Juni 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Juni 2013

Oläst inläggav Nova » 07 jun 2013, 18:32

Tack Karpalo.
Stort grattis till er andra också som fått era bebisar! :D
Nova

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav fiamadame » 07 jun 2013, 19:52

Grattis Nova! :clap:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Mamssen » 07 jun 2013, 21:38

Grattis kalw och Nova! :kram:

Här jag vi bäddat spjälsängen idag och tvättat sista tygena i vagnen. Nu har jag bara BB-väskan klar att packa, men har ju ännu 2 veckor tid till BF så tänker utmana ödet och inte packa den riktigt ännu...(kanske den då skulle komma tidigare?).. hah, knappast!
Gjorde en sväng till Ikea igår och giick igenom båda våningarna trots otroliga sammandragningar, i hopp om att nånting skulle ske, men nix... slutade med en dyr räkning och en hel massa foglossning idag...ingen bebis ännu! :)

Kram
Mamssen

Oläst inläggav mamma eva » 08 jun 2013, 05:48

Grattis Nova :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Lani » 11 jun 2013, 18:31

Skärifröken skrev:
Börjar äntligen ha lite bekanta känningar nu att något skulle vara på gångs. Tror trots allt att jag ännu hamnar sitta snällt hemma å vänta ännu i åtminstone en vecka.... suck! Har just nu både dottern å pappan förkylda dessutom, så skoj skulle de ju va om de vore friska innan man hamnar in på bb... :osaker:

Först grattis till nya mammorna!

Vill du / någon annan omföderska tipsa lite vad man kunde ha för känningar? Jag vet att det sägs att "man vet nog när det börjar" men sku vara kul att höra om det finns några små ledtrådar!
Bild
Lani

Oläst inläggav fiamadame » 11 jun 2013, 19:12

Vill du / någon annan omföderska tipsa lite vad man kunde ha för känningar? Jag vet att det sägs att "man vet nog när det börjar" men sku vara kul att höra om det finns några små ledtrådar!

Då jag väntade dottern var slemproppen det allra första konkreta tecknet på att nåt var på g. Slemmig blodblandad flytning kom lördagmorgon och tösen föddes sen natten till tisdag. Sjuka sammandragningar tilltog under lördagens lopp men det räckte ända till måndagskvällen innan förlossningen var igång på allvar. Ja, och typ en vecka före hon föddes (hon föddes 41+1) hade jag en natt grym mensvärk hela natten och en hel del sammandragningar, men det var bara den natten...sen var det kolugnt i magen ända fram till slemproppen släppte några dagar senare. :hm:

40 + 0 för min del imorgon och dags för vad jag innerligen hoppas blir det sista rådgivningsbesöket! Bejbin ligger nog så lågt så lågt nu, har tom svårt att sitta ibland då det känns som om man sätter sig på nåns huvud. Sammandragningarna är tryckande och lätt onda och överlag känner jag ett stort tryck neråt och i ryggen och ljumskarna hela tiden. Då bejbin bökar på på kvällen klarar jag inte ens av att sitta i soffan, gör så jädrans ont mellan benen och i ryggen, ajajjajaj! Så hoppas på att bejbin kommer innan den här veckan är slut!!!! Ska bli spännande att se hur det börjar den här gången! :nicka:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Lani » 16 jun 2013, 08:06

Vår son föddes exakt på beräknade dagen (5% sannolikhet väl!) efter att vattnet gått två dagar tidigare. :clap: Efter som han vägrade fixera sig och värkarna inte uppenbarade sig förrän 20 timmar efter vattenavgång så har jag inte så många förlossningstecken. Det blev en lite väl utdragen affär där dålig tur ledde till att epiduralen inte hann vara verksam i tid men fick son tur före det en dos spinal först så de värsta av värkarna va undanstökade med det. Jag var totalt oförbered på hur ont krystningen tog, men det var säkert epiduralens feltajming som rådda till det hela. Utan den hwändelsen så var förlossningen ok.

Nu hoppas vi få åka hem idag :nicka: Lilltrollet är helt subjektivt det sötaste jag sett, passligt stor och hoppeligen helt frisk (läkarrundan är mitt på dagen) hoppas ni öveiga får träffa era skatter snart! :love:
Bild
Lani

Oläst inläggav fiamadame » 16 jun 2013, 10:57

Grattis Lani! Själv sitter jag och ser på min sovande lilla skatt...Fick en flicka i natt på 3830 g och 49 cm! Berättar mer när vi kommit hem, men snabbt gick det och blev tvungen att föda utan smärtlindring då jag var 10 cm öppen när vi kom in.... :scared: Allt gick bra och tösen är en liten kopia av sin storasyster :heart:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Karpalo » 16 jun 2013, 11:15

Grattis Fiamadame o Lani :clap:

Själv sitter jag här o väntar fortfarande. Bara fler o fler som varit beräknade efter mig ploppar ut sina bebisar o jag börjar minst sagt ha riktigt "läidon" nu :osaker: Har börjat ställa in mig på igångsättning lagom till midsommar.
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 16 jun 2013, 12:35

Grattis Lani och fiamadame :love: :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Karpalo » 20 jun 2013, 18:53

Äntligen e vår lillkille här! :love: 3330g o 50 cm lång! Förlossningen blev allt annat än vad jag tänkt/trott, som tur e till de bättre :tumme:
Nu återstår de att bestämma om jag ska fara hem imrn eller på lördag.. Borde vi kanske stanna eftersom jag tvekar?!
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 20 jun 2013, 21:00

Grattis Karpalo :love:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Skärifröken » 21 jun 2013, 04:34

Hej på er alla å ett stort grattis till alla er som redan fått era små guldklimpar! :) Jag hoppas att både mammor och barn mår bra efter förlossningarna!?

Själv sitter jag ännu med stor mage och bara väntar å väntar att det ska börja hända nåt. Ikväll e det ju dessutom midsommarafton och snart har jag mao gått en vecka över redan ju..

Mår egentligen ganska så hyfsat bra. Nästan lite störande bra. Har på senaste veckor trots den stora magen blivit bättre på att plocka upp saker från golvet efter dottern t.ex.. Sånt var ju omöjligt i vecka 30 då ryggen var så sjuk. Så nåt positivt iaf :)

Var till Jorv på koll på måndan. Babyn väger över 4 kg redan. Tror attdet stämmer också eftersom allt har varit så lika som med första barnet som vägde 4,3 och inte rymdes ut.. Ser inte så lovande ut för min del denna gång heller med andra ord :( På Jorv sade de bara att de inte vill pröva med igångsättning eftersom det oftast ändå sedan leder till kejsarsnitt (om mammans tidigare förlossning också slutat med kejsarsnitt). Skoj med statistik för mig som senast jobbat som analytiker... ;)

Nåja, men nu ska jag sluta jomssa och hoppas på att det går bra för er andra istället! :) Glad midsommar till er allihop!!! :)
Bild

Bild
Skärifröken

Oläst inläggav Lani » 21 jun 2013, 20:19

Skärifröken skrev:
Var till Jorv på koll på måndan. Babyn väger över 4 kg redan. Tror attdet stämmer också eftersom allt har varit så lika som med första barnet som vägde 4,3 och inte rymdes ut.. Ser inte så lovande ut för min del denna gång heller med andra ord :( På Jorv sade de bara att de inte vill pröva med igångsättning eftersom det oftast ändå sedan leder till kejsarsnitt (om mammans tidigare förlossning också slutat med kejsarsnitt). Skoj med statistik för mig som senast jobbat som analytiker... ;)

Nåja, men nu ska jag sluta jomssa och hoppas på att det går bra för er andra istället! :) Glad midsommar till er allihop!!! :)

Aj då, hoppas du ändå får en sån förlossning som du önskar dig :)

Skönt Karpalo att du inte behöver vänta mer!

Vi mår bra, men pojken blev förlöst med sugkopp och hade navelsträngen runt halsen, vilket ledde till enorma spänningar i nackn ( han kunde lyfta huvudet ren första dagen pga det!!) så vi har gått på zonterapi i Grankulla. Kan varmt rekommendera behandligen till andra bebisar som fötts med sugkopp. Killen är mycket mer avslappnad nu och har inte mera en konstant rynka i pannan, han såg ut som en riktig surgubbe :love: Vi blev tipsade av en annan familj vars dotter också föddes med sugkopp och var hemskt gråtig etc.
Bild
Lani

Oläst inläggav fiamadame » 24 jun 2013, 12:55

Grattis Karpalo till killen!

Jag ska snabbt försöka plita ner en förlossningsberättelse, väl medveten om att nåndera av flickorna säkert vaknar bara jag väl sätter i gång. Idag har de den goda smaken att tupplura samtidigt! :clap:

Lördagkväll var farmor och farfar på besök, och 19-tiden då de skulle åka hem började jag känna av en ganska stark mens- och ryggvärk. Funderade om nåt var på g, och om vi borde förvarna farföräldrarna som skulle vakta storasyster när det var dags, men valde ändå att inte ta ut nåt i förskott utan vänta och se. Nåja, Mensvärken satt i , och i nåt skede började slemproppen också släppa i form av slemmig o blodig flytning. Efter bara en knapp timme hade jag så ont att inte kunde sitta och äta kvällsmål ens med dottern, och vi beslöt oss för att snabbt packa en väska åt dottern och köra iväg henne och hunden till farföräldrarna över natten. Sambon åkte iväg, jag tog panadol och hoppade in i duschen, men kände nog ganska fort att den inte hjälpte, nu började värkar dessutom komma regelbundet med ca fyra minuters mellanrum. De var nog rejält sjuka, men höll i sig kanske bara 30 sek, så var ännu i detta skede osäker på om förlossningen startat eller om det var förvärkar. :hm: Halv nie tiden är sambon hemma igen och jag har ont ont, meddelar honom om att det nog blir sjukhusresa i natt. Sambon ringer förlossningen för att fråga hur länge vi borde vänta hemma, och då de säger att det är ok att komma så fort vi inte vill vara hemma mera känner också jag att det är dags att åka iväg. Sticker väl hemifrån lite före tie och checkar in på förlossningen närmare halv elva, i bilen har värkarna fortsatt regelbundet med ca 2-3 min mellanrum. Blir satt i CTG-kurva men klarar inte av att sitta ens en minut så får stiga upp och BM gör en inre koll. Till min stora stora förvåning och förskräckelse är jag redan 10 cm öppen!! :swoon: Hade absolut inte förväntat mig nåt sånt, på sin höjd kanske 3-4 cm.... Så bryter ihop en liten stund, för inser ju att jag inte kommer att få nån smärtlindring och är lite rädd för vad som komma skall. Så bär det iväg till förlossningssalen. Värkarna kommer med 2 min mellanrum ungefär, jag står på knäna och hänger mot sängens huvudände (kommer inte att ändra position på hela förlossningen :) ), värkarna är definitivt hårda men eftersom förloppet gått så fort orkar jag bra andas igenom dem. BM erbjuder lustgas, men tycker inte det hjälper nåt så lämnar den efter en stund. Så håller det på ända fram till nästan midnatt (börjar redan undra om det alls ska komma nån baby, är ju ren fullt öppne??!) då BM spräcker fosterhinnorna. Så några värkar till, jag hinner uttala de berömda orden "Nääää, nu vill jag hem!!!!" :lipa: , och så kaboooom ändrar värkarna karaktär och en enorm krystkänsla far genom kroppen och jag vrålar visst rakt ut.... Tre krystvärkar senare (på pappret 4 min) och mååååånga svordomar ("Helvetes jävla skiiiit, kom ut nu unge!!!!" :w00t: ) ligger en liten, perfekt liten tös mellan mina ben och jag hänger helt kaputt över sängänden och gråter.... En intensiv förlossning minsann, men i slutändan är jag såå nöjd över hela förloppet och jättestolt över mig och min kropp som klarar av sånt här! Är glad att förlossningsupplevelsen blev så positiv, och trots att jag inte fick nån smärtlindring var nog smärtan värd känslan av kontroll - den här gången kände jag hur jag krystade och visste när hon var på väg ut, vilket jag inte gjorde med storasyster då epiduralen fortfarande satt i vid krystningsskedet. Och bara några ytliga sprickor blev det, som inte behövde sys. :clap:

Nu har en vecka gått, och vi försöker få tillvaron att funka som tvåbarnsfamilj. Kämpar med amningen, måste ännu komplettera med ersättning och har svårt att hitta tid att sitta och amma tillräckligt länge för att mjölken ska stiga tillräckligt, då storasyster också kräver uppmärksamhet och en famn att krypa upp i. Lider av konstant dåligt samvete för att nåndera av flickorna alltid blir i andra hand, men det är väl så det är då tvåan kommer? Storasyster har nog tagit emot lillasyster bra, och är kärleksfull mot henne och säger ofta hur mycket hon tycker om henne och är noga med att vara med och hjälpa vid blöjbyte och sånt. Samtidigt har hon blivit extra mycket mammig och klängig och speciellt kvällarna och nattningarna har varit påfrestande på hon velat att mamma ska lägga och läsa miljoner sagor, men då mamma också borde amma lillasyster för att få amningen att funka....suck, ingen lätt ekvation att få att gå ihop. Nå, det tar sig väl! :nicka:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Gravid - månadsgrupper