Julibebisar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Julibebisar 2013

Oläst inläggav miamanda » 16 jan 2013, 10:16

Hejsan

Länge sedan jag skrev sist. Kiva med nya julimammor. Särskilt många är vi ju änså inte här tyckerjag, ingen riktig babyboom i juli verkar det som.

Jag har äntligen börjar få ordning på magen och illamåendet. Det är så häligt när man känner att livet återkommer. Och mat... mmmm... det smakar så bra. Men inte lika stort behov på sötsaker här heller. Förutom efter lunch...

Jag tycker jag känner rörelser redan men inte på utsidan av magen. Det är min tredje graviditet och jag har hört att man kan känna rörelserna tidigare då. Har varit på en extra ultra föratt kolla navelstränge som var ok. en härlig lite vild krabat fanns där inne.

Ha det bra!

Miamanda
Bild
miamanda

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Sarro » 17 jan 2013, 20:19

Hej hallå, är ny i ligan. Har BF den 28 juli och är i v. 13 (12+4) nu.
Kul att läsa och diskutera med de som är lika långt gångna som en själv :)
Sarro

Oläst inläggav vimsan » 19 jan 2013, 12:48

Hej där,
Hittills har jag hängt i Augustitråden då mina egna beräkningar till en början gav BF 5.8. Men vid gårdagens ultra flyttades det till 29.7. Tror nog jag fortsätter i Augustitråden mest, då det känns som hemma ( det var jag som i stor iver startade den). Men jag kommer nog att mer ofta titta in här oxå. :nicka:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav *Nina* » 23 jan 2013, 11:51

Tänkte starta en diskussion kring vad som är bra att ha före babyn är född och när man tidigast/senast borde skaffa allt som behövs? Vad tycker ni om att köpa begagnat (ex. vagn)? Vilka märken föredrar ni gällande vagnar?

Har bekanta på arbetsplatsen som har skaffat vagn, skötbord och säng + andra tillbehör redan vid v. 23-25- är det för tidigt? Tycker själv att man kan köpa tidigare om man verkligen hittar nåt bra till ett förmånligare pris. Sannolikheten är väl ändå större att det kommer i användning och om det skulle hända nåt, så finns det säkert någon annan som behöver produkten lika mycket (dvs. man kan sälja vidare el. spara tills det kommer i användning). Finns säkert inget fel/rätt här, fast många vidskepliga tycker att det ger olycka att skaffa saker åt babyn i förtid...(själv tror jag inte så mycket på sånt :blink: ).

Vilka storlekar på kläder är bra att ha då barnet är 0-1 år? Lite måste man ju ha köpt förrän babyn föds, men riktigt de minsta babykläderna skall man kanske inte köpa (om man nu inte säkert vet att man får en liten baby). Tycker ni att man skall köpa största delen på loppis (har hört att man fyndar plagg i bra skick där, spec. för nyfödda). Vad tycker ni?

En annan sak jag funderat på är hur man bäst vänjer hundarna vid nykomlingen. Någon som har erfarenhet kring detta?

Ha en bra fortsättning på veckan alla fina! :kaffe:
Bild
Användarvisningsbild
*Nina*

Oläst inläggav Sommarbebben » 23 jan 2013, 20:26

Här kommer en till som väntar en julibebis, är beräknad till 25.7 så i v 14 nu.

Jag har kommit lätt undan med grav.symptom, inget illamående överhuvudtaget,
bara ömma bröst, nattliga wc besök, humörsvängningar om ja inte
får något att äta med jämna mellanrum.

Bebisen skrämde upp oss lite då den gav utslag på fosterscreeningen,
1/60 risk för Downbarn/annat kromosomfel.
men idag kom det lättande beskedet, allt är bra!
Nu andas vi ut å njuter! :)
Mamma till världens bästa Ida (F.3.8.2013)
Sommarbebben

Oläst inläggav Cico » 28 jan 2013, 22:53

Hej alla!

Jag har också BF i juli, 22.7 för att vara exakt, så är nu i vecka 16.
Hittills har allt gått jätte bra, jag har inga andra symptom än trötthet och lite nattliga tuppbesök. Vilket ju leder till att jag mycket ofta betvivlar att jag faktiskt är gravid.. :hm: Men barnmorskan får sig i alla fall ett gott skratt varje gång vi ses, jag ser alltid lika förvånad ut över att skruttet ännu hänger med! :tumme: Väntar på att kunna börja känna babyns rörelser så att jag kunde pusta ut lite!

Är också intresserad av idéer och tips för hur man bäst vänjer hundar vid den nya familjemedlemmen. Jag har 4 medelstora/stora hundar (och 2 katter) så jag har förberett mig på en hel del träning under de kommande månaderna :)

Ha det bra!
Cico

Oläst inläggav mamma eva » 29 jan 2013, 16:38

Cico välkommen med till mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Sommarbebben » 30 jan 2013, 08:31

Cico skrev:Hej alla!

Jag har också BF i juli, 22.7 för att vara exakt, så är nu i vecka 16.
Hittills har allt gått jätte bra, jag har inga andra symptom än trötthet och lite nattliga tuppbesök. Vilket ju leder till att jag mycket ofta betvivlar att jag faktiskt är gravid.. :hm: Men barnmorskan får sig i alla fall ett gott skratt varje gång vi ses, jag ser alltid lika förvånad ut över att skruttet ännu hänger med! :tumme: Väntar på att kunna börja känna babyns rörelser så att jag kunde pusta ut lite!

Är också intresserad av idéer och tips för hur man bäst vänjer hundar vid den nya familjemedlemmen. Jag har 4 medelstora/stora hundar (och 2 katter) så jag har förberett mig på en hel del träning under de kommande månaderna :)

Ha det bra!

Känner lite samma som du, en viss skeptis till att man verligen är gravid då man
mår så bra som man gör...
Men humörsvängningarna ja inte haft förrut tyder nog ändå på att jag är gravid.. :)
Ibland blir man riktigt förvånad hur förbannad å irriterad man kan bli på småsaker.
Nästa fredag blir de besök på rådgivningen så då får vi (förhoppningsvis) höra hjärtljud...

är det här ditt/ert första barn?
Sommarbebben

Oläst inläggav Cico » 30 jan 2013, 14:38

Sommarbebben skrev:

Känner lite samma som du, en viss skeptis till att man verligen är gravid då man
mår så bra som man gör...
Men humörsvängningarna ja inte haft förrut tyder nog ändå på att jag är gravid.. :)
Ibland blir man riktigt förvånad hur förbannad å irriterad man kan bli på småsaker.
Nästa fredag blir de besök på rådgivningen så då får vi (förhoppningsvis) höra hjärtljud...

är det här ditt/ert första barn?

Ja, de där härliga humörsvängningarna! Lång stubin har man ju inte direkt för tillfället och tårarna flödar för minsta lilla sak :)

Det här är mitt första barn, så massor nytt att uppleva och ta reda på och försöka lista ut. Men spännande och roligt är det ju!
Cico

Oläst inläggav vimsan » 02 feb 2013, 13:56

Tror minsann att jag kände en spark :w00t: Är det alls möjligt vid 14+5? Någon annan som känt av något ännu? Jag vill minnas från tidigare graviditeter att man flera gånger kan känna något som kanske kunde vara det, men sen när man känner det på riktigt så kan man int förstå hur man trodde något alls om de där tidigare känningarna. Nu tyckte jag det var jättetydligt. :nicka:
Nå, det var nu vad det var men lite lugnare känner jag mig nu... Har varit rätt fundersam om allt nog är ok där inne de senaste dagarna. Det har ömsom spänt och ömsom känts helt tomt inne i den smått putande magen :unsure: Men min oro kan nog till stor del bero på att det tydligaste symptomet "illamående" har gett med sig i praktiken helt :clap:

Ja humörsvängningar ja... Jag måste bara konstatera "Stackars min man och mina barn!!!!" Blir ofta jättesur och tvär helt utan någon vettig orsak. Försöker se till att :kram: mycket däremellan.
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Sommarbebben » 07 feb 2013, 09:47

vimsan skrev:Tror minsann att jag kände en spark :w00t: Är det alls möjligt vid 14+5? Någon annan som känt av något ännu? Jag vill minnas från tidigare graviditeter att man flera gånger kan känna något som kanske kunde vara det, men sen när man känner det på riktigt så kan man int förstå hur man trodde något alls om de där tidigare känningarna. Nu tyckte jag det var jättetydligt. :nicka:
Nå, det var nu vad det var men lite lugnare känner jag mig nu... Har varit rätt fundersam om allt nog är ok där inne de senaste dagarna. Det har ömsom spänt och ömsom känts helt tomt inne i den smått putande magen :unsure: Men min oro kan nog till stor del bero på att det tydligaste symptomet "illamående" har gett med sig i praktiken helt :clap:

Ja humörsvängningar ja... Jag måste bara konstatera "Stackars min man och mina barn!!!!" Blir ofta jättesur och tvär helt utan någon vettig orsak. Försöker se till att :kram: mycket däremellan.

Har förstått att ni som fått barn tidigare känner tidigare av babyns rörelser i magen, men jag har bara hört om ett 'fladdrande' där inne.
svårt för en förstföderska att tänka sig, associerar till en fjäril i magen. heh
jag ha rdock ingen aning om de e möjligt med sparkar så här tidigt! :) ha d hänt mer än en gång?
Sommarbebben

Oläst inläggav vimsan » 07 feb 2013, 17:44

Sommarbebben Jo, nu har det nog hänt ett antal gånger så nu är jag ännu mer säker :love:
Med ettan minns jag nog att det dröjde till närmare v 20 innan jag med säkerhet kände något, med tvåan minns jag inte alls...

Nu sitter jag o samlar krafter för att orka fara på knatteskidning med ungarna. Tröttheten på kvällarna vill inte riktigt ge med sig men inte kan vi ju sitta inne o uggla här heller :nepp: Den fördelen har skidandet att båda gullungarna sedan somnar sött :tumme:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav *Nina* » 16 feb 2013, 12:01

Länge sen sist igen! Hur är det med er? Finns det någon som redan varit på strukturultran?
Hade mitt andra rådgivningsbesök i veckan och allt var bara fint- pulsen på babyn hittades rätt så snabbt :heart: .
Nästa etapp blir strukturultran om 12 dagar...spännande!

Magen har redan vuxit sig så stor att de flesta borde se att jag är gravid :lol: . Skön känsla, då man vet att allt fortsätter att gå bra :love: .

Har någon av er testat mammayoga? Rekommenderar ni det (ni som ev. testat)?

Ha en skön helg alla fina! :)
Bild
Användarvisningsbild
*Nina*

Oläst inläggav Sommarbebben » 26 feb 2013, 09:00

Här går de lugnt till. :)

Jag går idag in i v.19 och har känt små bubblor i magen i en dryg veckas tid, och dom känns
bättre och bättre dag för dag. Härligt!
maken väntar med spänning på att han oxå ska få känna av rörelserna, men de lär väl dröja några veckor ännu...
Är gravid med första barnet så det är extra spännande!
Har gått upp ca 5 kg, och med min smått mulliga magen från förrut börjar det så småningom synas.
Hur e d me er andra?
Sommarbebben

Oläst inläggav wunderbaum » 27 feb 2013, 13:57

Hejsan!

Här går allt bara fint. Hade rdgbesök idag och imorgon går jag in i vecka 20! :D Känner nog dagligen nu av sparkar, så det känns riktigt mysigt! Nu håller jag bara tummarna att jag ska slippa sammandragningar den här gången..förra graviditeten blev jag sjukskriven i vecka 28 och fick sen från vecka 30 endast ligga hemma i soffan och göra ingenting = INTE roligt. Sonen föddes sen i vecka 36+1 utan några problem, så slutet gott allting gott. Man får väl bara hänga med nu och se hur det går :nicka:
wunderbaum
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper