September 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: September 2013

Oläst inläggav Blåklinten » 28 sep 2013, 22:28

Grattis Martina83! :heart:

Här är beräknad dag snart slut och inga större tecken på att något skulle vara på gång. Hur är det med er andra som ännu väntar?
Bild
Blåklinten

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav ingrid87 » 29 sep 2013, 08:14

Grattis Martina!

41+2 här och ingen bebis här. Det känns lite som om man blivit lurad, men tids nog ska han väl komma ut. Jag hoppas verkligen att det sätter igång av sig själv. Helst redan idag! Har rådgivning sista gången imorgon och sen blir det att beställa tid för övertidskontroll om inget händer innan dess...
Nåja, jag tröstar mig med att det nog bara är dagar kvar nu, bara de inte vore så långa!
ingrid87
Silvermedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 29 sep 2013, 13:05

Grattis alla som fått sina små!!!
41+0 idag o ingen bebis.. Delar av slemproppen har kommit dagligen i över en vecka nu. Senast föddes ettan 3 dagar efter första del av slemproppen så förväntningarna har ju varit höga.. Men nej! Imorgon har också jag mitt sista råsgivningsbesök o sen blir de övertidskontroll.. Hoppas läkaren senast då får igång något genom gyn undersökningen.. Har verkligen ingen lust att bli igångsatt.. Hoppas bebisen hållts i normalstorlek fortfarande med tanke på diabetesen.. Lite orolig e jag nog! Kämpa på :tumme:
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav IdaLotta » 29 sep 2013, 15:15

Grattis Martina83!!

Ballongen var i mitt tycke de värsta jag upplevt, fy katten så hårda sammandragningar jag fick av den, mest harmar det att jag led o kved i onödan när de ändå blev snitt :(
Om vi alla ändå bor i mumindalen, så vill jag vara häxan!

Ettan 04/05, Tvåan 01/07 och Trean 09/13
På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav ingrid87 » 29 sep 2013, 16:45

Det är skönt att man inte är den enda som verkar få vänta till sista stund i den här graviditeten! :)
Solblomma1 får jag fråga hur du har märkt av delar av slemproppen? I fredags tror jag att det kom en del, men det är så svårt att avgöra om det bara var vanliga flytningar eller just delar av slemproppen. Det såg mest ut som genomskinligt slem... :unsure:
Nåja, det här var väl i alla fall sista helgen på tumis med maken så det är ju inte långt kvar!
ingrid87
Silvermedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 29 sep 2013, 19:21

Ingrid87: ursäkta för en del detaljer, men du frågade o försöker ta en inte så detaljerad förklaring ;).. Kände ju igen från förra graviditeten hur de kan se ut, även om utseende kan variera. En tydlig skillnad märks nog från flytningarna.. Dessutom har dessa varit färgade o ordentligt mycket tjockare. Förra graviditeten HELT vita..
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav IdaLotta » 29 sep 2013, 21:24

Slemproppen e lite som snor ofta blandat med lite blod....

På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav Heath » 30 sep 2013, 12:37

Hej på er! : )

Kämpa på ni som är på slutrakan och gratulerar till alla som fått småttisar! :) HAr inte skrivit på ett tag igen men tänkte nu försöka hinna med en liten up date och förlossningsberättelse.

Här valde Lillasyster att titta ut förra tisdagen, 24.9.2013 i vecka 39+4. :heart: Dvs. en dag före storebror i gravidtetsveckor räknat (då blev jag iofs igångsatt). En jättesöt liten prinsessa med tjockt mörkt hår, 3610 gram och 51 cm. Hon har mått prima och jag har också mått mycket bättre den här gången än efter storebrors förlossning.

Själva förlossningen kom igång dagen innan på måndagmorgon när jag före storebror till dagis. Kände av nåt som påmminde o mensvärk och helt klart mer smärtsamma sammandragningar än tidigare. De kom och gick sen under dagen, klockade lite till och från. Då skrev jag visst en inlägg också här senast. Då var ännu sammandragningarna inte värre än att jga kunde leva med dem, var till butiken och en sväng till mina föräldrar och hemtade också hem sonen från dagis. Sen mot kvällen blev värkarna värre, trots att de ännu kunde komma med 5-20 minuters mellanrum, dvs. rätt så oregelbundet.

Jag ville föda på Kvinnokliniken och där hade de uppmanat mej att ringa in när det började kännas och kolla läget (de har renovering på gång, bara ett par salar i normalt bruk och de flesta föderskor i H:forsregionen uppmanas därför att föda på Barnmorskeinstitutet eller på Jorv). Ringde in första gången kl. 20 på kvällen, då hade också ett revben börjat krångla, som gjorde att jag hade svårt att röramej. Och då var det lugnt där och jag uppmanades ännu vara hemma så länge jag kunde. Ringde in kl. 1 på natten nästa gång. Då hade också mannen fått order om att gå och lägga sig, men att det antagligen skulle bli dags att åka i nåt skede mot morgonen. Då ännu fanns det plats på Kvinnokliniken, och de uppmanade mej att ännu vänta, gå i duschen och ta dubbla panadol. Sagt och gjort. Det hjälpte lite men sova kunde jag inte. Så pass ont gjorde det. Kl. 6 på morgonen började det kännas olidligt, men så pass ok, att jag tyckte att vi inte skulle behöva ta in svärmor som barnvakt, utan att min man skulle hinna föra sonen till dagis innan vi åkte iväg till BB. Men jag ringde in till Kvinnokliniken igen för att meddela att vi skulle börja ta oss ditåt. Och klart som fan så var där fullt då, de sade att läget eventuellt skulle vara ett annat om jag orkade stå ut två timmar till hemma och ringa på nytt och kolla läget vid 8-tiden. Blev sååå besviken. Fick ringa Barnmorskeinstitutet istället, bara för att höra att de också hade nästan fullt, och att jag ju lät så pass välmående att jag nog knappast skulle föda på en stund ännu, och att de var snabba med att skicka en hem igen (i morgonrusningen) om de ansåg att man inte var tillräckligt nära att föda. Då började jag gråta. Bara att knipa ihop då.

Vid åttatiden var jag ren så sjuk att jag inte kunde stå upprätt ens mellan värkarna som kom med 4-6 minuters mellanrum. Då åkte mannen iväg till dagis med sonen och jag ringde till Kvinnis och Kättären på nytt bara för att höra att där ännu också var fullt. Så där i mina plågor på alla fyra på köksgolvet ringde jag Jorv som sdae att de hade plats för oss och googlade jag hur man tar sig dit. Sen packade jag krypande ihop det sista för BB-väskorna. När gubben var tillbaka från dagis vid niotiden åkte vi direkt iväg. Hade så ont att jag inte visste hur jag sku vara. När vi nästan hunnit fram, c. 2 km från Jorv, ringde det på min mobil från hemligt nummer. Jag kunde inte svara eftersom jag var mitt i en värk, mannen svarade och det var från Kvinnokliniken, som nu meddelade att de hade en plats för oss. Vi gjorde en u-sväng på nästa uppfart från Åbomotorväg och åkte tillbaka mot stan och Kvinnokliniken, och jag började gråta igen. Den här gången av tacksamhet. Sen satt vi i morgonrusningen ett tag, jag med mina grymma värkar och kl. 9.40 kröp jag in på kvinnis. De kom emot mej med rullstol och körde mej rakt in till förlossningssalen.

Var 6 cm öppen när vi kom in, fick epidural så omgående det gick, var 10 cm öppen en timme senare men då funkade som tur redan epiduralen. Himmel, så skönt!! Kl. 12.10 var lillasyster född efter 7 minuter av krystning. Kändes så skönt att allt gå bra till sist. Hann bli ganska desperat på morgonen där ren... Allt gick bra men jag sprack igen på precis samma ställen som senast, första och andra gradens rupturer (då blev det efteråt en hel del komplikationer med stygn som inte smalt bort, hade ont i nästan tre månader och sen visade det sig efteråt att det sytts för mycket, så jag var på korrigeringsoperation 9 månader efter förlossningen. Och för att undvika detta valde läkaren att jag den här gången skulle sys i operationssal under vettigare förhållanden och med ordentlig bedövning. Hann ändå amma lillasyster innan jag kördes iväg till operationssalen. Där blev jag duktigt bedövad, fick några doser epidural, spinal, morfin och petidin. Så groggy som efter det har jag sällan kännt mej. Men som tur hade mannan klarat sig bra med lillasyster i de nästan tre timmar de blev på tumis medan jag syddes och låg på uppvakningen.

Vid fyratiden kördes jag upp tillavdelningen där man och dotter ren väntade. Och sen dess har allt gått riktigt bra faktiskt. Jag och dottern låg på avdelning i två nätter, jag var på benen redan första kvällen och skötte henne själv och trots rupturerna mådda jag ändå myclet bättre än första gången. Nu har vi varit hemma i fyra dagar, allt har funkat över förväntan, storebror är stolt, om också gasnka lynnig och vi har fått sova ganska bra på nätterna. Så nu ska vi njuta några veckor till när vi båda kan vara hemma med bebisen.

Oj, det blev ju ganska långt ändå. Nåja, hur som helst. Det om oss. Lycka till nu ni som ännu har det framför er, det är något stort ma väntar på! :)

- Heath + lillasyster -
Heath

Oläst inläggav ingrid87 » 30 sep 2013, 15:27

Grattis Heath! :D

Sista rådgivningsbesöket var idag och på onsdag kl 9 ska vi på övertidskontroll om inget hänt innan dess. Igår kväll hade jag äntligen lite förvärkar så jag hoppas lite på att det skulle sätta igång spontant innan onsdag. Men innan den här veckan är slut har vi nog blivit föräldrar :heart: Ett septemberbarn blir det nog inte, men oktober är nog en bra månad det också :)
ingrid87
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 30 sep 2013, 20:48

Grattis Heath :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav solblomma1 » 01 okt 2013, 08:16

Grattis Heath! :)
igår var då sista rådgivningsbesöket o allt var annars ok, men mitt fostervatten hade tydligen minskat rejält den sista tiden.. Remiss skickades till jorv, så nu väntar jag på att höra från dom om jag skall tidigare på övertidskontroll eller om fredagen fortfarande gäller. Om allt verkar bra med bebin bli de igångsättning först på måndag 42+1 men här hemma hoppas vi ivrigt att bebin bestämmer sig att komma ut före det!
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav IdaLotta » 01 okt 2013, 16:43

Grattis heath!!

På hugget - bloggen
Användarvisningsbild
IdaLotta
Rautanainen
Rautanainen

Oläst inläggav Martina83 » 02 okt 2013, 21:15

Grattis Heath :heart:
Tyckte synd om dig när jag läste din berättelse.. Bra att de ordna sig till slut för er.

Hoppas ni andra som har fått baby redan mår bra o njuter av tiden tillsammans...
O ni som ännu väntar så kämpa på, er tid kommer snart då ni får snusa på eran nyfödda :)

Här hemma så går de bra. På måndagen var vi på vårt första rådgivningsbesök, vikten e typ samma som vid födseln o längden ökad med 0,5 cm. Allt var annars ok med henne. Starka lungor hade hon i alla fall då hon skrek, hade hittills inte hört henne skrika så förut. Nästa vecka måndag igen till rådgivningen o kolla vikten.. Vill vara säker på att hon får tillräckligt med mjölk, svårt att veta då man ammar.
Mitt Hb var lågt, 106 så det skall oxå kollas. Hoppas de går snabbt uppåt.

Ha de bra / Martina
Martina83

Oläst inläggav Blåklinten » 03 okt 2013, 05:19

Grattis Heath!

För vår del blir igångsättningsförsök idag kl. 10 eftersom babyn uppskattats vara stor. Spännande! :w00t:
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav solblomma1 » 03 okt 2013, 13:17

Vår son föddes igårkväll 41+3 och allt gick väldigt bra o fort. Måtten 4040g o 52cm. 21tiden kom vi till förlossningen o 22.55 var pojken ute :) fick den här gången en väldigt positiv upplevelse!
Lycka till Blåklinten!!
solblomma1
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper