Maj 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Maj 2013

Oläst inläggav mamma eva » 21 maj 2013, 10:50

Grattis Zeni :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav hoppfull » 21 maj 2013, 13:50

Grattis Zeni och HelloKitty! :love:
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 21 maj 2013, 22:16

Grattis Hellokitty och Zeni. Lät onekligen ganska dramatiskt och skrämmande, Zeni, men bra att det fick ett lyckligt slut. :)

Jag öppnade förresten en småbarns-tråd åt oss april- och majmammor. Hoppas diskussionerna om våra små och livet efter graviditeten ska fortsätta där. :nicka:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Biina87 » 21 maj 2013, 22:34

Stort grattis till alla som fått sina små :heart: !
Biina87

Oläst inläggav hoppfull » 26 maj 2013, 08:23

Kanske jag börjar vara enda som inte fått min bebis ännu? Har 4 dagar kvar till bf och börjar så småningom bli lite otålig.
Ha det bra och mys med era små :heart:
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav marrosen » 26 maj 2013, 12:13

Stort grattis till alla som fått era små! :love:

Här är det så fullt upp om dagarna, så allt som heter internet har jag nog helt glömt bort.
Men nu ska jag försöka skriva lite om min förlossningsberättelse.

Hade hela dagen den 30.4 sammandragningar men inte direkt regelbundna å så var jag trött hela tiden, ville bara sova (kanske de var ett tecken att snart är det dags).
På kvällen kl. 22 gick jag å ligga för sammandragningarna började komma mer ofta så jag började klocka dem (kom mellan 5-8 min mellanrum). Höll på så i en timme, steg upp och tog Panadol gick och lade mej på nytt. Somnade.
Vaknade kl. 01.30 av starka sammandragningar som kom ännu tätare och höll på i ca 1 min.. Gick i duschen, men varmvattnet tog slut så hann väl vara 15 minuter. Kl. 2.30 väckte jag sambon å sa att det är nog på gång. Han skickade meddelande åt farmor som skulle komma och vara barnvakt. Hon kom 3 tiden hit. Före det ringde jag förlossningen och de sa att det är nog bara att komma in när de känns så. Vi valde att åka in direkt eftersom vi hade en timmes körning.
När vi kom till Vcs parkering hann jag bara ut så spydde jag tre gånger. Kl. 4.25 kom vi till förlossningen. Blev undersökt och visade sig att jag var 5 cm öppen :tumme:
Blev direkt förflyttad till förlossningssalen.
Mellan Kl. 5.10 - 5.40 hade jag rispåse som inte hjälpte så mycket.
Kl. 5.40 - 6 var jag i duchen.
Kl. 6-15-8.10 fick jag TNS ("elstötar" i ryggen) Hjälpte till en början men i slute var det nog inte till så stor hjälp.
Kl.6.43 fick jag PCB då var jag väl kring 7-8 cm öppen.
Någongång 7.45 fick jag frukost infört men hann bara ta några tuggor så klarade jag inte av någo mera, för sammandragningarna kom så tätt och tog sjukt.
Kl. 7.55 fick jag Buscopan ,Var då fullt öppen men hade en liten kant som medicinen skulle hjälpa på.
1.5.2013 KL. 8.10 föddes då vår dotter efter 6 min krystande. (skrev väl 10 min tidigare i ett inlägg)

Dedär blev kanske lite råddigt men var faktiskt nöjd över förlossningen fast slutskedet tog väldigt ont och jag nästan tänkte ge upp men tänkte ju hårdare jag tar i desto snabbare och så blev det. Var också nöjd över smärtlindrande jag valde. Mådde riktigt bra efteråt, nästan som att jag inte sjulle har fött någå. :D
Förra gången tog jag både epidural och lustgas, men var nästan inte med i denna värld och så var jag i sämre skick.

Trodde aldrig att jag hade en 4 kg klimp jag bärt på och ingen annan för den delen heller.. men ut kom hon.
Apgar poängen blev 9/10/10

De var meningen vi skulle slippa hem 3.5 men när de hörde biljud från hjärtat och saturationen var vid gränsen 94/95 så måste vi stanna till följande dag. Blodtryck, EKG och hjärtultra ljud togs. Och saturationen och andningen kollades med jämna mellanrum. De visade sig att det var nå med flödet i höger och vänster kammare men inte behövde vara nå hjärtfel. men 4.6 så ska vi på kontroll igen så hoppas det har växt bort tills dess.

Annars går det nog bra lillasyster e så snäll äter och sover. På natten äter hon 1-2 ggr.

Stora syster har nog varit litet svartsjuk men blivit bättre. Hon har varit aggressiv mot mej genom att slå och klösa, men de började hon göra redan under slutet av graviditeten.

Nu ska jag sluta skriva.

Ha de bra alla och lycka till för dem som är kvar.
:kram: :kram:
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Jessy » 28 maj 2013, 10:11

:heart: Nu e hon här!! :heart: :clap:

21 maj kl. 17.08
3600gr & 50cm

Hemma å mår bra!
hittills funkar amningen vilket jag e väldigt glad över!
Blev en ganska utdragen förlossning men slutresultatet blev perfekt!! :tummenupp:

Grattis till alla ni andra som fått era guldklimpar!! :love:
Bild
Bild
Jessy

Oläst inläggav mamma eva » 28 maj 2013, 13:05

Grattis Jessy :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Zeni » 28 maj 2013, 13:52

Stort grattis till flickan Jessy!! :kram:
Bild
Zeni

Oläst inläggav hoppfull » 29 maj 2013, 13:09

Grattis Jessy!
Åh, vad jag önskar få träffa vårt lilla pyre nu också. Igår hade jag regelbundna sammandragningar under flera timmar, men sedan till natten avtog dem. Känner av dem lite idag också, men inte lika regelbundet och inte fullt lika kraftiga. Imorgon läkartid för att kolla läget och planera eventuellt igångsättningsförsök !
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav Mamma_12 » 31 maj 2013, 20:25

Grattis till er alla som fått sina små gullungar :kram:

Vår lille prins föddes 20.5 kl. 01.30, med måtten 51cm och 3660kg. :love:

Förarbetet räckte hela 1,5dygn före själva förlossningen börja. Förlossningen räckte 13h + att det tog 1h15min innan de fick ut placentan. Så det var en mycket utdragen process, men nu e han äntligen ut och vi mår alla bra. :)

Lycka till hoppfull!
Mamma_12

Oläst inläggav hoppfull » 02 jun 2013, 20:05

Grattis Mamma_12! :love:
Två dagar över bf, och jag börjar bli uppriktigt trött på att vara gravid. Är trött mest hela tiden, och känner mig stor som en elefant. Har druckit hallonbladste, ätit färsk ananas, cyklat, promenerat, gått i trappor, testat "färdknäppa" några gånger osv. för att försöka sätta igång något. I fredags gick slemproppen och då blev jag både skraj och uppspelt och trodde att något kanske kunde börja hända, men nej. Och som jag förstått det brukar barnmorskor säga att OFTAST startar förlossningen inom en vecka efter att slemproppen gått, men inte alltid. Vill att bebisen kommer nu innan hon hinner bli ännu större...
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 04 jun 2013, 05:17

Grattis Jessy och Mamma_12! :D
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Zeni » 06 jun 2013, 16:29

Grattis Mamma_12!! :kram:

Hur går det hoppfull?! :)
Bild
Zeni

Oläst inläggav hoppfull » 06 jun 2013, 18:05

Ingen bebis ännu, och dagens läkarbesök var väl inte heller särskilt upplyftande. Läkaren mätte bebisen till 3987 gr, men tyckte att det är ju inte så där jättestort så han var tveksam till en igångsättning. Men sedan planerade han nu in en tid för mig till igångsättningsförsök nästa tisdag och menade att om inte annat så kan det ha en psykologisk effekt att kroppen får ett datum som är "sista chansen". Enligt inre undersökningen var jag öppen ca. 3 cm redan och allt kändes moget, så det var väl delvis därför också som han tvekade med igångsättning. Det är ju så mycket bättre för mig och bebisen om det startar på egen hand. Han uppmuntrade till promenader och samlag och bokade också in en tid till gyn.poli. på måndagen för en ny hinnsvepning. Han sa att varje liten prostaglandinutsöndring hjälper processen och så småningom kommer det nog att komma igång. Har haft ganska kraftiga sammandragningar hela dagen så få se om den tredje hinnsvepningen nu kan vara "droppen". Men jag tvivlar på det :osaker:
Så, det känns så där just nu. På ett vis är jag glad att kroppen får några dagar till på sig, men samtidigt är jag ju så trött på att vara gravid. Börjar lite ge upp hoppet om att bebisen inte skulle bli för stor och tänker att "ont kommer det ju ändå att göra så låt henne bli lite mera knubbig då". :lipa:
Inser nu att jag borde ha gått med i BF Juni 2013 istället :blink:
hoppfull
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper