Oktoberbebisar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Oktoberbebisar 2013

Oläst inläggav granen » 03 okt 2013, 19:33

Lycka till Blåklinten! :tumme:

Spännande för dig MoMi13 att veta exakt när bebisen ska komma! Känns allt bra med det planerade snittet? Det är jättebra att de verkligen tog din rädsla på allvar.

På ett sätt skulle det vara jätteskönt att veta att DÅ är det dags, men att inte veta har ju också sin charm. Det viktigaste är bara att allt går bra när det väl är dags.

Vår bebis uppskattas vara knappt 3 kilo nu med tre veckor kvar till BF. Så om den inte gottar till sig överdrivet mycket den sista tiden BORDE den vara ganska genomsnitt. Men då igen har jag förstått att viktuppskattningarna kan kasta ganska mycket. Känns i alla fall bra att den i det här skedet inte är allt för stor.
Bild
granen

Oläst inläggav MoMi13 » 03 okt 2013, 20:12

granen skrev:Spännande för dig MoMi13 att veta exakt när bebisen ska komma! Känns allt bra med det planerade snittet? Det är jättebra att de verkligen tog din rädsla på allvar.

På ett sätt känns hela ståhejet nu onödigt eftersom han sitter så det blir ändå kejsarsnitt... hmm. Men jo, det är underbart att veta när jag ska in senast och kunna räkna ner mot ett datum. Jobbet och behandlingen där var påfrestande, så datumet lugnade mig.
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 04 okt 2013, 08:07

Lycka till blåklinten! Fast du kanske redan har din baby i famnen? :nepp:

Säger som granen att på ett sätt sku det vara skönt att veta när babyn kommer, men och andra sidan är det nog väntan på när det ska hända nåt som också har lite charm. Men i en del fall är det nog bra med planerade snitt.

Jag fick ingen exakt viktuppskttning i veckan, men normalstorlek var den.. Storebröderna har båda varit ca 3kg vid födseln vid 37+0 och 38+3 så tor nog denna krabat även är ganska normalviktad. Den ligger nu Ännu lägre ner än tidigare och livmodertappen uppskattades ha kortats av till 1cm, vara mjuk och öppen för ett finger...

Det är spännande nu då oktoberbebisarn börjat titta ut :clap: . Lycka till allihopa!
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav Blåklinten » 07 okt 2013, 15:11

Vår baby föddes tidigt på morgonen den 4.10. Det blev en flicka och hon var mindre än de beräknat henne till, bara 3.8kg och så söt :love:

Igångsättningen på morgonen 2.10 resulterade i en utdragen förlossning. Vi lyckades undvika kejsarsnitt men förlorade en hel del blod och har fått röda blodkroppar som dropp och varit svag. Babyn mår till all tur bra och börjar återfå krafter. Kan skriva lite mer om förlossningen när jag kommit hem.

:heart: :heart: Lycka till alla som ännu väntar! Snart får ni också snusa på baby
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav LillaSkuttis » 07 okt 2013, 21:03

Stort grattis Blåklinten :clap: :love:
Låter dramatiskt men skönt att höra att tösen mår bra och att du är på bättringsvägen. Lycka till och njut så mycket ni kan :kram:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 08 okt 2013, 11:40

Grattis Blåklinten! :clap: Skönt att du är på bättringsvägen och att bebisen mår bra :nepp:
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 09 okt 2013, 13:04

Hej på er! Här tittade lillebror ut förra natten :-) Allt gick fort drygt 4h från att det började läcka fostervatten tills han var född. Han vägde 3,5kg trots att han kom 2,5v innan beräknat, så han var störst av alla mina pojkar:) och ändå är han så pikuliten, känns som om jag redan hade glömt hu små de kan vara :)
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 09 okt 2013, 14:39

Grattis Pyret 09 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav LillaSkuttis » 09 okt 2013, 14:51

Grattis Pyret 09 :tumme: :love:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav Blåklinten » 15 okt 2013, 12:16

Grattis Pyret 09! :heart:
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav LillaSkuttis » 15 okt 2013, 12:45

Oj vad det är tyst här på tråden. Är ni alla inne och föder?

Själv önskar jag det skulle vara dags nu, börjar vara sjuk överallt och det är verkligen svårt att gå nu. Men tålamod tålamod... Det finns inte direkt brist på saker som borde göras snarare brist på att kunna göra dem :/

Hur mår ni andra?
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav MoMi13 » 15 okt 2013, 13:47

Jag har insett hur sköööönt det är att duscha... låta varmt vatten bara rinna över en... Är uppsvälld, trött och grinig :tummenupp: Imorgon sista gången besök hos rådgivningstanten, sedan kommer hon hem när lillen kommit till världen.

6 dagar kvar, känns som en evighet tills dess... Men den dagen kommer också.
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav granen » 15 okt 2013, 15:58

Grattis Blåklinten och Pyret 09! :heart: :tummenupp: Härligt att ni får snusa bebis, jag vill också! :clap:

38+3 är det i dag. Inga tecken på att den här bebben vill komma ut ännu. Suck, gissar att det kommer att gå över tiden. Nå jag mår fortsättningsvis ganska bra så jag ska väl inte klaga. Det är bara hemskt tråkigt att vara hemma utan bebis.
Bild
granen

Oläst inläggav Pyret 09 » 16 okt 2013, 08:39

Tack! Här är vardagen redan igång och vår lille prins blir redan en vecka gammal idag :) Han verkar vara en lugn baby med ganska mycket tålamod, fast det behöver man väl ha då en 2 och 4 åring härjar omkring? :nepp: storebror nr2 är mycket intresserad och vill paja, se och hålla lillebror hela tiden, medan storebror nr1 inte är riktigt lika intresserad, men försöker i stället spexa och ha sig för att få uppmärksamhet, speciellt då vi har besök... Annars går allt bra och idag blir det hembesök från rådgivningen.

Tänkte att jag berättar kort om förlossningen om nån är intresserad. Jag har haft korta och enkla förlossningar tidigare och så gick det även nu. Kl.01 på natten var jag på wc och då funderade jag om det hade börjat läcka fostervatten, eller om jag bara hade svårt att knipa igen... Efter en stund konstaterade jag att det nog var fostervatten och att det snart var dags. Ca kl.02 ringde jag förlossningen och sade att vi snart kommer in för förra förlossningen gick så fort, sen ringde jag min mamma som kom för att vakta storebröderna. Nu kom det redan ganska rikligt med fostervatten, värkarna med 4-6min mellanrum, men de var inte så onda ännu då. Ca kl.03 var vi framme på förlossningen och nu började värkarna kännas lite mera, efter 30 min på kurvan fick vi gå till förlossningsrummet var då 3,5cm öppen. När värkarna blev värre valde jag att ta livmoderhalsbedövning och det fungerade riktigt bra. Kl. 05.13 föddes vår prins på ett par krystningar, 3minuter tog det, fast i det ögonblicket kändes de minuterna nog långa. Födde på pall och mannen satt bakom, det kändes bra för man fick bättre stöd med fötterna än att t.ex. ligga ner (har legat på rygg och sida tidigare gångerna). Det här var nog den bästa förlossningen av alla, tempot var passligt och man hann fundera på vägen på olika alternativ, men det gick ändå snabbt. Föregående gång gick allt så fort att jag inte riktigt hann med (då hann vi bara vara 50min på åucs, varav halva tiden på ctg-kurvan...)

Lycka till allihopa som väntar på ert lilla knyte! Väntar med spänning på mera bebisnyheter :clap:
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav trollfröken » 22 okt 2013, 13:00

Grattis till alla som fått sina knyten!

Vår pojke har hunnit bli över två veckor redan. Han föddes 7.10 i vecka 39+5. Vikten var 3,5 kg och längden 50 cm. Förlossningen gick väldigt snabbt, tog bara drygt 3,5 h. De tidigare förlossningarna har inte varit lika snabba, kändes som om jag inte riktigt hängde med denna gång. Det blev lite dramatiskt mot slutet. Hjärtljuden gick ner och de förberedde operationssalen för akut snitt. Till slut kom han ändå ut med sugklocka.

Hade en minnesvärd barnmorska, trodde inte mina ögon då vi möttes av en ung, skäggig karl som såg mera ut som en sjöbjörn än som en barnmorska. Men det visade sig att han var jätteduktig (man ska inte döma en bok efter pärmen som man brukar säga). Googlade honom efteråt och fick träffar på både kaksplus och vauvalehtis forum där de höjde honom till skyarna. Tycker lite synd om alla jätteduktiga barnmorskor på tyks som försvinner i mängden.
trollfröken
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid - månadsgrupper