Oktoberbebisar 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: Oktoberbebisar 2013

Oläst inläggav Blåklinten » 27 sep 2013, 10:34

:heart: Stort grattis till pojken liljekonvalj! :kram:

Tyvärr sitter flunssan ännu i och är mest inbäddad mellan lakanen här. Har haft lite feber och för tillfället har jag nästan ingen röst :swoon: Hoppas det snart sku lätta för sku så vilja ha ut vår liten snart..

Babyn beräknades redan väga 4,2 kg på ultra tidigare i veckan så sku nog gärna få komma ut NU men å andra sidan sku jag ju nog helst känna mig möjligast frisk då det är dags. :huh:

Bf imorgon. Har nog haft en hel del förvärkar men har varit lite lungnare på den fronten när jag varit sängliggande.

Nästa veckas onsdag ska jag på ett nytt poliklinikbesök (om babyn inte kommit före det)eftersom babyn verkat stor och jag fått graviditetsdiabetes diagnos. Hoppas så bli frisk och få ut babyn före onsdag!
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav LillaSkuttis » 27 sep 2013, 10:40

Grattis liljekonvalj :clap: :heart:

Här är inget ännu förberett och jag hoppas verkligen inte bebin kommer förrän tidigast om två veckor för att vi ska hinna avsluta diverse renoveringsprojekt. Börjar känna mig ganska stressad men allt löser väl sig i slutänden. Det är inte så mycket man behöver den allra första tiden och det mesta ska vi väl hitta hemma.

Min graviditetsdiabetes har tyvärr försämrats och jag tar numera insulin. Klarade mig på diet förra gången så jag hade hoppats det skulle räcka. Nåväl det är ju inte så lång tid kvar. Var på viktuppskattning förra veckan och då uppskattades lillen till 2900g, men nu har jag ordentlig uppföljning så jag hoppas inte det blir en stor bebis. Ettan var 4245g och förlossningen var både utdragen och jobbig så jag hoppas på en bättre upplevelse denna gång. Det var dock tal om att förlossningen skulle sättas igång tidigare pga grav. diabetesen förvärrats, någon som har erfarenhet av detta?

Annars allt som förr, väldigt tungt börjar det bli och jag är trött mest hela tiden men det gäller att bita ihop :nicka:

Lycka till allihopa, det är inte länge kvar mera :tummenupp:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LillaSkuttis » 27 sep 2013, 10:43

Krya på dig Blåklinten :kram: hoppas du hinner bli frisk innan det blir dags!
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav Blåklinten » 27 sep 2013, 10:48

Granen, gällande BB-kassens innehåll hittade jag en bra tråd här på forumet under gravid: viewtopic.php?f=2&t=10600&start=75

En annan lista som jag blivit tipsad om är på den här bloggen: http://hannafinne.blogspot.fi/2013/04/b ... ligen.html

Har ju ingen erfarenhet ännu själv men det känns åtminstone som om packningen blev vettig med hjälp av dessa. :tummenupp: Själv tänkte jag klara mig med sjukhusets kläder, badkappa, inneskor och ha med egna först för hemresan (för att ha mindre tvätt när vi kommer hem :lipa:) men det är ju smak sak. Själv skulle jag nog inte tänkt på bl.a. Lasinoh-kräm, amningsgummi och sockor utan att ha haft listorna som stöd.

Bara 4 dagar kvar till oktober. Får se om det hinner bli fler septemberbabyn i den här gruppen.

Ha det bra! :nicka:
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav Blåklinten » 27 sep 2013, 10:57

LillaSkuttis, usch vad jobbigt att måsta ta insulin och hoppas renoveringsprojekten framskrider! Jag fick graviditetsdiabetesdiagnosen bara för dryga två veckor sedan och har klarat mig med diet. Känner mig nog som en skalman med mat och sovtider.. :roll: Skönt att det kom så på slutet men är å andra sidan nog lite orolig att liten vuxit sig stor..

Då jag var på förlossningssjukhuset på uppföljningen i veckan var det tal om att de skulle göra en ny bedömning och slå fast datum för eventuell igångsättning nästa vecka (40+3, är besäket för vår del) ifall liten inte kommit före det. Det är allt jag vet men hoppas så på att förlossningen skulle börja spontant. Men det är ju bra att de följer upp så att babyn inte blir för stor.
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav LillaSkuttis » 27 sep 2013, 12:13

Blåklinten, jo det känns väl inte sådär jättebra men försöker tänka att det är bäst för både mig och bebin. Tror tyvärr inte att vi hinner få färdigt renoveringsprojekten men jag får lösa det på något sätt då. Klarar inte av att tänka på det nu för jag blir så stressad.Det är nog bra att de följer upp dig ordentligt eftersom det var så stora kast på viktuppskattningarna. Visst är det säkert bättre om förlossningen startar av sig själv men hellre igångsättning än en väldigt stor bebis.
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav Blåklinten » 30 sep 2013, 07:32

LillaSkuttis, det blir säkert bra! :kram: Och håller nog helt med, hellre igångsättning än en jättebaby.. :swoon:

Nu håller flunssan äntligen på att ge efter här. :nicka: Så skönt! Bara lite snuva och hosta kvar men har återfått energin. Idag ska vi montera vagnen om det nu sku vara det som babyn väntar på.. :blink:
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav Blåklinten » 30 sep 2013, 07:32

LillaSkuttis, det blir säkert bra! :kram: Och håller nog helt med, hellre igångsättning än en jättebaby.. :swoon:

Nu håller flunssan äntligen på att ge efter här. :nicka: Så skönt! Bara lite snuva och hosta kvar men har återfått energin. Idag ska vi montera vagnen om det nu sku vara det som babyn väntar på.. :blink:
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav Pyret 09 » 30 sep 2013, 09:35

Grattis till pojken Liljekonvalj! :nepp:

Tråkigt Lillaskuttis att grviditetsdiabetesen blivit värre, men som sagt är det ju inte mycket kvar nu och igångsättning tror jag också är bättre än en jätte bebis. Renoveringen blir klar sen då den blir, nu är det bebisen tur :nepp:, men förstår nog att det sku vara skönt att ha allt sånt undan innan bebben tittar ut... Vi var på slutrakan av vår renovering av huset då lillebror föddes för 2,5år sen och allt var nog lite kaos då.. Som tur bodde vi tillfälligt på annan adress under renoveringen, men ändå..

Skönt att din flunssa börjat bli bättre Blåklinten. Vi har peppar peppar klarat oss utan något värre ännu i höst fast pojkarna är i dagvård ännu... Flunssa tar nog på krafterna, speciellt nu när man annars också börjar känna sig tung och klumpig...

Här är det ännu knappt 4 veckor kvar till beräknat, men den senaste veckan har nog sammandragningarna ökat både i rörelse och vila speciellt på kvällarna. På nätterna sover jag varierande... Får springa på toa 2-10 ggr/ natt och vissa nätter har jag även haft massor med sammandragningar... Så får se när Pyret tänker titta ut, imorgon ska ja i alla fall på läkarbesök så då får jag väl veta om det hänt nåt mera där nere. :hm:

Annars har jag lite börjat förbereda med att plocka fram och tvättat bilstolen, fixat i ordning vagnen och nu till näst tänkte jag gå igenom kläder och börja ställa i ordning skötbordet. Spjälsängen tror ja inte jag plockar fram på ett tag ännu, för tycker att den är så stor i början och bebisen får nog främst sova i vangskoppan till en början, den är enkel att flytta omkring i huset och så har jag bäddat den med lakan och täcke. Lite saker borde jag väl också sätta färdigt i Bb-kassen.. Själv tycker jag inte att man behöver så mycket med sig, men amningsbh/topp och amningsinlägg ska definitivt med, telefonladdare, kamera, toalettgrejer och sånt. Själv har jag använt sjukhuskläderna både till mig och babyn där och har nog på känn att om allt går bra, så blir det inte nån lång vistelse på bb den här gången.

Tänk imorgon är det redan oktober!
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 30 sep 2013, 10:10

Grattis Liljekonvalj :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav granen » 30 sep 2013, 21:02

Grattis till sonen Liljekonvalj! Hoppas allt gick bra och att ni mår bra alla! :heart:

Tack för tipsen om BB-kassen Blåklinten! Det är verkligen svårt att föreställa sig vad man behöver när man aldrig varit i den situationen. Bra att snuvan börjar ge med sig!

Hoppas ni hinner få det mesta fixat med renoveringen för bebisen kommer LillaSkuttis! Men om inte så går det nog alltid med någon ända före. :)

Jag har ju också haft en släng av graviditetsdiabetes och jag har kanske inte skött den jättebra eftersom jag hade så bra värden på hemmatesten. Jag har också hela tiden tänkt att bebisen inte är så stor eftersom inte jag är det...men shit om det visar sig på viktuppskattningen att den går mot 4 kilo... :swoon: Graviditetsdiabetes kan ju göra att bebisen blir stor.

Å andra sidan säger en del att det på ett sätt är lättare att föda större bebisar eftersom de hjälper till mera själv. Blir intressant att se vad läkaren uppskattar bebisen till senare i veckan.
Bild
granen

Oläst inläggav MoMi13 » 02 okt 2013, 17:08

19 dagar kvar :clap:
BB-kassen packad förutom kläder åt mig... dvs gubbens&babyns kläder...
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav Blåklinten » 02 okt 2013, 17:29

Vår liten uppskattades till 4,4-4,5 kg idag och imorgon bitti blir det igångsättning.
Bild
Blåklinten

Oläst inläggav MoMi13 » 02 okt 2013, 18:26

^Håller tummarna för er :) Lycka till! :tummenupp:
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav LillaSkuttis » 02 okt 2013, 21:33

Lycka till Blåklinten :blink:
Bild
Bild