Augusti 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Augusti 2013

Oläst inläggav Lilla mamman » 26 jul 2013, 06:42

Här blir det igångsättning på måndag ifall killen inte kommer innan det :clap:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Luvan » 26 jul 2013, 08:45

Härligt Lilla mamman! Och LYCKA TILL! :tummenupp: Blir spännande att få höra allt sedan :) Hurdan viktuppskattning har det gjorts för din bebis?

Jag var hos rådgivningen idag 36+6, allt prima! Ja sku så gärna vill att någon skulle göra en viktuppskattning men ingen tycks anse att det är viktigt sålänge som bebisen växer bra och enligt sin egen kurva. Hur har ni andra haft det på rådgivningen, har det gjorts viktuppskattningar?
Luvan

Oläst inläggav vimsan » 26 jul 2013, 09:23

En massa genomskinligt "kladd" blandat med en aning blod i trosorna kl 4 i morse. Genast efter började jag få små värkar. Inte går det undan inte här men nu är nog värkarna rejält sjuka, håller i sig lite mer än 40 sek och kommer med 6-8 minuters intervaller.

Detblir bebis idag :love:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Luvan » 26 jul 2013, 14:39

Jehuu vimsan!! Lycka till :tummenupp:
Luvan

Oläst inläggav vimsan » 27 jul 2013, 14:45

Här ligger jag nu och ser på vårt underverk :love: Lillkillen kom ut igår den 26:e juli kl 14.17. Och han var inte så liten heller trots mitt lilla sf-mått; 3960g :w00t: Det gick fort och jag är nog ännu rätt omtumlad så detaljer kommer jag med senare när jag lite hunnit smälta det hela. Men vi mår prima allihop. Just nu vill lillen bara sova och sova och maten intresserar inte riktigt. Men nog har han ätit små portioner och sugtekniken sitter fint, så bara han får vila upp sig så ska väl maten smaka bättre sen.

Nu borde jag själv passa på att sova men har svårt att komma till ro då det är så underbart att bara ligga och snusa bebis :heart:

Kämpa på systrar. Till sist får ni alla era skatter :clap:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Luvan » 27 jul 2013, 17:07

Grattis Vimsan!! :heart:
Luvan

Oläst inläggav nasse83 » 31 jul 2013, 13:18

Grattis vimsan!

Vi fick en liten dotter i dag! Skriver mera sen när jag är vid en dator.
nasse83

Oläst inläggav mamma eva » 31 jul 2013, 15:45

Grattis nasse83 och vimsan :love: :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav vimsan » 31 jul 2013, 18:45

Underbart nasse83!! :clap:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav Patricia99 » 31 jul 2013, 22:24

Hej allihopa!

Tyvärr har jag haft det så stressigt så jag inte hunnit kika in här, men nu har jag läst alla inlägg sen sist. Vi har för 2 mån. sen flyttat till en lägenhet i väntan på vårt Älvsbyhus, som kommer den 22.8 (Yes :clap: ) och det har varit lite jobbigt att anpassa sej för lägenhetsboende (speciellt för våra 2 hundar som tror att de måste "vakta" vårt "hus" fortfarande och skäller på våra grannar mest hela tiden :curse: ).

Grattis till er som fått era bebisar redan! :)

Imorgon hoppas vi på att ha vår flicka här! :heart: Har tid för igångsättning på morgonen, eller igångsättningsFÖRSÖK. Har varit klart redan i början av graviditeten att jag skulle få det, då jag haft så snabba förlossningar (1:a 5h, 2:a 2,5h) och vi har ca. 1 h bilväg till sjukhuset.

Har varit in till mödrapoli i v. 34 och 36, blev skickad dit från rådgivningen då jag mätte så högt blodtryck (156/100 på rådg.) och har haft havandeskapsförgiftning förr. Men mätningarna hemma har varit okej, så jag har inte behövt nån medicin.

Imorgon är jag i v. 38+3 och ifall att det har hänt något, att jag är lite öppen, så kan man sätta igång förlossningen.
Så jag hoppas på att det är en ca. 3 cm öppet, för då kan man spräcka hinnorna. Har nog för 1 vecka sedan börjat ha sammandragningar då babyn har "sjunkt ner" så hoppas på att NÅT har hänt!
Blir jag hemskickad så blir det nog lååånga dagar av nervös väntan framöver... :osaker:
Patricia99
Silvermedlem

Oläst inläggav Lilla mamman » 01 aug 2013, 14:20

Här fick vi vår kille 30.7 kl 15.58. 4120g och 51cm.

Förlossningen tog hela 3h. Jag mår superbra men killen är lite trött och orkar inte riktigt äta. vi hoppas på hemgång imorgon. Infektioner är uteslutna men bilirubin och socker håller de ännu koll på. Killen fastnad

Mjölken steg idag och jag börjar känna att jag bra kunde vara hemma nu, drog till och med på mig egna kläder efter duschen imorse. Storasyskonen vill också ha hem mamma.

Jag sov på MAGE förra natten. Hah!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 01 aug 2013, 15:09

Grattis Lilla mamman :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Luvan » 01 aug 2013, 16:46

Grattis åt er alla som fått era skatter!!
Jag längtar såååååååå................
Luvan

Oläst inläggav vimsan » 01 aug 2013, 18:49

Grattis Lilla mamman! :clap:

Vi var många som fick våra augustibarn i juli! Kämpa på ni som ännu kämpar med bebben på insidan!
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav vimsan » 01 aug 2013, 21:32

Ääääääääsch! Hade redan hunnit skriva rätt långt och så försvann texten :curse: Nå, ska försöka författa min förlossningsberättelse på nytt nu då.

Som jag skrev den 26:e så for resten av slemproppen på morgonen kl 4 och värkarna började i.o.m. det. Kl 9:30 var de redan rätt sjuka, kom med 6-8 minuters intervaller och höll på i ca 40 sek. Underhöll mig själv med att använda appen "Contraction timer" och var uppe i sittande, stående eller gående ställning från kl 8:30. Strax efter 11 började jag tycka att vi måste åka in. Värkarna kom då med ca 5 minuters intervall och dröjde ca 1 minut ibland, ibland mycket kortare än så. Smärtsamma var de nog men klarade ändå fint av att stå och slappna av i ben och bäcken. Tyckte ändå att jag snart ville börja andas lustgas.
Genast när jag satte mig i bilen började värkarna komma mer sällan och när jag lite efter 12 blev undersökt av barnmorskan kom värkarna med ca 8 minuters intervaller och var klart mindre plågsamma än när jag var igång här hemma. Låg där och tänkte att nej nu sjutton var jag för mjäkig och åkte in alldeles för tidigt. Var 3cm öppen och kanalen var borta. bm undrade om jag ville gå i korridorerna lite och i liggande ställning lät det som en helt ok ide, men genast jag steg upp var värkarna tillbaka med kraft. Så det blev att fara till avdelningen i ett vanligt rum för att vänta på att det var dags att fara till förlossningen.
Trodde ju att det skulle dröja länge men efter ca 30 min tyckte jag att jag behövde få lustgas. Det hjälpte ju så bra, speciellt med andningen när jag födde storasyster. 13:20 började jag få lustgas men blev genast svimfärdig och måste avbryta det hela. Eftersom jag p.g.a. svimningskänslorna då var i liggande ville bm undersöka och då var jag öppen 8 cm och en stor blåsa med fostervatten buktade ut. Enligt bm skulle blåsan spricka vilken värk som helst och sedan skulle jag föda :w00t: :scared: Fram tills dess hade jag varit supertaggad, trygg och lugn men av någon anledning gjorde nyheten mig jättespänd och rädd. Fick frågan om jag ville ha pcb-bedövning men eftersom de trodde att allt nu skulle gå fort kände jag inte det som nödvändigt trots att jag hade jätteont då och då jag var så spänd kunde jag inte ta emot värkarna alls på ett tappert avslappnat sätt utan nästan släppte mig hysterisk (ni som ännu ska föda, kom ihåg att vara avslappnade. Att bli hysterisk har jag nu provat och det var inte bra :nepp: )
14:00 gick vattnet vid inre undersökning och fick då börja krysta. Hade dock inga tydliga krystvärkar utan bara otroligt ont. Låg först halvt på sidan men klarade inte av att få kraft bakom kraystningarna så. Ändrade till halvsittande läge och barnmorskorna hjälpte mig dra upp benen ordentligt och då kom kraften någonstans ifrån. 14:17 föddes han så, vår fina, fina Elis. Sprack inte alls, vilket jag hade hunnit bli rädd för då de sa att han skulle komma snabbt. Hade jag dessutom vetat att han skulle vara så pass stor - 3960g - hade jag nog varit om möjligt ännu mera rädd att krysta. Får nog bara tacka ödmjukast mina barnmorskor som stod ut med mina rop och verkligen fick mig att fatta mod och krysta trots mina rädslor och bristen på krystbehov. :heart:
Särdeles stolt över mig själv under förlossningens slutskede är jag inte men va tusan, det delas inte ut tapperhetsmedaljer på BB utan alla får ändå samma vinst i slutet :blink:

Nu har eftervärkarna upphört och amningen har till min stora glädje lyckats riktigt fint (hittills bara en liten spricka på ena bröstvårtan och den har jag lyckats luftbada och smörja bort med Lansinoh-salva.) Lillkillen sover o sover och äter där emellan. Lättskött var ordet. Sötast i hela världen är han dessutom :love:
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper