Maj 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Maj 2013

Oläst inläggav mamma eva » 15 maj 2013, 06:22

Grattis Siobhain :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav hoppfull » 15 maj 2013, 12:51

Grattis Siobhain! Bra jobbat! :tummenupp:
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 15 maj 2013, 15:02

Grattis Siobhain :)

Vi kom just hem från bb med lilla "Minisyster", som vid födseln var 2800 g och 48 cm, nu är aningen lättare men väldigt hungrig, så säkert "förlossningsstorlek" redan i morgon. ;-)

Förlossningen gick rekordsnabbt, då den en gång satt igång. Tog alltså en taxi hemifrån till Barnmorskeinstitutet vid 13-tiden på måndag för "12 timmar sedan vattnet gått"-kontroll. Hade inte nämnvärt starka eller regelbundna sammandragningar då, så var inte ens säker på om vi skulle stanna på bb eller bli slussade hem igen. Tog för säkerhets skull ändå bb-väskan med. I taxin blev sammandragningarna smärtsammare, men tänkte att det kanske berodde på att jag inte kunde röra mig fritt. Checkade alltså in på jour-sidan, inte förlossningsavdelningen, men nämnde i receptionen att jag inte är säker på vilken avdelning jag egentligen hör hemma på. I väntrummet, där vi satt kanske 30 min, blev sammandragningarna allt smärtsammare, men kom ännu bara ca var 10 min. Jag var på blodprov kl 14 i labben för att kolla infektionsvärdena. 14.10 lades jag på kurva på jouravdelningen, bm sade att hon kommer och kollar mig om 20-30 min. Efter kurvan skulle hon göra inre undersökning. 14.40 ringde jag efter henne, hade då haft ca 30 sek långa smärtsamma sammandragningar var 3:e min sedan kanske kl 14.20 och stod inte ut att ligga ner mera. Bm hade någoty annat för sig just då men en annan i personalen gav mig lov att hoppa ner från sängen. Vid det här laget hade jag så ont att jag frustade/tjöt vid varje sammandragning, tyckte synd om kvinnan på sängen brevid som hamnade stå ut med mitt väsnande... min man hjälpte till så gott han kunde med ryggmassage, men vad jag egentligen skulle ha behövt; lustgas; fanns det inte ens vägguttag för på jouravdelningen. Efter ca 10 evighetslånga minuter hade min bm äntligen tid att göra inre undersökning. Hon gissade före det att det nog inte ännu är "riktiga värkar" eftersom de är så korta. Undersökte, konstaterade att jag var 5 cm öppen. Skulle också ta någo prover för att säkerställa att det var fostervatten och inte något annat som runnit ur mig (?). Hittade väldigt lite tecken på vatten, blev fundersam, förklarade något om olika hinnor och diiba daaba, jag lyckades hålla mig från att säga något väldigt oförskämt om att "jag nog som pånyttföderska vet hur fostervatten ser ut och att det hur som helst är helt irrelevant eftersom jag ska föda helt när som helst, :twisted: ". Efter det ville bm ännu ha mig på kurva, men jag vägrade och krävde att få flytta till förlossningsavd, hade akut behov av lustgas. Promenerade 100 extremt sjuka meter till förlossningsavd i andra ändan av korridoren, ännu iklädd mina vanliga kläder jag checkat in i.

Klockan ca 15.15. kom jag till förlossningssalen, frågade om jag kunde ta av mig byxorna, väntade inte på svar utan drog av dem, kröp upp på sängen och lade mig i krypställning på sängen och tjöt att "lustgas, nu!" Bm blev lite till sig, mumlade något att jaha, är det där bekvämt för dig, mumlade något om kurvor (hon var helt tydligt besatt av dem...), jag påminde henne om gasen och thanx god, äntligen förstod hon! Sedan var jag på aningen bättre humör, lät henne vimsa med sina kurvor ett tag, fast hon inte lyckades koppla mig korrekt utan bara meddelade att hon kallar på den bm som ska sköta förlossningen.

Resten finns att läsa i bb:s förlossningsberättelse, som är så kul att jag direktciterar :mrgreen: (ursäkta, den här delen kommer på finska):

Klo 15.27: Tervehditty synnyttäjää. Tervehdittäessä synnyttäjä kertoo ponnistustarpeesta ja samalla tarjoutuva osa jo pilkottaa.
Klo 15.32: Ponnistusvaihe: Kätilö ehtinyt laittaa vain toisen hanskan käteen, kun pää jo syntyy. Kontrolloitu pään syntymänopeutta. Hartiat sekä vartalo syntyvät myös helposti, synnyttäjän kevyellä ponnistuksella.
Klo 15.35: Syntyy virkeä 9 apg tyttövauva, joka kuivattu ja nostettu äidille ihokontaktiin.

Jag slapp alltså klä mig i "härliga" sjukhuskläder, födde i samma tunika som jag checkade in i, och rev den kvickt av mig efter födseln före jag fick tösen i famnen, så den hann inte ens bli smutsig. :cool: Är lite besviken att jag inte hann andas mer än kanske 4 andetag lustgas totalt (vars effekt jag som sagt gillar och hade sett fram emot), samt ganska frustrerad på jouravdelningens bm som stirrade sig blind på sina kurvor och glömde bort att kolla verkligheten och patienten. Samma gäller min och babyns "vård" efter förlossningen: genast, utan att fråga och utan att jag hann fatta något eller protestera så klampades navelsträngen, tösen k-vitaminerades och jag fick någon spruta för att moderkakan skulle komma ut snabbare :huh: Förstår inte varför det var så bråttom med allt, framför allt inte då de sedan lämnade mig där på den allt blodigare sängen i över 2 timmar, före de sedan kom tillbaka och himlade sig över hur mycket jag blött och såg rådvilla ut och var på väg att lägga mig i dropp pga blodbrist, tills någon av dem kom ihåg att kolla mig, patienten, istället för bara vågen och sina papper och konstaterade att jag mår utmärkt och knappast behöver något annat än lite mat och vila. :roll: Så de kompromissade och gav någon livmodersammandragande spruta och middagsmat (som jag säkert skulle ha svimmat utan, hade inte ätit annat än två smörgåsar och ett äpple på hela dagen). I övrigt var det skönt att själva förlossningen gick så fort och bra, och för första gången kändes det faktiskt som jag visste vad jag höll på med i krystningsskedet. :nicka: Men, ska jag någonsin föda en gång till blir det definitivt någon annanstans än på Barnmorskeinstitutet. :evil:

Tösen är fantasiskt söt, sover nu lugnt i min famn här vid datorn medan vi väntar på att storasystrarna kommer hem från dagis. De har också åtm hittills tagit bra emot henne, får se hur det går här i hemmamiljö...
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 15 maj 2013, 16:18

Grattis Priya :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Mamma_12 » 16 maj 2013, 10:36

Grattis Siobhain och Priya! :kram:

Själv så går jag ännu i väntans tider. E idag i vecka 40+4, och har inga förlossnings-känningar över huvudtaget :( ska nästa fredag på övertidskontroll ifall han inte har uppenbarat sig då ännu. Vill int bli igångsatt. blev nämligen det med storasyster, trots 1,5 dygn med sammandragningar så öppnades jag inte mer än 2cm, blev helt slut och till sist så sjönk flickans hjärtljud så lågt att det blev akut kejsarsnitt. Därför vill jag int bli igångsatt nu, känns som en hemsk dejavu.

Ha det bra alla, o ni som ännu har förlossningen framför er, lycka till! :)
Mamma_12

Oläst inläggav IdaLi » 16 maj 2013, 11:00

Grattis till er som har fått era skatter! På morsdagsmorgon 3:16 föddes vår son, 14 h efter att de tog hål på hinnorna. Blev igångsatt lördag morgon med ballongutvidgning, pga att jag hade mått så dåligt hela veckan och mina värden blev högre och högre. Blev tillsist sugklocka, vilket jag är tacksam över. Var så trött och vågade inte riktit låta krystvärkarna göra sitt. Återhämtningen är värre än själva ingreppet.. Men det ska väl bli bättre dag för dag så småningom. Någon som har förlöst med sugklocka tidigare? Hur länge tog det före du kunde sitta längre stunder? Hur länge tar de för stygnen att smälta?

Vi fick komma hem igår, onsdag. Så skönt att få vara med pappa hela tiden. Det var det mest jobbiga vid bb, att pappa inte fick stanna över natten. Och amningen! Vilket heltidsjobb. Jag hoppas jag kpmmer underfund med det snabbt, vill så gärna få det att funka. Han är en riktig bröstäldkare vår son, så inte många fria minuter.. Funderar på när det är läge stt introducera tutt...håhå, mycket nytt och nästan ingen sömn.. Men oj vad vi njuter!
IdaLi

Oläst inläggav Jessy » 16 maj 2013, 12:41

GRATTIS till er alla som fått ut era små älsklingar! :heart:
Här går jag ännu hemma å väntar, var uträknad tills igår men inget har nu hänt. Hade mannen att starta upp bastun så där satt jag igår
kväll.. trodde säker det skulle börja hända nått mot morgonsidan men nej.. var nästan besviken när jag vaknade :osaker:
Har den senaste vecka varit ut på korta promenade också, foglossningen verkar har släppt men har nog ännu sjukt i ryggen.
Så skönt att kunna vara ute å röra på sig lite i den härliga vårvärmen! :nicka:
SS säjer dagligen att hon vill att bebisen ska komma ut idag! Hon väntar så ivrigt! :clap: :tumme: Hoppas det går bra då sen när bebis kommer hem...
Hoppas hoppas att det snart händer nått...
Bild
Bild
Jessy

Oläst inläggav Priya » 17 maj 2013, 11:39

Grattis IdaLi :love: Kommer också ihåg hur tugnt det var att vara på bb utan min man då min förstfödda föddes. Familjerum borde verkligen finnas och erbjudas till alla, alltid. Gällande sugklocka har jag ingen aning, men födde mitt första barn i sätesbjudning med femtielva stygn i olika lager som påföljd...tog ca 4-5 veckor före jag kunde använda jeans utan att det skavade och gjorde ont, nästan lika länge att jag kunde sitta normalt utan att luta över hela vikten på ena låret (vilket gjode att jag t.ex. inte kunde köra bil eller göra annat där man måste kunna sitta med båda fötterna samtidigt på golvet). Mitt bästa tips till alla, oberoende av i vilket skick underlivet är, är att byta till 2 mm bindor så fort som möjligt, helst redan på bb. Svullnaden försvinner eller minskar radikalt genast då ingenting längre trycker och skavar på såret/underlivet och det blir genast 1000 gånger behagligare, fast det ännu skulle blöda så mycket efterblödning att man hamnar byta binda med en timmes mellanrum. Ett annat tips är luftbad, antingen i liggande ställning med handduk under, eller om heminredningen (och övriga familjen och livssituationen) tillåter också leva annat liv hemma helt utan underbyxor. Kämpa på, det blir nog helt bra och återställt tillsist :) :kram:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 17 maj 2013, 11:44

Grattis IdaLi :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav LillaSkuttis » 17 maj 2013, 13:23

IdaLi skrev:Någon som har förlöst med sugklocka tidigare? Hur länge tog det före du kunde sitta längre stunder? Hur länge tar de för stygnen att smälta?

Detta är säkert väldigt idividuellt men sonen förlöstes med sugklocka efter en mycket lång förlossning och jag fick också massor med stygn. För mig tog det ca 8 veckor innan vardagen blev någolunda normal. Men jag rekommenderar också att lufta ofta samt att duscha med ljummet vatten. Det blir nog bättre fast det kan kännas hopplöst i början. Sköt om dig!
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav Mamma_12 » 18 maj 2013, 11:05

Grattis IdaLi! :kram:

Själv så börja jag få regelbundna sammandragningar igårkväll en 19-tiden. De var med 5-6min mellanrum, ringde till BB, jag skulle komma in då jag inte klara mera av att vara hemma. kl23.30-tiden börja värkarna avta och de kom bara med 10min mellanrum. Jag gick i säng, har slumrat in mellan värkarna, fostervattnet börja drippa ut en 1-2 tiden. Men nu på morgon, nästan INGENTING! Jag har sammandragningar, men de kommer jättesällan o e jättekorta. Men ska in på chech nu till kl 13, pga fostervatten-avgång. Så får se hur det ser ut, om det alls har öppnat sig eller inte. Men jag hoppas såå, för det här börjar nog bli lite väl utdraget...trodde ju re att vi sku hamna in inatt, när värkarna var så täta igårkväll :(
Mamma_12

Oläst inläggav Hellokitty » 18 maj 2013, 17:22

Hej!
Onsdagen 15.5 kl. 23.31 föddes vår dotter, 3840g & 51cm. Förarbetet tog länge, måånga låånga timmar, medan krystandet lyckades på 3 minuter, själv faktiskt förvånad. Vi kom hem idag, haft jobbiga nätter på bb då flickan inte sovit, mest pga. att jag inte haft tillräckligt med mjölk o för att hon varit pigg... Men nu är vi som sagt hemma o är 2 som kan hålla i henne på natten om det skulle behövas, tycker dock att mjölkmängden ökat senaste dygnet.
Kan återkomma med en kort förlossningsberättelse sedan.
Sköt om er ni som ren fått o lycka till åt de som ännu väntar!
Bild
Bild
Hellokitty

Oläst inläggav mamma eva » 18 maj 2013, 18:11

Grattis Hellokitty :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Zeni » 20 maj 2013, 14:59

Hej!

Stort grattis till er alla som fått era små bebisar! :kram:

Har glädjen att meddela att vår son föddes onsdagen 15.5 kl 23.23, lyckan är total! :love: Det var kanske ingen drömförlossning, men huvudsaken att lillkillen kom ut å är frisk å mår bra. Var in till förlossningen redan på tisdagen för att kolla om jag läckt fostervatten, men det visade sig vara slemproppen. Det som hade kommit var så vattnigt så därför misstänkte jag fostervatten. Började få värkar på tisdags eftermiddag, vartefter blev de tätare och tätare å ca 23-tiden kom de med ca 4-5 min mellanrum. Jag ringde till förlossningen och kollade och hon sa bara att då det blir outhärdligt att vara hemma så ska vi komma in. Vi gick och lade oss så vi skulle få lite vila, men värkarna satte stop för min vila. Ca kl. 3 på natten väckte jag maken att nu åker vi in och han konstaterade när han tittade på mig att det är absolut dags. Väl på sjukhuset fick vi vara i väntrummet en stund och där gick vattnet. Vi blev intagna till förlossningen och jag hade regelbundna värkar hela förmiddagen men de åstadkom inget och sedan avtog de, fostervattnet var brunt/grönt till färgen. Fick värkstimulerande medicin på eftermiddagen och det fick det att ta fart igen, men istället blev det problem med bebisens hjärtljud som började gå ner hela tiden. Fick ställa mig på alla fyra flera gånger och vända mig från sida till sida för att få dem att gå upp tillbaka. Det kändes lite kaosaktigt emellanåt. Även om jag hade bra med sammandragningar så åstadkom det inte så mycket ännu heller å läkaren ville inte ge mig pcb smärtlindring, så till slut gick jag med på epiduralen. Och tur var det, det var oerhört skönt att kunna slappna av och vila en stund. Till slut hade jag öppnats 5 cm, men det gick inte att få ordning på bebisens hjärtljud så till slut tog läkaren beslut om snitt. Jag gjordes i ordning och fick sen ligga och vänta en stund tills de hade tid i operationssalen. Kändes lite skrämmande nog att komma in till op, men var samtidigt så trött å slut så jag uppfattade knappast hälften av vad som pågick runt mig. Känslan sen då jag hörde min lilla gosses första skrik är obeskrivlig! :heart: Det hade varit en lååång och tung dag, men vad gör det då man får se och höra resultatet!! :)

Igår fick vi komma hem och nu bara njuter och myser vi tillsammans. Lillen är så snäll och bara äter och sover! :heart:
Sköt om er alla!!
Bild
Zeni

Oläst inläggav Zeni » 20 maj 2013, 15:03

Kan ju ännu berätta dom strategiska måtten, 51 cm och 3285 gram :love:
Bild
Zeni

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper