ni som ännu väntar; nu är det inte långt kvar längre...

Själv har jag nu varit hemma med dottern en dryg vecka och är fortsättningsvis förvånad över hur lätt förlossningen slutligen var...

Vår dotter föddes 21.2 kl. 20.47. Hon vägde 2700 gram och var 48 cm lång.

Ja, alltså på självaste bf kl. 23.15 började sammandragningar och de höll på hela natten igenom med 15 minuters mellanrum. På morgonen blev de tätare och då jag ringde förlossningen första gången kl. 10 kom de med 6 minuters mellanrum. De bad mej ännu så klart vänta hemma och jag bestämde mej för att orka tills 13.30 då vi hade tid på mödraploin för tilläggsultra. Vi åkte då alltså in till ultran och läkaren som genomförde ultran kollade samtidigt att jag var 4 cm öppen och att sammandragningarna nu kom med 4 min mellanrum. Läkaren och barnmorskan bad mej själv bestämma om jag vill fara in till förlossningen eller om jag ännu vill åka hem... Hem ville jag absolut inte (50 minuter md bil), men åkte till min mamma som bor betydligt närmare bb än vi. Satt där i duschen (enda platsen jag överlevde på) till sammandragningarna kom med 3 minuters mellanrum och kl 16.30 återvände vi till förlossningen. Då hade jag öppnats lite till och sammandragningarna var så täta och kraftiga att barnmorskan var riktigt imponerad över att jag överlevt så länge hemma... På förlossningen använde jag lustgas en stund, men bad om epidural då jag längre inte trodde jag skulle överleva fler sammandragningar. Och måste ju medge att epidural måste vara den överlägset bästa uppfinningen i världen :tummenupp: därefter hade jag inga smärtor mera. Sedan låga jag där nån timme och sammandragningarna blev tätare och tätare, hinnorna gick sönder och vattnet kom och efter en tid började jag känna en annorlunda, ond smärta. Bad min man då hämta barnmorskan för jag ville ha mer smärtlindring... Barnmorskan tyckte det var toppen med annorlunda smärta, för nu skulle det födas :clap: Jag fick nån ny sort av smärtlindring dit i samma rör som epiduralen och så nån sorts lokalbedövning där nere och sedan var det bara att börja krysta. Krystade under sammandragningarna i 15 minuter (så sammanlagt ca 15-20 ggr) och så var fröken ute. Kände absolut ingenting och var helt förvånad över att hon plötsligt var där. Jag hade typ haft energi att förlösa en gång till :huh:

Barnmorksan var precis som jag riktigt imponerad över hur all smärtlindring fungerade så utmärkt ihop och över mina utmärkta kondition och muskelstryrka :tummenupp: Han var även imponerad över hur jag hade orkat stanna hemma så länge, sällsynt bland förstföderskor... Men jag hade på nåt sätt tänkt att det bara skulle bli värre och värre och motiverade mej själv med att du fixar det, du klarar det, sen på förlossningen får du lida ännu mera så gnäll inte nu. Så blev ju då inte fallet som tur är.

Sedan på bb fick vi i början kämpa med frökens blodsocker och utöver amningen fick hon tilläggsmjölk varannan timme. Men hon mådde utmärkt trots allt och sedan vi kommit hem har bara bröstmjölken behövts och hon har redan växt massor. Vikten hade från söndagen till onsdagen ökat med 200 gram :tummenupp: I början fick jag sååå ont i bröstvårtorna med det börjar vara bra nu.

Lillflickan är otroligt lugn och snäll, så den nya vardagen här hemma har börjat utmärkt. På dagarna sover hon 3-4 h i sträck och är vaken där emellan 1-2 h. På nätterna sover hon 4-5 h i sträck så oftast vaknar jag för att amma bara en gång per natt. Så skönt :tumme:
Första nätterna hemma sov hon i vårt sorum, men vi flyttade henne till eget rum före helgen och det har fungerat utmärkt.

Det var kort och råddigt om min förlossning. Det gick så bra att jag inte riktigt förstod att det började förrän det var över. Min man var också helt förvånad efteråt; ska det inte skrikas och härjas under en förlossning? Fast före smärtlindringnen trodde jag nog att jag skulle dö under varje sammandragning... Den manliga barnmorskan som skötte om förlossningen var överlägset bäst och om det blir fler förlossningar hoppas jag på att få honom igen :tumme:
junibruden

Oläst inläggav Mamma2010 » 05 mar 2013, 16:09

Vår efterlängtade dotter är här!! :love:

För att göra en kort berättelse ännu kortare.
Levde normalt hela lördagen 2.3.. Pysslade på med ett och annat. Gick och sova ca 23.45. Vaknade av en smäll i magen 00:50, första värken. Vattnet gick ca 01:00. Kalla in fammo som barnvakt, sonen påminner pappa om att köpa blommor till mamma :heart: . Iväg till Åbo med start 01:20, täta värkar hela vägen, topphastighet 140-150 km/h på motorvägen i VÄRLDENS snöstorm! Andas, andas! Framme vid TYKS ca kl. 02:00 och kl. 02:18 är vår dotter född, bakom ett skynke i "väntrummet". 4120 g och 53 cm i veckorna 40+6 :love:

Underbart men kort! Vi kom hem igår och snusar nu babydoft för allt vad vi är värda.
Mamma2010

Oläst inläggav mamma eva » 05 mar 2013, 16:15

Grattis Mamma2010 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper