Juni 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juni 2013

Oläst inläggav kalw » 01 jun 2013, 18:22

Bf just förbi... hmm. Trodde inte tredje barnet skulle gå över då inte de två första gjort det, men tji fick jag :lol:
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamssen » 01 jun 2013, 20:57

Hej på er!
Här känner jag också av tröttheten, kan somna var som helst och när som helst. Ofta sittande i matbordet :)
Sover underligt bra om nätterna , bättre än i slutrakan på dom 2 tidigare graviditeterna. Klarar mej utan toabesök, men måste nog svänga mej flere gånger när höften värker så illa. Vissa nätter tror jag att jag ska dö av halsbränna, men bara jag minns att tanka lite rennie i förväg så går det bra.
Jag har ännu knappa 3 veckor kvar, så vågar inte hoppas på några förlossningstecken ännu...tror att jag går över några dagar, trots att det är tredje.
Var på "synnytystapa arvio" häromdagen och då uppskattade läkaren att babyn var drygt 2,5kg, att om jag går till v.40 så är den kanske 3,2-3,4kg. Liten krabat. Får se om det stämmer. Liten har ju denhär lillen varit ända sen första ultrat så tror nog att den behöver växa till sej lite ännu. :)
På senaste rådgivning hade sf-måttet gått lite ner, nu 35cm, så bebin ligger lågt men har inte fixerat sej ännu. Sparkar mycket gör den alla dagar, behöver inte alls minnas att räkna rörelser som med de tidigare. Då fick jag riktigt anstrnga mej för att känna 10 rörelser. Nu har busen sparkat säkert 30 gånger medan jag skrivit detdär!

Jag har haft både lindex, hm och Anitas ammningsBH, och tycker defititivt att Anitas är bäst. Okej, prislappen går inte ens att jämföras men jag r ganska storbystad så då får BH:n gärna sitta ordentligt. Tänkte skaffa mej en nu i nästa vecka, med senaste ammning så ändrade inte bröststorleken mera så mycket från sista veckorna tills mjölken steg ordentligt, men...jag hade inte heller "blivit mindre i kupan" mellan de två första barnen. Förstod inte alls vad vänninnor beklagade sej över att de hade "toma påsar" kvar efter ammningen, jag hade samma kupa trots att jag slutat amma. Så alla är väl olika!
Köpte också Lindex ammningstoppar, tänkte packa ner dem i BB-väskan. Supersköna! (Och att sova i!)

Hoppas vi snart får in babynyheter här, väntar med spänning! :tummenupp:

H.Mamssen
Mamssen

Oläst inläggav Lani » 03 jun 2013, 19:50

Aah, höfterna, jag har precis samma problem! Ibland gör det så ont, hoppas det börjar vara över snart :yawn: :blink:
Bild
Lani

Oläst inläggav kalw » 03 jun 2013, 20:01

Vår dotter <3 föddes 2.6 Kl. 21.52 Hon var 4315g (trots att de på viktberäkningen räknade med ca 3,3 kg mha ultra...) och 51cm lång.
Vaknade på morgonen vid 5tiden med sjuka sammandragningar men de kom varken ofta eller regelbundet. Vi skulle fira storasyskonens kalas den eftermiddagen, men bestämde oss i sista minuten att fira dem på förmiddagen ist - just in case. Tog ett par panadol, satte igång bak o sammandragningarna försvann nästan helt. Någon gång under dagen kom de tillbaka men fortfarande väldigt oregelbundna så tog dem inte riktigt på allvar. Vid 19tiden blev de plötsligt regelbundna o starkare. Kl.20 lade vi storasyskonen o ringde barnvakten. 21.03 checkade vi in på bb, då var jag redan 8 cm öppen. 21.35 fick jag börja krysta och 21.52 föddes hon <3 Ikväll fick vi åka hem så nu gäller det för alla familjemedlemmar att anpassa sig till den nya situationen.
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Karpalo » 03 jun 2013, 20:12

Stort grattis Kalw! :clap:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 03 jun 2013, 20:20

Grattis kalw :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav fiamadame » 03 jun 2013, 20:25

Grattis Kalw!! :clap: Och oj vilken skillnad i viktuppskattning och verklighet!
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Skärifröken » 03 jun 2013, 23:54

Grattis Kalw, det blev precis på bd inte sant :) Eller kanske jag såg fel, men grattis iaf!! :) Tuff tajmning ;)

Själv har jag precis packat klart det mesta för bb-väskan. Hoppas det skulle börja hända nåt INNAN bd denna gång!!
Bild

Bild
Skärifröken

Oläst inläggav Karpalo » 04 jun 2013, 09:59

Inga tecken på att nånting ska hända här ännu heller trots att jag provat en hel del hemmaknep. Liten vill helt enkelt inte ut :hm:
Ska väl också ta o packa bb-väskan idag, maken påpeka igår att nu får jag nog ta o packa för han tänker inte börja springa o leta nånting han inte hittar sen :huh: :lipa:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav EmMia » 04 jun 2013, 10:56

Hejsan alla, och länge sen jag skrivit något desto mera hit :)

Grattis till alla som fått sina knytt i famnen redan :love:

Idag har jag rådgivning, springer där en gång i veckan. Hittills har allt varit bra, bebin mår prima och jag med - lite kärvt med hettan och orken, för att inte tala om min korta stubin (stackars barn).
Jag sover relativt bra, men ibland så kan jag ligga vaken ett par timmar. Vi har inte gjort i ordning så mycket för bebin; alla kläder ännu otvättade, bilstolen + bas samt sängen ännu i källaren. Vagnen har jag tvättat så den väntar redan i cykelkällaren. Skötbordet fick vi från lande tack vare mina föräldrar för ca. 1 månad sedan och i samma veva så städade jag skåp så att jag fick plats för bebins kläder i skåpet. Idag var jag och flickorna och köpte det nödvändigaste vi behöver till en början dvs. blöjor, tutt osv. Annars så tar jag ingen stress, det finns tid att göra ännu :tumme: Gubben börjar sin semester nästa vecka, så sen har jag lite hjälp här hemma. Vi ska nog en sväng till lande ännu, men inte för många dagar då BF närmar sig - vill helst inte vara på ön då det gäller.

Nu till rådis och höra om bebin trillat neråt (hoppas, hoppas).

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Karpalo » 04 jun 2013, 17:08

Börja fundera nu när jag packat väskan.. Hur är det med underbyxor på bb, är det dom där vedervärdiga nätbyxorna som gäller? Tänkte om man skulle packa ner nåt trospar modell mindre fina men ack så sköna.
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav fiamadame » 05 jun 2013, 11:52

Jaha. 39 veckor bakom och nu börjar nog den definitiva nedräkningen! Har mentalt ställt in mig på att gå över tiden, men bara några dagar - om inte hen kommit före nästa veckas söndag vet jag inte vad jag gör! :nepp: Tålamodet existerar knappt och stubin är kort, så kort, önskar baby bara för husfridens skull! :nicka:

Var till rådgivningen igen igår, och inga större nyheter därifrån. Huvudet fortsätter vara fixerat och bebin ligger lågt. Fostervattenmängden har minskat, vilket jag också känner av - det känns liksom som väldigt mycket baby i magen och rörelserna är jättetydliga. Det som lite oroar mig är att Loppan verkar ha fixerat sig med ryggen (iallafall delvis) mot min rygg, för känner sparkar över precis hela magen och åt båda sidor... och vad jag har förstått finns det större risk för att babyn då föds i vidöppet läge, alltså med ansiktet uppåt istället för nacken, vilket i sin tur lär vara en lite mer utdragen process och risk för att sugklocka behövs. Försöker att inte tänka så mycket på den saken, tänker att naturen nog ser till att babyn kommer ut på ett sätt eller annat, men tjaaa...nog ligger det ju och gnager i bakhuvudet hela tiden ändå. Skulle sååå vilja ha förlossningen undanstökad nu! Sätta igång och arbeta och få ut hen, liksom, istället för att bara sitta här och vänta vänta! Sammandragningarna har kanske blivit lite ilsknare den gångna veckan, känns mera både i ryggen och som mensvärk, så hoppas på att babyn väljer att födas +/- några dagar från bf!

Karpalo, på TYKS i Åbo är det iallafall nätunderbyxor som gäller! Använde dom nog snällt efter dotterns födelse, för ville inte klotta ner egna + att bindorna ju är gigantiska och knappast ens hade rymts i mina vanliga undisar...Men nej, så värst läcker känner man ju sig inte! :nepp:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Skärifröken » 06 jun 2013, 22:16

Karpalo, på TYKS i Åbo är det iallafall nätunderbyxor som gäller! Använde dom nog snällt efter dotterns födelse, för ville inte klotta ner egna + att bindorna ju är gigantiska och knappast ens hade rymts i mina vanliga undisar...Men nej, så värst läcker känner man ju sig inte!

Så sant, så sant :) Vintern 2012 så gjorde jag precis likadant efter min första fölossning (kejsarsnitt). Blödde nog så massor att egna underbyxor å någo vanliga bindor inte alls skulle ha räckt till. Så enkelt dessutom att bara ta åt sig ny nättrosa + binda å sen kasta allt i roskisen då man vill bli av med det.

Börjar äntligen ha lite bekanta känningar nu att något skulle vara på gångs. Tror trots allt att jag ännu hamnar sitta snällt hemma å vänta ännu i åtminstone en vecka.... suck! Har just nu både dottern å pappan förkylda dessutom, så skoj skulle de ju va om de vore friska innan man hamnar in på bb... :osaker:
Bild

Bild
Skärifröken

Oläst inläggav Nova » 07 jun 2013, 18:09

Vår prinsessa överraskade oss totalt och ville komma till världen redan i tisdags, den 4:e juni :heart:
Jag som var så övertygad om att få vänta till midsommar el länge... Men är jätte glad att hon kom nu redan :)
Hon var väldigt liten, 47 cm och 2570 gram men otroligt söt :heart:
Nova

Oläst inläggav Karpalo » 07 jun 2013, 18:18

Grattis Nova! :clap:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Gravid - månadsgrupper