Tvillingar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Tvillingar 2013

Oläst inläggav tvillinglycka » 16 jan 2013, 16:37

Hej!

Är det fler här inne som väntar tvillingar? Är själv beräknad till 4/7, går in i v. 17 imorgon.
Hoppas vi är några stycken i alla fall :)

Mvh Katja
tvillinglycka

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tvillingar 2013

Oläst inläggav mamma eva » 16 jan 2013, 17:03

^
Hoppas att du får någon att prata med i din tråd, godkände den och välkomnar dig med till mammapappa.coms forum och hoppas du ska trivas här :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Jessy83 » 20 jan 2013, 10:01

Hej och grattis till dubbellyckan!!jag har beräknat 24.3 och väntar en av varje sort :) går in i vecka 31 idag.Hur mår du?På vilken sjukhus ska du föda på?
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav tvillinglycka » 20 jan 2013, 21:17

Hej!
Vad roligt att du hittade tråden :) Verkar vara lite glest med tvillinggravida här i forumet eller så har de inte hittat hit.
Grattis själv och vad skönt att du närmar dig fulla veckor :) Har du fått må bra?

Jag har varit sjukskriven några veckor för hyperemesis, mådde faktiskt ganska bra till v. 9 ungefär då det brakade loss ordentligt... den här senaste veckan har jag inte spytt varje dag så det går ju åt rätt håll i alla fall :) v. 18 på onsdag.

Jag har gått mödrarådgivning och första kontrollerna på Åland faktiskt, har bott både där (mest där) och här i Hfors tills nu då jag kommer stanna här. Så jag vet faktiskt inte ännu men jag antar Kvinnokliniken. Hur bestäms det? Har ingen aning.. :) Antar att jag får veta mer nu snart då jag träffar barnmorskan här första gången.

Är det dina första barn? Var bor ni? :)

/Katja
tvillinglycka

Oläst inläggav Jessy83 » 20 jan 2013, 21:48

Vi har en son som fyller 3 i mars och vi bor i Vasa.själv spydde jag i 10 veckor varje dag men jobbade ändå fast det var skiit jobbit.sen i vecka 17 avtog det lite och sen efter vecka 20 har jag inte spytt alls.har varit sjukskriven sen vecka 24+3 pågrund av sammandrgningar, ryggont och jag fick inte sova om natten.just nu vill jag bar och föda så tungt är det faktiskt.Efter vecka 32 så får jag föda i Vasa annars måste ja åka till Tammerfors.Men för barnens bästa så vill jag ju nog ändå att dom skall hållas in några veckor till.Joo de finns inte så riktit många som väntar tvillingar här på mammmapappa så de var jättekul att du startade en sån här tråd,jag är också med i gruppen mars 2013 men det går inte att genmföra tvillinggraviditet med att vänta en.har du några barn från förut?
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav tvillinglycka » 21 jan 2013, 06:56

Usch vad jobbigt du har det och haft... :( Lider med dig och vet hur det känns! I alla fall kräkningarna och foglossning/ryggont.
Förstår att du gärna vill slippa det nu men några veckor till skulle ju barnen må bra av, men snart är det över!! Tänk jag är bara i v. 17... :) Lång väg kvar!
Jag kunde inte jobba när jag mådde som sämst då jag jobbar på sjukhus... Inte så passande då att spy, finns inget rum för vilopauser eller att gå iväg när det sköljer över en... Dessutom var det några veckor där som det inte var officiellt så då kändes det ännu värre.

Vi bodde i Vasa förra året :) Flyttade därifrån i maj. Nej jag är också med i en månadstråd (dock inte på denna sida) men det är lite speciellt att vänta tvillingar :) Är faktiskt också med i en tvillingtråd för 2013 fast på svenska sidan, men tänkte det kunde vara roligt att prata med andra finländare då vissa saker skiljer sig och man har lättare att sätta sig in i situationer, som att jag vet precis hur långt det är mellan Tammerfors och Vasa utan att googla det :) Nej inga andra barn! Och nu när man vant sig så pass med att vänta två känns det väldigt konstigt att de allra flesta andra väntar ett! Det känns så självklart att de är två :)

Har du upplevt att någon haft svårt att tro att du har det så jobbigt som du har det? Känns ibland som att vissa inte förstår att jag verkligen känner mig magsjuk 24/7... Nu börjar det ju lätta så är inte lika jobbigt hela tiden men ändå känns det som att vissa tycker jag överdriver...
tvillinglycka

Oläst inläggav Jessy83 » 21 jan 2013, 22:19

Faktiskt så har alla varit väldigt förstående allt från rådgivinigen,släkten och jobbkompisarna,men jag vet nog att de finns såna som tror man bara hittar på men det lönar sig inte att bry sig.Dom vet inte vad dom pratar om.idag har varit lite jobbigare dag,tungt att andas fast magen är lågt ner.sen hjärtklappningar och svårt att hitta ställning att sitta/ligga i utan att tappa andan eller att ryggen värker.Som tur e så va sonen på dagis idag.för oss var det nog en stor chock att vi skulle få tvillingar.vi skulle bara ha 2 barn men nu får vi ju ett bonusbarn vilket vi är väldigt tacksamma över.blir att byta bil och lägenhet men att flytta blir det nog i sommar först,har ingen orka + att jag vill inte vill byta dagis åt sonen mitt iallt.nu ska jag gå och sova och hoppas på att få sova längre än 3 timmar i natt,börjar bli som en zombie :/
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav tvillinglycka » 23 jan 2013, 09:43

All personal på sjukhuset har nog varit förstående, läkaren föreslog direkt sjukskrivning trots att jag själv ville kämpa vidare. Jag är nog extra känslig nu och tolkar kommentarer som illa menade fastän de inte alls är så. Min mamma t.ex. vill bara hjälpa men hon förstår inte alls hur jag har det och föreslår jämt att jag ska gå ut och gå en rask promenad så att jag blir piggare och mår bättre. Men jag kan inte gå mer än några tiotals meter utan att spy... Det blir tusen gånger värre av att röra på mig och jag klarar inte av "frisk luft" konstigt nog. Det här är också jättejobbigt för mig för jag känner mig inlåst i lägenheten och har alltid tyckt mycket om att motionera/länka. Tränade tidigare 5-8 gånger i veckan, har som mest tränat 11 ggr/v när jag spelade på elitnivå. Så är stor förändring för mig och blir inte lättare att höra hennes hurtiga tips. Men jag vet att hon menar väl.

Jag förstår att det blev en chock för er om ni bara tänkt 1 barn till och får göra stora förändringar nu. Det här är ju våra första barn och vi båda vill ha många barn så vi blev nog genast väldigt glada över beskedet, fastän det nog var en stor chock ändå. Vi hade nog tänkt oss att få en lite "mjukare" start i föräldraskapet men det blir inte alltid som man tänkt sig :)

Låter nog smart att vänta med att byta bostad. Vi kan tyvärr inte det, har maximalt dålig tajming då vårt kontrakt går ut 31.5 och jag är beräknad 4.7. De kan ju mycket väl komma i v. 36 mitt i flytten... Vi kan nog förlänga kontraktet men i så fall skulle det bli 1 år till och vi har väldigt hög hyra, 1000 € för en liten 2a på 38 m2. Ryms inte ens två spjälsängar i sovrummet och 1 år till här känns för lång tid. Dessutom hoppas vi på att hitta en betydligt billigare och spara lite där. Flyttar hellre längre bort från centrum (fast vi inte ens bor centralt nu, ca 4 km från centrum.) Så sjuka hyror i Hfors... Men förhoppningsvis får vi hjälp från en bostadsförmedling nu och behöver inte leta privat som är mycket dyrare.

Jag har också väldigt svårt att sova. Har inga problem kl 15-16 att sova några timmar.. men så fort det blir natt är jag pigg och lyckas inte hitta någon bekväm ställning... Usch. Hur blev det med sömnen?
tvillinglycka

Oläst inläggav Jessy83 » 28 jan 2013, 20:37

sover nog dåligt ännu,dom erbjöd sömnhjälp på mödrapolin idag.har nu 32+1 och var på ultra idag,allt var som det ska flickan vägde 1628 och pojken ca. 1400 men eftersom pojkens huvud var så lågt ner så var det svårt att uppskatta hans vikt.har nu fått jätte sjukt i handlederna på natten och mina fingrar e så svullna att jag inte får på ringen.om 40 dagar ska dom lägga i gång mej men tycker att det känns som en evighet :(.men om dom sku vilja ut nu så skulle dom klara sig galant vilket känns jätte skönt.Hu mår du då?
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav tvillinglycka » 28 jan 2013, 21:10

Jessy83 skrev:sover nog dåligt ännu,dom erbjöd sömnhjälp på mödrapolin idag.har nu 32+1 och var på ultra idag,allt var som det ska flickan vägde 1628 och pojken ca. 1400 men eftersom pojkens huvud var så lågt ner så var det svårt att uppskatta hans vikt.har nu fått jätte sjukt i handlederna på natten och mina fingrar e så svullna att jag inte får på ringen.om 40 dagar ska dom lägga i gång mej men tycker att det känns som en evighet :(.men om dom sku vilja ut nu så skulle dom klara sig galant vilket känns jätte skönt.Hu mår du då?

Okej men det låter ändå bra me vikterna! De klarar ju sig bra på utsidan nu då :) Säkert skönt!
Har du karpaltunnelsyndrom? Prova stödskena, mödrarådgivningen kan hjälpa dig med det!
Jag mår dåligt idag, spydde flera timmar imorse o var helt skakig... Sen vid lunch blev det bättre o kunde sova några timmar. Önskar nog illamåendet skulle gå över snart... v. 19 på torsdag, på onsdag ska vi på ultra igen, länge sen sist! var i v 12 på förra så ska bli intressant o se. Förhoppningsvis får vi se könen också men det viktigaste är förstås att de mår bra.
tvillinglycka

Oläst inläggav Mimmi88 » 30 jan 2013, 14:20

Hejsan! Vad kul med en tråd för oss som väntar tvillingar detta år! :) Själv är jag halvvägs gången nu, v. 20+4 idag. BF 15.6. Vår son fyller 2 år i maj, och jaa-a denna graviditet är nog helt annorlunda än med ettan! Då jobbade jag ända fram till mammaledigheten och mådde hur bra som helst och hade inga krämpor. Nu har jag då inte behövt spy så mycket som ni har gjort, usch det måste ha varit jobbigt :( Men en illamående som gnagde dagarna i ända fram till vecka 14 ungefär. Då avtog den, tack och lov, samt tröttheten också. Så nu mår jag faktist helt okej *peppar peppar* bara halsbrännan som hänger med fortfarande och så känner jag att jag blir ganska fort sjuk i ryggen när jag håller på med ngt. Som tur är jag vårdledig med sonen.

Nu på fredag 1.2 ska vi på rakenneultra och det är redan 6:e ultra- och läkarbesök för oss. I v. 10 fick jag en riklig blödning, och jag var nog så säker på att det var missfall, trodde nog att allt rann ur mig. Nästa dag slapp jag på ultra, jag bara grät och ville ej se vad som fanns på skärmen. Fatta överraskningen och chocken när läkaren plötsligt säger, efter en tystnad som känns otroligt lång, "onneks olkoon siellä on kaksoset" !!! Jaa-a där var faktist två levande foster när jag tog bort händerna från ögonen! :) Helt otroligt! Så då blev det täta kontroller pga. blödningen. Och nu är det täta kontroller eftersom vi fick veta runt v. 16 att de är enäggstvillingar; som delar moderkaka men de har nog en tunn vägg emellan så de ligger inte i samma 'påse' eller vad det nu kallas. Så de följer med så att ena babyn inte börjar ta all näring och växer mycket fortare. Baby B är nog lite mindre än baby A; storleksskillnaden har varit ungefär det samma varje gång. Förra veckan var A ca 315 g medan B var 255 g. Så jag hoppas hoppas det ej blir större skillnad och att B skulle växa ikapp A :)

När fick ni veta att det var tvillingar? Har ni tvillingar nära i släktet?
Mimmi88

Oläst inläggav Mimmi88 » 30 jan 2013, 14:24

Hejsan! Vad roligt med en tråd för oss som väntar tvillingar detta år! :)
Mimmi88

Oläst inläggav mamma eva » 30 jan 2013, 14:35

Mimmi88 skrev:Hejsan! Vad roligt med en tråd för oss som väntar tvillingar detta år! :)

Och roligt att du hittat till mammapappa.coms forum,välkommen hit :kaffe:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Jessy83 » 30 jan 2013, 22:15

Hej och grattis mimmi88.vi fick vet i vecka 12 på vårt första ultra och det var en chock kan jag säg.Kan nog inte säga att vi har det i släkten,min kusin har tvillingar men det kommer troligtvis från hennes pappas sida så närmaste är väl min mammas småkusiner :).antar att nog bara att de var en slump.På vilket sjukhus kommer du att föda?hoho du har nog haft de jobbit men tror att alla som väntar 2 har det extra tungt men hoppas du får mår bätrre snart..joo jag antar att jag fått karptaltunnel syndromet,tycker det blit värre för varje natt.nu är dett bara 38 dagar kvar tills igångsättning :)
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav Mimmi88 » 30 jan 2013, 23:00

Kommer att föda på sjukhuset i Kokkola. Har ej hört om det syndromet förut, men googlade om det..jobbigt om det stör din natts sömn :(
Vilken vecka är du när der blir igångsättning? :) Har du vetat om igångsättningen länge, när fick ni veta det? Har du haft täta ultra läkar besök?
Mimmi88

Nästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper