November 2013

Vet du i vilken månad ni väntar ert barn? Gå in på månadsgrupperna tillsammans med andra som kommit lika långt i graviditeten!

Moderator: mamma eva

Re: November 2013

Oläst inläggav Klösamaja » 19 okt 2013, 21:32

Hoppaspåenliten skrev:Klösamaja ska du på nytt ultra i vecka 37 (om han inte fötts då ren) pga av att han är under normalkurvan? Nu börjar jag tycka att vår baby är pikuliten om man jfr, borde man vara orolig, vår uppskattades bara till 2359 g i vecka 35+4.. Kanske läkarn sku ha sagt ngt om hon var orolig.. I och för sig så vägde jag själv 3300 g och föddes två veckor efter beräknade så kanske hon brås på mig :) märker att jag oroar mig mer o mer för hennes hälsa ju närmare man bf man kommer..

Nej, inte för att han är under normalkurvan, utan för att 1. jag har haft förhöja sockervärden och då kan ju bebisen bli lite väl stor (vilket nu i alla fall inte ännu är fallet) och 2. jag har haft förhöjt blodtryck nu och hade graviditetsförgiftning i slutet av förra graviditeten och då kan igen bebisen växa sämre än normalt och få för lite näring via navelsträngen. Jag är bara nöjd att han verkar hålla samma storlek som sina syskon, läkaren tyckte också han var helt bra storlek för huvudsaken är ju att de växer passligt i förhållande till sig själv, endel är bara mindre än andra så tror inte att du behöver oroa dej, läkaren din skulle definitivt säga till om han/hon var det minsta orolig för din flicka :kram:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Hoppaspåenliten » 20 okt 2013, 10:35

Okej tack för ditt svar :) jag hoppas att han fortsätter på sig egen kurva och du slipper syptomen du beskrev! Skall försöka njuta av den sista tiden fast det är svårt.. :) ha en fin söndag!
Hoppaspåenliten

Oläst inläggav SMM » 23 okt 2013, 13:49

Oj vad jag längtar efter vår lilla bebis nu! Snart är h*n färdigbakad och redo att komma till världen. Hoppas på förr hellre än senare. :nicka:
Jag tycker jag är så förberedd jag kan bli nu. Känner ingen oro över förlossningen, lite oro kanske på hur livet blir sen efteråt och om jag/vi kommer att vara bra föräldrar.
Just nu fyller jag dagarna med träffar, luncher, shopping, pyssel eller som idag bara ligg på soffan när det regnar och blåser ute. Ikväll blir det bio. Har bestämt att nu får det vara nog shoppat kläder åt bebis, plötsligt har vi så mycket att jag inte vet ifall allt hinner användas för den växer ur dem. Hamstrade ännu lite av dom allra minsta kläderna eftersom vi fick veta att h*n är ganska liten. Imorgon blir det nytt UL för säkerhets skull. Hoppas som Hoppaspåenliten, att den håller sin egen tillväxtkurva i alla fall.

Har era bebisar förresten aktivare och lugnare dagar? Det har vår i alla fall. Igår var det en väldigt lugn dag och blir alltid lite orolig såna dagar. Man vill ju känna rörelser varje dag. Idag är det mer aktivitet! Kanske det är lite varannan dag?

Sen väntar jag ju med spänning på nyheter från MoMi13! Det går väl någon dag till innan hon kommer hem bebis och har möjlighet att skriva något.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav MoMi13 » 24 okt 2013, 14:56

Hejs Hopps

Hemma med världens sötaste baby :heart: Kan inte förstå att jag har varit delaktig i att skapa ngt så vackert som han :heart:

Babyn mår fint, kejsarsnittet gick finemang (förutom en liten panik vilken skulle ha varit värre om jag varit tvungen att föda nedre vägen) Helt underbar personal på BB och det enda negativa som stör är min huvudvärk... Man skall INTE gå omkring och bära på babyn konstant - axlarna låser sig -> huvudvärk... men han är så söt, snäll, gosig...

*kram till alla*
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav mamma eva » 24 okt 2013, 15:26

Grattis MoMi13 :love:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav SMM » 24 okt 2013, 17:02

Grattis MoMi13 :kram:

Status-update för oss; bebis växer som den ska och inga tecken på att nåt är på G. Så vi får vänta ännu.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 24 okt 2013, 19:22

Grattis MoMi13! :clap:

Här börjar jag vara rätt så trött på att vara gravid, tycker att bebisen kunde börja titta ut nu...
Har av och till sammandragningar som känns ganska duktigt men ändå vill de tydligen
inte sätta igång ännu *otålig*

Vikten ökar också onödigt mycket, borde väl skärpa till mej mera och vakta på
vad jag äter, men det e inte så lätt då man inte kan göra mycket annat än att ligga
på soffan :(

37+2 idag
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 24 okt 2013, 20:05

Grattis till pojken, MoMi13 :clap: Får man vara nyfiken och fråga efter de strategiska måtten?

Själv trodde jag redan att det skulle vara dags idag, hade några sammandragningar med den rätta sortens värk. Men sen gick det om. Igen. Har haft sammandragningar med kraftigare mensvärkskänsla nu i några kvällar men idag rev det på sättet som bara förlossningsvärkar gör. Visserligen lite väl tidigt men skulle nog vara skönt att bli av med magen nu redan. Läste i tidningen idag att en gammal klasskamrat nyligen mist sin lilla pojke som måste ha fötts alldeles för tidigt, han hade vägt under ett kilo och bara levat knappa dagen. Fruktansvärt sorligt. Känner mej idag extra tacksam för den lilla filuren i min mage, som fått växa och må bra hela vägen hittills.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hoppaspåenliten » 24 okt 2013, 20:27

Massor grattis till sonen MoMi13!!
Hoppaspåenliten

Oläst inläggav MoMi13 » 25 okt 2013, 11:08

Tackar :heart: :kram: :kram:

Han är 3,3kg, 50cm och föddes kl 9.00 på morgonen :) (Alla kläder jag hade med mig till BB var för stora, hade räknat med en 4kg baby då han uppskattades till 3,5kg någon vecka tidigare... Bättre den vägen än att alla kläder skulle ha varit för små)
MoMi13
Silvermedlem

Oläst inläggav Blossom » 25 okt 2013, 19:46

Stort grattis till första bebisen här! :clap: Skönt att allt gick bra, nu får ni bara njuta av lillkillen.

Jag hade tid till läkare i vecka 36+0 och babyn uppskattades då väga 3,1 kg och borde landa där kring 4 kg om jag går tiden ut. Det var som väntat, jag har nog känt av att det är en större bebis den här gången. Hon hade inte sjunkit ner i kanalen ännu utan låg lite snett med ansikte och axlar, men det borde ordna sig av sig själv. Men usch vad väntan känns lång nu, jag skulle vilja föda NU. Tack och lov har jag inte så mycket krämpor, nätterna är besvärliga och humöret och tålamodet är inte alltid det bästa.

Rådgivning idag och sf-måttet ligger nu på stadiga 35,5 cm. Tack och lov är jag lång och jag känner inget direkt tryck på lungorna eller något sånt, huden stramar däremot något enormt.

Imorgon ska vi köpa blöjor, amningsinlägg, tuttar, tuttflaska och bröstpump. Sen börjar vi nog vara redo, bara BB-väskan som ska packas. Har ni andra färdigt fixat för babyn? Och några tips på hur man får tiden att gå?
Blossom

Oläst inläggav fjings » 25 okt 2013, 19:55

Grattis, grattis MoMi13!!
Ena dagen längtar jag också efter att ha bebisen här, och ändå vill jag inte den ska komma förrän beräknat datum! har inte aaalls klart ännu! Har nu börjat tvätta (ärvda och egna barnets gamla) kläder, och faktiskt plockat ihop en hög med bb-kläder åt mej själv... men ännu ska vi flytta om i huset och möblera olika rum innan bebisen får visa sig!

Var idag på vanlig rådgivningskontroll, men då jag berättade hur stora besvär jag har av sparkar neråt, mot underliv,urinblåsa, nerver på ben osv (vissa dagar är nästan outhärdliga) och jag tyckte läkaren verkade så osäker förra veckan att huvudet verkligen var neråt, så fick jag åka på extra ultra idag. Allt var okej. Huvudet neråt, men lite på sidan (?) och liten(?) bebis, med ännu stort utrymme att röra sig. Har inte fått några viktuppskattningar annars. Bara barnmorskan som frågade då idag på ultrat hur stor 2åringen var då han föddes (3,3kg) och sa nåt om att han var liten....så att kanske den här också är det...

nåja, behöver ju i alla fall inte oroa mig för om bebin ligger fel. Får bara kämpa på mot smärtan den förorsakar och stå ut några veckor till..
fjings

Oläst inläggav Blossom » 29 okt 2013, 12:37

Hej alla! Hur går det för er? Snart är det vår månad, jag tycker det känns som en halv evighet sen man stod där med plusset i handen men ändå har tiden på något sätt gått så fort. Snart är vi i mål iallafall!

37+0 idag och inga som helst känningar på att något skulle vara på g. För två kvällar sen hade jag 2-3 riktigt ordentliga förvärkar då jag skulle somna men det blev inte mer med det. Det börjar bli riktigt krångligt att hjälpa barnen att klä på sig nu, typsikt då det är högsäsong för galonkläder, sockor, stövlar osv. Sover dåligt på nätterna och det pirrar och "kittlar" massor i benen då jag försöker vila.

Igår bäddade vi vaggan och möblerade om lite i vårt sovrum för att få allt att rymmas. Böt även ut vårt dubbeltäcke till två vanliga tills bebisen ska börja ligga i sängen. Storasyskonen har nog sovit mest i sina egna sängar då de var bebisar men det blir ju en del amningstimmar varje natt och då behöver jag inte oroa mig för att det stora täcket ska dras över babyn om jag somnar.

Hoppas ni har det bra och att det snart kommer fler bebisar i tråden! :clap:
Blossom

Oläst inläggav SMM » 30 okt 2013, 18:31

[quote="Blossom"]Hej alla! Hur går det för er? Snart är det vår månad, jag tycker det känns som en halv evighet sen man stod där med plusset i handen men ändå har tiden på något sätt gått så fort. Snart är vi i mål iallafall!
[quote]
Här går det väl bra för det mesta och ja, mållinjen skymtar. Tur det, för börjar vara färdig med graviditeten. Sammandragningar har jag haft de senaste dagarna och nätterna och också mensvärksliknande i ryggen (vet inte vad mensvärk är egentligen, har endometrios och dom smärtorna är något helt annat än vanlig mensvärk).
Ännu förra veckan så kunde jag hålla igång ganska bra, men nu blir kroppen sjuk efter ca halva dagen. Mycket foglossning och sånt. På rådgivningen idag så tyckte de att bebis hade sjunkit neråt men inte ännu fixerad för den rörde sej ännu ganska mycket undan då de skulle känna. Så uppfattade jag åtminstone läget. Nytt besök bli ren på måndag pga lite högt blodtryck som jag nu också mäter hemma. Blev lite gnälligt dethär...
På positiva sidan; var på en himmelsk fot- och ansiktbehandling. Det var 2 timmar av total avslappning! Speciellt skönt för fötterna, då de är ganska svåra att komma åt själv för tillfället. De kändes underbart lätta efteråt och ska nu fortsätta åtminstone smörja in dem varje kväll.
Och sen fick jag ett jättefint nagellack på tånaglarna! Blir glad varje gång jag ser mina tår. :)
Så har ni bara möjlighet; gå på nån skön behandling!
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 02 nov 2013, 22:58

Kopierade listan från första sida, så får vi följa med och fylla i vartefter det börjar komma mera bebisar :tummenupp:

MoMi BF 27.10 (tidigare 1.11) (första) kejsarsnitt planerad till 21.10
Winnie BF 12.11 (första)
Mumintroll BF 13.11 (andra)
SMM BF 15.11 (första)
Hoppaspåenliten BF 16.11 (första)
Blossom BF 19.11 (tredje) Österbotten
fjings BF 20.11 (andra)
Silvermarion 26.11
Klösamaja BF 28.11 (tredje)

här sitter sammandragningarna i sen igår men med allt för långt mellanrum för att det ska vara värt att bry sej i.
Bara tillräckligt för att förstöra nattsömnen :twisted:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Gravid - månadsgrupper